Blu-ray VS DVD krigen - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 2508
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg ser forskjell på bildekvaliteten generelt og spesielt lyden er mange hakk bedre enn på DVD. Kan det forsvare prisforskjellen? NEI!
    Når platene koster over kr 200, kjøper jeg dem veldig sjelden. Har ca 80 BD filmer nå og av dem kan jeg tenke meg det er 4-5 stk som jeg har betalt over kr 200. Kr 200 går helt klart min smertegrense, da jeg synes rundt kr 40 mer for en nyhet på BD i stede for DVD er helt akseptabelt.

Det jeg prøver å si, er at BD fremdeles er et nisjeprodukt. Hvis produsentene av BD vil øke salget må de satse hardt på hylleplass, utvalg og viktigst av alt pris!
    Har det ikke skjedd en vis utviling? Vi kan ikke regne med at bang - der var det like mange BD i hylla som DVD. Men er ellers enig med deg :smile:

Lurer på om det var ESP1, men er ikke helt sikker - som mente å ha lest at de mest positive markedsanalytikerne trodde på en markedsandel på ca 30-40% til BD og resten til nedlasting (selvsagt lovlig nedlasting)/DVD. Korriger meg gjerne om jeg har feil. Uansett synes jeg de tallene virker som en realistisk målsettning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har vært innom tråden her nå.

Fikk selv Transformers på Blu-ray for en uke siden (DVDStrax sendte ut ganske tidlig) og jeg må si lydsporet var utrolig bra. Jeg har sett DVD'en også og lydsporet der er ganske platt og kjedelig i forhold.

Når det gjelder kommentaren over om at kvaliteten på Blu-ray ikke rettferdiggjør prisen i forhold til DVD så synes jeg det virker litt rart. Men jeg kan forstå argumentet om man ikke har TV eller lydanlegg som presenterer formatet til sitt fulle.

Personlig føler jeg forskjellen mellom Blu-ray og DVD er enorm, spesielt på lydsiden men også billedmessig. Jeg blir skuffet når jeg ser Blu-ray utgivelser med vanlig Dolby Digital 600ish kb/s lydspor da de er blasse og kjedelige i forhold til 4+ mb/s DD True HD eller DTS HD MA lydspor.

En god sammenligning er feks Mötley Crue "Carnival of Sin" Blu-ray med vanlig DD lydspor (her sjekket jeg ikke godt nok før kjøp) i forhold til Nine Inch Nails "Beside You in Time" med et heftig 4+ mb/s lydspor. Forskjellen i dynamikk er helt enorm på mitt anlegg.

Har nå også bestilt meg Rachmaninov's 2dre og 3dje Piano konsert på Blu-ray utgivelse fra USA med DTS HD MA 7.1 miks. VELDIG spent på den opplevelsen da jeg elsker akkurat det piano-verket. Trondheims Solistene har også en Blu-ray utgivelse jeg vurderer å kjøpe inn.

Men tilbake til Blu-ray utgivelser og pris...jeg forstår rett og slett ikke "sutringen" over prisen på Blu-ray. Jeg betaler mellom 150 og 230 kroner for alle mine discer og synes det er helt ok. Siste kjøpet var Heroes sesong 1 og 2 på Blu-ray fra England for ca 900 kr tilsammen. Dvs ca 450 kr pr sesong. Synes selv dette er helt ok sett i forhold til at nyutgivelser av serier på vanlig DVD ofte ligger på ca 400 kr eller mer. Men generelt sett vil jeg si at Blu-ray ikke bør ligge over 230-250 kr pr film uten at det er spesielle utgivelser. Hele diskusjonen virker rar for min del som var vant med å betale ca 300 kr pr film i 1998-2000 da DVD var på vei inn. Sett i forhold til realinntekt er jo film i dag MYE billigere enn den gang.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må slutte med å lese denne tråden jeg. Blir så negativt ladet av all motstand mot utviklingen. Mulig det er jeg som synes det er morsomt med ting som blir bedre uansett pris/potensiale. Ellers enig at dagens priser er jo billig, spesielt når en tenker på at BD-prisen er den samme som DVD`er før i tiden og halvparten av VHS den gang det kom. Smekker man til med lønnsvekst og dollarkurser så sitter jeg med inntrykket av at "det norske folk" har blitt gjerrig.
    Eller er det jeg som har for mye penger?

Må også si at det negative gjør meg så nysgjerrig på BD/HD, at jeg kjøper nok litt utstyr i vinter òg. Selv om jeg egentlig har lovet(også meg selv:shock: ) å ikke hogge kontoen i småbiter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Ellers enig at dagens priser er jo billig, spesielt når en tenker på at BD-prisen er den samme som DVD`er før i tiden og halvparten av VHS den gang det kom. Smekker man til med lønnsvekst og dollarkurser så sitter jeg med inntrykket av at "det norske folk" har blitt gjerrig.
    Kjøpte en forholdsvis ny film i sted på playx.no: I Am Legend på BD. Kr 149. Lavere enn hva DVD'en er priset til. Dette er selvsagt et unntak og man behøver ikke lete etter de dyreste stedene å handle film - holder med å finne de billigste

Jeg er helt enig med deg wizkid - prisen er ikke veldig avskrekkende. Se avsnittet ovenfor som et eksemepel. Det er bare det at vi sammenlikner jo gjerne med det mest nærliggende formatet, som DVD jo er. Og da kan prisen virke høy.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Etter å ha lest om BD erfaringen din hhalstensen, og sett din presentasjon av det meget lekre TV stue oppsett, så har jeg en aldri så liten mistanke til hvorfor du kom til din nisjeprodukt konklusjon av BD. Sier ikke at det ikke er en riktig konklusjon for flertallet av AV brukerene, da en 42" Hdready skjerm vel stort sett er er det mange brukere vel har i disse dager.

Mye av problemstillingen tror jeg, med hvor mye man øker opplevelsen av forbedring rundt BD sv DVD ligger i at ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet problematikken.

Med det mener jeg at utstyret og oppsettet man bruker til å teste ut disse forskjellene er en meget viktig del av dette, og hva slags følelse og opplevelse man sitter igjen med når det gjelder lyd og bilde, om det er verd prisforskjell på DVD vs BD mediene osv.

Derfor tror jeg også det er viktig å følge med på utviklingen av hva som blir "standard" skjermvisnings utstyr for gjennomsnitts brukerene i årene som kommer (f.eks fullHD skjermer i +50"-60" osv), og at nisje stempeltet for BD, nok mye er avhengig av hva som blir trendene her.
    Det som var litt av poenget mitt, er akkurat det at den vanlige mannen/kvinnen i gaten ikke har mer enn en 40-50" skjerm og da vanligvis en som er HD Ready (forskjellen i bildekvalitet er ikke enorm fra Full HD til HD Ready i disse størrelsene) og da er det vanskelig for folk å velge BD når pris og utvalg taler imot.

"Problemet" mitt nå, er at jeg kommer til å oppgradere fremviseren ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare som en liten kuriositet...

Jeg snakket med en gammel kompis forrige uke om Blu-ray og vanlig DVD. Han fortalte meg at han og en annen kompis hadde testet det og han så ikke noe forskjell. Han har da en 50" full HD TV så jeg syntes det hørtes veldig rart ut.

Det viste seg da at han hadde koblet opp en PS3 med en Blu-ray film uten å tenke på video settings på PS3'en. Så det var ikke så veldig rart at det så ganske likt ut :-) Grunnsetting på PS3 er vel 480 så vidt jeg husker, og man må selv hake av for 720p/i og 1080p/i for å få full effekt av kilden.

Han ble litt snurt siden han hadde solgt PS3 maskinen etterpå for han syntes ikke det var bra nok :-)

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY

Så mens BD skal bruke de neste 5 årene på å overbevise folket om at BD sine 2Kx1K spesifikasjoner er veldig mye bedre enn DVD, så er allerede verden iferd med å starte utviklingen mot 4Kx2K. Så om 5 år når BD endelig muligens kanskje har klart å spise tilstrekkelige andeler fra DVD, så DVD kan fases ut, så er vi i gang med Oppkonverteringen av BD.
    BD er sannelig et format for fremtiden!
    Behovet for 4K materialet hjemme i stua eksisterer ikke med de skjermstørrelsene som er realiteten nå.

Dessuten så kunne du si akkurat det samme for 10 år siden om DVD - det var ikke HD. Du må lære deg å leve i nuet - fremtiden vet heller ikke du noe om.

Sitat Opprinnelig postet av ARTY

P.S. I dag er det faktisk en liten ting å feire: For første gang klarte distributørene å utgi en BD samtidig med DVD utgaven i leiemarkedet, som det faktisk er verdt å se.
    Så nå skal jeg se Vantage Point på BD. Hurrah!!
    Ha ha, BDA ga bort Vantage Point (og en haug andre BD plater) til alle som kom på pressekonferansen på IFA. Hadde tilogmed norsk tekst. ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Det viste seg da at han hadde koblet opp en PS3 med en Blu-ray film uten å tenke på video settings på PS3'en. Så det var ikke så veldig rart at det så ganske likt ut :-) Grunnsetting på PS3 er vel 480 så vidt jeg husker, og man må selv hake av for 720p/i og 1080p/i for å få full effekt av kilden.
    Tror dessverre ikke det er enestående..... Det gjelder sikkert ikke kompisen din, men er nok enkelte som har benyttet den "gule ledningen som følger med" til å koble seg opp også. Hvorfor kan dem ikke legge med en billig "no name" HDMI kabel med i PS3 og BD spillerene?

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Forklar meg det er du snill - inntresant.
    Dessto fler bit du bruker på lyd dessto mindrer bitkapasitet/sekund blir tilgjengelig til bildet.

Tenk på BD-platen som en bøtte med tappekran i bunn. Størrelsen på bøtta definerer lagringskapasiteten, mens tappekrana definerer hvor mange liter/minutt (eller bit/sekund i dette tilfellet) som kan leveres.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik var jo det da HD DVD kom ut. En journalist i USA hadde testet dette, og mente det var veldig skuffende. I samme artikkel beskrev han også hvordan han koblet spilleren til TVen med den gule komposittledningen. Så vil nok tro en del folk (de som ikke er så veldig interesserte eller ikke har så veldig kunnskap) gjør slike feil.

Selv vurderer jeg aldri en DVD fremfor Blu-ray, uansett pris. Kjøper enda veldig mye DVD, men kan ikke med god samvittighet kjøpe en tittel på DVD, som er tilgjengelig på Blu-ray. Bildekvaliteten er altfor stor til det.

Er også enige i at folk er blitt litt bortskjemte i forhold til pris. Sett i forhold til inflasjon o.l., så har elektronikk og media aldri vært billigere. Det følger ikke prisveksten i det hele tatt.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Kjøpte en forholdsvis ny film i sted på playx.no: I Am Legend på BD. Kr 149. Lavere enn hva DVD'en er priset til. Dette er selvsagt et unntak og man behøver ikke lete etter de dyreste stedene å handle film - holder med å finne de billigste

Jeg er helt enig med deg wizkid - prisen er ikke veldig avskrekkende. Se avsnittet ovenfor som et eksemepel. Det er bare det at vi sammenlikner jo gjerne med det mest nærliggende formatet, som DVD jo er. Og da kan prisen virke høy.
    Synes det blir underlig når enkelte klager på BD-prisen, og sitter med nylig oppgradert anlegg til flere titusener. Skjønner at det er enkelte som investerer over evne, og sitter der uten penger til filmer.
    Værre er det når folk klager på BD-prisen, og ikke på utstyrspriser de ikke har råd til. For hva skal de med billige BD`er når de ikke har råd til utstyr som utnytter gleden ved HD-lyd/bilde?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det du sier wizkid.
    Har en ikke råd til å kjøpe så vil en antakelig leie, og da er det samme pris på BR som DVD her omkring iallefall.

149,- for en relativt ny film på BR må sies å være OK synes jeg. Men enkelte plasser opererer man med 299,- og det er litt i overkant om en skal ha noen filmer.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris har ingenting med kjøpekraft eller kostnader å gjøre. Det er hva folk forventer at ting koster. At vi gladelig punget ut 400kr for en laserdisk for 13 år siden betyr ikke at en BD til 299 i dag er billig (selv om det er rasende billig i forhold). At en BD koster litt mere å lage spiller heller ingen rolle.

I dag er folk vant til at filmer koster 99,- på elkjøp eller maks 149,- for nye titler og da oppfattes 200 -300 kr som dyrt. Det samme med DVD spillere, selv om jeg trolig aldri har handlet en DVD spiller for under 3k så syntes jeg, merkelig nok, at BD spillere til samme pris er i overkant dyrt. Vi forventer rett og slett at en avspiller koster rundt tusenlappen og hvertfall ikke mere en 2000,-

For min del er sone idiotiet og oppstarttiden de aller største hinderene for min BD start.. Gi meg en spiller til max 2k som er sonefri og like rask som min DVD spiller og jeg er med :-)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det blir underlig når enkelte klager på BD-prisen, og sitter med nylig oppgradert anlegg til flere titusener. Skjønner at det er enkelte som investerer over evne, og sitter der uten penger til filmer.
    Værre er det når folk klager på BD-prisen, og ikke på utstyrspriser de ikke har råd til. For hva skal de med billige BD`er når de ikke har råd til utstyr som utnytter gleden ved HD-lyd/bilde?
    Det er vel slik vi mennesker er? Er vel ikke få eiere av dyre biler som kjører lange omveier for å spare kr 4.50,- ved å fylle på Jet?

Det er noe med de bevegelige kostnadene..... Der kjiper vi!

Blir lett slik med dvd/BD også.

ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har billig bil jeg, og fyller når jeg må. I dag måtte jeg for straks over 750 blanke kroner ... Hadde blitt noen filmer det ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok soner og oppstartstid som irriterer meg mest òg.
    Ellers registrerer jeg at vi betaler det samme i leie for DVD og BD. Kan òg kjøpe 10 klipp for 350,- som er billig i mine øyne.
    Ellers er vi mennesker rare skapninger, det er jeg enige i. Tar jo lett en tur på 50 mil for å kjøpe noen kjøttslingser og et par flasker brennevin. Ikke sikkert det blir så billig hvis man regner på det.
    Men vil vel det???

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker om sola osv...

"Rachmaninov: Piano Concertos nos. 2 & 3" dumpet ned i postkassa mi i dag.
    Blu-ray.com - Rachmaninov: Piano Concertos Nos. 2&3 - Acoustic Reality Experience (Blu-ray)

Er meeeeget spent nå. Skal gi en liten rapport når jeg har fått fordøyd den litt.

EDIT:

Da har jeg fått hørt på favorittdelen min og dommen er vel at framførelsen var en smule tam. Teknisk sett er utgivelsen helt fantastisk. PS3 bitmeter viste audio-stream på stort sett 9-10 mb/s noe som er det høyeste jeg har sett på noen utgivelse. Lydbildet var veldig bra, men som sagt var selve framførelsen en smule tam. Concert 3 er et ganske "dramatisk" verk og jeg ble en smule skuffet over denne. Men men... utgivelsen viser ihvertfall et enormt potensiale for rene audioutgivelser også.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg dette var flåsete sagt. Hvorfor? Jeg vet nå om minst 2 personer inne på dette forumet som tjener over 700.000,- i året (altså 320.000,- over landsgjennomsnittet) og allikevel vegrer seg for å bruke 200-300 kroner på en BD utgivelse når man får den på DVD til 1/3 av prisen. Og så hender det at den ikke er kommet på BD enda heller...

Jeg tror heller ikke det er noen sammenheng på hvor mye man bruker på anlegg vs. DVD/BD. Blir litt søkt, spør du meg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Bare som en liten kuriositet...

Jeg snakket med en gammel kompis forrige uke om Blu-ray og vanlig DVD. Han fortalte meg at han og en annen kompis hadde testet det og han så ikke noe forskjell. Han har da en 50" full HD TV så jeg syntes det hørtes veldig rart ut.

Han ble litt snurt siden han hadde solgt PS3 maskinen etterpå for han syntes ikke det var bra nok :-)
    Den er litt lei... :roll:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og allikevel vegrer seg for å bruke 200-300 kroner på en BD utgivelse når man får den på DVD til 1/3 av prisen. Og så hender det at den ikke er kommet på BD enda heller...
    Eh, klager de på prisen før den er kommet ut på BD? Mulig det er jeg som ikke henger med. men hva er vitsen?
    Går jo an å jobbe mere hvis en føler at 0,7 mill. i året ikke er nok:wink:

Side 41 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •