Blu-ray VS DVD krigen - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 126 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 2508
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg mener at å miste 40% av informasjonen på Blueray er et problem. Skalering og å ikke kjøre 1:1 pixelmapping er også et problem.

Fra deg så høres det ut som en fordel, men det er jo bare synspunkter - så greit nok.

Dette er på ingen måte optimalt, når man driver med hjemmekino så etterstreber man det beste - selv om det er placebo - noe det på ingen måte er i dette tilfellet.

At forskjellene mellom å vise Full HD på en Full HD skjerm og en HD Ready skjerm minsker med avstand sier seg selv.

Hjemmekino er hjemmekino og oppererer man med lerret størelser på 60 - 70 tommer så representerer dette promille av alle HD brukere i dag og mange år fremover.
    Selvsagt har du rett i dine opplevelser ved ulike format og visningstørelser men en BD v.s DVD krig blir aldri avgjort med bare projector eieres interesse.
    Meningen med min formiddling er at man får økt brukerglede og opplevelser selv ved HD ready 720p som er store nok til å forsvare at BD bør velges fremfor DVD oppscalert.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Ja,BD blir nok det beste for mange i flere år,men er det mange nok???
    Det fremdeles etter hva jeg leser ca.3 % av film på disc som kjøper BD!Altså er det 97 % som kjøper DVD.Er det fordi at folk ikke skjønner sitt eget beste eller er det fordi at folk ikke ser behovet for den fantastiske kvaliteten?
    Jeg har mange ganger skrevet at jeg ikke tror BD tar helt av før våre tv sendinger osv er i HD.
    Intil da vil også flere ha HD tv.
    Da er prisene lavere og folk slutter med SD fordi HD er da velkjent og folk betaler ikke for dårligere kvalitet.
    Europa har vært tregt ute når det gjelder HD tv sendinger og påvirkes ikke så lett da.
    USA er det økonomi som gjør at den vanlige mann i gata hovedsakelig leier film fremfor å kjøpe.
    Japan har vel tatt av litt å tror BD andelen er på 30%

I mai kunne man lese første kvartal økning av BD og også se totalsalget fra Juni 2006 til April 2007.
    frem til April 2007 var 11 millioner stk BD filmer solgt World Wide
    frem til April 2007 var det solgt totalt 18 milloner BD avspillere World Wide.
    Prognosene til de som forstår seg spådde en dobbling før utgangen av 2008.
    Etter hva jeg har lest ser det ut som at det kan gå mot en 4 dobbling.
    Selvsagt er dette lite i forhold til DVD og for alt jeg vet kan jo DVD også ha økt i samme periode.

Det tok noen år for DVD også så plutselig raste VHS rett ned.
    Jeg solgte BD spilleren min for en stund siden men er da så opptimist at ny spiller skal inn når høstens bra spillere kommer.
    Trøster meg med HD DVD så lenge men det er helt bombesikkert at BD har full kontroll om 4-5 år og DVD produksjonen blir lagt ned.

Internett har jeg ikke tro på som noe ledende da de land som er BD aktuelle har en befolkning som ca 15-22% har tilgang til nettet
    (snitthastighet hos nettbrukere i USA er 1,5 MB/s og er alt for lavt for de fleste til å få film den veien)
    Selvsagt vil antall nettbrukere øke med tiden og også hastigheter men selv jeg som er nettgal og har høy hastighet ville kjøpt mine filmer på disc.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Du sammenligner jo epler mot pærer. En DVD versjon i 16:9 format (no black bars) mot en BD versjon i 21:9 (2,35 versjon = black bars). Skal du først ta en sammenligning må du gjøre det med en film som er lagret i 21:9 (2,35) format på både DVD og BD.

Og for å gå enda videre. Filmen som ligger lagret på en DVD plater har en oppløsning på 720x576 (synes jeg å huske). Dersom dette skal vise et "ekte 16:9 bilde" lagres innholdet anamorph. Dersom det hadde vært ekte 16:9 (som i BD) skulle oppløsningen vært 1024x576. Dette er noe en slipper med BD. Det er med andre ord ikke bare vertikal men også horisontal oppløsning som er større enn DVD. Har du tatt med dette i oppsettet ditt ?

I tillegg så forutsetter du at en film som ligger på BD, og som er i 21:9 (2,35) format, faktisk kan zoomes opp på en slik måte en får tilnærmet 1:1 pixelmapping av "det synlige bildet, og ikke black bars" på en skjerm med 1366x768 oppløsning.

Men for å være helt ærlig så fatter jeg ikke helt hvor du vil hen med sammenligningen din. Men matte kan brukes til mye rart..... :-)
    Jeg trodde jeg hadde forklart det litt tydeligere i et innlegg lenger ned?

Det var for å gjøre et poeng av at det betyr en del hva du benytter som kilde. Formater osv...

Jeg skriver jo MEGET tydelig at jeg sammenligner epler og pærer! Det er jo hele poenget?

Dette viser jo hvor liten forskjell det kan være mellom BD og dvd DERSOM du benytter en HD-Ready skjerm?

Så kan man heller la være å være med i en litt spennende spekulering/diskusjon?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Hjemmekino er hjemmekino og oppererer man med lerret størelser på 60 - 70 tommer så representerer dette promille av alle HD brukere i dag og mange år fremover.
    Selvsagt har du rett i dine opplevelser ved ulike format og visningstørelser men en BD v.s DVD krig blir aldri avgjort med bare projector eieres interesse.
    Meningen med min formiddling er at man får økt brukerglede og opplevelser selv ved HD ready 720p som er store nok til å forsvare at BD bør velges fremfor DVD oppscalert.
    Greit nok!

Nå vil jo allikevel HD-Ready tver forsvinne (heldigvis) i løpet av kort tid! Så da er jo egentlig videre diskusjon unødvendig

Også kan vi alle nyte uskalert, 1:1 pikselmappet bilde - og vite at vi har det beste, selv på vår 32" tv!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok!

Nå vil jo allikevel HD-Ready tver forsvinne (heldigvis) i løpet av kort tid! Så da er jo egentlig videre diskusjon unødvendig

Også kan vi alle nyte uskalert, 1:1 pikselmappet bilde - og vite at vi har det beste, selv på vår 32" tv!
    uskalert, 1:1 pikselmappet bilde -----for et mas.
    Du vet da at de fleste vil bruke sin tv som vil ha HD tv sendinger 720p som må scaleres opp til 1080p.
    Mange vil bruke sine tv'r til DVD og må scalere opp og forskjell 720p eller 1080p ? det blir i hvertfall ikke bedre bilde oppscalert på 1080p en 720p
    Mere fyll stoff til pixler som ikke eksisterer fra 576 til 1080p
    Nettnedlastning (streamet HD) snakkes det om og bildene er etter min mening mere blass , fargeløse og kommer de i 1080i eller 720p så er denne pixelmappingen kun til BD .
    Nå viser faktisk flere HD tv'r bedre bilde selv med scalering og mange pixelmappin tv'r har dårligere bilde.

Nå sitter det 1000 vis å er fornøyd med sine digital sendinger der tv scalerer fra 576 til 720p og 1080p (tror jammen tv sendingene er i 576i også) og er fornøyd med den enorme bilde endringen.
    Selv når kabeldecoder gjør en dårlig DAC av bilde for analog bildeoverføring til tv.
    Selv med dårlig bitrate på MPEG2 sendingene.

Da tror jeg jammen de fleste bryr seg 0 eller ser noen endring om 1080p blir til 720p på en tv

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Du trenger ikke å overbevise meg. Jeg synes det er utmerket at BD spillere har suveren oppskalering av SD. Det er konsumentene du må overbevis, og da blir det ofte pris som blir avgjørende.
    Samtidig kan en god oppskalering i en BD spiller være et skudd i foten. Siden konsumentene ikke vil se noen vesentlig forskjell om de putter en SD disk i spilleren eller en BD. Hvorfor skal de da betale mer for BD versjonen? Men som sagt så er det ikke meg som må overbevises, jeg vet hva det dreier seg om.
    Jeg tror det derimot blir vanskeligere å overbevise konsumentene om at det er oppskalert DVD som er tingen for flatskjermen.

Enig at pris er viktig. Denne høsten får vi bedre Bd-spillere til ca. 3000 kr enn vi fikk for 12000 kr året før. Det vil jeg si er et steg i riktig retning, og at utviklingen går fort.
    Dette vet du godt svare på hvis du hadde tenkt deg om.
    DVD har en produksjons infrastruktur som er bygget opp over 10 år. Det var bare å montere litt ekstrautstyr så kunne alle DVD maskiner trykke HDDVD. BD må bygge opp en tilsvarende produksjons kapasitet fra ingenting. Det sier seg selv at dette tar tid og enorme kostnader. I mellomtiden spys det ut SD-DVD titler.
    Ja, men samtidig faller interessen for DVD. Det selges og leies ut stadig færre DVDer, og markedet er dalende.

Jeg ser hos lokale videosjapper, så kommer det ikke vedlig mange titler hver uke. Det produseres mange, ja, men de taes ikke inn da det er vanskelig å bli kvitt dem. Filmene som selges og leies ut, er gjerne kinosuccesser; altså de samme som også lanseres på BD.

Jeg har aldri sett en sjappe som tar inn samtlige filmer som måtte ankomme hver uke. Hvordan skulle de få plas til det? De tar inn filmene de vet selger.
    Det vil ta år med oppbygning av BD’s produksjonskapsitet før de kan nærme seg.
    Og det er den egentlige problemstillingen som du burd ha tatt stilling til. DVD vil eksistere og overgå BD i mange år fremover. Hvordan vil det påvirke utbredelsen av BD formatet??????
    Jeg vet ikke. Det jeg ser er at tross dine dystre spådommer det siste året, så spiser BD markedsandeler fra DVD.

Du er så totalt fanget i formatkrig modus og fanboyism at du som sedvanlig misser hele det viktige poenget og dermed fortaper deg i totalt uinteressante problemstillinger og argumenter.
    Nei, men hallo. Det er jo du som refererer til XDE og testen mellom BD og XDE. Jeg stiller bare spørsmålstegn til hvorfor Toshiba sammenligner sin rykende ferske XDE-spiller med en allerede utrangert BD-spiller fra Sony på en middelmådig tv. Hvorfor sammenlignet de ikke bildet med en bedre BD-spiller? Det er da ikke en uinteressant problemstilling.
    Jeg nevner Toshiba’s XDE spiller ikke som et argument for å overbevise BD tilhengere, men for å illustrere en problemstilling som BD står overfor fremover.
    Ja, jeg skjønte jo det. Problemstillingen jeg synes er like interessant er: Hvordan skal Toshiba overbevise kunden om at han heller bør gå for denne oppskalerings-spilleren? Enn så lenge finnes det en mengde forskjellige DVD-spillere på markedet. Jeg har ikke sett at andre enn Toshiba kommer med denne teknologien. Og dersom alle de andre aktørene, samt nye, kommer med BD-spillere i butikken; hvordan skal Toshiba argumentere?

Det er Ola&Kari og Jane&Dick som må overbevises om å bytte ut sin helt ålreite DVD spiller med en dyrere BD spiller og kjøpe dyrere BD disker i konkuranse med Oppkonverterende DVD spillere. Når vi også vet at alle nye TV’r får den samme Oppkonverterings teknologien, hvordan skal du overbevise dem om at de også må kvitte seg med den gamle DVD spilleren sin og investere i nytt utstyr.
    Dersom det står Blu-ray spillere i hele butikken til samme pris som dagens DVD-spiller; hvorfor ikke. Dette bestemmer jo DVD-produsentene helt selv. Det de selvsagt ikke kan gjøre er å fase ut DVD nå. Dette vil ta tid, men sagte men sikkert vil BD bli like vanlig som DVD.
    Kom deg ut av formatkrig modus og vis at du faktisk forstår vilke problemer BD vil møte når det skal prøve å bli et bærekraftig format som skal overta for SD-DVD.
    Strengt tatt så er det vel du som provoserer med dine uttalelser og bastante meninger. Dersom andres argumenter ikke passer med dine, blir man fort omtalt som substansløs.

Hvorfor mener du at BD burde ha overtatt markedet i går, når HD formatkrigen nettopp er over?

Se på utviklingen av salget av spillere, filmer og priser fra september 2007 til september 2008. Seriøse analyser tilsier at BD vil være like stort i 2010 som det DVD var i 2001. Det sier mer enn dine dystre spådommer av formatet.

Og ja jeg er en BD-tilhenger som elsker formatet. Hvorfor? Jo, fordi det endelig gir meg den ultimate opplevelsen på film. Topp bilde og topp lyd.

Når oppløsningen på skjermene fordobles om noen år, så kommer det helt sikkert BD-spillere som oppskalerer Blu-ray til 3840x2160. Dermed tror jeg BD vil leve lenge som diskbasert medium, og DVD blir slik VHS står i dag.

Om noen år har vi kanskje BD-plater med 500GB kapasitet, og film i 3840x2160. Hvorfor ikke? Hvorfor ende ved 1080p
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vet du godt svare på hvis du hadde tenkt deg om.
    DVD har en produksjons infrastruktur som er bygget opp over 10 år. Det var bare å montere litt ekstrautstyr så kunne alle DVD maskiner trykke HDDVD. BD må bygge opp en tilsvarende produksjons kapasitet fra ingenting. Det sier seg selv at dette tar tid og enorme kostnader. I mellomtiden spys det ut SD-DVD titler.

Har du lest denne? I følge deg så var vel ikke dette mulig for Blu-ray?

"The upgrading of a DVD production line for BD production is much cheaper than installing a new line, Ritek emphasized."

Login to DIGITIMES archive & research
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg tror det derimot blir vanskeligere å overbevise konsumentene om at det er oppskalert DVD som er tingen for flatskjermen.
    Enig. Hvis man tar utgangspunkt i at forbrukeren har en fungerende DVD spiller er det lite sannsynlig at han bytter til en oppskalerende DVD. Hvis man derimot har en ikke fungerende spiller, er det mer sannsynlig at de kjøper DVD spiller, men da av typen 599 på Elkjøp. (som også oppskalerer og har HDMI)

Ja, men samtidig faller interessen for DVD. Det selges og leies ut stadig færre DVDer, og markedet er dalende.
    Les siste nr av Release. Der hevder de at det ikke er tilfelle. Faktisk selges det flere av hver tittel i år. (det har derimot vært færre tittler, men det er da ikke formatet sin skyld))

Jeg vet ikke. Det jeg ser er at tross dine dystre spådommer det siste året, så spiser BD markedsandeler fra DVD.
    Syns ikke utviklingen har vært så imponerende i USA siste året: Ser faktisk ikke ut som salget øker i det hele tatt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel Singulus alene solgt ca 40 maskiner i 2008 så det bør man kalle rakketfart på plate produksjon.
    SINGULUS TECHNOLOGIES AG - BLULINE II Introduction
    (tror Singulus har ca 65 % av all maskin levering så legger man til de andre produsentene er BD klar for kjempeproduksjon om BD salget øker og det vil det helt sikkert.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser den FFWD, og det går opp og ned her i verden. Men har du noen tall som viser totalt solgte BD i 2007 og hittil i år.

Hva med BD-spillere. Er det noen som har slagstall for 2007 og hittil i år?

Blu-ray Disc sales share to double by year-end - 8/19/2008 - Video Business
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser den FFWD, og det går opp og ned her i verden. Men har du noen tall som viser totalt solgte BD i 2007 og hittil i år.

Hva med BD-spillere. Er det noen som har slagstall for 2007 og hittil i år?

Blu-ray Disc sales share to double by year-end - 8/19/2008 - Video Business
    For USA tror jeg ca 500 000 BD disc ble solgt fra Juni 2006 tilogmed Desember 2006.

For USA tror jeg ca 5-6 millioner BD disc ble solgt i 2007.

Europa /Japan/Australia og Canada solgte ikke mye frem til starten av 2008

(mente jeg leste at England alene hadde over en million disc på 3 første mnd i 2008)

Norge hadde 80 000 disc iløpet av 2007

Sommeren er ingen høysesong for salg så BD vil selge godt frem til Nyttår.
    Dobblingen greier de garantert men ut fra jeg har lest så vil tallene bli høyere.

Liker ikke helt disse kvartalslistene over BD salg i USA for de representerer oftest bare topp 20 liste salg og ikke hele spekteret fra billigfilmer til de mere ukjente.Basserer seg ofte ut fra Nielsen video scan.
    De representerer bare Wal mart og store butikkjeder men ikke enkelt butikker.
    Total som er viktig for de som ønsker klare fakta kommer i starten av 2009

Salget i Japan
    DVD rapidly turning to BD in both soft and hardware. Pushed by anime fans:J-CAST Business News

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det argumenteres med at folk flest ser ikke forskjell. Det er i praksis feil. Min far på 65 er alergisk mot knapper og ting som må justeres innen elektronikk. Han liker "plug & play" selv om han ikke vet hva det er engang.
    Saken er at han kjøpte seg en 32" LG til nesten 20 lapper for en del år tilbake. Han var veldig tidlig ut med flat TV. Dette pga plassmangel i seksjon! I sommer skulle han ta det store steget til digital-TV. Jeg stakk innom og kurset han i hvordan koble og stille inn kanaler og ikke minst daglig bruk. Han fikk ikke med seg en dritt etter bildet kom på skjermen. Dette fikk jeg vite dagen etter da han ringte for mere hjelp. Så jeg spurte om han ikke kunne følge med i timen, hvorpå han svarte, " jammen bildet da gutt, det var jo som å være med i kampen" (fotballkamp den dagen sjø).
    Inviterte han til EM-kamp hjemme hos meg med 100" lerret og 720p, med HD-dekoder. Da ble han fast gjest under EM!
    Hører med til historien at han gikk og bestilte seg HD-dekoder han også, men venter ennå! pga stor pågang. Og gjett om han er utålmodig!
    Saken er vel at leverandøren av kabelnettet har drevet god markedsføring og hele bygda har bestilt seg HD-dekoder. Pluss at de aldri! ikke en eneste gang! har nevnt noe annet enn HD. Dette har alt å si.
    Dette tyder på at mannen i hvilken som helst gate kan se forskjell på god og dårlig kvalitet. Og kanskje blir det for dårlig med DVD etter at HD-kanalene har kommet sigende inn i stua?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde jeg hadde forklart det litt tydeligere i et innlegg lenger ned?

Det var for å gjøre et poeng av at det betyr en del hva du benytter som kilde. Formater osv...

Jeg skriver jo MEGET tydelig at jeg sammenligner epler og pærer! Det er jo hele poenget?

Dette viser jo hvor liten forskjell det kan være mellom BD og dvd DERSOM du benytter en HD-Ready skjerm?

Så kan man heller la være å være med i en litt spennende spekulering/diskusjon?
    Selvsagt får du mest ut av ditt 1080p HD kildemateriale på en Full HD fremviser.
    Men HD er åpenbart mer enn bare oppløsningen. HD-materiale vist på selv en lavoppløst flatskjerm/proje (854x480) ser faktisk meget bra ut, selvom gridden blir veldig tydelig. billedkvaliteten selv på en slik skjerm blir veldig mye bedre med HD-materiale enn med SD-materiale. Jeg har sett dette en rekke ganger da vi fortsatt hadde slike flatskjermer og projer. All teorien om oppløsning og pixelmapping blir i så måte veldig uinteressant.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke det er snakk om å "overtale" massene over på BD. Jeg tror massene vil bli gradvis faset over på BD. Først vil alle avspillere være både BD og DVD-spillere, produsentene vil slutte å produsere rene DVD-spillere. Det er vel ingen som tviler på at all televisjon vil fases over på HD? Det vil ta tid. Men det er kun snakk om tid. Jeg er like sikker på at filmindustrien også vil fase oss over på HD. De vil aldri i verden fase ut DVD så lenge de tjener store penger på det formatet. Men de vil fase det ut. Det er bare snakk om tid. Snart vil de aller fleste filmer komme samtidig på DVD og BD. Etterhvert vil fokus flyttes over på BD. Kanskje vil filmene komme på DVD senere enn på BD? På denne måten vil filmindustien fortsatt tjene penger på de som "ikke bryr seg" samtidig som større fokus og hype rettes mot BD. etterhvert vil kanskje kun de største blockbusters komme på DVD. Og til slutt vil det ikke komme noe mer på DVD. HD vil være den nye standarden. Og så vil vi begynne på nytt igjen med et annet format...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Selvsagt får du mest ut av ditt 1080p HD kildemateriale på en Full HD fremviser.
    Men HD er åpenbart mer enn bare oppløsningen. HD-materiale vist på selv en lavoppløst flatskjerm/proje (854x480) ser faktisk meget bra ut, selvom gridden blir veldig tydelig. billedkvaliteten selv på en slik skjerm blir veldig mye bedre med HD-materiale enn med SD-materiale. Jeg har sett dette en rekke ganger da vi fortsatt hadde slike flatskjermer og projer. All teorien om oppløsning og pixelmapping blir i så måte veldig uinteressant.
    Akkurat det du nevner om HD materiale på lavoppløst projektor har jeg også hørt før. Må ligge et eller annet i det? Men må si det virker rart.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    uskalert, 1:1 pikselmappet bilde -----for et mas.
    Du vet da at de fleste vil bruke sin tv som vil ha HD tv sendinger 720p som må scaleres opp til 1080p.
    Mange vil bruke sine tv'r til DVD og må scalere opp og forskjell 720p eller 1080p ? det blir i hvertfall ikke bedre bilde oppscalert på 1080p en 720p
    Mere fyll stoff til pixler som ikke eksisterer fra 576 til 1080p
    Nettnedlastning (streamet HD) snakkes det om og bildene er etter min mening mere blass , fargeløse og kommer de i 1080i eller 720p så er denne pixelmappingen kun til BD .
    Nå viser faktisk flere HD tv'r bedre bilde selv med scalering og mange pixelmappin tv'r har dårligere bilde.

Nå sitter det 1000 vis å er fornøyd med sine digital sendinger der tv scalerer fra 576 til 720p og 1080p (tror jammen tv sendingene er i 576i også) og er fornøyd med den enorme bilde endringen.
    Selv når kabeldecoder gjør en dårlig DAC av bilde for analog bildeoverføring til tv.
    Selv med dårlig bitrate på MPEG2 sendingene.

Da tror jeg jammen de fleste bryr seg 0 eller ser noen endring om 1080p blir til 720p på en tv
    Jeg har en følelse av denne forskjellen mellom Full HD på Full HD panel og HD Ready panel - som ikke er synbar på "vanlig" titteavstand - den burde nok også gjelde for SD signaler?

Jeg tror helt sikkert at et HD Ready panel viser et bedre bilde med SD signaler enn et Full HD panel. Men dette vil man nok ikke kunne se fra "vanlig" avstand, og "vanlig" tv størrelse.

Selv kjører jeg analog kabel tv på et Full hd tv - det ser veldig bra ut. MEN jeg sitter langt unna når jeg ser tv, nærme ser det ille ut.

Virker som dette er hvorfor jeg aldri har opplevd denne fordelen med Hd Ready tver - du må sitte nærme nok. Akkurat som med Full HD på en Full HD tv.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr Spock:

Det finnes en egen tråd som omhandler det du hele tiden diskuterer. Kan du ikke diskuterer dette med oppløsning og "ser du forskjell..." et annet sted. Denne tråden er som kjent om BD vs DVD...

Her f.eks:
    http://avforum.no/forum/hd-hardware-...skuffelse.html
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner virkelig ikke hvorfor Mr_Spock skal diskutere i en annen tråd Om en ser forskjell på DVD og BD er da midt i denne diskusjonen!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er faktisk ganske positiv til BD, selv om jeg ikke er helt frelst som visse andre

Men som jeg har nevnt tidligere - jeg tror at den positive holdningen til HD Ready tver utgjør et problem for HD, hva er vitsen med å skaffe seg en skjerm som ikke kan nyttegjøre seg oppløsningen?

Så kan man diskutere om det går an å se på vanlig avstand eller ikke? Jeg synes det argumentet er like sterkt som det vanlige: HD Ready er best på SD signaler. Ja er du nærme nok, akkurat som med BD på Full HD tv, så betyr det noe.

Føler vel forsåvidt at dette emnet er noenlunde gjenomgått?

Over til noe annet:

I en annen tråd om filmen Cloverfield her på forumet så har den blitt "hyllet" på grunn av sitt herlige LFE spor. Ha sett den selv på dvd og bassen er herlig på denne filmen.

Et par stykker i tråden hadde sett den på Blueray og gjorde et poeng av at de var glad for det enda herligere LFE lydsporet på BD.

Så jeg lurte på en ting - er det bedre LFE spor på BD?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Skjønner virkelig ikke hvorfor Mr_Spock skal diskutere i en annen tråd Om en ser forskjell på DVD og BD er da midt i denne diskusjonen!
    Nei, det skjønner du sikkert ikke...

Jeg mener bare om man skal diskutere opp i mente (noe som er ganske debattert i andre tråder) om dette, så kunne man tatt det i en tråd som kun omhandler dette.

Jeg trodde det var rimelig slått fast at det er forskjell mellom SD og BD. Hvor stor forskjellen er for den enkelte ut i fra oppløsning tilgjengelig på skjermen, sitteavstand, størrelse og ikke minst ens eget syn; kan man diskutere ihjel uten egentlig å komme frem til noe. I hvertfall ingenting som er veldig relevant for akkurat denne tråden, etter min mening.

Hva som er betydelig forskjell hos meg, kan være noe helt annet hos deg...selv på samme utstyr...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 39 av 126 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •