Blu-ray VS DVD krigen - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 38 av 126 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 2508
    Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg bare kom til å tenke på noe...
    Kan en dvd film i 16x9 optimalisert format til og med slå Blueray filmen i antall synlige linjer?

Nei

Om du tenker oppløsning så er maks for en DVD 720 x 576, så om man kan optimalisere bruken av punktene så får man ut ca 400.000 punkter.
    Alt utover dette handler om å "finne opp" pixler, og man kan glatte over det værste men HD blir det aldri.

med blu-ray så er maks oppløsning 1920x1080 - potensielt litt over 2.000.000 pixler - selv med ett ekstremt bredt lerret (bredere enn noe kjent format) vil blu ray vise flere linjer, og antall pixler vil være betraktelig høyere i bredden.

Det man kan optimalisere i en DVD, kan også optimaliseres i en Blu-ray - så man er like langt.

Etter at jeg fikk blu.ray spilleren i hus for ett år siden, er det blitt bråstopp i kjøp av DVD, det blir for loddent bilde - selv med de beste og nyeste DVD´ene, er blitt for godt vant.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Nei

Om du tenker oppløsning så er maks for en DVD 720 x 576, så om man kan optimalisere bruken av punktene så får man ut ca 400.000 punkter.
    Alt utover dette handler om å "finne opp" pixler, og man kan glatte over det værste men HD blir det aldri.

med blu-ray så er maks oppløsning 1920x1080 - potensielt litt over 2.000.000 pixler - selv med ett ekstremt bredt lerret (bredere enn noe kjent format) vil blu ray vise flere linjer, og antall pixler vil være betraktelig høyere i bredden.

Det man kan optimalisere i en DVD, kan også optimaliseres i en Blu-ray - så man er like langt.

Etter at jeg fikk blu.ray spilleren i hus for ett år siden, er det blitt bråstopp i kjøp av DVD, det blir for loddent bilde - selv med de beste og nyeste DVD´ene, er blitt for godt vant.
    MEN.... en dvd med 16x9 format, såkalt anamorph? Vil jo gi 576 linjer?

Med 2:35:1 format i Full HD (som vel er det vanligste?? ) vil 1366x768 gi følgende? 1366/2,35 = 581 linjer?

Altså nesten nøyaktig det samme som dvd-formatet?

Med full HD ser det slik ut 1920/2,35 = 817 linjer. Altså som formatet gir - 40% mer en HD Ready.

Med andre ord - hvis avstand og størrelse ikke er 100% fastlåst så kan faktiskt dvd og Blueray se like bra ut på en HD-Ready skjerm. Hvis dvd utgaven er anamorph og Blueray er 2:35:1.

Noe å tenke på??

Eller regner jeg helt fullestendig feil

Edit: La til Full HD i linje 2, kanskje gjør det hele mer forståelig?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    ARTY-mann: Kan du oppsummere de positive sidene ved bluerayformatet også?
    I forhold til hva?
    I forhold til DVD? HDDVD? 35mm Film? HDTV? IMAX?
    Hi Vision? RED4K? JVC4K2K? DSLR 10mp.15mp.20mp.24mp. Medium format 39mp.50mp.60mp?
    Tror du må være mer spesifikk!

Svar heller på dette; Hvis BD selskapene ikke har klart å overbevise deg til nå om å investere i en BD spiller, hvordan skal de da klare å overbevise Kari&Ole eller Dick&Jane?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    I forhold til hva?
    I forhold til DVD? HDDVD? 35mm Film? HDTV? IMAX?
    Hi Vision? RED4K? JVC4K2K? DSLR 10mp.15mp.20mp.24mp. Medium format 39mp.50mp.60mp?
    Tror du må være mer spesifikk!

Svar heller på dette; Hvis BD selskapene ikke har klart å overbevise deg til nå om å investere i en BD spiller, hvordan skal de da klare å overbevise Kari&Ole eller Dick&Jane?
    Ola og Kari mener du?
    Jeg tror du skjønner veldig mye av det vi skriver her på forumet. Du vil bare ikke gi deg. Hvilket er en god egenskap i enhver krig. Men T-skje er og blir en T-skje:
    Denne tråden heter "Blu-ray VS DVD krigen". Og jeg spør deg igjen: Kan du oppsummere de positive sidene ved bluerayformatet? Da gjerne i forhold til DVD-formatet, men helt spesifikt tenkte jeg: ER DET I DET HELE TATT NOE POSITIVT MED BLUERAYFORMATET? KAN DU FINNE NOE?
    Jeg tror ikke du er så dum som du gjør deg, men det er like før jeg går rett på limpinnen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I et 2:35:1 format(som vel er det vanligste?? ) vil 1366x768 gi følgende? 1366/2,35 = 581 linjer?

Med full HD ser det slik ut 1920/2,35 = 817 linjer. Altså som formatet gir - 40% mer en HD Ready.

Med andre ord - hvis avstand og størrelse ikke er 100% fastlåst så kan faktiskt dvd og Blueray se like bra ut på en HD-Ready skjerm. Hvis dvd utgaven er anamorph og Blueray er 2:35:1.

Noe å tenke på??

Jeg tror du regner litt feil her.

En DVD er på 576 linjer, men det er dersom hele det vertikale området benyttes (som i 16:9 eller 4:3 format). Dersom du har et 21:9 (eller 2,35) benyttes bare 76% av de vertikale linjene. Men har med andre ord et bilde som vertikalt består av 438 linjer. Dette gjelder også om bildet er anamorph. Et anamorph bilde gjør ingenting på vertikal oppløsning. Det bare "trykker" bildet sammen horisontalt.

Tilsvarende vil en BD film (1080) inneholde et bilde bygget opp av 820 linjer dersom det er en film i 21:9 (2,35) format.

Nå må jeg si at jeg ikke helt fulgte din sammenligning mellom HD Ready (1280x720) og DVD med anamorph oppløsning. En DVD vil uansett ikke inneholde mer enn 576 linjer. Og dette må skaleres opp for å vises. Jeg vet det finnes TV-er som kan zoome opp et DVD bilde med en 2.35 film til full skjerm. Men blir det pent ? Det vil kreve skikkelige prosesser for oppskalering. Det kreves mer av utstyret for å skalere opp fra 438 til 720 eller 768 linjer, enn det gjør fra 576 til 720/768.

/Øystein

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Hvis BD selskapene ikke har klart å overbevise deg til nå om å investere i en BD spiller, hvordan skal de da klare å overbevise Kari&Ole eller Dick&Jane?
    Meningen er ikke at alle skal overbevises.
    De som ikke henger med i utviklingen blir på et senere tidspunkt tvunget .
    Slik var det med VHS , Slik er det med analog tv om dagen , slik var det med musikk kassetter og kort sagt fungerer det slik med det meste.

Svart/hvit tv er det ennå noen få som har og de greier seg en liten stund til.
    Ser man ikke forskjell eller hører forskjell på SD og HD så for all del la være , men argumentere imot går på dine personlige meninger og ikke fakta.
    Med så mye negativ skriving til et HD format virker det snart som en ren besettelse/uvitenhet og ikke fornuft.

Jeg tror ingen får deg til å satse på BD men om 4-5 år må du om du ikke bare skal se de gamle nedstøvete DVD filmene eller vente til NRK viser filmen.
    (i HD som du da formontelig sikkert tar ut med analog utgangen for best bilde)

Råmatterialet til en innspillt film har bedre oppløsning en det vi har med BD og HD tv pr i dag men tror det tar endel år igjen før tv sendinger , tv produsenter , filmprodusenter hever nivået på HD standard fra hva vi har i dag.
    Så BD blir det beste i mange år for de som ønsker det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Jeg tror du regner litt feil her.

En DVD er på 576 linjer, men det er dersom hele det vertikale området benyttes (som i 16:9 eller 4:3 format). Dersom du har et 21:9 (eller 2,35) benyttes bare 76% av de vertikale linjene. Men har med andre ord et bilde som vertikalt består av 438 linjer. Dette gjelder også om bildet er anamorph. Et anamorph bilde gjør ingenting på vertikal oppløsning. Det bare "trykker" bildet sammen horisontalt.

Tilsvarende vil en BD film (1080) inneholde et bilde bygget opp av 820 linjer dersom det er en film i 21:9 (2,35) format.

Nå må jeg si at jeg ikke helt fulgte din sammenligning mellom HD Ready (1280x720) og DVD med anamorph oppløsning. En DVD vil uansett ikke inneholde mer enn 576 linjer. Og dette må skaleres opp for å vises. Jeg vet det finnes TV-er som kan zoome opp et DVD bilde med en 2.35 film til full skjerm. Men blir det pent ? Det vil kreve skikkelige prosesser for oppskalering. Det kreves mer av utstyret for å skalere opp fra 438 til 720 eller 768 linjer, enn det gjør fra 576 til 720/768.

/Øystein
    Ok en dvd hvor alle 576 linjene benyttes blir vel som regel kalt anamorph? Eller la oss kalle den 16x9 full format? No black bars!!!

Så spiller vi den på en HD Ready TV som har en oppløsning på 768 horisontale
    linjer. Jeg kaller HD-Ready for 1366x768 - for det er jo ingen flatskjermer som har 1280x720? )

Informasjonen, skalert, vil inneholde info fra 576 linjer?

Så slenger vi i samme filmen - Full HD, men denne gangen er det en 2,35:1 utgave! Dette er ikke uvanlig - at en film kommer i flere formater.

Slik jeg regnet over så vil HD-Ready tven vise rundt 580 linjer av Full HD signalet - ikke sant?

Dvd = 576 linjer, Full HD = 580 linjer, kanskje ikke den største forskjellen?

Bedre forklart nå?

Mitt poeng er med dette at en dvd hvor maks vertikal oppløsning utnyttes kan inneholde like mye info (kanskje til og med mer? ) som en Blueray hvor original formatet (2,35:1 osv) beholdes - når vist på en HD-Ready skjerm.

Bare for å sette litt fokus på at HD-Ready på langt nær utnytter Full HD formatet, selv på en "liten" skjerm.

OK????

ops:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt poeng er med dette at en dvd hvor maks vertikal oppløsning utnyttes kan inneholde like mye info (kanskje til og med mer? ) som en Blueray hvor original formatet (2,35:1 osv) beholdes - når vist på en HD-Ready skjerm.

Bare for å sette litt fokus på at HD-Ready på langt nær utnytter Full HD formatet, selv på en "liten" skjerm.

OK????

ops:
    Selv om jeg syns det er litt vanskelig å se poenget med å sammenligne to forskjellige bildeformat. (En film i 2.35:1 er 2:35 også på DVD) kan jeg for argumentet skyld gjøre det. Men det jeg ikke kan se vekk ifra er at i dette tenkte scenario vil det være ca 0.8 Mpix bilde fra BD. (2 Mpix på platen), mens bildet på DVD bare vil være 0.4Mpix)

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ola og Kari mener du?
    Jeg tror du skjønner veldig mye av det vi skriver her på forumet. Du vil bare ikke gi deg. Hvilket er en god egenskap i enhver krig. Men T-skje er og blir en T-skje:
    Denne tråden heter "Blu-ray VS DVD krigen". Og jeg spør deg igjen: Kan du oppsummere de positive sidene ved bluerayformatet? Da gjerne i forhold til DVD-formatet, men helt spesifikt tenkte jeg: ER DET I DET HELE TATT NOE POSITIVT MED BLUERAYFORMATET? KAN DU FINNE NOE?
    Jeg tror ikke du er så dum som du gjør deg, men det er like før jeg går rett på limpinnen.
    Jeg prøver ikke å gjøre meg dum, men jeg skjønner fremdeles ikke hva du vil frem til?
    Jeg går ut i fra at du ikke er ute etter å vite om jeg synes blåfargen på BD logoen er fin?

Jeg har faktisk ikke sagt noe negativt om BD, bare gitt en kritisk analyse av de strategiske problemer BD har foran seg både som foretnings strategi og produksjonsmessig for å vinne konsumentene og vinne over DVD = BD vs. DVD krigen!
    For å gjøre det så må man bruke illustrative eksempler. Er det her du nesten går på limpinnen, som du kaller det?
    Det er stor forskjell på Kritisk innsikt og negativitet. Prøv å lær deg å oppdage forskjellen.

Kom med noe konstruktivt, substansielt, noen gode argumenter, osv. osv.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD ready får utnyttet full HD på den måten at tv motar 1080p og scalerer ned til 720p.
    Hvor bra er ikke likt for hardware i de ulike tv'r vil gjøre denne jobben med litt ulike resultat.
    Med en vanlig Stue tv og "normal sitteavstand vil du neppe se forskjellen mellom 720p ready eller full HD.
    En 42 tommer har vel en anbefalt sitteavstand på ca 3 meter og en 50 tommer på ca 4 meter.
    Sitter man mye nærmere en det vil man selvsagt kunne se forskjell men de ferreste gnur vel nesa intill skjermen.

Ene bilde er 720p og det andre 1080p.
    Når du nå sitter ved pc skjermen ser du fort hvem som er hva men trekk deg 2 meter unna så vil jeg garantere at du ikke ser forskjell mellom 1080p og 720p

i et bevegelig tv bilde ville du få enda større problem ved å se forskjell.

Forskjell hd ready og full HD kan alle som har 1080p tv og BD film teste så ser man det selv.
    (er jo bare å sette tv til å vise 720p)
    Noen vil sikkert se forskjell ut fra sitteavstand og skjermstørelse men mange vil ikke se endring

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Selv om jeg syns det er litt vanskelig å se poenget med å sammenligne to forskjellige bildeformat. (En film i 2.35:1 er 2:35 også på DVD) kan jeg for argumentet skyld gjøre det. Men det jeg ikke kan se vekk ifra er at i dette tenkte scenario vil det være ca 0.8 Mpix bilde fra BD. (2 Mpix på platen), mens bildet på DVD bare vil være 0.4Mpix)
    Bare for å sette litt perspektiv på det hele.

En slik frelst nykristen holdning til ting som ofte er meget overdrevet og totalt ukristisk kan jo gjøre en del folk skuffet når de oppdager at det ikke var et "under" det nye formatet.

ops:

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    HD ready får utnyttet full HD på den måten at tv motar 1080p og scalerer ned til 720p.
    Hvor bra er ikke likt for hardware i de ulike tv'r vil gjøre denne jobben med litt ulike resultat.
    Med en vanlig Stue tv og "normal sitteavstand vil du neppe se forskjellen mellom 720p ready eller full HD.
    En 42 tommer har vel en anbefalt sitteavstand på ca 3 meter og en 50 tommer på ca 4 meter.
    Sitter man mye nærmere en det vil man selvsagt kunne se forskjell men de ferreste gnur vel nesa intill skjermen.

Ene bilde er 720p og det andre 1080p.
    Når du nå sitter ved pc skjermen ser du fort hvem som er hva men trekk deg 2 meter unna så vil jeg garantere at du ikke ser forskjell mellom 1080p og 720p

i et bevegelig tv bilde ville du få enda større problem ved å se forskjell.
    Greit nok!

Men som gammel projektor mann så har jeg veldig sans for å slippe skalering og kjøring av 1:1 piksemapping.

Jeg foreslår at du prøver den samme argumentasjonen du kjører når det gjelder bilde i kabeltrådene

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg spør deg igjen: Kan du oppsummere de positive sidene ved bluerayformatet? Da gjerne i forhold til DVD-formatet, men helt spesifikt tenkte jeg: ER DET I DET HELE TATT NOE POSITIVT MED BLUERAYFORMATET? KAN DU FINNE NOE?
    Det er egentlig bare å gi opp.....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok!

Men som gammel projektor mann så har jeg veldig sans for å slippe skalering og kjøring av 1:1 piksemapping.

Jeg foreslår at du prøver den samme argumentasjonen du kjører når det gjelder bilde i kabeltrådene

Selvsagt ser man forskjell når man har projector og mange tommer lerret.
    Dette er ment som argumentasjon for 50 tommer eller mindre (som de fleste har og de fleste potensielle BD kjøpere vil ha)
    1080p er bra til PC og spill men spiller liten rolle i forhold til 720p ved BD avspilling og "normal" sitteavstand.
    Vi har faktisk øyne som setter en begrensning.
    Nå vet ikke jeg din størelse på projector men endrer du til 720p på den ved BD og rygger litt vil du på et punkt miste detalje informasjonen så du ikke vil se forskjell.

Nå er det ikke slik at du mister all info som er mellom 1080p ved å endre til 720p
    Det er også mindre ubetydlige ting som endres men i ren matte kan du få et svinn på linjer og pixler men .
    Pixlene blir strukket litt i høyde ved scalering fra 1080p til 720p for at 720p bilde skal ha samme visnings størelse i høyde som en 1080p tv.
    Blir litt som å krympe musikk der mye unødvendig fjernes for at det beste skal beholdes

Scalere ned blir det motsatte av å scalere opp men fordelen er at scalerer man ned sitter man med 100% HD bilde som skal bearbeides ned til ferre linjer og pixler.
    Dette blir gjort av mange tv'r på en veldig god måte så tapet fra 1080p til 720p er ikke merkbart og kan ikke sees med et vanlig øye i bevegelig film ved en normal sitteavstand i forhold til skjermstørelse.

Værre blir det om scaleringen skal gå fra 576 til 720 eller helt til 1080p.
    Da sier det seg selv at desto større skjerm man ser DVD oppscalert på jo mere "tåkete" blast bilde osv får man.
    De som da kan argumentere lite eller ingen forskjell mellom DVD og HD er de som har liten tv og sitter langt unna.
    Jeg vil ikke argumentere for at det ikke er forskjell mellom 720p og 1080p men mener at 50 tommer eller mindre vil ikke forskjellen vises med normal sitteavstand.
    (ved 8 meter sitteavstand og 42 tommer tv ville man heller ikke sett forskjell mellom DVD og full HD)

Følger man ikke normene for sitteavstand og skjermstørelse og avstand blir alt for lang faller selvsagt grunnlaget for BD bort for da får man ingen nytte av økt oppløsning

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det er egentlig bare å gi opp.....
    Du skulle vist hvor rett du har.

Men hva gjør jeg når jeg ikke kan komme med noen konstruktivte, substansielte og gode argumenter i et enkelt spørsmål en gang?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva gjør jeg når jeg ikke kan komme med noen konstruktivte, substansielte og gode argumenter i et enkelt spørsmål en gang?
    Så enig, så enig..... Men nå legger vi den ballen død og ser fremover.

Mange nye spillere, prisene presses og nye filmer kommer på løpende bånd. Jeg tror bestemt at den stigende trenden til BD fortsetter. Om et par år, kanskje vi nærmest ser bare BD spillere til salgs i butikkene? Jeg tror det er en mulighet når spillerene, utviklingskostnader er mer avskrevet og det blir billigere å produsere BD spillere. Om alle filmene som selges er BD, det tror jeg ikke. Slik jeg ser det, kan BD ende opp med en 30-40 % markedsandel - noe som gir gode levekår for formatet. Om BD skal ha hele markedet for optiske medier for film, det tror jeg ikke skjer i overskulig fremtid.

Så over lista med nye filmer/katalog filmer på BD denne høsten og det ser veldig bra ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Meningen er ikke at alle skal overbevises.
    De som ikke henger med i utviklingen blir på et senere tidspunkt tvunget .
    Slik var det med VHS , Slik er det med analog tv om dagen , slik var det med musikk kassetter og kort sagt fungerer det slik med det meste.

Svart/hvit tv er det ennå noen få som har og de greier seg en liten stund til.
    Ser man ikke forskjell eller hører forskjell på SD og HD så for all del la være , men argumentere imot går på dine personlige meninger og ikke fakta.
    Med så mye negativ skriving til et HD format virker det snart som en ren besettelse/uvitenhet og ikke fornuft.

Jeg tror ingen får deg til å satse på BD men om 4-5 år må du om du ikke bare skal se de gamle nedstøvete DVD filmene eller vente til NRK viser filmen.
    (i HD som du da formontelig sikkert tar ut med analog utgangen for best bilde)

Råmatterialet til en innspillt film har bedre oppløsning en det vi har med BD og HD tv pr i dag men tror det tar endel år igjen før tv sendinger , tv produsenter , filmprodusenter hever nivået på HD standard fra hva vi har i dag.
    Så BD blir det beste i mange år for de som ønsker det.
    Ja,BD blir nok det beste for mange i flere år,men er det mange nok???
    Det fremdeles etter hva jeg leser ca.3 % av film på disc som kjøper BD!Altså er det 97 % som kjøper DVD.Er det fordi at folk ikke skjønner sitt eget beste eller er det fordi at folk ikke ser behovet for den fantastiske kvaliteten? Jeg har alle former for HD-kvalitet i mine signalkilder iform av BD-HDDVD-Sky HD-GET HD-CD HD alt blir oppskallert eller er 1080p.Jeg må innrømme at mange i min familie ikke ser eller bryr seg om denne kvaliteten.Mange av mine arbeidskammerater bryr seg heller ikke??? Jeg er sikker på at mange er i samme situasjon som meg og opplever at min entusiasme for HD ikke betyr noe særlig for folk flest.Derfor så spør jeg er vi mange nok til å holde dette mediumet levende??? Idag ser jeg at RiksTV vil tilby nedlasting av film i 2009.
    De kommer til å tilby fast pris pr. mnd.på ca.200,-kroner.Du kan ha filmene så lenge du vil og kan bytte etter hvert.Nedlasting vil forgå om natten slik at det skal forstyrre minst mulig når boksen skal være i bruk.SÅ KOMMER DET!!!! Det vil bli lagt ut HD-film også,men i et mindre antall. Jeg ser klart at dette er bare begynnelsen på noe som vil ta av.Apple er gang og SONY har også meldt fra om ett kommende tilbud.Jeg ser flere skjær i sjøen for BD fremover.
    Vi skal om ett par dager ha en sammenkomst i vår lille kinoklubb og få en gjennomgang av hva som ble vist i Berlin og hva som ryktene sier vil komme.
    Vi gleder oss!
    Stølen

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scalere ned blir det motsatte av å scalere opp men fordelen er at scalerer man ned sitter man med 100% HD bilde som skal bearbeides ned til ferre linjer og pixler.
    Dette blir gjort av mange tv'r på en veldig god måte så tapet fra 1080p til 720p er ikke merkbart og kan ikke sees med et vanlig øye i bevegelig film ved en normal sitteavstand i forhold til skjermstørelse.

Værre blir det om scaleringen skal gå fra 576 til 720 eller helt til 1080p.
    Da sier det seg selv at desto større skjerm man ser DVD oppscalert på jo mere "tåkete" blast bilde osv får man.
    De som da kan argumentere lite eller ingen forskjell mellom DVD og HD er de som har liten tv og sitter langt unna.
    Jeg vil ikke argumentere for at det ikke er forskjell mellom 720p og 1080p men mener at 50 tommer eller mindre vil ikke forskjellen vises med normal sitteavstand.
    (ved 8 meter sitteavstand og 42 tommer tv ville man heller ikke sett forskjell mellom DVD og full HD)

Følger man ikke normene for sitteavstand og skjermstørelse og avstand blir alt for lang faller selvsagt grunnlaget for BD bort for da får man ingen nytte av økt oppløsning

Jeg mener at å miste 40% av informasjonen på Blueray er et problem. Skalering og å ikke kjøre 1:1 pixelmapping er også et problem.

Fra deg så høres det ut som en fordel, men det er jo bare synspunkter - så greit nok.

Dette er på ingen måte optimalt, når man driver med hjemmekino så etterstreber man det beste - selv om det er placebo - noe det på ingen måte er i dette tilfellet.

At forskjellene mellom å vise Full HD på en Full HD skjerm og en HD Ready skjerm minsker med avstand sier seg selv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og Panasonic har presentert Blu-Ray opptaker ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med 2:35:1 format i Full HD (som vel er det vanligste?? ) vil 1366x768 gi følgende? 1366/2,35 = 581 linjer?

Noe å tenke på??

Edit: La til Full HD i linje 2, kanskje gjør det hele mer forståelig?
    Du sammenligner jo epler mot pærer. En DVD versjon i 16:9 format (no black bars) mot en BD versjon i 21:9 (2,35 versjon = black bars). Skal du først ta en sammenligning må du gjøre det med en film som er lagret i 21:9 (2,35) format på både DVD og BD.

Og for å gå enda videre. Filmen som ligger lagret på en DVD plater har en oppløsning på 720x576 (synes jeg å huske). Dersom dette skal vise et "ekte 16:9 bilde" lagres innholdet anamorph. Dersom det hadde vært ekte 16:9 (som i BD) skulle oppløsningen vært 1024x576. Dette er noe en slipper med BD. Det er med andre ord ikke bare vertikal men også horisontal oppløsning som er større enn DVD. Har du tatt med dette i oppsettet ditt ?

I tillegg så forutsetter du at en film som ligger på BD, og som er i 21:9 (2,35) format, faktisk kan zoomes opp på en slik måte en får tilnærmet 1:1 pixelmapping av "det synlige bildet, og ikke black bars" på en skjerm med 1366x768 oppløsning.

Men for å være helt ærlig så fatter jeg ikke helt hvor du vil hen med sammenligningen din. Men matte kan brukes til mye rart..... :-)

Side 38 av 126 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •