Blu-ray VS DVD krigen - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 107 117 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 2508
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Jeg lurer på hva oppskalert DVD plater/spiller har som Blueraydiscer/spillere ikke har
    Pr i dag ingen ting.
    Frem til nå--->
    BD var preget av ut med spillere og vi fikser mangler og problemer med firmware senere men dette vil man slippe med mange nye spillere fremover.
    Det DVD har kunnet tilby er billigere plater og billigere spillere men dette vil gjevnes mere og mere ut.

Og ikke minst helt utenfor trådens opprinnelige tema: Hva HADDE HD-DVD som ikke dagens 2.0 Bluraydiscspillere ikke har.
    De var bygd på rød laser teknologi som gjorde at produksjons prisen av spillere og plater var mindre og også utsalgspris var mere gunstig.
    Spillerene var bedre utviklet en BD på samme tid og Codec HD DVD brukte var stort sett bedre en BD valgte på samme tid til sine plater.
    (dvs stort sett bedre bilder fra HD DVD filmer)
    Spillerene var mere stabile og problemfrie mot for hva BD var på samme tid og også lenge etter HD DVD ga seg.

Hadde HD DVD overlevd og eksistert i dag sammenlignet med nye BD spillere ville det neppe være forskjell på spillere og kvalitet lyd/bilde ut fra dem.
    Om det kanskje ikke hadde skjedd frem til i dag så ville garantert HD DVD også bli sone inndelt etterhvert og ikke sonefri som de var.
    HD DVD hadde sikkert hatt flere spillere i salg med 7.1 analog ut for dette kommer jo ikke BD med før snart .

Hovedforskjellen ville vært disc der BD ville hatt bedre bildekvalitet , bedre lyd og flere lydspor på en å samme film en det HD DVD ville kunne levert på mange filmutgivelser.

Selvsagt så er det forskjell på
    DVD oppscalert til HD ready/Full HD tv
    Blu-Ray til HD ready/Full HD tv

Selvsagt er det forskjell på DVD oppscalert til HD ready eller Blu Ray film på HD Ready skjerm.
    Ser man ikke denne forskjellen må man enten være svaksyndt eller ha alt for stor sitteavstand i forhold til størelse skjerm.

Det er stooor forskjell så er det enkelte som ikke får med seg det kan det jo være at de har en ræva tv eller burde gå til optiker.
    Dette vil (jeg) og mange andre kunne se som har 720p tv men for de som har 1080p tv og ikke skjønner bæra så er det vel bare og sette oppløsning på tv fra 1080p til 720p så ser dere forskjellen.
    Dere vil se minimal forskjell mellom 1080p og 720p med tv på under 50 tommer men selvsagt vil forskjell SD og HD vises godt.

(lurer på om samme personer da greier å se forskjell på vanlig DVD eller oppscalert når de blir HD blind på 720p)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med soner er vi vant med fra DVD-plater, så det er ikke noe nytt. DVD-spillerne ble jo gjort sonefri fra forhandlere, men er det sånn med BD-spillere òg, kan de bli gjort sonefri på nullkommasvisj?

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonefri og sonefri. Det var vel egentlig filmselskapene som bestemte dette. DVD-delen på HD DVD-spillerne var regionskodet.

De selskapene som var på HD DVD sin side var Universal, Paramount og Warner (av de største). Warner var hele tiden regionsfri da de støttet begge format, og det er de også nå på BD. Universal Studios er så vidt jeg vet regionsfri også etter at de ble BD only, og det samme gjelder for Paramount.

Det er Sony, Fox, Lionsgate, MGM og Buena Vista som ønsker å beholde soner på ny-utgivelser på BD. Eldre titler er ofte sonefri.

Derfor blir det litt unyansert, synes jeg, å kalle HD DVD sonefri. I realiteten var HD DVD sonefri med de selskapene som støttet de. Men, hadde BD tapt er det neppe noen tvil om at regionskoding hadde kommet også for HD DVD...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Mener du DD mot feks DTS HD MA? At du ikke hører forskjell?
    Nei, på ingen måte. Heller at vi kjøper kabler (gjerne 4mm2 for å være sikre) , effektforsterkere (gjerne 600W selv om vi aldri spiller høyt) - sørger for å ha lossless flac istedet for 320kbps mp3, skjermede strømkabler .. osv

Her er det liksom masse å skaffe seg "for å være sikker" , selv de som er ganske skeptiske til tweaking skaffer seg en god del egentlig unødvendige saker

Men når det gjelder tv så er saken en helt annen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    En del av disse debatantene som svarer uerfarne brukere - argumenterer ofte også med at du ikke ser forskjell på Full HD og SD ved vanlig titteavstand, de viser gjerne til grafer og annet som passer deres syn.
    Det er forskjellene mellom Full HD og HD-ready som ihvertfall jeg synes er minimale hvis noen på en "liten" skjerm som 42". Jeg har ingen problemer med å se forskjell på SD og HD på en 42".
    Det var kanskje HD-ready og Full-HD du mente?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er ikke uenig med deg her Mr_Spock, men det koker vel ofte ned i hvor mye av skjermens oppløsning man kan nyttegjøre seg av i typiske flatskjerms oppsett og begrensingene i det menneskelig syns sans sytemet. (sitte avstand et sted mellom 1x-2x av bildebredden)

Vil kanskje si det sånn at hvis man lager et oppsett der man nyttegjør seg og kan se skjermens native FullHD oppløsning, da vil man ofte ikke synes oppskalert SD materiale er brukenes lenger, og man har fått et nytt problem den veien.

Det er derfor at jeg også er litt enige med de som mener at det ikke er så viktig å få de skjermene under 60" mangjerne bruker sammen med SD TV og DVD signaler. På den andre siden er jeg også enig med deg at virke litt feil også å kobble en BD spiller til en skjerm som bare er HDready.

Mvh
    Jeg er ikke uenig med deg.

Det er ikke sikkert Blueray har noe for seg på skjermer under 60". Det er garantert ikke noe hakeslipp i hvertfall.

Men kjiper vi på oppløsning, drar på oss skalering og overscan - når det ikke trengs? Hva med standarder? HD Ready er jo kjempemiss - 1366x768 (eller 1024x768 er det 16x9? ) , hva er det?

Husker med gru alle de som har kjøpt Sony projektorer opp igjenom, de sleit jo i månedsvis for å vise et korrekt bilde. Mens vi andre med 720p paneler bare koplet til og koste oss.

Med denne holdningen så har jo Blueray garantert vanskelig å bli et vellykket format. Det koker jo da ned til kun de som har projektor, da gjerne en som har 1080p?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det er forskjellene mellom Full HD og HD-ready som ihvertfall jeg synes er minimale hvis noen på en "liten" skjerm som 42". Jeg har ingen problemer med å se forskjell på SD og HD på en 42".
    Det var kanskje HD-ready og Full-HD du mente?
    Nei - det har jo vært vist til flere slike "blindtester" hvor folk i butikken fikk se to full hd skjermer, et med dvd på og et med blueray. Så skulle de krysse av for hvem de syntes var best.

Har sett dette med både 50" og 42".

Rundt halvparten bommet??

Så kan man jo snakke om butikkbelysning og andre ting.

Ellers så har jo størrelsen på en tv ikke noe å si - det er jo avstanden som bestemmer hvor stort synsfeltet ditt blir. Altså en 42" kan lett være dobbelt så stor som en 60" ikke sant?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt uenig. Jeg skal ikke påstå hva du ser og ikke ser, men jeg ser i hvertfall god forskjell mellom SD og HD fra 46" og oppover.

Men slik er det med alt. Noen kjenner ikke forskjell på en rødvin til 79 kr og en til 200 kr. Noen liker pølse bedre enn indrefilet. Noen hører ikke forskjell på mp3 og CD.

Men at det er en vesentlig forskjell i bildet med 720x576 og 1920x1080, synes ikke jeg det er noe tvil om.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Helt uenig. Jeg skal ikke påstå hva du ser og ikke ser, men jeg ser i hvertfall god forskjell mellom SD og HD fra 46" og oppover.
    Altså jeg ser forskjell på min 18" pc-monitor mellom sd/hd-ready og full hd?

Som nevnt så har jo størrelsen null å si - det er avstanden du sitter på som bestemmer?

Er du uenig med alle de som bommet på full hd og sd ?

Edit: endret Hd-ready til sd.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså jeg ser forskjell på min 18" pc-monitor mellom hd ready og full hd?

Som nevnt så har jo størrelsen null å si - det er avstanden du sitter på som bestemmer?

Er du uenig med alle de som bommet på full hd og hd ready?
    Les hva jeg skriver, da. Jeg skriver at jeg ser god forskjell på SD (f.eks DVD eller SD sending på tv) og HD (BD eller HD på kabel/ fiberlinje).

Jeg sliter derimot å se forskjell på en HD Ready og Full HD nesten uansett størrelse, og uansett inn-signal
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les hva jeg skriver, da. Jeg skriver at jeg ser god forskjell på SD (f.eks DVD eller SD sending på tv) og HD (BD eller HD på kabel/ fiberlinje).

Jeg sliter derimot å se forskjell på en HD Ready og Full HD nesten uansett størrelse, og uansett inn-signal
    Jeg leste det du skrev - at du så forskjell på sd og full hd fra 46" og oppover?

Også var du uenig i noe

Du skriver at du heller ikke ser forskjell mellom hd-ready og full hd? Er ikke skalering et stort problem? Mener at jeg nesten i hver eneste test av full hd tver at de er så fantastiske når man kjører 1:1 og får et perfekt bilde? Derimot blir det problemer når kilden ikke er native? Det samme med HD-ready tver - der er jo aldri kilden native? Spesielt Pioneer tver har vel slitt med å få til et smooth bilde med full hd?

Eller er det bare tull jeg har lest?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men slik er det med alt. Noen kjenner ikke forskjell på en rødvin til 79 kr og en til 200 kr. Noen liker pølse bedre enn indrefilet. Noen hører ikke forskjell på mp3 og CD.

Men at det er en vesentlig forskjell i bildet med 720x576 og 1920x1080, synes ikke jeg det er noe tvil om.
    Vil det si at (for å sette dette på spissen) du ser forskjell på samme bildet fra DVD og BD (720x576 og 1920x1080,) på en 60" FullHD skjerm på f.eks 150m avstand? Det må jeg inrømme at jeg ikke uten videre gjør......

Ellers til det du sier med vin (som jeg forrøvrig heller ikke har så mye greie på), så har det vel vist seg at med div blindtestesting, så er det ikke så lett å smake forskjeller på rød og hvit viner, så det å uten videre kunne smake forskjell på billige og dyre viner ved f.eks blintesting, det får jeg vel bare ta ditt ord for at du klarer. Ellers så går det vel også ann å lage pølser av indrefilet, men nå ble det vel litt for mye pølsesnakk og OT....ops:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ITavisen | SÃ¥ utrolig detaljert er Quad HD

Og Toshiba mener at det er oppskalert SD som er fremtiden
    Morroklompen!

Men seriøst, blir ikke dette litt "touche" for en BD tilhenger som mener at BD som er i startgropen med 1080p med 7.1 lyd er fremtiden?

Super Hi-Vision 7680x 4320 + 22.2 channel surround sound

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    ARTY:

Makan til motsigelser skal man lete lenge etter.
    Hvilke motsigelser????
    Bare for å ta avslutningen din: HD-DVD taperen Toshiba påstår at folk ikke vil ha HD i form av BD, men kunstig åndedrett dèt vil de ha.
    1# For det første: Se til å siter rett. De sier slett ikke det du her påstår. De sier at de har ikke tro på BD formatet.
    Forklaring for deg; De tror ikke BD formatets strategi vil lykkes i få konsumentene til å investere pengene sine i tilstrekkelig grad slik at BD kan utkonkurrere ut SD-DVD. Det er noe helt annet enn det du sier de sa.!

2# Forklaring for deg. Toshiba har vesentlig lisensinntekter fra DVD; Les; Pengemaskin!! Hvorfor skulle de legge seg flate for sine største konkurrenter bare fordi de vant en strategisk seier. Skulle de gi opp DVD formatet av den grunn og tape inntekter ved å satse på et konkurerende format før det formatet i det hele tatt har bevist at det er en økonomisk suksess. Hvis du hadde vært CEO for Toshiba og sluttet å støtte DVD pengemaskinen, hvor lenge ville det ha gått før du fikk sparken?

3# Når Toshiba sier at de aldri vil lage en BD spillere; betyr ”Aldri”= nærmeste årene til evntuelt BD har bevist at det er en økonomisk profiterende plattform. Hvis det skjer vil eventuelt sikkert Toshiba produsere BD spillere. Hvis ikke vil de kanskje lansere en plattform som ikke er basert på Optisk Disk. Alt kommer an på hva som skjer i markedet i årene som kommer. De har sikkert flere planer og produkter klare.
    De lagde selv et HD-format, men tapte markedet til et annet HD-format, men da er det ikke bra nok lenger.
    De tapte en strategisk støtte fra Hollywood, de tapte ikke et marked.
    BD markedet i forhold til DVD på verdensbasis er så liten at den nesten ikke eksisterer.

Men hva er bra nok? Heller oppskalert enn ekte saker?
    Du har jo missforstått hele problemstillingen. Det er innen DVD det store tilbudet på titler er til lavere priser enn på BD. Gi oss like mye BD som DVD så har argumentet ditt et poeng.
    Frem til da så er en Oppkonverterende og billig DVD spiller et like stort eller bedre valg enn en BD spiller for konsumentene. Det er BDA’s jobb å overbevise konsumentene om at BD er et bedre valg, ikke Toshiba, som ikke er BDA medlem. Det er den egentlige problemstillingen, og det eneste som er interessant å diskutere.
    Det har jeg ikke noe tro på. Og når det til og med er "bevist" av Toshiba selv så er jo troverdigheten borte med en gang. Og på noe små nette TV-skjermer. Og hvem kalibrerte de? Hva med å få begge deler, som f.eks. BD med en god oppskalerer så er vel saken grei.
    Tro hva du vil. Toshiba har ikke tro på BD strategien. BDA har troen på BD. Ingenting har bevist at den ne eller andre har rett enda.
    Å nevne XDE spilleren i denne sammenhengen er bare en illustrasjon på de strategiske markeds problemene BD må konkurrere mot for å vinne konsumentenes gunst så det blir et reelt alternativ til DVD, en økonomisk bærekraftig plattform, så DVD formatet kan fases ut. Hvis ikke vil BD ende opp som Laserdisk, SACD, DVD-A, minidisk og alle de andre mislykkede formatene som har blitt lansert gjennom årene. (Sony er vel lanserings konge av formater som ikke lykkes).

Du snakker om at BD ikke er ferdig utviklet.
    Vet ikke helt hva du sikter til, men jeg håper da ikke BD er ferdig utviklet, selv om de har brukt 8+ år bare på å komme dit de er i dag.
    Hvis HD-DVD er bygd på DVD-plattformen så var jo ikke DVD`en ferdig utviklet heller da. Det trodde jo alle.
    Drøyt å bruke ordet”alle” i denne sammenhengen. Det kommer flere nye DVD formatstandarder fra DVD-Forum hvert år. Dette er produkter forskjellige CEM ønsker å få teknisk godkjennelse fra DVD-Forum. Så, nei DVD er ikke ferdig utviklet på lang tid enda.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig, Wizkid.

Arty:

Du viser med hele ditt hjerte at du misliker BD så utrolig sterkt at det bare blir komisk.
    Slutt å vær så melodramatisk. Det er ingen følelser involvert i dette, i allefall ikke fra min side. Dette handler om analyser av foretnings strategier rund Elektroniske produkter. Dette er ikke en fotball diskusjon.
    Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt angående den nye BD-spilleren fra Samsung med innebygd HQV ReonVX-brikke for oppskalering av DVD.
    Hvorfor skal man heller kjøpe en XDE-spiller og gå glipp av bilde i FullHD og ukomprimert lyd? Mener du at en forbruker ser forskjell mellom XDE, og andre DVD-spillere som har oppskalering i dag?
    Du trenger ikke å overbevise meg. Jeg synes det er utmerket at BD spillere har suveren oppskalering av SD. Det er konsumentene du må overbevis, og da blir det ofte pris som blir avgjørende.
    Samtidig kan en god oppskalering i en BD spiller være et skudd i foten. Siden konsumentene ikke vil se noen vesentlig forskjell om de putter en SD disk i spilleren eller en BD. Hvorfor skal de da betale mer for BD versjonen? Men som sagt så er det ikke meg som må overbevises, jeg vet hva det dreier seg om.
    At du mener at det hadde størst mulighet til flest filmtitler, er jo ikke det samme som om at det faktisk er slik.
    Dette vet du godt svare på hvis du hadde tenkt deg om.
    DVD har en produksjons infrastruktur som er bygget opp over 10 år. Det var bare å montere litt ekstrautstyr så kunne alle DVD maskiner trykke HDDVD. BD må bygge opp en tilsvarende produksjons kapasitet fra ingenting. Det sier seg selv at dette tar tid og enorme kostnader. I mellomtiden spys det ut SD-DVD titler.

Og igjen, hvilke titler mener du burde ha sett dagens lys på BD i et så tidlig tidspunkt som nå? Har du overhode oversikt over hva som er kommet, eller hva som kommer? Hvordan var det med DVD og filmutvalget i dens spede begynnelse? Her har du et lite utvalg av det som kommer:
    Når jeg forteller deg at jeg ser 3-5 nye tittler hver uke, og så kommer du opp med dette som argument. Tror du virkelig at jeg ikke har full oversikt over det som utgis til enhver tid?
    Og hvor mange av disse kommer ut Europa? Hvor mange av de nye titlene kommer sammtidig som DVD’n i leiemarkedet? Hvor mange er regionkodet?
    En gjennomsnittlig leie butikk får 10 nye titler hver uke. Den listen du linker er for USA, og selv den kan ikke matche SD-DVD utgivelsene, ikke engang i nærheten av verken nye leietitler eller den totale ukentlige utgivelsen av DVD titler, selv om vi bare tar med engelsk språklige utgivelser på DVD i europa.
    Har du noen som helst peiling på hvor mange titler totalt som utgis på DVD i europa hver uke.

Det vil ta år med oppbygning av BD’s produksjonskapsitet før de kan nærme seg.
    Og det er den egentlige problemstillingen som du burd ha tatt stilling til. DVD vil eksistere og overgå BD i mange år fremover. Hvordan vil det påvirke utbredelsen av BD formatet??????
    (prøv å legge merke til at på enkelte setninger bruker jeg et tegn som heter spørsmålstegn. Det er et hint om at det er et spørsmål som du kan prøve å svare på i stedet for disse utenom tematiske argumentene du stadig driver med; hint hint!)

Dersom dette var så fantastisk på HD DVD, hvilke filmer snakker vi om da?
    Les det sitatet du her stiller spørsmål om og se om jeg nevner HD-DVD med ett ord?

Og denne artikkelen limer ARTY inn, og som skal overbevise oss BD-tilhengere om at Toshiba egentlig har et like godt alternativ som BD. Ikke dårlige tapere Toshiba, nei
    Du er så totalt fanget i formatkrig modus og fanboyism at du som sedvanlig misser hele det viktige poenget og dermed fortaper deg i totalt uinteressante problemstillinger og argumenter.
    Jeg nevner Toshiba’s XDE spiller ikke som et argument for å overbevise BD tilhengere, men for å illustrere en problemstilling som BD står overfor fremover.
    Hvordan kan det ha seg at du ikke forstår det når alle BDA selskapene forstår det??
    Både FFD og jeg har linket til uttalser fra Warner som viser at de er veldig klar over problemet BD har i konkurransen med Oppkonverterings teknologien. Hvorfor skjøner ikke du det???

Hva BD tilhengere eller vi Audioholics som skriver på forum mener er totalt uinteressant for BD’s fremtid. Hvis alle vi kjøper alle BD titler så vil ikke det gjøre BD formatet bærekraftig.

Det er Ola&Kari og Jane&Dick som må overbevises om å bytte ut sin helt ålreite DVD spiller med en dyrere BD spiller og kjøpe dyrere BD disker i konkuranse med Oppkonverterende DVD spillere. Når vi også vet at alle nye TV’r får den samme Oppkonverterings teknologien, hvordan skal du overbevise dem om at de også må kvitte seg med den gamle DVD spilleren sin og investere i nytt utstyr.

Det er dette som er problemstillingen. Det er dette BD vs.DVD krigen handler om. Det er dette som er trådens tittel.

Kom deg ut av formatkrig modus og vis at du faktisk forstår vilke problemer BD vil møte når det skal prøve å bli et bærekraftig format som skal overta for SD-DVD.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje at man i denne tråden (og ellers) kanskje burde legge seg litt mer på at Full HD panel er det perfekte for Blueray?

Skjønner at det kan være greit å tekkes de med HD Ready skjerm/proj som kjører Blueray. Greit å ha noen allierte?

For det blir litt forvirrende dette her, Blueray er kjempebra for det er 1080p. Men full hd - 1080 - er ikke noe bedre enn hd ready som kun er 768p.

Samtidig så sies det at SD signaler er best på en HD-Ready tv?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså jeg ser forskjell på min 18" pc-monitor mellom sd/hd-ready og full hd?
    Som nevnt så har jo størrelsen null å si - det er avstanden du sitter på som bestemmer?[QUOTE]

Størelsen har ikke null og si .
    Det er forholdet størelse tv/projector og sitteavstand som er avgjørende.
    For noen kan forholdet bli for liten skjerm og lang sitteavstand eller motsatt.
    Derfor er det laget tabeller for anbefalt sitteavstand til HD skjermer.

DVD /skjermstørelse/sitteavstand
    Forholdet der vil avgjøre hvor man vil se forskjell fra andre formater og oppløsninger.

Blu-Ray /skjermstørelse/sitteavstand
    Forholdet der vil avgjøre hvor man vil se forskjeller fra andre format/oppløsninger og forskjell 720p /1080p

Man kan jo avspille 50% krympet DVD på ett kino lerret og 70 meter sitteavstand å si dette var bra bilde.

Tror også mye av ulik opplevelse har med folks syn , opplevelse og hva man skal se etter.
    En blindtest vil slå helt feil ut for man vet jo ikke hva man skal se etter.
    En som eier HD avspilling på ene eller andre måten vil altid kunne se forskjellen mellom SD og HD.
    Forskjell på skarphet bilde , klarere farger , bedre visning av raske bilder , mere dybde følelelse og detaljer.

Jeg er helt sikker på at blindtest CD lyd mixet til surround eller DTS HD MA med full oppløsning også ville fått slike resultater at mange mente CD var best eller at de var ganske like.

Tror kanskje at man i denne tråden (og ellers) kanskje burde legge seg litt mer på at Full HD panel er det perfekte for Blueray?

Skjønner at det kan være greit å tekkes de med HD Ready skjerm/proj som kjører Blueray. Greit å ha noen allierte?
    Nå vet jeg ikke hva du viser dine HD filmer på men du har sikkert en instilling på tv/projector hvor du kan endre visning fra 1080p til 720p.
    Har du samme film i DVD som HD så får du testet forskjellen.
    Du får også testet forkjell HD film i 1080p mot 720p
    Du får også testet hvor langt / nære unna din tv/projector du må for at forskjellene er lik null

En 720p tv motar 1080p signal inn og scalerer ned til 720p.
    Det du taper der vil du neppe se kjempeforskjell på med mindre du har 70 tommer projector og sitter nære

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Størelsen har ikke null og si .
    Det er forholdet størelse tv/projector og sitteavstand som er avgjørende.
    For noen kan forholdet bli for liten skjerm og lang sitteavstand eller motsatt.
    Derfor er det laget tabeller for anbefalt sitteavstand til HD skjermer.

DVD /skjermstørelse/sitteavstand
    Forholdet der vil avgjøre hvor man vil se forskjell fra andre formater og oppløsninger.

Blu-Ray /skjermstørelse/sitteavstand
    Forholdet der vil avgjøre hvor man vil se forskjeller fra andre format/oppløsninger og forskjell 720p /1080p

Man kan jo avspille 50% krympet DVD på ett kino lerret og 70 meter sitteavstand å si dette var bra bilde.

Tror også mye av ulik opplevelse har med folks syn , opplevelse og hva man skal se etter.
    En blindtest vil slå helt feil ut for man vet jo ikke hva man skal se etter.
    En som eier HD avspilling på ene eller andre måten vil altid kunne se forskjellen mellom SD og HD.
    Forskjell på skarphet bilde , klarere farger , bedre visning av raske bilder , mere dybde følelelse og detaljer.

Jeg er helt sikker på at blindtest CD lyd mixet til surround eller DTS HD MA med full oppløsning også ville fått slike resultater at mange mente CD var best eller at de var ganske like.
    Jeg har en liten følelse av at du egentlig forsto hva jeg mente?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare kom til å tenke på noe...

Er det noen som har regnet på hvor mange flere linjer en hd-ready tv vil vise av en Blueray film kontra en dvd film?

Et slikt standard film format med ganske store sorte felter både over og under.

Det sorte kan selvsagt ikke regnes med i disse linjene. Hvor mye blir det egentlig igjen av de i utgangspuntet 1080 linjene?

Kan en dvd film i 16x9 optimalisert format til og med slå Blueray filmen i antall synlige linjer?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARTY-mann: Kan du oppsummere de positive sidene ved bluerayformatet også?

Side 37 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 107 117 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •