Blu-ray VS DVD krigen - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 126 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 2508
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Helt enig, når det gjelder det norske markedet. For 6 måneder sto BD-spillere oppstilt på rekke og rad i en stor el-sjappe i Perth, Australia, sammen med 3 ganger så mange BDer som er her...Så jeg tror ikke Norge er en korrekt målestokk hva angår BD. Men Blu-ray kommer....

Det jeg tror, er at vi vil se en helt annen trend denne høsten/ vinteren. Vi får flere spillere, billigere spillere og bedre spillere. Det er annonsert en rekke gode filmer fremover, både norske og utenlandske. Dessuten kan BDA nå gå samlet inn mot julesalget, og sette inn støtet og trenden for 2009
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det vil være et pluss at noen av "billigmerkene" kommer med spillere. Da er det greit å kjøpe seg en slik når man først skal ha DVD spiller likevel.

Får vente til jul med å kjøpe spiller jeg og kanskje
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Helt enig, når det gjelder det norske markedet. For 6 måneder sto BD-spillere oppstilt på rekke og rad i en stor el-sjappe i Perth, Australia, sammen med 3 ganger så mange BDer som er her...Så jeg tror ikke Norge er en korrekt målestokk hva angår BD. Men Blu-ray kommer....
    Norge er ingen målestokk, men for første halvdel av 2008 var andelen BD rimelig nøyaktig som andelen var i USA. (litt under 2%) Nå ligger vel andelen på 3-4% i USA.

Jeg vet ikke hvordan Australia er i forhold så jeg skal ikke utale meg om det.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo flere HD-TV`er som blir solgt, jo bedre holder argumentet "blueray er kompatibelt med".
    Jo flere billige spillere som blir solgt, jo flere filmer blir etterspurt og solgt.
    Jo flere filmer som blir solgt, jo lavere pris blir det.
    Og jaggu tror du ikke det kommer entusiasten tilgode, som sparer penger på film og kan kjøpe dyrere spiller.
    Da er vi vel egentlig fornøyd da, eller...:?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Jo flere HD-TV`er som blir solgt, jo bedre holder argumentet "blueray er kompatibelt med".
    Jo flere billige spillere som blir solgt, jo flere filmer blir etterspurt og solgt.
    Jo flere filmer som blir solgt, jo lavere pris blir det.
    Og jaggu tror du ikke det kommer entusiasten tilgode, som sparer penger på film og kan kjøpe dyrere spiller.
    Da er vi vel egentlig fornøyd da, eller...:?
    Jepp, alle bortsett fra Arty
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You can`t win them all...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel flere som vet hva BD er i dag mot for Hva folk viste om DVD de første årene.
    Når DVD kom hadde VHS eksistert i ca 25 år .
    Når DVD kom var det knapt en DVD film å få kjøpt osv og siden man ikke fikk en kombinert VHS/DVD spiller før etter mange år så tok det lang tid før mange skiftet format (ikke alle har det engang i dag)
    min nærmeste video utleie har 100% VHS i sine hyller pr i dag.
    Mange venter med BD til sin DVD er klar til utskiftning.
    Mange har ikke HD tv og ser ikke grunnlag for utskiftning til BD ennå.
    Mange venter på lavere pris.
    Fleste må påvirkes før de tar et valg og det er jo det som vil skje i nærneste år da de får sett HD tv fra tv stasjoner og HD i butikker og hos venner.
    Jeg tror ingen filmselskaper har som mål å tviholde på DVD som et produkt men frem til Blu-Ray sakte tar markedsandel så må de gi ut DVD for å nå markedet siden nesten alle har DVD spiller og ikke ville kunnet se BD filmer uten å bytte spiller.
    (de tjener jo fett på DVD og melker markedet så lenge det går bra)

Dette dreier seg mest om penger å samme støtet mot DVD vil en gang komme som det gjorde med VHS.

Store støt kom det ikke fra de som produserte DVD spillere eller film for de tjente masse penger på VHS men i 2002/2003 raste VHS rett ned og julehandelen 2003 ble siste tårevåte handel med hyllevis av VHS utgivelser før man stort sett senere bare kunne kjøpe tidligere/gamle utgivelser i billigkasser.

Jeg syntes selv at BD går tregt men på den andre siden ser jeg også en fornuft at det ikke går for fort.
    Når man kjøper BD spiller så ville vel de fleste bli furtne om de ikke fikk de filmene de ønsket i HD.
    Dette bygges sakte opp med gamle filmer som fornyes og de nye som kommer ut.
    BD spillere kommer ned i pris , filmer i mange prisklasser og tilgjengelighet som salg på flere steder så vil BD ta av .

Men skriv ikke at de og de nettsidene har så så billige eller mange filmer som argument for BD må bli hyllevare for at folk vil ha det.
    Skal BD bli nettvare blir BD som SACD
    (desto mere BD som blir kjøpt via butikk vil vel også stimmulere butikker til å ta inn mere men kjøpes nesten alt på nett så tror jeg mange driter i hele BD plata for de tjener sine penger på DVD)

Handle BD film på nettet og klage over dårlig utvalg og utvikling i butikker ?
    Man kan vel ikke både være pionér på ene siden å motarbeide sine interesser på andre siden og klage på andre?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Opprinnelig skrevet av ARTY

Warner presidenten er den som treffer spiker'n på hodet!

"No Kidding!!!!"
    Kanskje Warner skulle tenkt litt mer alvorlig på denne problemstillingen før de valgte å støtte BD eksklusivt!
    Med HD-DVD hadde dette problemet ikke eksistert.
    Mulig jeg er dum nå, men hvorfor ville det ikke vært samme problem med HD DVD? Jeg ser ikke forskjellene. .
    Skal prøve å forklare med relevans i trådens tittel; BD vs. DVD krigen”, med det håpet at det ikke blir en formatdiskusjon av det og unngår flåseriet og forsøk på sensurering som stadig forgår i denne tråden.

HD-DVD er et DVD format underlagt spesifiserings organet DVD forum hvor alle de største CEM firmaene er medlemmer, inkludert alle BD CEM.

HD-DVD er en oppgradering av Standard definition DVD til High Definition og ikke et eget format i seg selv.

HD-DVD var tiltenkt å være en del av en multiplatform innen DVD formatet. Slik at innholdsprodusenter selv kunne velge hvilken kvalitets standard innen DVD de ville utgi materialet sitt på. Rød laser SD, Rød laser 720p eller Blå laser HD 1080i/p.
    På denne måten ville ikke HD-DVD konkurrere med SD-DVD om markedsandeler.

Men det aller viktigste var;
    fordi DVD har sitt eget standardiserings organ for alle DVD formatene og at Toshiba eier lisensen for DVD (selv om de ikke kan bestemme hvem som får lov til å produsere DVD produkter så lenge de er innen DVD Forums tekniske spesifikasjoner), og i tillegg så kollaborerte Toshiba og DVD Forum med Kinesiske forskermiljøer om utviklingen av det Kinesiske HD-DVD formatet.

Resultatet ville vært at DVD lisensen ville blitt omgjort, slik at det ikke ville blitt tillat å produsere rene SD-DVD spillere, slik at de ville ha forsvunnet fra butikkene, og alle DVD spillere som ble solgt ville ha blå laser HD som kunne spille av alle DVD formatene som filmprodusentene valgte å bruke for det materialet de ville utgi.

Slik ville rene SD-DVD spillere bli utfaset, som ville betydd at bare i USA så ville det bli solgt 20mill. HD-DVD kapable spillere hvert år.

Dermed ville vi unngått den situasjonen vi har nå, hvor BD faktisk må overbevise sin fortreffelighet i konkurranse med det eksisterende SD-DVD formatet, som vil få flere og flere billige Oppkonverterende DVD spillere og TV’r med den samme billige Oppkonverterings teknologien.
    Dette ville vært unngått hvis Warner hadde støttet HD-DVD i stedet for BD, som er svaret på spørsmålet.

Hvordan BD vil forholde seg strategisk for å klare konkurransen med DVD er uvisst, men hvis de tror at den beste strategien er å selge fjernkontroller til PS3, som Warner sa på IFA, er jeg ganske sikker på at de blir skuffet.

Når forskjellen mellom SD og HD er nesten ikke- eksiterende for folk flest, som i tillegg får valget mellom en Oppkonverterende DVD spiller til Kr.1500 eller en BD spiller til kr.4000, og hvordan dette påvirker utviklingen for BD, blir million dollar spørsmålet.

My interessant kan bli diskutert rund de Industri Politiske valgene som ble gjort.
    Fremtiden vil vise om det var et bra valg eller et katastrofalt dårlig valg.

De største og de mektigste gjør ikke alltid strategisk riktige eller smarte valg.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Fremdeles heter denne tråden ”Blu-ray vs. DVD krigen”.
    Et relevant tema er da diskusjon om hvordan BD vil klare seg i konkurranse med DVD formatet.
    Det er det jeg analyserer og debatterer.

At andre heller ønsker å klappe hverandre på ryggen og fortelle hverandre hvor fantastisk BD formatet skal bli i fremtiden får dere ta på deres egen kappe. Men da burde dere enten lage deres egen tråd for dette ellers må tittelen på tråden forandres.
    Vi har hørt det samme omkvedet i 2 år nå; BD skal bli så bra en gang i fremtiden. Vi venter enda! ”Hakk i plata!”

Vi som ser mye film venter fremdeles på et tilfredsstillende utvalg av film i HD, og da er det samme hvilket format det er på. Det blir ganske flåsete av en BD evangelist som deg SVS! –man å prøve å vri alle utsagn, som kommer med kritisk analyse av situasjonen, til noe annet en det som blir skrevet bare fordi BD ikke blir hyllet.
    Du kan slutte å være så defensiv og hele tiden prøve å forsvare BD. Vi ha skjønt det nå; Du elsker BD som et fotballag og har ingen ønske om kritisk debatt om situasjonen BD vs. SD-DVD. Men da har du heller ikke noe i denne tråden å gjøre.
    At BD eksisterer er ikke synonymt med at man er tilfreds med verken den kvalitet som presenteres (mye dårlige transfers, EE og DNR som vi trodde vi skulle være kvitt) eller fremdriften.

Men allikevel så skal jeg svare på spørsmålene dine fordi de kan gi deg litt mer innsikt i hvordan ting fungerer rent markedsmessig.

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg må spørre deg, Arty; hvilke motiver er det du har med det du skriver? Er du en entusiast av lyd og bilde, eller er du bare en kranglefant?

Og til slutt; har du en BD-spiller?
    - Hvis ja: :shock:
    - Hvis nei: hva er det du misliker så mye med bilder i FullHD og lossless lyd?

Tips:
    Move on. HD-krigen er over, og HD DVD tapte. Om du ikke liker BD og aldri kommer til å kjøpe deg en slik spiller; kan du si meg hvorfor?
    Spørsmål, da:

Hvor mange av disse filmene har du nå?

Hvorfor mener du at dette ikke er et bra utvalg av filmer etter såpass kort tid?

Hvilke filmer mangler på BD, mener du?

DVDstrax scandinavias largest online DVD shop <Søkeresultat>
    Jeg har en HDDVD spiller som i all vesentlighet blir brukt til å spille SD-DVD fordi det er det formatet det er størst tilgang på(mer om det senere).
    Jeg bruker den spilleren (kostet kr.3500) fordi den gir bedre kvalitet enn Pio 868 som jeg ga kr.12000 for i 2004. Så ja, verden går fremover.
    Jeg har også en PS3 stående her som en kamerat har ”glemt igjen” fordi han ikke finner noe å bruke den til. (Selv etter at vi hadde premiere på GTA 4 på 4m bredt Scope lerret)

Mitt forbrukermønster er slik;
    Jeg ser 3-5 nye titler hver uke alt etter som hva som kommer ut, noe jeg har gjort siden midten av -80 tallet. Jeg hadde sett flere hvis det var flere titler hver uke med kvalitet.
    Jeg kjøper aldri en film hvis den ikke har en viss visuell kreativ og intelligent kvalitet og er verdt å ha i biblioteket. Unntaket er filmer som ikke er publisert på DVD i europa og som jeg ønsker å se. Det er faktisk overraskende mange filmer p DVD som aldri blir utgitt i europa.
    Den same trenden fortsetter med BD.
    Med et slikt forbrukermønster er jeg avhengig av leiemarkedet. Der betaler jeg kr.36 for hver tittel jeg ser, og ser ingen grunn til å betale mer for en film jeg aldri ønsker å se igjen.

Jeg skulle ønske jeg kunne leie alt på BD, men de eksisterer ikke på BD. I uken som var kom det en tittel på BD leie, det var første gang på en måned, og første gang en BD tittel kom samtidig med DVD tittelen. (uheldigvis var det en tittel jeg ikke kommer til å se).

De fleste BD leie titlene kommer 1 til 3 uker etter DVD er kommet. Skal jeg da vente med å se den til den kommer på BD for å se den i litt bedre kvalitet eller skal jeg se den på DVD? For meg er det ingen vanskelig avgjørelse.

Når jeg ser på utgivelsene for BD i USA for høsten så er de noen få interessante titler, men langt fra nok til å matche utleie markedet (som er rung 10 titler i uka). Når jeg ser på BD utgivelsene i europa så vet jeg at det blir lite BD på meg det neste halvåret også.

Har jeg grunn til å rope Halleluja for BD, som flere av dere ser ut til å gjøre, pga. denne situsjonen, jeg tror ikke det!!!

Er jeg en kranglefant, som SVS! –man beskylder meg for, fordi jeg er interessert i og kritisk til utviklingen av HDM, og ikke er med i Halleljua koret for BD, jeg tror ikke det heller!!!

Vi har fått demonstrert HD på 2 formater. Vi vet hvordan det fungerer på godt og vondt så det er lite interessant å diskutere.
    Det som er interessant er hvordan BD står seg i konkurransen med SD-DVD, og det er dette innleggene i denne tråden burde handle om.

Mitt utgangspunkt for å støtte HD-DVD var at det var et strategisk sammensatt format som jeg mente hadde størst mulighet til å bringe oss flest filmtittler i HD raskest. Det standpunktet forandret seg ikke fordi noen CEM og Hollywood aktører gjorde noen Industri politiske avgjørelser som vi enda ikke har sett det fulle resultatet av.

Men det må også sies at hadde det vært jeg som hadde fått styrt dette så hadde jeg ikke valgt å satse på verken BD eller HDDVD fordi begge formatene er ”Too Little Too Late!!!”

P.S.
    Det er ikke bare jeg som ikke har den helt store troen på at BD skal kunne konkurrere ut DVD!

Blu-ray killer

- Vi vil aldri lansere noen Blu-ray-spiller.
    Vi er ikke dårlige tapere, men har rett og slett ikke tro på Blu-ray, kunne
    Toshibas Olivier Van Wynedaele slå fast ovenfor Aftenposten.no.

Istedenfor å bite i det sure eplet, har Toshiba valgt å gå en helt annen vei.

Hvorfor Blu-ray når man kan få vanlige DVD-filmer til å se nesten like bra ut, spør Van Wynedaele retorsik, og peker på at det tross alt finnes milliarder av DVD-plater der ut.

Nok en vin av vann historie, tenker vi. Og til en pris av 1500 kroner? Dette finnes rett nok gode oppskaleringsprosessorer fra Silicon Optix og andre der ute, men ikke bare koster spillerne de sitter i langt mer, i klasse med ekte HD-er selv de beste definitivt ikke.

Vi var ærlig talt ikke så rent skeptiske før vi skulle få presentert vindunderet. En skepsis som vi etter hvert måtte innrømme ble gjort en aning til skamme.

Og hva i forhold til Blu-ray? Jo da, på bakrommet hadde Toshiba satt opp en Sony Blu-ray spiller (BDP-300) ved siden av XDE-spilleren.

Hvilken TV som viste bilde fra hvilken spiller? Mange ville nok ha slitt med å skille de to fra hverandre. Gikk man litt nærmere på skjermen var det likevel ikke tvil om at det var mindre støy i Blu-ray-bildene, og mer dybdeskarphet likeså. Men vi lot oss imponerer av XDE-teknologien.

Noen endelig dom tør vi selvsagt ikke felle på så vidt spinkelt grunnlag. Men dette skal vi definitivt gå nærmere etter i sømmene, og XDE-spilleren er forhåpentligvis på plass i testrommet i løpet av noen uker. Følg med!
    "Good night and Good luck BD!"

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker det som om Toshiba forsöker å stagnere utviklingen, hvilket irriterer meg. DVD kan aldri få HD-lyd eller like bra bilde som en BD-film.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARTY:

Makan til motsigelser skal man lete lenge etter. Har ikke hørt maken til gulping på lange tider. Bare for å ta avslutningen din: HD-DVD taperen Toshiba påstår at folk ikke vil ha HD i form av BD, men kunstig åndedrett dèt vil de ha. De lagde selv et HD-format, men tapte markedet til et annet HD-format, men da er det ikke bra nok lenger. Men hva er bra nok? Heller oppskalert enn ekte saker? Det har jeg ikke noe tro på. Og når det til og med er "bevist" av Toshiba selv så er jo troverdigheten borte med en gang. Og på noe små nette TV-skjermer. Og hvem kalibrerte de? Hva med å få begge deler, som f.eks. BD med en god oppskalerer så er vel saken grei.
    Du snakker om at BD ikke er ferdig utviklet. Hvis HD-DVD er bygd på DVD-plattformen så var jo ikke DVD`en ferdig utviklet heller da. Det trodde jo alle. Og hvis utviklingen går sin gang så er heldigvis ingenting ferdig utviklet.
    Var vel ikke mange som hadde tro på hjulet den dagen det trillet heller. Men alt var jo så mye bedre under krigen også...

NB! Bland nå ikke fotball inn i denne tråden. Fotball er jo et spørsmål om liv eller død, tross alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en dritt hva det heter og hvem format det er
    Bare kvaliteten er god nok er jeg fornøyd.

Ser vel ut som Blu-ray vant, men jeg har både HD-DVD og Blu-ray.
    Men har selv insett at Toshiba-spilleren går i søppla... ;-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig, Wizkid.

Arty:

Du viser med hele ditt hjerte at du misliker BD så utrolig sterkt at det bare blir komisk. Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt angående den nye BD-spilleren fra Samsung med innebygd HQV ReonVX-brikke for oppskalering av DVD. Hvorfor skal man heller kjøpe en XDE-spiller og gå glipp av bilde i FullHD og ukomprimert lyd? Mener du at en forbruker ser forskjell mellom XDE, og andre DVD-spillere som har oppskalering i dag?

Toshiba brukte noen år på å proklamere om hvor overlegent deres format var; og i all hovedsak var det lyd og bilde som var så enormt mye bedre enn DVD. Blu-ray har vist gjennom Universal Studios og Paramount at det kommer filmer med bedre kvalitet enn de klarte med HD DVD. Så tapte Toshiba hele HD-krigen; hvilket ikke kom som den helt store overraskelsen, og nå er plutselig HD bare svada.
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Mitt utgangspunkt for å støtte HD-DVD var at det var et strategisk sammensatt format som jeg mente hadde størst mulighet til å bringe oss flest filmtittler i HD raskest. Det standpunktet forandret seg ikke fordi noen CEM og Hollywood aktører gjorde noen Industri politiske avgjørelser som vi enda ikke har sett det fulle resultatet av.
    At du mener at det hadde størst mulighet til flest filmtitler, er jo ikke det samme som om at det faktisk er slik.

Og igjen, hvilke titler mener du burde ha sett dagens lys på BD i et så tidlig tidspunkt som nå? Har du overhode oversikt over hva som er kommet, eller hva som kommer? Hvordan var det med DVD og filmutvalget i dens spede begynnelse? Her har du et lite utvalg av det som kommer:

Blu-ray Disc Release Dates | High Def Digest

Her kan nevnes: Gudfader Trilogien og Band of Brothers,

DVDstrax scandinavias largest online DVD shop <Kommende>

Her er det bl.a norske "småfilmer" som Kautokeino-Opprøret 1852, Lange Flate Ballær 1 & 2 og Mannen som Elsket Yngve som ankommer Blu-ray i høst.

Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Jeg kjøper aldri en film hvis den ikke har en viss visuell kreativ og intelligent kvalitet og er verdt å ha i biblioteket
    Dersom dette var så fantastisk på HD DVD, hvilke filmer snakker vi om da?

Og så til den linken du refererer til: Blu-ray killer
    Vi vil aldri lansere noen Blu-ray-spiller. Vi er ikke dårlige tapere, men har rett og slett ikke tro på Blu-ray, kunne Toshibas Olivier Van Wynedaele slå fast ovenfor Aftenposten.no
    Nei, det var overraskende Kunne han ha vært så vennlig å forklare hvorfor? Neppe.
    Hvorfor Blu-ray når man kan få vanlige DVD-filmer til å se nesten like bra ut, spør Van Wynedaele retorsik
    Hvorfor HD DVD, da!? Men igjen glemmer Toshiba HD lyd. Dette ignorerte de også på HD DVD, og hadde få plater med lossless eller ukomprimert lyd. Dolby Digital er godt nok, mener Toshiba. Fra The Look and Sound of Perfect, til "samme som før er bra nok"...

Her er en setning som ARTY bevisst ikke nevner. Selvsagt:
    Skjønt TV-ene som ble benyttet var ikke av de beste vi har sett, og man skal selvsagt ta slike messedemonstrasjoner med en klype salt eller to.
    Hvilke tver var det, hvilken størrelse og var de kalibrert? Gode tver ville nok helt sikkert avslørt oppskaleringens svakheter på en helt annen måte.
    Og hva i forhold til Blu-ray? Jo da, på bakrommet hadde Toshiba satt opp en Sony Blu-ray spiller (BDP-300) ved siden av XDE-spilleren.
    Sammenlignet med Sony sin første BD-spiller!? Ja, de ville sikkert ikke koblet opp mot en av dagens spillere. Hva med å koble opp en ny Denon, Pioneer eller Sony BD-spiller? Eller hva med Samsung BD-P2500? Selvsagt ikke

Og denne artikkelen limer ARTY inn, og som skal overbevise oss BD-tilhengere om at Toshiba egentlig har et like godt alternativ som BD. Ikke dårlige tapere Toshiba, nei
    Gikk man litt nærmere på skjermen var det likevel ikke tvil om at det var mindre støy i Blu-ray-bildene, og mer dybdeskarphet likeså.
    Så det var altså ikke tvil om at BD var bedre enn oppskalert DVD Og glem ikke at XDE har lossy 5.1 Dolby Digital, mens BD kan skilte med 7.1-lyd og DolbyTrueHD og DTS-HDMA.

Noen endelig dom tør vi selvsagt ikke felle på så vidt spinkelt grunnlag.
    Jeg er helt sikker på dette:

Sett opp en 50" Pioneer plasma (f.eks 5090 med FullHD) i et helt mørkt demorom. Koble opp med en ny Onkyo, Pioneer, Denon eller Yamaha HDMI 1.3-receiver. Sett på Toshiba sin XDE-spiller opp mot Sony S350. Demo-filmer på Blu-ray og SD DVD kunne ha vært:

- Transformers (TrueHD)
    - Dark City
    - Blade Runner
    - Top Gun (DTS-HDMA)
    - Master and Commander
    - Bonnie & Clyde
    - Life of Brian

Men en slik demo ville Toshiba aldri ha gjort, da forskjellene i lyd og bilde (les totalopplevelsen) hadde vært så alt for opplagte

Svada-snakk fra en HD DVD-utvikler som hater at Blu-ray vant...vel, jeg tror de ville ha gjort det mye klokere om de hadde samarbeidet med BDA. Få XDE-teknologien inn i BD-spillere, og få det beste fra to verdener i såfall.

Det er ikke vanskelig å lese at både Toshiba, og ARTY for så vidt, er svært langt nede etter tapet...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ITavisen | SÃ¥ utrolig detaljert er Quad HD

Og Toshiba mener at det er oppskalert SD som er fremtiden
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle intereserte ønsket vel HD fortest mulig og spillere som var mest utviklet.
    Nå vant ikke formatet som var kommet lengst med utvikling av spillere , billigste alternativ til å få HD bilde/lyd og surt var det den gangen "krigen" ble tapt for HD DVD for oss forbrukere fordi BD lå så langt bak i utvikling med sine spillere.
    Nå er HD DVD minner etter en begravelse i Februar 2008.
    Det bør vi som liker beste kvalitet bilde/lyd være glad for i dag om det ikke var så morsomt da.
    HD DVD ville altid blitt en begrensning på grunn av plass på plate for å kunne nyte HD fullt ut og også ved utvidelse i fremtiden til større oppløsning og flere kanaler med lyd.
    Når nå BD har endelig kommet til et punkt der de tilbyr spillere som alle kan få full BD bilde/lyd utnyttelse kan ingen ting bli bedre en det.
    (litt bedre kan det bli på lyddelen og bilde da veldig mye lyd er redusert og valg av bitrate / codec på film må velges ut fra tilgjengelig plass på plate .
    Om dette skyldes at 25 GB plater brukes mye eller at platene fylles med mye ekstra at det er total plassmangel vil vel variere.
    Profile 2.0 vil vel også hjelpe til så endel kan fjernes fra platen å gi plass til bedre lyd og bilde.

Nå kommer en fremtid der alle TV kanaler vil bli HD
    (mange vil kanskje ta opp og brenne til Disc og da egner ikke DVD seg)
    Kamera til hjemmefilming blir HD og DVD er ikke noe alternativ til lagring.
    Blu Ray vokser og tar markedsandeler fra DVD.

Hvem vil egentlig kjøpe DVD om noen år da alt man har ellers er i HD og med bedre kvalitet ?

Som AndreWerdenskrieg skrev >> DVD kan aldri få HD-lyd eller like bra bilde som en BD-film.
    DVD har sin begrensning som MPEG2 ,bitrate, oppløsning på DVD og lagring på DVD disc.
    Ingen Magica fra Tryll kan gjøre noe som er blitt redusert på denne måten om til det som det var i utgangspunktet.
    (blir som mp3 som aldri kan bli CD kvalitet igjen)
    Selvsagt kan behandling av lyd/bilde utføres på bedre måter for å få mest mulig ut av hva det er men ingen detaljer som ikke eksisterer på et format kan gjennskapes til utgangspunktet det hadde før det ble redusert.
    Det er fint at Toshiba kan gi oss bedre bilde på en DVD.
    Selvsagt er målet å kunne dra noen ekstra penger ut for fornyelse er mere penger om det dekker kostnadene til utvikling og produksjon.
    Men om DVD behandlingen blir bra så er det ingen ting i veien for at dette også vil komme som hardware i BD spillere med tiden.
    men
    SD video vil bli et format vi minnes for man må være helt uten sans for realitet og opplysninger om man ikke har fått med seg at HD er fremtiden enten på den ene eller andre måten.

R.I.P DVD VIDEO

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hva oppskalert DVD plater/spiller har som Blueraydiscer/spillere ikke har.
    Og ikke minst helt utenfor trådens opprinnelige tema: Hva HADDE HD-DVD som ikke dagens 2.0 Bluraydiscspillere ikke har.
    Dette er ikke et spørsmål for å provosere, men etter å ha lest "alt" så har jeg så lyst på en BRD-spiller. Utrolig hva provosering kan gjøre med meg...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som jeg selv stusser på er også at det her inne på forumet er en ganske "massiv" enighet om at full hd på en tv under 60" bare er tull.

Det ligger jo litt i kortene at litt av vitsen med Blueray forsvinner med kun et HD Ready panel. Muligheten for 1:1 piksemapping skulle man tro var fristende?

En del av disse debatantene som svarer uerfarne brukere - argumenterer ofte også med at du ikke ser forskjell på Full HD og SD ved vanlig titteavstand, de viser gjerne til grafer og annet som passer deres syn.

Må si jeg synes dette er veldig merkelig. Når det gjelder lydbiten så er det ikke måte på hvor mye vi investerer for å være sikre på at vi ikke har noen "flaskehals". Selv om vi garantert ikke ville hørt forskjell i en blindtest?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hva oppskalert DVD plater/spiller har som Blueraydiscer/spillere ikke har.
    Pr. i dag har vel ikke alle BD spillere en like god fokus på alle faktorer rundt oppskalering av SD og derfor også egenskaper å oppskalere SD DVD, men det blir det vel gjort noe med som enkelte nevner tidligere i tråden, selv om det kanskje også blir litt som å skyte seg selv i foten....

Har selv foreløpig bare en Panasonic DB10 BD spiller, og den gir ikke noen spesiellt gode SD-DVD bilder i oppsette mitt. Toshiba XE1 gir et bedre SD-DVD resutat, men det er fremdeles såpass dårlig at det til projektoren kun benyttes HD-DVD og BD for mitt vedkommende.

Og ikke minst helt utenfor trådens opprinnelige tema: Hva HADDE HD-DVD som ikke dagens 2.0 Bluraydiscspillere ikke har.
    Dette er ikke et spørsmål for å provosere, men etter å ha lest "alt" så har jeg så lyst på en BRD-spiller. Utrolig hva provosering kan gjøre med meg...
    Sonefrihet på HD materialet, er vel det største og beste argumentet og svaret jeg kommer på på det spørsmålet....

Edit: forandret litt på innholdet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Når det gjelder lydbiten så er det ikke måte på hvor mye vi investerer for å være sikre på at vi ikke har noen "flaskehals". Selv om vi garantert ikke ville hørt forskjell i en blindtest?
    Mener du DD mot feks DTS HD MA? At du ikke hører forskjell?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    En ting som jeg selv stusser på er også at det her inne på forumet er en ganske "massiv" enighet om at full hd på en tv under 60" bare er tull.

Det ligger jo litt i kortene at litt av vitsen med Blueray forsvinner med kun et HD Ready panel. Muligheten for 1:1 piksemapping skulle man tro var fristende?

En del av disse debatantene som svarer uerfarne brukere - argumenterer ofte også med at du ikke ser forskjell på Full HD og SD ved vanlig titteavstand, de viser gjerne til grafer og annet som passer deres syn.
    Er ikke uenig med deg her Mr_Spock, men det koker vel ofte ned i hvor mye av skjermens oppløsning man kan nyttegjøre seg av i typiske flatskjerms oppsett og begrensingene i det menneskelig syns sans sytemet. (sitte avstand et sted mellom 1x-2x av bildebredden)

Vil kanskje si det sånn at hvis man lager et oppsett der man nyttegjør seg og kan se skjermens native FullHD oppløsning, da vil man ofte ikke synes oppskalert SD materiale er brukenes lenger, og man har fått et nytt problem den veien.

Det er derfor at jeg også er litt enige med de som mener at det ikke er så viktig å få de skjermene under 60" mangjerne bruker sammen med SD TV og DVD signaler. På den andre siden er jeg også enig med deg at virke litt feil også å kobble en BD spiller til en skjerm som bare er HDready.

Mvh
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 36 av 126 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •