Blu-ray VS DVD krigen - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 126 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 2508
    Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Synsing...

Masse synsing her ja...

Enkel sak å løse dette, De fleste spillere vil innen 2 år være kompatibel med BD, enten vi snakker om standard PC eller Hjemme DVD anlegg solgt til 5999,- Elkjøp.
    Det er mye billigere for bransjen å produsere en type, og snart betaler de like mye i lisenes for DVD som BD. Da vil enkelt også filmene i salg bytte format.
    Som noen har vært inne påp før vil nok ikke BD få lang tid på dekke markedet, da streaming kommer for fullt innen 2010. Ihvertfall i USA, Japan og sentrale land i Europa.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Dersom man skal sammenligne overgangen DVD->Bluray med VHS->DVD så må det her nevnes at ved sistnevnte overgang gikk man faktisk fra kassett til disc. Altså slapp man den evinnelige spolingen, krøll på båndet (argh!) etc etc etc. Overgangen til Bluray gir kun fordeler i form av bedre bilde, samt de nye lydformatene. Ellers er jo BD og DVD nokså likt..
    Potensialet rundt BD-Live i tillegg til bedre lyd- og bildekvalitet, er tre vesentlige ting som skiller seg fra DVD.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer HjemmekinoPåHybelen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hva skal man med BD live?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man

Skulle likt å sett hva de som uttaler seg med det mener. Såvidt jeg har fått med meg er det eneste sammenlignbare at det var solgt flere PS3 maskiner enn PS2 maskiner på tilsvarende tid i DVD livsyklusen. (PS2 var ikke kommet ut på samme tidspunkt)

Salget av filmer er såvidt jeg har fått med meg langt lavere på samme tidspunkt både i antall og spesielt i markedsandel. Men de ønsker vel ikke å spesifisere dette siden de ønsker en positiv spinn på saken. :-)

Leser forresten i Release som jeg fikk på jobb (selve bladet) i en artikkel om filmsalget for 2008:

Vi har vært heldigie nok til å få tall fra handler til forbruker fra enkelte større kjeder i Norge, og disse viser at det faktisk er en økning i denne omsetningen så lant i 2008. Hovrdan kan det da ha seg når omsetningen fra distibutør til handler gått såpass ned? Eneste forklaringen her er at handlerne har hatt store varelagre ved nyttår, og at store deler av omsetningen til forbruker har medført en reduksjon av varlagrene. Ser vi op omsetningstallene fra distrubutør til handler for desemeber 2007 bekrefter dette våre antagelser.
    Mao: Andelen til BD som release viser til i Norge er feilaktig siden antall solgte DVD er feil. Andelen er mindre.

Slik jeg opplever det så er andelen kunder som handler BD ekstrem liten. Den typiske BD kunder er en nerdete mann med PS3 :-) (no offense, jeg er en slik selv)

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg har kjøpt en eneste Bluray disc i butikk, kun på nettet.. Ganske irriterende egentlig. Å se DVDer til nesten 200,- i butikkene får meg nesten til å gråte. De eneste DVDene jeg kjøper nå er de til 59,- osv på nærbutikken eller bensinstasjonene..

Jeg argumenterte ovenfor som om jeg mener DVD er det beste, men nei nei; For meg er det kun ETT format som gjelder nå, og det er naturligvis Bluray.. (men jeg kan forstå de som ikke har egen kino med stor skjerm eller lerret som holder seg til DVD enn så lenge)

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Masse synsing her ja...
    Det er vel derfor tråden er blitt så lang, for dette blir spekulasjoner kun. Den som har fasiten kan være vennlig å rekke opp hånda, så får du bli med å handle aksjer..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga all usikkerheten mellom BD og HD DVD, kan man vel ikke regne at BD har vært noe særlig lengre på markedet enn fra i år, mener nå jeg. Det er først etter at HD DVD ble borte, 31.5.08, at BD ble det reelle mediet som skulle konkurrere med DVD. Og da synes jeg BD gjør det meget godt

Før 31.5.08 var det knapt andre enn oss her inne som engang hadde hørt om Blu-ray...
    Tja. Jeg har ikke samme oppfatningen. Jeg har ikke fått med meg noe signifikant endring i kunnskapene til folk. Det har heller vært mindre oppstyr rundt BD eller krigen var over enn før. Salget økte litt etter krigen var over da de som satt på gjerdet investerte. Men dette var folk som allerde var klar over formatet. Statistikken fra Release viser jo også at BD andel har vært stabil (og litt synkende) de siste 3-4mnd).

Det er vel snart 2 år siden BD ble lansert i Norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp kjøpt min første BD-spiller og lurer på hva situasjonen er hva angår samtidig release på SD og BD av filmer fra de store selskapene? Noen som vet om noen av selskapene har ambisjoner om dette i nær framtid?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Her får du den på Blu-ray for en tier mer enn de 159 du betalte. Når det gjelder fullprisfilmer ser jeg overhodet ingen grunn til å velge DVD, da prisforskjellen stort sett er under femtilappen om man er bittelitt kritisk til hvor man handler.

På katalogtitler er jeg imidlertid enig, neimen om jeg gir 150-250 for en eldre film på BD, når jeg får den på DVD for 59,-.
    Ser heller ikke poenget med å kjøpe DVD når prisforskjellen er 159 vs 199/179 som vi har på en del nyheter. Men sannheten er at det bare er en liten andel som kjøper DVD til 159.- Tall fra Release viser at den gjennomsnittlige Blu-Ray film solgt koster over dobbelt så mye som den gjennomsnittlige DVD. Jeg har eksempler fra jobb at titler som kom i vår på BD/DVD så koster BD filmen 199 (satt ned fra 219/239)), mens vi nå selger DVD filmen til 89/99 (satt ned fra 159). Svært mange kjøper billigfilmer/traufilmer. Oftre trenger man ikke vente mer en 1-2 mnd før nyhetene blir kraftig redusert i pris.

Foreløpig har filmselskapene vært gniene på rabatt på etter en tid. Prisreduksjon på BD kommer som regel av at vi reduserer pro*****n i butikk for å redusere lager. (Jeg vet at av enkelte litt B tittler på BD som vi tok inn 20 av i januar, er det over 10 igjen av enda)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bard.kuvaas@bi.no
    Har nettopp kjøpt min første BD-spiller og lurer på hva situasjonen er hva angår samtidig release på SD og BD av filmer fra de store selskapene? Noen som vet om noen av selskapene har ambisjoner om dette i nær framtid?
    Fortsatt er det en del som kun utgir DVD. Ser f.eks i siste nr av Release at diverse relativt store nyheter kun kommer på DVD.

Active Zcum sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for å få virkelig nytte av HD så trenger vell man et relativt stor bilde?
    ja, selvfølgelig vil man nok se forskjell på en vanlig tv. men jeg regner nå med at mesteparten av befolkningen i norge per dags dato. sitter med en 32" LCD skjerm eller lignende?

å blir virkelig overgangen på en slik tv så stor?...så med mindre prisene DRASTISK synker ned til 999,- kr per spiller, så tror jeg egentlig mesteparten av befolkningen holder seg til dvd enn så lenge.

Men det er min mening da.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke få meg til å betale så mye som 159 eller 179 for en DVD når man kan få samme filmen med langt bedre lyd og bilde på BD til omtrent samme pris på nettet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av flere problemer for BD er at på vanlig utstyr er det lite å hente for alle unntatt de som er veldig opptatt av saken (les oss forumbrukere).
    Har testet litt på diverse folk ift en film jeg har både på BD og DVD (Cars) med 42" hd redy og PS3. Det er da ikke mulig for noen å se forskjell.
    Jeg har til gode å høre noen som jeg ikke kjenner fra forumet være optatt av om de får filmen på BD vs DVD

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første var vel ikke Norge det landet som sørget for at DVD seiret over VHS. Så at mange nordmenn sitter med 32" LCD-skjermer skal være med på å avgjøre BD sin fremgang har jeg ikke trua på. Her er det Japan og USA som dikterer hvilken retning dette går. Og det som kommer der, kommer også hit.

Så tidlig som i vinter, da jeg var i Perth, Australia, var det flere meter med Blu-ray på utleie i flere av de største butikkene. At Mix-butikken på hjørnet ikke ser seg nødt til å ta inn 200 BD-titler akkurat nå, ser jeg på som helt naturlig i et lite land som Norge.

Allerede ser vi at flere norske filmer kommer på BD utover høsten. Det selges enda flere PS3, samtidig som det kommer bedre og rimeligere BD-spillere i butikkene. Filmutvalget generelt begynner virkelig å ta seg opp det også.

Jeg skjønner bare ikke at enkelte tror at BD skal overta for DVD etter bare ett par år. Og når det ikke gjør det, så er det et nisje-produkt. Laserdisk var et nisje-produkt. Blu-ray har passert nisje-stempelet for lenge siden!

For husk; det er de samme selskapene som lager DVD-filmer og DVD-spillere som nå ønsker å innføre BD. Og når bransjen nå står samlet bak BD, så er det bare et tidsspørsmål før de går inn for å prioritere BD foran DVD.

Og når en her spør: "Hva skal man med BD-Live", så vet jeg ikke om du spurte fordi du lurte, eller om du mente at BD-Live er tull og tøys. La oss se hva BD-Live er om 3-4 år. Jeg er sikker på at det er noe helt annet enn bare noen film-trailere og ringetoner
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Tja. Jeg har ikke samme oppfatningen. Jeg har ikke fått med meg noe signifikant endring i kunnskapene til folk. Det har heller vært mindre oppstyr rundt BD eller krigen var over enn før. Salget økte litt etter krigen var over da de som satt på gjerdet investerte. Men dette var folk som allerde var klar over formatet. Statistikken fra Release viser jo også at BD andel har vært stabil (og litt synkende) de siste 3-4mnd).

Det er vel snart 2 år siden BD ble lansert i Norge.
    Nå vet ikke jeg hvem du er, men at du ikke har fått med deg noen endring i folks kunnskaper rundt BD, vet jeg ikke om det er den reelle oppfatningen der ute?

Jeg har i hvertfall sett stor endring i butikkene når det gjelder mengden av BD i hyllene. Det er flere plakater med BD-logo, prisene har sunket en god del på film og BD-spillerne har blitt satt på hylleplasser som synes. I flere av de største kjedene snurrer BD-filmer på de største og beste skjermene fra Pioneer. Og når jeg snakker med personalet bak kassen forteller de meg at "jo flere og flere spør etter Blu-ray. Mange kjøper filmer og de selger også fler og flere spillere. Det går jevnt og trutt oppover."

De siste månedene; altså mai, juni og juli har vel aldri vært tre store måneder for filmbransjen. Dette gjelder for filmsalg, filmutleie som for kino. Folk gjør andre ting på sommeren enn å se film.

Jeg regner med helt andre tall frem i mot julen 2008
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første var vel ikke Norge det landet som sørget for at DVD seiret over VHS. Så at mange nordmenn sitter med 32" LCD-skjermer skal være med på å avgjøre BD sin fremgang har jeg ikke trua på. Her er det Japan og USA som dikterer hvilken retning dette går. Og det som kommer der, kommer også hit.
    Enig. Norge er en dråpe i havet. Mener å ha lest at det bare er 1/4 som har HDTV i USA. Dvs at for øyeblikket så er det kun 1/4 av filmtitterne som får glede av fordelene med BD hvis de bytter. Når DVD kom kunne "alle" TV eiere få glede av fordelen med formatet. For øyeblikket ligger vel usa på en andel på rundt 2-3% av salget.(omtrent som i Norge)

Jeg skjønner bare ikke at enkelte tror at BD skal overta for DVD etter bare ett par år. Og når det ikke gjør det, så er det et nisje-produkt. Laserdisk var et nisje-produkt. Blu-ray har passert nisje-stempelet for lenge siden!
    Helt enig. BD har passert LD for leeeenge siden. LD er så lite kjent blant folk at det har ikke vært noe problem å sagt til kunder at LD er et nytt format som tar over for BD. Håper at BD kan ta igjen DVD innen 7-10 år.

For husk; det er de samme selskapene som lager DVD-filmer og DVD-spillere som nå ønsker å innføre BD. Og når bransjen nå står samlet bak BD, så er det bare et tidsspørsmål før de går inn for å prioritere BD foran DVD.
    De kan tvinge alle til å kjøre BD ekslusivt, men sannsynligvis vil det ikke lønne seg. (det totale antall filmer solgt vil synke kraftig). De vil nok bruke mange år før de gjør noe drastisk. Husk grunnen til at BD ble inført er å kunne øke inntjeningen. DVS at de ønsker at prisene skal være høyere enn DVD.

Og når en her spør: "Hva skal man med BD-Live", så vet jeg ikke om du spurte fordi du lurte, eller om du mente at BD-Live er tull og tøys. La oss se hva BD-Live er om 3-4 år. Jeg er sikker på at det er noe helt annet enn bare noen film-trailere og ringetoner
    Jeg har forklart BD live til et noen kunder og de sier som regel: Hva skal jeg med det?. Uansett syns jeg det er litt morsomt at enkelte BD eiere nå argumenterer for BD-Live som en fordel, mens de ikke kunne se argumentet når HD krigen var i full gang og HD DVD hadde disse funksjonene.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo hele poenget mitt. Tror du hoppet i kvalitet er større fra en CD-spiller til 5-6.000 og opp til en ML til kanskje 20.000+, enn det er mellom DVD vs BD? Og husk; nå får du BD-spillere til under 3k.

Å sammenligne BD og SACD er for lengst vært diskutert her inne, og er etter min mening tullete.

Jeg tør å påstå at omtrent alle klarer å se forskjell mellom DVD og BD, men de færreste vil høre forskjell på CD-lyd avspilt på en dyr og en litt rimeligere spiller.

Når det gjelder musikklyd, så er du villig til å betale ganske mange penger ekstra for å tyne ut litt bedre lyd fra det samme formatet (CD). Derimot er du ikke villig til å bruke noen få kroner ekstra på et format som faktisk gir vesentlig bedre lyd- og bildekvalitet:???: ???: . Skjønner ikke logikken din her...

Noe sier meg at du er mer opptatt av musikk enn av film, og at det ikke er så nøye for deg. Greit nok, dersom det er din mening.
    Jeg liker både musikk og film, men du har nok rett i at for meg er musikk det viktigste.
    Når det kommer til film så tror jeg HVA slags film man ser har endel å si.
    Jeg liker best filmer som fokuserer på historien, spesialeffekter, biler med svær motor og et lydnivå som gjør at det føles ut som om man skal spy er ikke noe for meg.
    Jeg ser film for å la meg begeistre av historiefortellingen, ikke teknikken.
    Derfor er blu-ray ikke særlig viktig for meg.
    Når det kommer til blu-ray sin "suksess" så er det for tidlig å si, men jeg vil si at formatet fortsatt ligger å vaker i entusiast kategorien og bør komme seg rimelig fort ut derfra hvis formatet skal overleve.
    Det blir nevnt at blu-ray vil vokse raskt og at formatet vil selge like bra som dvd i 2011, 2012. Det er tre fire år frem i tid, mtp. utviklingen av online tilbud så tror jeg at blu-ray vil kunne slite med å holde følge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvem du er, men at du ikke har fått med deg noen endring i folks kunnskaper rundt BD, vet jeg ikke om det er den reelle oppfatningen der ute?
    Har vel ikke noen vitenskapelig grunn til å hevde det, men jeg er student og jobber 2-3 kvelder + helg sommer hos en av de store elektrokjedene i Oslo.

Skulle gjerne likt å sett en undersøkelse på dette. Noen som stiller frivillig til å stoppe 500 på brua på Sandvika Storsenter en lørdag og spørre dem om Blu-Ray :-)

Jeg har i hvertfall sett stor endring i butikkene når det gjelder mengden av BD i hyllene. Det er flere plakater med BD-logo, prisene har sunket en god del på film og BD-spillerne har blitt satt på hylleplasser som synes. I flere av de største kjedene snurrer BD-filmer på de største og beste skjermene fra Pioneer. Og når jeg snakker med personalet bak kassen forteller de meg at "jo flere og flere spør etter Blu-ray. Mange kjøper filmer og de selger også fler og flere spillere. Det går jevnt og trutt oppover."
    Totalt sett har ikke min butikk økt antall hyllemeter med HD, men vi har kuttet ut HD DVD slik at BD har tatt over denne seksjonen. Vil anslå at BD ca har 5% av hyllemetrene i vår butikk. Fremdeles er PS3 den spilleren som 99% kjøper hos oss. (kan se om jeg kan hente ut statistikk fra Elguide på lørdag)

Jeg regner med helt andre tall frem i mot julen 2008
    Batman on Blu-Ray: oh yeah :-D

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det blir nevnt at blu-ray vil vokse raskt og at formatet vil selge like bra som dvd i 2011, 2012. Det er tre fire år frem i tid, mtp. utviklingen av online tilbud så tror jeg at blu-ray vil kunne slite med å holde følge.
    Du kjøpte vel ikke en Mark Levinston spiller for å spille cd'er med brennte mp3'er i 192-320kb vel ? Det blir det samme med Bluray vs nedlasting, nedlasting/streaming vil ikke få på langt nær så høy bitrate/kvalitet som orginal disc. De som i hovedsak vil laste ned i fremtiden er de som allerede laster ned film og 'ødelegger' hele opplevelsen ved å se crappy dvd rips (og de som absolutt ikke skal ha Bluray da ).
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg liker både musikk og film, men du har nok rett i at for meg er musikk det viktigste.
    Når det kommer til film så tror jeg HVA slags film man ser har endel å si.
    Jeg liker best filmer som fokuserer på historien, spesialeffekter, biler med svær motor og et lydnivå som gjør at det føles ut som om man skal spy er ikke noe for meg.
    Jeg ser film for å la meg begeistre av historiefortellingen, ikke teknikken.
    Derfor er blu-ray ikke særlig viktig for meg.
    Når det kommer til blu-ray sin "suksess" så er det for tidlig å si, men jeg vil si at formatet fortsatt ligger å vaker i entusiast kategorien og bør komme seg rimelig fort ut derfra hvis formatet skal overleve.
    Helt greit, og jeg er langt på vei enig. Film er best når historien er god. Jeg trenger absolutt ikke å spille så høyt at man blir kvalm eller at trommehinna skriker om nåde. Vanligvis ligger jeg på mellom 85-95db når jeg ser film (dynamisk på RadioShack).

Det jeg synes er så bra med BD er at bildet blir vesentlig skarpere enn med DVD. Og når filmskaperene selv sier at filmene nå endelig kan nytes slik de var ment, gjør det at jeg får en optimal filmopplevelse.

Når det gjelder lyden, så er denne langt mer oppløst og dynamisk enn DVD. På DVD må jeg nesten alltid ha på tekst, fordi det kan bli vanskelig å oppfatte hva skuespillerne sier enkelte ganger. Med BDs ukomprimerte lyd, kommer stemmer mye bedre frem, og jeg får med meg dialogen selv i scener hvor det skjer mye annet. I tillegg er kringlyden langt bedre oppløst, og de dynamiske sekvensene kommer langt bedre frem, selv på normale lyttenivåer enn med DVD.

Alt dette gjør det så mye mer givende å se film på BD for meg. Jeg er filmentusiast, og det er alltid filmen som står i fokus. Når jeg i våres så Blade Runner i sin fulle prakt, i visshet om at Ridley Scott velsignet filmen som "endelig slik den var ment"...ja, så smiler jeg bredt. Det var først med Blu-ray at jeg virkelig likte Blade Runner

Dermed er prisen på BD, for meg, verdt de ekstra kronene (nettpris).
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 30 av 126 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •