Blu-ray VS DVD krigen - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 126 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 2508
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, samtidig kan man si at siden BD er noe dyrere enn DVD, så er det meget positivt at BD selger såpass bra alikevel

Det blir spennende å se tallene pr desember 2008...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel som forventet at BD har en markedsandel World Wide på 3,5-4 % i forhold til DVD på sine da 2 1/2 år i markedet ved nyttår.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Blir vel som forventet at BD har en markedsandel World Wide på 3,5-4 % i forhold til DVD på sine da 2 1/2 år i markedet ved nyttår.
    Pga all usikkerheten mellom BD og HD DVD, kan man vel ikke regne at BD har vært noe særlig lengre på markedet enn fra i år, mener nå jeg. Det er først etter at HD DVD ble borte, 31.5.08, at BD ble det reelle mediet som skulle konkurrere med DVD. Og da synes jeg BD gjør det meget godt

Før 31.5.08 var det knapt andre enn oss her inne som engang hadde hørt om Blu-ray...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Pga all usikkerheten mellom BD og HD DVD, kan man vel ikke regne at BD har vært noe særlig lengre på markedet enn fra i år, mener nå jeg. Det er først etter at HD DVD ble borte, 31.5.08, at BD ble det reelle mediet som skulle konkurrere med DVD. Og da synes jeg BD gjør det meget godt

Før 31.5.08 var det knapt andre enn oss her inne som engang hadde hørt om Blu-ray...
    Du hr nå selv lenket til RELEASE.no – 1997-2008 - videobransjens fagblad!
    .
    Vil det si at DVD startet først i 2000 da siden det var veldig stor usikkerhet til formatet og det at DVD ikke ble lansert World Wide men mange siviliserte land hadde knapt hørt om formatet.
    Mange land fikk ikke DVD salg før 1999/2000

Laser Disc var alt startet som plate format til film

BD startet med salg world wide / lett å bestille film på feks internett .
    Puttet inn i en PS3 så reklame i massevis for formatet fikk de.
    Massiv markedføring for at BD skulle være det ledende formatet og alle de skittne knep som enerett på filmutgivelser/selskap viser da at de har vært i markedet siden de startet Juni 2006.
    Alle HD TVr blir jo markedført også med flotte HD bilder fra Blu Ray film.

Da DVD startet i Norge hadde de ferreste internett eller kjøpte via nettet.
    Eneste mulighet var å kjøpe Sone 1 film på Akers mic de veldig få tittlene som var å få tak i de første årene.

DVD startet å konkurere fra første dag og selvsagt gjorde BD det også.

BD har hatt en enkel vei i en opplyst tid og alle målinger av salg /prognoser/sammenligninger tar utgangspunkt i Når BD ble tilgjengelig å ikke 100 grunner som unnskyldning .

Hvorfor BD ikke har tatt helt av er når 18 millioner etter 2 år har BD spiller ikke kjøper flere en 11 millioner filmer på samme tid.
    Hvorfor går en som har BD spiller å kjøper så mange DVD filmer.

Laber intersse er det. Uten unnskyldninger
    Ikke bare laber av kjøpere men også blandt de som selger.

Når en salgskjede i Norge tar et standpunkt allerede i slutten av 2007 at de velger BD fremfor HD DVD.
    Hvorfor sitter ikke denne kjeden med masse BD filmer til salgs eller leier ut .
    (Mix)

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange BD spillere har blitt solgt igjennom diverse kampanjer. Mange har kjøpt PS3 med et større fokus på spill enn BD filmer.

Hvis jeg skal lese dette ut fra egen nese så kjøper jeg veldig få BD filmer selv om jeg har spiller som kan vise dem.

Hvis det er noe visuelt lokkende med filmen så kan det være verd å putte de ekstra kronene i den. Hvis ikke så kjøper jeg mye heller en dvd til halve prisen. Det er nemlig det som er hele poenget... Pris...

Selv om BD har dalt litt så ligger de fremdeles priset over vanlig dvd og så lenge de er det så tar de ikke over markedet. Så enkelt er det...

Hvis man skal få folk til å tippe forbi slike krav så må de sette igang manipulative markeds kampanjer på lik linje som de gjorde da verden skulle bli flat.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Du hr nå selv lenket til RELEASE.no – 1997-2008 - videobransjens fagblad!
    .
    Vil det si at DVD startet først i 2000 da siden det var veldig stor usikkerhet til formatet og det at DVD ikke ble lansert World Wide men mange siviliserte land hadde knapt hørt om formatet.
    Mange land fikk ikke DVD salg før 1999/2000

Laser Disc var alt startet som plate format til film

BD startet med salg world wide / lett å bestille film på feks internett .
    Puttet inn i en PS3 så reklame i massevis for formatet fikk de.
    Massiv markedføring for at BD skulle være det ledende formatet og alle de skittne knep som enerett på filmutgivelser/selskap viser da at de har vært i markedet siden de startet Juni 2006.
    Alle HD TVr blir jo markedført også med flotte HD bilder fra Blu Ray film.

Da DVD startet i Norge hadde de ferreste internett eller kjøpte via nettet.
    Eneste mulighet var å kjøpe Sone 1 film på Akers mic de veldig få tittlene som var å få tak i de første årene.

DVD startet å konkurere fra første dag og selvsagt gjorde BD det også.

BD har hatt en enkel vei i en opplyst tid og alle målinger av salg /prognoser/sammenligninger tar utgangspunkt i Når BD ble tilgjengelig å ikke 100 grunner som unnskyldning .

Hvorfor BD ikke har tatt helt av er når 18 millioner etter 2 år har BD spiller ikke kjøper flere en 11 millioner filmer på samme tid.
    Hvorfor går en som har BD spiller å kjøper så mange DVD filmer.

Laber intersse er det. Uten unnskyldninger
    Ikke bare laber av kjøpere men også blandt de som selger.

Når en salgskjede i Norge tar et standpunkt allerede i slutten av 2007 at de velger BD fremfor HD DVD.
    Hvorfor sitter ikke denne kjeden med masse BD filmer til salgs eller leier ut .
    (Mix)
    Litt på offensiven nå, eller . Jeg vet selvfølgelig når BD var tilgjengelig på markedet. Noe helt annet blir det å si at folk flest hadde hørt om BD. Så sent som vinteren/ våren 2008, spurte jeg flere med PS3 om de kjente til BD som det nye film/ lagringsformatet. Ikke mange visste noe om hva dette var. De hadde hørt om HD men ikke BD.

Noe annet ble det etter 1. juni i år. Det kom langt flere filmer i butikkene og i utleie-sjappene. Og siden "alle", med unntak av entusiastene, satt på gjerdet mens HD formatkrigen raste, blir det for meg naturlig å si at BD startet for fullt den 1.6.08

Stiller meg undrende til at du skriver at det eksisterte usikkerhet rundt DVD-formatet så sent som i år 2000? Hva begrunner du det med?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk, og i særdeleshet entusiaster her inne, fortsetter å kjøpe DVD når BD er tilgjengelig. Det er faktisk enda mer uforståelig enn at folk fortsatte å kjøpe VHS etter at DVD kom på markedet...
    Hvis det er pris det står på, ville jeg da helt klart heller kjøpt én stk BD enn to stk DVD.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor folk, og i særdeleshet entusiaster her inne, fortsetter å kjøpe DVD når BD er tilgjengelig. Det er faktisk enda mer uforståelig enn at folk fortsatte å kjøpe VHS etter at DVD kom på markedet...
    Hvis det er pris det står på, ville jeg da helt klart heller kjøpt én stk BD enn to stk DVD.
    Helt enig. Når BD er såpass mye bedre på lyd og bilde, må man også forvente å betale litt mer enn for en DVD. Men, jeg synes at priser som 249-269 kr blir for mye for en film. Jeg tror at BD må ned i 199 kr for nyheter, og 179 kr for katalogtitler. Slik butikkprisene er i dag, så handler jeg alt av BD fra internett, og i sin helhet fra DVD Strax.

Når også BD-Live spillere kommer under 3000 kr til høsten, tror jeg det vil bli mer interessant for mange.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg kjøpte there wil be blood på dvd her om dagen, den kostet meg 159,-
    hvorfor skal jeg gidde å betale 90 kroner mer for å få filmen på Blu-ray?
    Er regien bedre på BD? spiller Daniel Day Lewis bedre på BD versionen?
    Blu-ray er alt for dyrt og utvalget er dårlig.
    De fleste filmsamlere har allerede det meste av filmer og serier de ønsker på DVD så det er stort sett bare nye filmer og serie bokser som selger bra. det er liten tvil om at Blu-ray sliter og at formtet aldri vil komme i nærheten av salgstallene til DVD.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Er regien bedre på BD? spiller Daniel Day Lewis bedre på BD versionen?
    Blu-ray er alt for dyrt og utvalget er dårlig.
    De fleste filmsamlere har allerede det meste av filmer og serier de ønsker på DVD så det er stort sett bare nye filmer og serie bokser som selger bra. det er liten tvil om at Blu-ray sliter og at formtet aldri vil komme i nærheten av salgstallene til DVD.
    Det er ikke første gangen du ytrer slike meninger om BD og HD. Jeg lurer jo fælt på hvorfor du har brukt penger på en Mark Levinson? Eller et par TaraLabs RSC-kabler....Blir musikken noe bedre, kanskje. Spiller gitaristen bedre på gitaren gjennom ML-forsterkeren? :roll:.

Jeg har hele James Bond-samlinga på DVD. Jeg kjøper garantert samtlige filmer igjen når de nå kommer på BD. Hvorfor? Jo, fordi jeg er en entusiast og en filmelsker som vil at filmen skal se og høres ut slik som den var ment. Og det vet vi nå, at DVD ikke klarer å formidle.

Dessuten vil jeg gjerne at du begrunner "hvorfor", når du hevder at BD som format sliter, og hvorfor det aldri vil komme i nærheten av DVD. Og da mener jeg ikke synsing fra din side, men at du begrunner det ut fra noe konkret fakta.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt filmen selv - til kr 149,- inklusiv frakt. På BD.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det er ikke første gangen du ytrer slike meninger om BD og HD. Jeg lurer jo fælt på hvorfor du har brukt penger på en Mark Levinson? Eller et par TaraLabs RSC-kabler....Blir musikken noe bedre, kanskje. Spiller gitaristen bedre på gitaren gjennom ML-forsterkeren? :roll:.

Jeg har hele James Bond-samlinga på DVD. Jeg kjøper garantert samtlige filmer igjen når de nå kommer på BD. Hvorfor? Jo, fordi jeg er en entusiast og en filmelsker som vil at filmen skal se og høres ut slik som den var ment. Og det vet vi nå, at DVD ikke klarer å formidle.

Dessuten vil jeg gjerne at du begrunner "hvorfor", når du hevder at BD som format sliter, og hvorfor det aldri vil komme i nærheten av DVD. Og da mener jeg ikke synsing fra din side, men at du begrunner det ut fra noe konkret fakta.
    Hvorfor har jeg brukt penger på en Mark Levinson cd spiller? jo fordi den låter meget bra.
    Leter jeg etter SACD cder? nei det gjør jeg ikke cd låter langt fra så dårlig som folk skal ha det til.
    Jeg tror ikke du leste hva jeg skrev. Jeg ga deg til og med en begrunnelse for at BD sliter.
    Sjekk salgstallene det siste halve året eller hør med din lokale butikk.
    Filmsalget, være seg dvd eller BD har gått ned, det som hoevdsakelig driver salget nå er serier og nye filmer.
    De siste årenes salgstall for dvd har vært over all forventning. Hovedsakelig har det vært backcatalog filmene som har stått for salget.
    Nå har de fleste filmsamlere allerede sine favoritt serier og filmer på dvd, så da går salget noe ned. Kun et fåtall ønsker å kjøpe hele samlingen sin på nytt på Blu-ray.
    Mange av dere som skriver i denne tråden overanalyserer markedet og leser statestikk til øyet blir stort og vått.
    La meg heller stille deg et konkret spørsmål; nøyaktig et år fra nå vil platecompaniets blu-ray hylle være større enn dvd hyllen?
    Hvor mange år inn i fremtiden må vi før det skjer?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her får du den på Blu-ray for en tier mer enn de 159 du betalte. Når det gjelder fullprisfilmer ser jeg overhodet ingen grunn til å velge DVD, da prisforskjellen stort sett er under femtilappen om man er bittelitt kritisk til hvor man handler.

På katalogtitler er jeg imidlertid enig, neimen om jeg gir 150-250 for en eldre film på BD, når jeg får den på DVD for 59,-.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes enda noen VHS-filmer der ute også, for de som ikke synes at lyd og bildekvaliteten er viktig. De får man enda billigere. Ellers så har man jo piratkopier og slike filmer som er tatt opp med vanlig kamera i kinoen. Både regi og skuespillere burde være like bra der. :grin:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det finnes enda noen VHS-filmer der ute også, for de som ikke synes at lyd og bildekvaliteten er viktig. De får man enda billigere. Ellers så har man jo piratkopier og slike filmer som er tatt opp med vanlig kamera i kinoen. Både regi og skuespillere burde være like bra der. :grin:
    Grøss og gru... Når jeg var i Stockholm leide dem ut VHS på hotellet....

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Her får du den på Blu-ray for en tier mer enn de 159 du betalte. Når det gjelder fullprisfilmer ser jeg overhodet ingen grunn til å velge DVD, da prisforskjellen stort sett er under femtilappen om man er bittelitt kritisk til hvor man handler.
    Helt enig med deg og de fleste andre her.

At en man som har mulighet for å spille av Blu-ray, kjøper DVD for 159kr er for meg helt ubegripelig. Hvis hensikten er og gira opp oss som setter pris på bildekvalitet så forstår jeg det. Hvis ikke, så anbefaler jeg en tur til Synsam :wink:

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Fine, AndreWerdenskrieg!

Du vet, der vil alltid være noen som syns at det meste er ”godt nok”.
    Jeg tilhører derimot de som vil ha det beste. Hvis man da som i tilfelle Blu-ray vs DVD kan få det beste for noen få ekstra kroner, så er jo valget enkelt :-D

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har jeg brukt penger på en Mark Levinson cd spiller? jo fordi den låter meget bra.
    Leter jeg etter SACD cder? nei det gjør jeg ikke cd låter langt fra så dårlig som folk skal ha det til.
    Det er jo hele poenget mitt. Tror du hoppet i kvalitet er større fra en CD-spiller til 5-6.000 og opp til en ML til kanskje 20.000+, enn det er mellom DVD vs BD? Og husk; nå får du BD-spillere til under 3k.

Å sammenligne BD og SACD er for lengst vært diskutert her inne, og er etter min mening tullete.

Jeg tør å påstå at omtrent alle klarer å se forskjell mellom DVD og BD, men de færreste vil høre forskjell på CD-lyd avspilt på en dyr og en litt rimeligere spiller.

Når det gjelder musikklyd, så er du villig til å betale ganske mange penger ekstra for å tyne ut litt bedre lyd fra det samme formatet (CD). Derimot er du ikke villig til å bruke noen få kroner ekstra på et format som faktisk gir vesentlig bedre lyd- og bildekvalitet:???: ???: . Skjønner ikke logikken din her...

Noe sier meg at du er mer opptatt av musikk enn av film, og at det ikke er så nøye for deg. Greit nok, dersom det er din mening.
    Jeg tror ikke du leste hva jeg skrev. Jeg ga deg til og med en begrunnelse for at BD sliter.
    Sjekk salgstallene det siste halve året eller hør med din lokale butikk.
    Filmsalget, være seg dvd eller BD har gått ned, det som hoevdsakelig driver salget nå er serier og nye filmer.
    De siste årenes salgstall for dvd har vært over all forventning. Hovedsakelig har det vært backcatalog filmene som har stått for salget.
    Nå har de fleste filmsamlere allerede sine favoritt serier og filmer på dvd, så da går salget noe ned. Kun et fåtall ønsker å kjøpe hele samlingen sin på nytt på Blu-ray.
    Det jeg leser fra Release.no, og det jeg har hørt fra lokale butikker er at DVD fortsatt er synkende, mens BD er i god vekst. Når det gjelder Norge som verdensmålestokk for ny teknologi, så er vel det sjeldent relevant for resten av verden. Ser du på salgstall fra både Japan og USA, og veksten i BD det siste året; ser det etter min mening meget positivt ut. Også en samlet bransje spår "gull og grønne skoger" med BD.
    Mange av dere som skriver i denne tråden overanalyserer markedet og leser statestikk til øyet blir stort og vått.
    La meg heller stille deg et konkret spørsmål; nøyaktig et år fra nå vil platecompaniets blu-ray hylle være større enn dvd hyllen?
    Hvor mange år inn i fremtiden må vi før det skjer?
    Nei. Dette sier heller ikke bransjen. Var DVD større enn VHS bare 2 år ut i sin levetid? Nei. Men snakker vi 2011-2012, så tror jeg det minst er 50-50, og deretter tror jeg DVD vil lide VHS sin skjebne og bli faset ut. Så kan man sikkert si at BD allerede har vært på markedet i 2 år. Vel, det er først etter at HD DVD forsvant samt at BD fikk sin siste profil (BD-Live) klar, at BD virkelig kan starte å konkurrere med DVD. Et uferdig BD-format som samtidig var i krig med HD DVD, kan knapt sies å ha vært aktuelt å kjøpe for andre enn oss entusiaster. Fra høsten 2008 og utover, så er jeg sikker på at BD vil få en helt annen oppsving

Som sagt la jeg ved denne fra Release.no, som jeg synes sier ganske mye. Her er det ikke kun en optimistisk bransje som mener dette, men også analytikere som har noe mer belegg enn oss til å hevde success:

BD er allerede større enn DVD på samme tid

LAS VEGAS: Realistiske forventninger som er svært positive. Både studio, forhandlere, analytikere og hardware-produsentene er enige om at Blu-ray Disc (BD) er en gullgruve for videobransjen.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine spådommer: DVD vil leve i beste velgående i flere år fremover. BD vil komme krypende inn i stuene i økende grad, og som nevnt tidligere så begynte dette å eskalere fra i våres/tidlig sommer. Jeg tror dog at det vil kunne danne seg et lite skille mellom 'entusiastene' og 'den gemene hop'. Forskjellene øker generelt, dessuten er spesialisering på moten. De som nøyer seg med en film en gang i blant og har sin 32" HD-Ready TV vil nok ikke sette like mye pris på BD selv i årene som kommer, det er rett og slett for liten forskjell mellom DVD og BD på et slikt oppsett. Jeg tror derfor at DVD og BD vil leve side om side i opptil flere år, helt til de fleste spillere kan takle både DVD og BD formatet, og prisene på BD faller ned mot DVD-prisene (noe høyere vil de nok være helt til DVD erklæres død, som vil ta LANG tid tror jeg..).

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man skal sammenligne overgangen DVD->Bluray med VHS->DVD så må det her nevnes at ved sistnevnte overgang gikk man faktisk fra kassett til disc. Altså slapp man den evinnelige spolingen, krøll på båndet (argh!) etc etc etc. Overgangen til Bluray gir kun fordeler i form av bedre bilde, samt de nye lydformatene. Ellers er jo BD og DVD nokså likt..

Side 29 av 126 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •