Blu-ray VS DVD krigen - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 126 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 2508
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Produsentene av utstyr gir forbrukeren det han vil ha. Intet mer og intet mindre. Men hvem er forbrukeren? Forbrukeren er den som representerer et potensielt massemarked. Og hvor ligger et potensielt massemarked?

DVD er superrimelig teknologi og et par kinesere og en neve dollar får fort igang en produksjon som kan levere spillere til 20 kr. stykket. Da er det ikke bare et potensielt massemarked der, men også en potensiell inntjening som ikke avhenger av store forsknings og utviklingskostnader. Dermed så vil nok DVD produseres i mange mange år fremdeles - kanskje ikke primært for å mette det vesteuropeiske marked, men kan Lidl og OBS gjøre seg av med noen tusen spillere, så vil markedet til stadighet generere interesse for DVD film.

Hva så med forbrukeren i Vesteuropa og resten av den kjøpesterke verden? Er de klar for et nytt, bedre og dyrere format? Ja - det er de! Suksess med FullHD TV salget tyder på det. Hvorfor kommer det ikke en storsatsning på BD, i så fall?

Det er ikke markedet som er for lite - men usikkerhet omkring marginene og teknologiens levealder. "Hvor mye mer kan vi tjene om vi satser på BluRay som vårt primære format og spydspiss" Spørsmålet har nok vært vurdert i utallige større selskap - både hardwareprodusenter, filmselskaper og detaljister har tygget på dette, og de tygger fremdeles... Teknologiens forventede levealder er også svært avgjørende for hvor tungt bransjen vil satse på den. Som dudeeven er inne på - BluRay er nok ikke siste stopp før himmelen det heller...

Filmentusiaster, pengesterke wannabees og teknofreaks i ulike varianter får enn så lenge måtte betale dyrt for å sitte på den foreløpige kransekaketoppen. Det er ikke mye mat i en kransekaketopp, så tittlene er foreløpig få og prisene stive.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, på den ene siden sier man at BluRay vil har tapt fordi folk ikke ser forskjell på DVD og HD... så kommer man på den andre siden og sier at BluRay ikke har livets rett i fremtiden fordi det kommer nye formater med høyere oppløsning. Tror man virkelig at folk vil se MER forskjell da?

Ja, høyere oppløsning kommer, men jeg tviler sterkt på at dette kommer i forbrukermarkedet. Jeg ser for meg 4k, 8k etc. for digital kino, altså størrelser langt over 100".

Personlig er jeg av den oppfatning at 1080p har truffet en sweetspot for hva som er nødvendig i forbrukermarkedet... SELV om jeg selv også slet med å se forskjeller på oppskalert DVD og BluRay på en 40" på 4m hold.

Når det gjelder nedlasting... tja, jeg tror det vil ta over for utleie markedet, men ikke helt erstatte kjøpefilm. SPESIELT i et så knølete land som Norge, og også andre lands grisgrendte strøk hvor det er langt mellom leiesjappene. Mao vil Scene1-Mix-ellerhvadeheternå sikkert forsvinne eller bli rene kiosker. Jeg tror også at VOD/nedlasting vil konkurrere med vanlig TV, og der kan det bli en utfordring for tv-kanalene som allerede er i en nedadgående kurve...

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo gamle etterdønninger fra formatkrigen, selv om man har gjort mer eller mindre vellykkede forsøk på å skjule det.

Som du sier så har jo nå Toshiba plutselig funnet ut oppskalert DVD er nesten like bra som Blu-ray.
    Samtidig så er mange av HD DVD tilhengerene ivrige etter å påpeke at Blu-ray raskt kommer til å bli forbigått av ny teknologi.

Jeg er hellig overbevist om at Blu-ray kommer til å overta som det dominerende diskbaserte distribusjonssystemet for kjøpefilm.

Jeg tror at Blu-ray har en "levetid" på ca 10 år.
    Jeg tror også at Blu-ray er det siste 12cm platesystemet vi får.

En eller annen form for internett basert VOD kommer til å dominere leiemarkedet om 5 år.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Jeg er hellig overbevist om at Blu-ray kommer til å overta som det dominerende diskbaserte distribusjonssystemet for kjøpefilm.
    Dette er jeg helt enig i. Vi ser allerede nå tendensen til at BD og DVD får lik pris og releasedato.

Jeg tror at Blu-ray har en "levetid" på ca 10 år.
    Tja, hvorfor ikke. Umulig å forutse.

Jeg tror også at Blu-ray er det siste 12cm platesystemet vi får.
    Hvorfor det? Hva er alternativet? Jeg tror gjerne vi vil få stadig mer nedlasting. Men jeg tror mange av oss ikke ønsker å gi slipp på det faste medium. veldig mange liker noe håndfast å sette i hylla. Og som fast medium er det vanskelig å matche produksjonskostnadene til pressede plastplater. Forskjellige minneteknologier vil stadig bli billigere. Men jeg er svært usikker på om det vil kunne konkurere med optisk disc.

En eller annen form for internett basert VOD kommer til å dominere leiemarkedet om 5 år.
    5 år går veldig fort.. ;-)

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye intresante synspunkter i denne tråden. Jeg har forsåvidt vært inne her med kommentarer tidligere men her er litt nye synspunkter. Mine to gutter fikk hver sin PS3 til jul. Så langt har kun den ene av de kjøpt BD film og da bare en. Han har en Pioneer 50" så han burde kunne ha glede av BD. Altså ingen BD intresse der i gården og det er kansje typisk for PS3 eiere, de kjøper konsollet primært for spilling.

Selv om jeg tidligre har vært ganske klar på at jeg ikke vil investere i BD før BD filmene kommer på SD prisnivå så må jeg innrømme at jeg nå har kjøpt en dedikert BD spiller til kinoen. Det ble en Sony BDP-S500 til i underkant av kr.4.000,-

Den banale grunnen til at jeg kjøpte denne spilleren er at jeg har både plasma og projector med HDMI inngang men manglet mulighet for HDMI switching. Istedenfor å bruke kr 2.500,- på en HDMI splitter gikk heller til anskaffelse av en BD spiller som kun brukes til projector og da både for SD og evnt. BD.

Så gikk veien til butikken da hvor jeg anskaffet en BD film til kr 249,- Nå har jeg testet og sammenlignet de til sammen tre BD filmene jeg har tilgang til (to er lånt) men jeg synes fremdels ikke at det er vært prisforskjellen selv om jeg synes at jeg ser forskjeller. Det er bare det at jeg synes at SD bilde også er så utrolig bra. Så da blir det til at jeg fortsetter å kjøpe SD mens jeg venter på billigre BD filmer.

Var forresten en tur til Nordberg ved Strømstad. Video butikken der hadde utrolig mye av både BD og HD-DVD og ikke minst SD. Jeg betalte Nkr 86,- for to SD filmer men de fleste lå på Nkr 85 pr. stk . En BD film kostet maks 196,- Norske så det går rett vei. (kurs 100 Skr = 86 Nkr)

La meg også føye til, jeg er en samler, å ha filmene i hylla er halve morroa for meg. Sikkert flere som føler det slik så ja jeg tror at BD er det vi skal forholde oss til i de neste årene. Det kommer sikkert noe nytt men det blir nok ikke et nytt format på den fysiske disk størrelelsen vi har i dag. En eller annen brikke med kjempestor lagringskapasitet og lynrask aksess har jeg mer tro på.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at det vil da så vanvittig lang tid før flertallet av "stuespillerne" som selges av elektrokjedene vil være Blu-ray-spillere, og om filmene gir bedre kvalitet til tilnærmet samme pris som DVD, hvorfor skal kunden velge sistenevnte? Tror ikke man skal undervurdere folks behov for å ha "det beste", enten de trenger det eller ikke.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del ble krigen avgjort etter å ha fått min første Blueray i posten! At mange folk her på forumet ønsker det nye formatet velkommen kommer jo ikke som en bombe.

Selv om 249 ,- er i overkant å betale for en film, så synes jeg det definitivt er verdt pengene i forholdt til å betale 159 ,- for en ny dvd utgivelse. Ser jo allerede nå at dvd samlingen er på vei inn i skapet (og de som havner her kommer nok neppe ut igjen) mens Blueray tar over hylleplassen. Om noen år tror jeg nok jeg vil føle det som litt nedtur å sette på en DVD. Det er derfor mer framtidsrettet å gå for Blueray med en gang.

Dessuten er det vel like greit å betale 249 ,- for en ny BR nå som å betale 159 ,- for dvd'en nå for senere å bytte den ut til BR (selv om man da får tak i en billigutgave).

Jeg synes forøvrig at oppgraderingen rent lydmessig er vel så viktig som bildemessig (men jeg kjører ikke 1080p enda da)

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Mye intresante synspunkter i denne tråden. Jeg har forsåvidt vært inne her med kommentarer tidligere men her er litt nye synspunkter. Mine to gutter fikk hver sin PS3 til jul. Så langt har kun den ene av de kjøpt BD film og da bare en. Han har en Pioneer 50" så han burde kunne ha glede av BD. Altså ingen BD intresse der i gården og det er kansje typisk for PS3 eiere, de kjøper konsollet primært for spilling.
    Håper du ikke har noe imot det, men kan jeg spørre om hvor gamle sønnene dine er?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har selv barn og lurer veldig på hvilke nivå man som forelder skal legge seg på i forhold til gaver etc.

Beklager folkens, jeg vet dette er fullstendig "off topic", lover å ikke skrive flere innlegg om dette.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eldste er 25 år og har betalt plasma TVen selv :-) Den yngste er 18 år. gaven i år var nok farget av at far også hadde lyst til å teste ut PS3 :-)

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var forresten en tur til Nordberg ved Strømstad. Video butikken der hadde utrolig mye av både BD og HD-DVD og ikke minst SD. Jeg betalte Nkr 86,- for to SD filmer men de fleste lå på Nkr 85 pr. stk . En BD film kostet maks 196,- Norske så det går rett vei. (kurs 100 Skr = 86 Nkr)
    Hvis du mener nordby så er den billigste BD jeg har sett i den (eneste) filmbutikken der priset til 229 SEK. Nå som HDDVD er dødt har de satt ned prisen til 149SEK på enkelte. Syns ikke dette er så bra. Titter innom en gang hver uke eller hver 2. uke.

I Fredrikstad er det en filmutleiebutikk som selger BD til 199kr stk, og den er døgnåpen. Det er en god utvikling med tanke på at slike butikker generelt pleier å ligge høyere i pris en en del andre.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eldste er 25 år og har betalt plasma TVen selv :-) Den yngste er 18 år. gaven i år var nok farget av at far også hadde lyst til å teste ut PS3 :-)
    Puh, det var godt å høre. Var redd du skulle si at de var 10- og 12 år

Er nok enig i mange av synspunktene til Arendal. Og kommer de billigste BD-spillerne ned i priser rundt 1000-1500 kr, tror jeg BD blir allemannseie. Om BD kommer til å overta helt for DVD er jeg litt mer usikker på. Men blir BD like vanlig som DVD i butikken, er i hvertfall jeg veldig fornøyd.

Vi må også huske på at BD er i startfasen hva gjelder bildekvalitet. Husk da DVD-spillerne ankom, så var det scart-tilkobling og 576i. Vi fikk et løft da vi koblet med komponent, og spillerne fikk progressiv scan. De siste årene har merker som Sony, Denon og Pioneer vist hva som kan klemmes ut av DVD-formatet med 1080p-oppskalering og HDMI.

Så derfor tror jeg vi kun har sett litt av hva BD har å by på. Jeg er helt sikker på at når overføringene optimaliseres ytteligere og når nye spillere utvikles, vil vi se BDs fulle potensiale.

At en del gamle HD DVD-tilhengere nå ser andre medier som vil slå ihjel BD; vel...ingen overraskelser fra den kanten
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja gutta er nok uten tvil bortskjemt men av og til er det ganske ok og skjemme de bort :-)

Ja jeg mente selvfølgelig Nordby (må være alderen, blir 60 neste mnd) Ja BD til kr 199,- er jo i riktig retning men fremdeles dobbelt så dyrt som de fleste SD etter en par tre mnd etter lansering. Følger man litt med er det jo også mulig å få mange nye SD titler på tilbud til 129,- Men dette kan jo endre seg raskt og da blir det bare BD på meg også selvfølgelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At BD blir en flopp pga nedlastningstjenester har jeg liten tro på.
    De fleste i verden ikke nok båndbredde for at det skal skje.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD er foreløpig en flopp pga prisen på nye filmer (og utvalget).

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Litt bedre, dypere begrunnelse kunne vært fint. Slik jeg ser det slenger du bare ut en påstand uten å begrunne den.

Det er din mening. Hvor lenge er det siden det ble et format? Tre måneder? Prisene er i øyeblikket på vei ned. Nye spillere selges for rundt kr 3 000 (profil 1.1 spillere). Salget øker. Utvalget øker.

Spør du meg, er ikke det kjennetegn som man kan sette opp i mot en flopp. Du skal selvsagt få ha din mening om det, min mening er at du tar feil.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Situasjonen er omtrent den samme som ved introduksjonen av DVD-formatet. Utvalget var begrenset og prisene høye i starten.
    Det er ikke mange år siden nyprisen på DVD-utgivelser ble presset ned fra 160-180 kroner til 120-130.

Salget av BD i første kvartal 2008 var 350% høyere enn første kvartal 2007, så noen flopp er det så aldeles ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Situasjonen er omtrent den samme som ved introduksjonen av DVD-formatet. Utvalget var begrenset og prisene høye i starten.
    Det er ikke mange år siden nyprisen på DVD-utgivelser ble presset ned fra 160-180 kroner til 120-130.

Salget av BD i første kvartal 2008 var 350% høyere enn første kvartal 2007, så noen flopp er det så aldeles ikke.
    Vi får se. Foreløpig har jeg bare giddet å kjøpe et par Blu-ray filmer. Jeg venter til prisene nærmer seg 120-150,- før det blir aktuelt å handle noe mer.

Mine gamle DVD'er dumpes ut til ca 20,- pr. stk...

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er definitivt et steg i rett retning.

Blu-ray.com - Warner to Release Be Kind Rewind on Blu-ray a Week Before DVD

Bluray en uke før dvd.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel på Play.com ligger de fleste BD filmer på rundt £17. Med dagens pundkurs og gratisfrakt lander jo denne filmen på under kr. 170

Forøvrig er jeg enig i at BD filmene er for dyre, synes 130-140 er ok å betale for en ok film. Men de som ikke ser forskjell på en BD film og DVD har nok utstyr som oppskalerer DVD rimelig bra. Jeg ser veldig stor forskjell på en BD film og en DVD selv når DVDene er av bra kvalitet.

Uansett så tror jeg det bare er snakk om 1-2 år før du får BD spillere under 1000 lappen og da tror jeg ikke det er så mange som ikke kjøper det som hovedspiller i huset. Vil sikkert være marked for 200 kroners DVD spillere i mange år fremover til rom nr. 2 og 3 osv.....

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se. Foreløpig har jeg bare giddet å kjøpe et par Blu-ray filmer. Jeg venter til prisene nærmer seg 120-150,- før det blir aktuelt å handle noe mer.
    Der er prisen allerede, du må bare se litt utover grensen. Og vær sikker, prisen på BD i Norge vil følge etter, er nødt, ellers så selger di null i Norge.

Se på disse tråder:
    http://www.avforum.no/forum/dvd-filmer/49430-hvilken-blu-ray-disc-har-du-kjopt-dag.html

http://avforum.no/forum/produkt-prisjakt-video/68761-bluray-filmer-obs-169-a.html

http://avforum.no/forum/produkt-prisjakt-alt-annet/58046-prisjakt-bluray-filmer-16.html

http://avforum.no/forum/produkt-pris...egioninfo.html

Billigt og bra, rett i postkassen :-D

Side 20 av 126 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •