Blu-ray VS DVD krigen - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 126 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 2508
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Etter at jeg nå har blitt vandt til BD, ser jeg svææært sjeldent på DVD. Og nedturen kommer hver gang...Etter å ha sett en DVD, setter jeg som oftest på et lite kutt med Caino Royale på BD før jeg går til sengs. Da smiler jeg meg i søvn, og blir forsikret om at det er slik film skal pesenteres:-D
    Hehe, ingen tvil om at du er entusiast iallefall

Men HD DVD trenger vi vel ikke å nevne i denne tråden lengre, det er jo utgått, selv om jeg sitter med to spillere selv.

Fokuset bør jo bli mere og mere på blu-ray noe det allerede blir gjort. Jeg har sett flere avertere for bd både her og der og det kommer sakte men sikkert mere bd ut i hyllene på diverse butikker og utleiesjapper. BD-spillere ser også ut til å bli billigere etter det jeg har fått med meg. Nå som fokuset kun ligger på blu-ray som hd-medie så tror jeg også at det er flere produsenter som tørr å satse hardere på bd, og vil derfor komme med både bedre og billigere spillere.

Coop obs har bd til 169kr, american way(utleie i frstad) har bd til 199kr, men elkjøp til 249kr?!?! Håper vi innen kort tid ser at elkjøp også legger seg under 200kr.

Men for meg så hersker det ingen tvil om at dvd er ett seigt format å "vinne" over. BD blir vel stort sett kun verdsatt av entusiaster til nå?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Så lenge BD koster ca 3 x mer enn en DVD er det så og si uaktuelt for meg å kjøpe ordinære filmer i dette formatet, bortsett fra konserter eller naturprogrammer som man kan se om og om igjen.
    Er ganske enig med deg.

Jeg har fått en fin vane med å handle de fleste av mine filmer de siste årene for kr 79,- per stk. på Kiwi.

Konserter kan jeg gi mer for - de blir som regel spilt mange ganger
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer crap sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Vær snill å legg HD-krigen bak deg. Den er over, og HD DVD selges for helt nede i 500 kr spilleren...

Dette er en ny tråd, og de fleste av oss er nå interessert i å diskutere BD vs DVD.

BDP1400 er ikke en utdatert spiller bare fordi den er Profile 1.0. Det er profilen som er utdatert, og ikke spilleren, og folk kan selv avgjøre om profilene er viktigere enn lav pris.

Var ikke det det store argumentet for HD DVD, da??? Hvorfor betale for 1080/24p dersom man ikke har behov for det, når man kan få en like god opplevelse med 1080/60i:???: Og nå er det plutselig feil at man får en meget rimelig BD-spiller med samtlige lydformat i bitstream, og intern dekoding av TrueHD...bare fordi den ikke kan spille av PiP?

Lag deg en ny tråd, Crap, dersom du vil fortsette HD DVD vs BD krigen...
    Er du treig eller?

Jeg gjentar: jeg skrev ingenting for å promotere eller påstå noe om HD DVD, utover en sammenligning som er relevant i forhold til prisnedgang.

EDIT: sammenligningen med HD DVD er byttet ut med en sammenligning med en bil av hensyn til blodtrykket deres.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crap
    Hehe, jeg skrev ingenting for å promotere eller påstå noe om HD DVD, utover en sammenligning som er relevant i forhold til prisnedgang.

Prøver å forklare å sammenligne med noe som du/dere kansje ikke er så hårsåre om: En 1990 astra er billigere en en 2007 astra fordi den er utdatert(og gammel), Man kan jo fortsatt kjøre med en astra 1990!
    akkuratt som BD 1.0 er utdattert,selges det billig!
    Det er overhode ikke for man er hårsår - det problemet tror jeg ligger nok hos andre som har opplevd at drømmeformatet er dødt og man på død og liv skal snakke nedlatende om vinneren.

En Samsung BD-P1400 er ikke spesielt utdatert. Den spiller alle filmer som er på markedet. At det kommer nye modeller for å ta over, er ingen nyhet - det kommer det alltid. Selv om en ny modell kommer, er den ikke utdatert for det. Å forsøke å dra en analogi med biler med 17 års aldersforskjell blir i beste fall latterlig.

Men nå handler ikke den diskusjonen om gamle utdøde formater som Laser disc, HD DVD, vhs ol. Den handler om DVD vs BD, så glem HD DVD nå. På tide å få diskusjonen på track:

Jeg tror aldri BD kommer til å danke ut DVD, men forhåpentligvis kan man oppnå en markedsandel et sted rundt 30 %. Da vil jeg annta at formatet selger nok til å være levedyktig. Og det er jo det vi ønsker, et levedyktig format. Å tro at alle bytter seg opp til et "high-end format", tror jeg ikke er sannsynlig.

Newcomer crap sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD-J - Wikipedia, the free encyclopedia

Starting on October 31, 2007, all new players are required to have hardware support for the "Bonus View" features, but the players may require future firmware updates to enable the features.[1] "BD Live" support is always optional for a BD player.

BD V 1.0 er utdatert!

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne tråden gått over til å bli en "Diskuter alt rundt BD tråd"?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare så det er nevnt, jeg kommer ikke med dette selv men har lest meg fram til dette via bl.a. IT-Avisen hvor et svar var som følger:
    Sitat
    "BR filmer har kostet mye frem til nå da butikkene har måtte kjøpe inn filmene. Dvd får man på lån, selger det man selger, betaler faktura og sender det man ikke selger tilbake.
    Innkjøps sjefen i en av de store norske butikk kjedene som selger filmer sa følgende til meg:
    Vi har nesten (se at jeg skrev nesten) lik pris på BR og DVD, men da vi ikke kan returnere BR filmer vi ikke selger må vi sette opp prisen for å holde marginene våre oppe. Vi skal jo tjene penger og leker ikke butikk. Dettte forsvinner nå straks da vi NÅ I DISSE DAGER får retur avtaler på BR filmer. Da øker utvalget til det samme som DVD og prisene vil synke til ca DVD nivå.

Sitat slutt..
    ITavisen | Blu-ray har blitt dyrere
    Så filmene blir billiger ettervært. Husk att mange så vidt har rukket å konvertere til DVD, nå skal de på nytt konvertere til BD, og så evt til nedlasting. Selv om teknoligen tar 7-mils steg, så gjør ikke de vanlige forbrukere det. Jeg "tror" at BD kommer før nedlasting og at de forskjellige teknologier vil leve side om side. Bransjen selv sier de omfavner BD, så får vi tro det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En BD film er jo dyrere enn en normal DVD film:
    f.eks koster 2001:en romodyssé alt fra 229 til 299 på BD, mens den kan skaffes til 99 (eller lavere?) i vanlig DVD utgave.

Kanskje litt dårlig eksempel av film siden akkurat den filmen fint kan sees flere ganger - men du skjønner sikkert poenget.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar nok en stund før BD får stor utbredelse og det at mange entusiaster ikke synes det er vært pengene skyldes jo at vi ikke opplever noen wooow effekt når vi ser på HD. Jeg regner meg selv som entusiast og har brukt noen hundre tusen på min interesse. Har kun en BD film, Mr. and Mrs Smith, og den er omtalt som å være av referanse kvalitet. Min subjektive opplevelse når jeg ser denne filmen er at ja det er ok men det er ikke noen wooow opplevelse i forhold til en oppsklalert SD.. Hadde jeg opplevd en markant forbedring hadde jeg sluttet å kjøpe SD filmer for lengst selv om BD er mye dyrere enn SD.

Man kan diskutere detaljer som dypeskarphet etc etc til man stuper, det endrer ingenting på min subjektive opplevelse av bilde. At det er bedre lyd med HD har jeg ikke testet men det alene er uansett ikke nok til at jeg satser på BD. Jeg starter derfor å kjøpe BD filmer når prisen er på nivå med SD eller SD ikke lenger produseres.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Kan vel ikke heller si at jeg bryr meg så mye om BD og DVD kampen på andre måter enn at jeg ønsker det formatet med best lyd og bilde kvalitet velkommen, og derfor ønsker SD formatet en kort og smertefri død.

I et "historisk" perspektiv, kan man kanskje se litt på hvordan det stod til med DVDavspiller vs VHS og CD salget på slutten av 90 tallet også.
    Har ingen tal på dette desverre, med det har kanskje noen andre)

.
    Som et eksempel introduserte Scanbox DVD i Norge 1. mars 1998 og sluttet med VHS 1. mars 2004. Det tok altså 6 år før DVD hadde overtatt for VHS og da snakker vi om atskillig flere fordeler enn vi får kontra BD/SD. DVD var fysisk mindre enn VHS, man slapp å tilbakespole og kvalitetsforskjellen var klart bedre. Jeg sluttet å kjøpe VHS i 1998 og prisen på DVD spilte ingen rolle.

Nå snakker vi om et media som ser fysisk helt likt ut og som mange ikke opplever så stor kvalitesforskjell på. Tror derfor det kommer til å ta mye lengre tid før BD overtar for SD enn det tok for DVD å overta for VHS.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Som et eksempel introduserte Scanbox DVD i Norge 1. mars 2008 og sluttet med VHS 1. mars 2004.
    Oj, begynte de ikke med DVD før for et par uker siden?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Oj, begynte de ikke med DVD før for et par uker siden?
    Sorry skrive leif . det skulle ha stått 1. mars 1998

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Bare så det er nevnt, jeg kommer ikke med dette selv men har lest meg fram til dette via bl.a. IT-Avisen hvor et svar var som følger:
    Sitat
    "BR filmer har kostet mye frem til nå da butikkene har måtte kjøpe inn filmene. Dvd får man på lån, selger det man selger, betaler faktura og sender det man ikke selger tilbake.
    Innkjøps sjefen i en av de store norske butikk kjedene som selger filmer sa følgende til meg:
    Vi har nesten (se at jeg skrev nesten) lik pris på BR og DVD, men da vi ikke kan returnere BR filmer vi ikke selger må vi sette opp prisen for å holde marginene våre oppe. Vi skal jo tjene penger og leker ikke butikk. Dettte forsvinner nå straks da vi NÅ I DISSE DAGER får retur avtaler på BR filmer. Da øker utvalget til det samme som DVD og prisene vil synke til ca DVD nivå.

Sitat slutt..
    Så filmene blir billiger ettervært. Husk att mange så vidt har rukket å konvertere til DVD, nå skal de på nytt konvertere til BD, og så evt til nedlasting. Selv om teknoligen tar 7-mils steg, så gjør ikke de vanlige forbrukere det. Jeg "tror" at BD kommer før nedlasting og at de forskjellige teknologier vil leve side om side. Bransjen selv sier de omfavner BD, så får vi tro det.
    Dette var gode nyheter og en forklaring på hvorfor prisen er som den er.

Ellers så er det mange, som enkelte påpeker, som har glemt hvor lang tid det tok før DVD ble allemannseie. Det er vel få som tror at BD vil erstatte DVD innen de 3 første årene. Men det som hadde vært positivt er om alle nyhetene som kommer på DVD, også kommer på BD. Og da både på salg og utleie til omtrent lik pris som DVD.

Jeg så bl.a i Australia at BD-spillere var en god del billigere enn i Norge. Elektronikk ellers så ut til å ligge på samme nivå som her. BD HW vil også gå ned kraftig dette året, tror jeg...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel på tide å komme med et lite innlegg i den nye tråden :-)

Har selv så og si sluttet å kjøpe vanlig DVD. Det eneste jeg handler av DVD er serier som CSI (NY, Miami, LV), Entourage etc.

Når det handles film er det KUN Blu-ray som teller.

Siste tilskudd på stammen er:

I am Legend
    No Country For Old Men
    Saw 4
    Michael Collins
    Gone Baby Gone

Det er noe utsøkt og estetisk tiltrekkende over det bildet og lyden som Blu-ray leverer. Etter min mening er opplevelsen bedre enn den gangen vi gikk fra VHS til DVD (eller først Laserdisc for min del).

Er veldig spent på hvordan utgivelsesplanene framover blir. Jeg håper virkelig at ikke de økonomiske problemene i USA får innvirkning på studioenes evne til å utgi på Blu-ray.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Det er noe utsøkt og estetisk tiltrekkende over det bildet og lyden som Blu-ray leverer. Etter min mening er opplevelsen bedre enn den gangen vi gikk fra VHS til DVD (eller først Laserdisc for min del).
    Dette vil jeg tippe det er flere med lerret og projektor som er enige i, men kanskje ikke de som sitter med "små" tv'er?

Det er dette som er litt skummelt, at dvd er godt nok for mange med tv'er, mens det er oss med stort lerret og projektor som virkelig får utbyttet av blu-ray.

Newcomer Edo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde at siden hd dvd gikk bort så skulle jeg bruke mer penger på bd, men siste to måneder, har jeg kun kjøpt 3 bd og mer enn 40 dvd, det meste er tv serier men likevel. Ikke så rart når du kjøper hele sesong av feks. Battlestar Galactica eller Deadwood for prisen av en enkel BD. 900 min vs. 90 min av "underholdning". Det er rett og slett vanskelig og ikke velge den nest beste format når den er såpass "billig"

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertB
    Er vel på tide å komme med et lite innlegg i den nye tråden :-)

Har selv så og si sluttet å kjøpe vanlig DVD. Det eneste jeg handler av DVD er serier som CSI (NY, Miami, LV), Entourage etc.

Når det handles film er det KUN Blu-ray som teller.

Siste tilskudd på stammen er:

I am Legend
    No Country For Old Men
    Saw 4
    Michael Collins
    Gone Baby Gone

Er veldig spent på hvordan utgivelsesplanene framover blir. Jeg håper virkelig at ikke de økonomiske problemene i USA får innvirkning på studioenes evne til å utgi på Blu-ray.
    Morsomt innlegg, fordi jeg er veldig enig i dine konklusjoner og fordi at tre av de fem filmene du nevner er blant mine siste bestilte også ;-)

DVD blir aldri det samme etter at man har opplevd full HD!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Sitat

Sitat slutt..
    Jeg er redd for at ikke kommer til å omfavne BD veldig lenge. Det er etter det jeg kan fange opp av nyheter i bransjen så får aldri BD sjansen til å knekke DVD lenger enn 18 til 24 måneder.Da er det nedlastning for alle penga.Microsoft og Apple er i full gang med utvikling av sine nye tilbud og med priser på 3 til 4 $ så blir dette en helt annen krig.Selvsagt kan man diskutere opp å ned i staver om kvaliteten blir bra nok,men det er ikke vi entusiaster som avgjør dette.Det er det det store publikum med ungdommen i spissen som gjør. Alle andre som kjøper DVD på Statoil eller Rema vil fortsette å kjøpe DVD.Dette er BD`s absolutte utfordring. Vi går en spennende tid i møte.
    Stølen

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg er redd for at ikke kommer til å omfavne BD veldig lenge. Det er etter det jeg kan fange opp av nyheter i bransjen så får aldri BD sjansen til å knekke DVD lenger enn 18 til 24 måneder.Da er det nedlastning for alle penga.Microsoft og Apple er i full gang med utvikling av sine nye tilbud og med priser på 3 til 4 $ så blir dette en helt annen krig.Selvsagt kan man diskutere opp å ned i staver om kvaliteten blir bra nok,men det er ikke vi entusiaster som avgjør dette.Det er det det store publikum med ungdommen i spissen som gjør. Alle andre som kjøper DVD på Statoil eller Rema vil fortsette å kjøpe DVD.Dette er BD`s absolutte utfordring. Vi går en spennende tid i møte.
    Stølen
    Hvis ungdommen skal avgjøre dette, så går vi kvalitetsmessig dårlige tider i møte. Mitt inntrykk er at de fleste ungdommer er såre fornødd med Avi, divx, xvid og den slags. DVD på en laptop er jo rene high end for mange ungdommer.

Hva gjelder dem som kjøper DVD på Statoil og Rema, så går det nok og få dem over til blåstråle hvis bare prisen kommer ned på et for dem akseptabelt nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Hvis ungdommen skal avgjøre dette, så går vi kvalitetsmessig dårlige tider i møte. Mitt inntrykk er at de fleste ungdommer er såre fornødd med Avi, divx, xvid og den slags. DVD på en laptop er jo rene high end for mange ungdommer.

Hva gjelder dem som kjøper DVD på Statoil og Rema, så går det nok og få dem over til blåstråle hvis bare prisen kommer ned på et for dem akseptabelt nivå.
    Ikke nødvendigvis, hos Apple kan man laste ned i 720p, som er bra for de fleste idag (Apple TV støtter ikke høyere, foreløpig). Det geniale med nedlasting er at man kan utnytte teknologien når den kommer, uten å måtte bytte ut hele DVD/blu-ray samlinga. Dvs, nedlasting av 1080p materiale VIL komme, og hva enn som måtte komme etter det. Apple TV vil selvfølgelig oppdatere sin "TV", det samme vil Microsoft og andre.

Side 15 av 126 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •