Blu-ray VS DVD krigen - Side 117

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 117 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 113 114 115 116 117 118 119 120 121 ... SisteSiste
Viser resultater 2,321 til 2,340 av 2508
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Jeg personlig opplevde ikke i første omgang noen stor endring i bildekvalitet DVD vs VHS i sin tid. Det være seg helt nye VHS kasetter. Avspilt på en 32" billedrørsskjerm. Opplever at alt for mange sier at kvalitets forskjellen mellom VHS og DVD var så stor derfor flere over til DVD fort. Ikke min opplevelse. De fleste fulgte flokken. Når alle gikk over til dvd så gikk de i flokk, uansett kvalitet bilde/lyd. Det samme tror jeg skjer med BD, i flokk vil folket komme til Blu-Ray for det er det nye-.. igjen min personlige tro og mening. Ta det for hva det er.:roll:
    Jeg tror du helt klart har et poeng:-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig opplevde ikke i første omgang noen stor endring i bildekvalitet DVD vs VHS i sin tid. Det være seg helt nye VHS kasetter. Avspilt på en 32" billedrørsskjerm. Opplever at alt for mange sier at kvalitets forskjellen mellom VHS og DVD var så stor derfor flere over til DVD fort. Ikke min opplevelse.
    Er også enig med deg i dette, og det har vel sammenheng med hva slags AV utstyr man brukte til å få frem slike forskjeller i den tiden, og at kvaliteten på DVD i begynnelsen og bruken av lydspor osv ikke var helt på høyden i starten.

De fleste fulgte flokken. Når alle gikk over til dvd så gikk de i flokk, uansett kvalitet bilde/lyd. Det samme tror jeg skjer med BD, i flokk vil folket komme til Blu-Ray for det er det nye-.. igjen min personlige tro og mening. Ta det for hva det er.:roll:
    Om det er en flokk mentalitet eller en naturlig teknologisk utvikling for AV utstyr som blir presentert for for forbrukerene, det er vel andre sider av dette.

Ikke lett å få tak i gode holdbare VHS spillere i dag, for å si det sånn, og ikke er det vel spesielt ønskelig med bruk av VHS spillere sammen med dagens FullHD skjermer heller.... :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg personlig opplevde ikke i første omgang noen stor endring i bildekvalitet DVD vs VHS i sin tid. Det være seg helt nye VHS kasetter. Avspilt på en 32" billedrørsskjerm. Opplever at alt for mange sier at kvalitets forskjellen mellom VHS og DVD var så stor derfor flere over til DVD fort. Ikke min opplevelse. De fleste fulgte flokken. Når alle gikk over til dvd så gikk de i flokk, uansett kvalitet bilde/lyd. Det samme tror jeg skjer med BD, i flokk vil folket komme til Blu-Ray for det er det nye-.. igjen min personlige tro og mening. Ta det for hva det er.:roll:
    Du har nok mye rett. Men båndsalat og tilbakespoling slapp man i det minste med DVD'er. :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at enkelte av en eller annen grunn klarte å spille av VHS med ganske gode bilder. Selv eide jeg et par VHS-spillere, men ingen av dem holdt toppklasse. Jeg opplevde helt klart at bildet fra VHS, både nye originalkassetter og opptak fra TV var helt klart dårligere enn det jeg fikk fra min Nokia Mediamaster 9802S satellittuner. Og DVD overgikk fra dag 1 begge deler. Det forutsatte selvfølgelig fullkoblet scart og RGB-overføring der det var mulig. Faktisk synes jeg også at analogt antennemottak av en skikkelig god sending også overgikk både VHS og var på linje med satellittuneren.

Min rangering av kvalitet blir etter min erfaring (fra dårligst til best):
    • Standard Youtube (mest fordi oppløsningen suger bowlingballer gjennom hageslanger)
    • Dårlige analoge bakkenettsendinger
    • Normal VHS
    • Dårlig DVD-transfer
    • God VHS
    • Gode analoge bakkenettsendinger
    • DivX, spillefilmlengde tilpasset CD-ROM-lagringsstørrelse, godt kodet fra DVD
    • Digital satellittsending (SD), analog ut fra tuner
    • Normal DVD-transfer
    • Perfekt DVD-transfer over analog RGB
    • Perfekt DVD-transfer over HDMI
    • Blu-ray over HDMI

Så for meg har det alltid vært slik at DVD har vært det klart beste av SD-overføringer av de variantene jeg har brukt i mitt anlegg. Likevel er det verdt å legge merke til at det er utgitt mye dårlige transfers på DVD, og at disse verstingene ikke hever seg over VHS-standarden i kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Her mangler du desverre kunnskap.

Spillefilmer er filmet på 35mm, ett 35mm negativ inneholder inntil 16 ganger mer oppløsning enn DVD kan gjengi, enormt mye mer fargedybde og betydelig bedre kontrastnivåer. At filmene ikke ser bra ut skyldes at overføringen fra film til digitalt er gjordt for lenge siden på det utstyret som fantes dengang.

Utstyret som brukes har blitt bedre, se f.eks BLADE RUNNER (1982) på Blu Ray, den ser meget bra ut fordi den er scannet på nytt fra de originale 35mm filmrullene.

Spillefilmer laget tilbake til før 2. verdenskrig har potensialet til å se vesentlig bedre ut på blu ray enn på DVD, forutatt at de blir riktig scannet/mastret hos filmstudioene.

(jeg har minst ett par kjøpte DVD´er i hylla mi som ser ut som VHS, noe som skyldes en dårlig overføring, men dette kan ikke skyldes på kvaliteten på originalfilmen, bare de folka som har gjordt en dårlig jobb og/eller brukt dårlig utstyr for å få dette over på DVD)

Fortsatt den dag i dag filmes de fleste Hollywood spillefilmer på analog 35mm FILM.... tenk det!

Håper det oppklarte litt...
    Det er ikke mangel på kunnskap, alt du skriver ovenfor er velkent. problemet er at det ikke er nok fokus på bildekvalitet når man produserer plater enten det er DVD eller BD. Poenget mitt er at det ingen vits i å kjøpe en film på BD hvis den kunne vært kodet like godt - dvs dårlig - på en DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Hallo min gode mann, de lager ikke BD ut i fra DVD :shock:

Har du sett James Bond - Dr No, Thunderball, From Russia With Love, For Yours Eyes Only, Live And Let Die på Blu-ray?
    Eller Patton, The Shining, Gudfaren collection for den slag’s skyld?

De bruker altså original 35mm film, som de i visse tilfeller må restaurere, frame by frame, før de lager BD av det hele.

Jeg har kjøper mange klassikere hele tiden, det blir som å se de på nytt, jeg koser meg hele tiden, håper filmselskapene fortsetter og gi ut gamle filmer med BD kvalitet :-D
    Dette vet jeg godt - det er ikke det som er poenget, men at hvis man ønsket kunne man kodet disse filmene på DVD slik at de ville se så mye bedre ut at en BD utgivelse ikke ville være noe stort poeng for meg. Problemet er at man veldig ofte velger å kode filmene på en dårlig måte og da betyr det lite om man har filmen på DVD eller BD.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liste over 9 grunner til at Bluray vil bli en suksess:

9 reasons why Blu-ray will succeed | Fully Equipped - CNET Reviews

1. Digital downloads will not eliminate the need for discs anytime soon.

2. Having one clear standard is a big advantage.

3. Blu-ray isn't going to be replaced by another disc format anytime soon.

4. Prices for large-screen HDTVs will continue to drop.

5. Prices for Blu-ray players will continue to drop.

6. Prices for Blu-ray discs will drop to near DVD price levels.

7. Sony will sell lots of PlayStation 3 game consoles.

8. Sony can't afford to have Blu-ray fail.

9. Sony and its partners will figure out a way to have Blu-ray resonate with the public.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men slike forum har noen minus sider også, spesielt slike "skryte" tråder på enkelt produkter (vi kan ikke være for uten trådene så det er sakt). Ta feks KRP VS LX serien, det blir stadig brukt veldig sterke ord om at KRP er mye bedre eller utrolig mye bedre og er fantastisk osv..... For noen er en Samsung til halve prisen så godt som like god. Jeg er ikke i tvil om at KRP er noe bedre, og for noen er den mye bedre og for andre er det ikke forskjell. Det jeg prøver å si er at lesere har lett for å bli påvirket disse sterke subjektive meningene og når i tillegg noen av minus sidene om produktene blir glemt så er det fort for at man sitter med et annet sysnspunkt når man selv får produktet hjem i stua. Hva brukerene legger vekt på er så forskjellig, der noen bruker ordet fantastisk så bruker andre ordet bra eller helt greit, og noen ganger blir ikke temaet nevnt i det hele tatt.

Trådene er kjempe nyttig, man må bare vite å skille klinten fra hveten, og hva som er viktig for deg for uerfarene og nye brukere kan dette være litt vanskelig.
    Dette er en post fra Pioneer tråden om LX/KRP 9. generasjon.
    Her kunne en like gjerne ha byttet ut KRP med BD og Samsung med DVD (uten annen grunn enn for sammenligningen). Synes dette oppsummerer en del synspunkter som er opp i denne tråden jevnlig.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stable
    Dette vet jeg godt - det er ikke det som er poenget, men at hvis man ønsket kunne man kodet disse filmene på DVD slik at de ville se så mye bedre ut at en BD utgivelse ikke ville være noe stort poeng for meg. Problemet er at man veldig ofte velger å kode filmene på en dårlig måte og da betyr det lite om man har filmen på DVD eller BD.
    Helt greit at BD ikke er et stort poeng for deg.Men la oss andre få lov til og kose oss med dette formatet.
    Nå er jo dvd kodet som det er <That's it> Skal du ha noe bedre får du shoppe BD som oss andre.
    Du er egentlig misfornøyd med dvd som det er i dag.Ja da er jo valget enkelt.
    Skjønner egentlig ikke problem stillingen din.
    Nå er jo prisen på en BD plate godt under 100kr på nett med frakten hjem
    rett nok ikke for de aller aller nyeste.Men hvor billig skal det egentlig bli før dere shopper BD.
    Så jeg fatter ikke at folk til stadighet skal sitte og syte og klamre seg til et gammelt snart dødt format.
    Neste skritt er jo 4000p.Da har vel dere akkurat hoppet på BD fomatet.Samme gnålet igjen,kan jeg tenke meg.............

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Helt greit at BD ikke er et stort poeng for deg.Men la oss andre få lov til og kose oss med dette formatet.
    Nå er jo dvd kodet som det er <That's it> Skal du ha noe bedre får du shoppe BD som oss andre.
    Du er egentlig misfornøyd med dvd som det er i dag.Ja da er jo valget enkelt.
    Skjønner egentlig ikke problem stillingen din.
    Nå er jo prisen på en BD plate godt under 100kr på nett med frakten hjem
    rett nok ikke for de aller aller nyeste.Men hvor billig skal det egentlig bli før dere shopper BD.
    Så jeg fatter ikke at folk til stadighet skal sitte og syte og klamre seg til et gammelt snart dødt format.
    Neste skritt er jo 4000p.Da har vel dere akkurat hoppet på BD fomatet.Samme gnålet igjen,kan jeg tenke meg.............
    Riktig Beemer :-D
    Jeg har en masse venner som slett ikke er noen AV forum medlemmer, men de går for CD HD-PVR eller Get HD, de har bare ”HD Ready” TV, de fleste sier at de ser en meget stor forbedring i bilde når de ser på HD kanaler. Dermed lurer de fælt på og kjøpe BD spiller, så er det bare :-D

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Riktig Beemer :-D
    Jeg har en masse venner som slett ikke er noen AV forum medlemmer, men de går for CD HD-PVR eller Get HD, de har bare ”HD Ready” TV, de fleste sier at de ser en meget stor forbedring i bilde når de ser på HD kanaler. Dermed lurer de fælt på og kjøpe BD spiller, så er det bare :-D
    CD HDPVR er en stor oppgradering billedmessig, bare så synd at det er en dritt mottaker. Uansett har du først begynt å handle Blue-ray så har du ikke lyst til å kjøpe DVD noe mer.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske morsomt å tro at man får bedre bilde på DVD når man ikke har mer enn 4.7gb å boltre seg på, sett opp imot BluRay sine 250gb.

Om man koder dvd bedre, så får man uansett MER informasjon på en BluRay-disk, ergo, får man plass til mer info til både bilde og lyd, som igjen gjør opplevelsen bedre enn med DVD.

Hvor lenge tviholdt du på VHS?

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Ganske morsomt å tro at man får bedre bilde på DVD når man ikke har mer enn 4.7gb å boltre seg på, sett opp imot BluRay sine 250gb.

Om man koder dvd bedre, så får man uansett MER informasjon på en BluRay-disk, ergo, får man plass til mer info til både bilde og lyd, som igjen gjør opplevelsen bedre enn med DVD.

Orginale dvd plater er DL, altså dobbelt så mye plass som en "vanlig" dvd-r plate på 4,7gb. Får jo også brennbare dl plater da.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stable
    Enten så har du en veldig liten tv, eller så er du blind. Vi får håpe på det første.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel nå har jeg sett en del BD på projen - og det er fantastisk både lyd og bildemessig.

Men - jeg har også sett en del dvd på projen også - veldig bra det også

Så for egen del blir det handlet inn "sikre kort" på BD - og resten - blir handlet inn på dvd.

Tror ingen av formatene er "døde" - tror de kommer å utfylle hverandre.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Vel nå har jeg sett en del BD på projen - og det er fantastisk både lyd og bildemessig.

Men - jeg har også sett en del dvd på projen også - veldig bra det også

Så for egen del blir det handlet inn "sikre kort" på BD - og resten - blir handlet inn på dvd.

Tror ingen av formatene er "døde" - tror de kommer å utfylle hverandre.
    Det er ikke bildet som utgjør den største forskjellen for meg, det er lyden!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    Virker som om produsentene har lagt sin sjel i å legge ved gode lydspor samtidig som BD er det første formatet som legger til rette for tapsfri multikanals digitallyd.Som flere andre har nevnt.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av radivx
    Virker som om produsentene har lagt sin sjel i å legge ved gode lydspor samtidig som BD er det første formatet som legger til rette for tapsfri multikanals digitallyd.Som flere andre har nevnt.
    Hvis du har en litt oppegående kino(som vi ønsker at alle på avforum skal ha) så vil du fort oppdage att det er lyden som drar deg inn i handlingen og gjør opplevelsen bedre enn på kino. Hvis du ikke tror meg er du velkommen på en demo hos meg! Forvent hakeslepp.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke uenig i det.

I går så jeg først "The Brave One" på dvd på projen - helt greit bilde og lyd, bra film forresten. Det går fint for meg å se dvd uten på noen måte gremmes over dårlig lyd eller bilde.

Direkte etter The Brave One var ferdig så stappet jeg i "The Dark Knight" - det var jo skikkelig rått :-D det er klart det er jo to helt forskjellige typer film - men for en dynamikk i lyden :-D bildemessig også knall!!

Så for egen del så kommer det å bli handlet inn mesteparten av filmer på dvd - på grunn av pris, mens perlene handles på BD.

Men jeg kommer garantert ikke å se en dvd direkte etter en BD
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD HDPVR er en stor oppgradering billedmessig, bare så synd at det er en dritt mottaker.
    Hvordan vet du at CD HDPVR er en stor oppgradering når den er en drittmotaker?
    Og ja, den er virkelig en dritt mottaker. Så dårlig faktisk at min første DVD spiller fra 2001 slår den ned i støvlene på biledgjenngivelse.
    Selv min flere år gamle Force SD PVR gjenngir SD kanaler som ser ut som HD i forhold til CD HDPVR på HD kanaler.
    Vil ikke en gang snakke om sammenlikning med BD eller HDDVD eller en moderne oppkonverterende DVD spiller.

Trodde det faktisk var noe galt med CD HDPVR'n da jeg testet den. Men fant ut at den faktisk var så dårlig at den hører hjemme i søppelbøtta.
    Så konklusjonen er at siden folk faktisk bruker denne CD HDPVR; viser at folks kvalitets krav, evne til å oppfatte billedkvalitet, og fra hvilket enda dårligere utstyr de har "oppgradert" fra sier mer om forbrukeren enn om kvaliteten.
    Derfor blir også alle påstander om hvor mye bedre BD er enn DVD irrellevant på samme måte.

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R

Når man argumenterer på denne måten så må man helst holde tunga rett i munnen når det gjelder fakta.

Singel layer DVD er 4.7GB mens Double layer DVD er over 8GB og er det som brukes mest på DVD med film. Så det er litt mer plass en du indikerer.

Jeg er spent på hvor du har funnet 250GB blue ray, men regner med at det kanskje var en skriveleif hvor en sleip 0 snek seg inn og ville være med.

BD single layer er 25 GB, double layer er 50GB.
    Noe mer enn det er det lenge til vi får se noe til, først må de bevise at de kan tjene penger på det de BD'ne de kan produsere.

Side 117 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 113 114 115 116 117 118 119 120 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •