Blu-ray VS DVD krigen - Side 115

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 115 av 126 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 111 112 113 114 115 116 117 118 119 125 ... SisteSiste
Viser resultater 2,281 til 2,300 av 2508
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har Blu-ray.com - Blu-ray Movies, Players, Recorders, Media and Software daglige rapporter fra CES 2009, og her er en meget interessant fra BDA's pressekonferanse: Blu-ray.com - CES 2009: Blu-ray Disc Association Press Conference

Fakta presentert:
    -Bluray spillere solgt etter ca 3 år: 10,7 mill (65% er ps3)
    -DVD spilllere solgt etter 3 år: 5,4 mill

-Andel amerikanske husholdninger med Bluray etter ca 3 år: 8%
    -Andel amerikanske husholdninger med DVD etter ca 3 år: 4%
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen bombe.
    Men som også tallene viser ligger de langt etter på filmsalg.

Offiselle tall for salg ble også klare denne uken
    DEG says industry off 5.5% in 2008 - 1/7/2009 - Video Business

Den viser at salget er omtrent halvparten av hva DVD hadde på samme tid. (år 3)

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Ingen bombe.
    Men som også tallene viser ligger de langt etter på filmsalg.
    langt etter er en selvfølge da eksisterende DVD har mange spillere rundt om i hjemmene og er ett vel ettablert format over mange år.

Det som er hyggelig er å se DVD går ned noen %
    BD går opp og mere opp enn analytikere spådde som resultat for 2008
    Faktisk har BD gjort ett kjempesalg etter HD DVD død
    (dvs de 3 siste kvartal av 2008 har salget økt mye)
    Skal bli interesant når man drar Australia , Europa , Japan og Nord Amerika inn å får total salg disc /spillere og får se økningen fra 2007

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    langt etter er en selvfølge da eksisterende DVD har mange spillere rundt om i hjemmene og er ett vel ettablert format over mange år.
    Jeg mente langt etter på tilsvarende tidspunkt. Ikke langt etter nå.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Nå har Blu-ray.com - Blu-ray Movies, Players, Recorders, Media and Software daglige rapporter fra CES 2009, og her er en meget interessant fra BDA's pressekonferanse: Blu-ray.com - CES 2009: Blu-ray Disc Association Press Conference

Fakta presentert:
    -Bluray spillere solgt etter ca 3 år: 10,7 mill (65% er ps3)
    -DVD spilllere solgt etter 3 år: 5,4 mill

-Andel amerikanske husholdninger med Bluray etter ca 3 år: 8%
    -Andel amerikanske husholdninger med DVD etter ca 3 år: 4%
    En promotion pressekonferanse for BD er vel ikke særlig interessant kilde for faktisk informasjon?
    Man kan jo lure på holdbarheten i de tallene når de baserer seg på BD vs. DVD i de første 3 årene, når BD faktisk ikke har eksistert i markedet i 3 år.

2.5 år for BD er det riktige, mens det reelle for BD er 2 år, selv om BDA sparket Samsung ut døra med en uferdig spiller sommeren 2006 for ikke å miste ansikt overfor HDDVD, så var det egentlig ikke noen reelle BD spillere tilgjenglig før PS3 nærmere jul, og da i et lite antall.

Når vi ser på prosentallene de presenterer for DVD vs. BD så må man ta i betraktning at det generelle "film i hjemmet" markedet er mangedoblet nå i forhold til 1997/98 da DVD ble lansert.
    Det samme gjelder for spillekonsoll markedet som BD bruker som "Trojansk Hest".
    Prosentene de viser til, for hvor mye bedre BD gjør det enn DVD i sin tid, må settes i perspektiv til dette.

Enten gjør BD det omtrent like bra som DVD gjorde det i sin tid, eller så er de faktiske tallene mye dårliger for BD.

Hvis vi ser på andre parametre for BD vs. DVD så ser det ikke like pent ut.

La oss ta publiseringen og tilgangen på titler plus noen enhetsalg for USA:

På 2+ år er det publisert 1115 titler på BD i USA. (underkant av 500 første året)
    Tilsvarende for DVD:
    Første året 1997; var det 900 DVD-titler.
    Andre året 1998; var det tilgjenglig 3000 DVD-titler , hvorav 2000 av dem var film og musikk.

Tredje året (siden BD pressekonferansen bruker det som referanse); 1999 var det over 6,300 DVD-Video titler i USA.

Så da må man jo spørre seg hvorfor BDA selskapene ikke satser like sterkt på BD som de gjorde med DVD i sin tid?
    Er det andre underliggenede problemer som det ikke snakkes om?

Desverre finnes det ikke noen statestikk over DVD vs. VHS for disse årene, noe som hadde vært interessant å sammenlikne med.

Det enste jeg har er 5 millioner DVD'er ble sendt ut 1997, og 2 millioner DVD'er ble solgt.
    Mener å huske at BD passerte ca. 1 million solgte ved utgangen av 2007 (år1.5) og omtrent det samme gjorde vel HDDVD.

Dette setter litt mer perspektiv på om BD er slik en suksess som BDA naturligvis prøver å presentere det som.

Kanskje noen av statistikerne her kan komme opp med flere historiske tall som kan sees i samme perspektiv?

How is DVD doing? Where can I get statistics? - DVD FAQs, DVD Glossary

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Man kan jo lure på holdbarheten i de tallene når de baserer seg på BD vs. DVD i de første 3 årene, når BD faktisk ikke har eksistert i markedet i 3 år.
    Her er de jo egentlig bare 'snille' da, ved å bruke 2 første årene så er jo BD tallene enda bedre

"Blu-ray is tracking better than DVD, right now it's tracking to be one of the best consumer electronic products ever launched," DTS Marketing Vice President Tom Dixon.

Blu-ray.com - CES 2009: DTS & The Bright Blu Future
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel; det blir jo som å spørre "bukken som passer havresekken" hvordan tingenes tilstand er. Tror du han ville fortelle deg sannheten, spesielt hvis den egentlig var negativ for hans agenda og formål?

Tror ikke ett sekund på disse "tracking" prosentene de slenger rundt seg så liberalt. Tross alt så skal de prøve å selge et produkt, selv han DTS fyren, så hva annet kan de si?
    Propeganda, Public Relation-PR kalles dette, for dem som ikke har skjønt formålet til kilden :roll: !

Såvidt over 1000 BD titler på 2+ år mot 3000(hvor 2000 var film) for DVD i sammenlignbar historisk periode (og 6,300 på tre år for DVD) viser at det er ikke sikkert at alle de andre BD tallene er noe bedre.
    Tross alt så bygger man ikke et format basert på et snevert bibliotek men på bredde.
    Her gjorde DVD det tydeligvis vesentlig bedre enn BD klarer. Som er grunnen til at jeg i 2009 må se flere SD-DVD filmer enn jeg egentlig ønsker.

Vi får heller se om noen uavhengige analytikere tørr å publisere de virkelige tallene i litt bedre begrunnete sammhenger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare kose deg med AVP eller Pearl Harbor etpar ganger til på Bluray mens du venter på at favorittene dine skal gis ut ?

Jeg er egentlig fornøyd med release tempoet på Bluray. Det gjør at jeg greier å holde meg ajour fortløpende. Og så lenge de i stor grad fokuserer på blockbuster filmer så er jeg meget fornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt argumentene du bruker for år 2 Arty. Det samme gjelder for DVD.
    Disse grafene viser hvordan BD gjør det i forhold til DVD på tilsvarende tidspunkt

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan virke som at blu-ray er sånn generelt på frammars etter dette:
    Blu-ray i bilen
    Lekkert fra Samsung
    Personlig har jeg stor tro på formatet, men det er selvsakt fra en entussiast sitt stå punkt...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt argumentene du bruker for år 2 Arty. Det samme gjelder for DVD.
    Disse grafene viser hvordan BD gjør det i forhold til DVD på tilsvarende tidspunkt
    Nå vet jeg ikke hva som er argumentet ditt siden du glemte å nevne det, så her må jeg gjette. 8)

Revenue er totalt uinteressant siden de vil se mer imponerende ut enn hvis de var justert for inflasjon og at det er et vesentlig større marked for film på optisk disk enn tilbake i 1997/98, som det også må justeres for. Er det gjort her?
    Selv om revenue grafen viser at DVD gjorde det vesentlig bedre enn BD. Noe som ikke er inntrykket BDA prøver å gi.

Installasjons basen av optisk disk spillere i folks hjem er vesentlig større i dag enn den var for VHS/DVD i 1997/98/99, så hvis grafene ikke er justert for det så viser de ikke et sant bilde.
    I tillegg er 65% av BD spillerne i grafen PS3, og ingen uavhengige vil fortelle oss hvor mange av dem som brukes til å faktisk se film, eller hvilken % av tiden en PS3 brukes er for filmtitting, i motsetning til en dedikert spiller (DVD og BD spillere) som brukes til film 100% av sin brukstid.

Kunne sikkert funnet på flere argumenter, men poenget mitt var at alle disse utsagn om hvor bra BD gjør det kommer fra BDA og ingen andre, så de må taes med en klype salt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste tallmaterialer kan tolkes begge veier, ofte ved å fokusere på enten antall eller prosent.
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor man skal ønske å tolke alt som at Bluray allerede er dødt ??
    DVD blir værende i lang tid ennå, så for dem så ikke vil kjøpe BR så fortsett med DVD.
    Kan ikke tro annet enn at hvis alle Sony/BR motstanderene hadde kommet seg ned på jorda å begynnt å nyte det eneste skikkelige HD formatet tilgjengelig så hadde tallene vært udiskutable..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Nå vet jeg ikke hva som er argumentet ditt siden du glemte å nevne det, så her må jeg gjette. 8)
    Du argumentere for at BD bare var 2 år ute i sin livsløp. Noe den ikke. Nå er BD i kalender år 4 slik at 2000 skal sammenlignes med 2009. 2 år påstår bare de meste fantasitske BD gutta.

Du mistforstår også grafene hvis du blander inn inflasjon. Det har ingen betydning her da det er prosentandel av omsetning. (innflasjon vil gjelde alle format)

Det som derimot spiller inn er hvis den gjennomsnittlige DVD pris er prosentvis mer eller mindre dyrere i forhold til VHS enn BD er i forhold til DVD. Utifra topp 20 i USA disse årene så er det slik, men man har ikke komplett bilde.

Og angende størrelse på markedet. I 1999 ble det shippet 128 mill DVD, i 2008 ble det shippet 64 mill BD. Markedet har mao ikke økt hvis man ser på andel omsetning og antall shippet. (noe man skulle ha trodd)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du argumentere for at BD bare var 2 år ute i sin livsløp. Noe den ikke. Nå er BD i kalender år 4 slik at 2000 skal sammenlignes med 2009. 2 år påstår bare de meste fantasitske BD gutta.

Du mistforstår også grafene hvis du blander inn inflasjon. Det har ingen betydning her da det er prosentandel av omsetning. (innflasjon vil gjelde alle format)

Det som derimot spiller inn er hvis den gjennomsnittlige DVD pris er prosentvis mer eller mindre dyrere i forhold til VHS enn BD er i forhold til DVD. Utifra topp 20 i USA disse årene så er det slik, men man har ikke komplett bilde.

Og angende størrelse på markedet. I 1999 ble det shippet 128 mill DVD, i 2008 ble det shippet 64 mill BD. Markedet har mao ikke økt hvis man ser på andel omsetning og antall shippet. (noe man skulle ha trodd)
    Jeg kan ikke fatte eller begripe hvilken interesse noe av dette har uansett..
    Det spiller vel absolutt ingen rolle hvorvidt BD er i sitt 2. eller 4. år?
    Det spiller vel ingen rolle hvordan BD gjør det ved release i forhold til hvordan DVD gjorde det for mange år siden?
    Reklame vil alltid være reklame om den kommer fra BDA, DVD-Forum, Toshiba eller Kiwi...
    BD er her, utvalget øker, prisene synker. Jeg nyter det!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    De fleste tallmaterialer kan tolkes begge veier, ofte ved å fokusere på enten antall eller prosent.
    Det jeg ikke skjønner er hvorfor man skal ønske å tolke alt som at Bluray allerede er dødt ??
    DVD blir værende i lang tid ennå, så for dem så ikke vil kjøpe BR så fortsett med DVD.
    Kan ikke tro annet enn at hvis alle Sony/BR motstanderene hadde kommet seg ned på jorda å begynnt å nyte det eneste skikkelige HD formatet tilgjengelig så hadde tallene vært udiskutable..
    Her må jeg si meg veldig enig med deg.
    Har også vanskelig for å skjønne at de som virkelig er interessert i lyd og bilde her i AVforumet, kan fremstå som såpass neggative til BD. Tallenes tale er jo viktig å ha kontroll på, men statiskikken kan vel også missbrukes i begge leire, det kommer jo helt ann på om man ser på glasset som halvtomt eller halvfullt og om sammenligningen blir gjort riktig....

Det er vel lett å sammenligne fatorer som VHS vs DVD og DVD vs BD, men det er vel mange faktorer som gjør seg gjeldende som ikke gjør denne sammenligningen serlig korrekt i dag.
    Innføringen av FullHD flatskjermer og at den mere gjennomsnittelige skjermstørrelsen nå vel er ca 42" - 50" vs 28 - 32" tidligere er vel noen av disse faktorene. Det at man kan kjøpe seg FullHD projektorer og få i gang et 100"+ oppsett for under 20K i dag , noe som ville vært helt utenkelig for 10 år siden, er vel et annet eksempel.

Desverre er vel "folk flest" ikke helt oppdattert og like villige til å investere i slike nye og dyrere format, men det blir kanskje litt som inføringen av DVD rom spillere og brennere i PC verden.

Bare teknologien er bakover kompatibel og brangsjen satser på å inføre en teknolog med bedre ytelser, lagringskapasitet osv, går vel slike overganger ganske så smertefritt over tid også for hvermannsen....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Historiske tall fra Nielsen

Sletter denne, da det ble dobbelt. Se neste..

PS! Det er faktisk publisert feil årstall på linken jeg henviser til. Det står 2008, tror vi fortsatt er i 2009 ;-)

blu-ray-only

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Historiske tall fra Nielsen

16% markedsandel 4. januar 2009!!! Gleder meg til å se 20 tallet ikke alt for langt ut i det nye året!

Gled dere entusiaster og håper flere av de som ikke er fullt så entusiastiske snart også kan glede seg over fremgangen til blu-ray!!!

Nielsen VideoScan High-Def market share for week ending January 4th, 2008 - Engadget HD

"The fourth quarter was very good to Blu-ray and from the looks of this, the so called fifth quarter is going to be even better. According to the Nielsen VideoScan numbers, courtesy of Home Media Magazine, the market share of the top 20 titles for Blu-ray set a new record at 16 percent -- previous record was 14 percent the week The Dark Knight was released. The real encouraging part of these numbers though is the fact that only one new release made the top 10 (Eagle Eye), while the rest were more than likely new Blu-ray owners burning through their gift cards. Of course this begs the question of what will happen after the gift cards run out, but we believe that once you go Blu it's nearly impossible to go back to DVD.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om vi helt kan stole på deg siden du har bluray i navnet.. må kanskje vente på en uahengig kilde

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva? Han referer jo til Nielsen-tallene som ble brukt i HD DVD vs BD krigen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hva? Han referer jo til Nielsen-tallene som ble brukt i HD DVD vs BD krigen.
    Det var ment som ironi da

Les postene på side 115 så forstår du..

Side 115 av 126 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 111 112 113 114 115 116 117 118 119 125 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •