Blu-ray VS DVD krigen - Side 114

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 114 av 126 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 110 111 112 113 114 115 116 117 118 124 ... SisteSiste
Viser resultater 2,261 til 2,280 av 2508
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm

Jeg kjøpte f.eks. en Blu-ray-film til søstera mi til jul. Andre juledag skulle hu på hytta for å være der til over nyttår. Da hadde hu bl.a. tenkt til å ha med seg filmen hun fikk av meg. Men, på hytta har de bare en vanlig DVD-spiller, så den filmen måtte ligge igjen hjemme. Dermed ble gleden over å ha fått en film hun ønsket seg erstattet med skuffelse over at hun ikke får se den før hun kommer tilbake fra ferie.

Den riktige løsningen på dette problemet er selvfølgelig å kjøpe BD-spiller til hytta, men når man har en ganske gammel og dårlig TV der, så er nok ikke Blu-ray det første man tenker på. Dermed blir spørsmålet "vil jeg se denne filmen på hytta" plutselig relevant neste gang hun står i butikken og skal kjøpe film. Jo kortere tid det er til neste planlagte hyttetur, jo mindre sannsynlig vil det være at hun velger BD-utgaven.
    Man velger vel ikke å ødelegge filmopplevelsen på et dårlig hytteanlegg, der hverken bilde eller lyd kommer til sin rett, uansett om kilden er DVD eller BD?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Man velger vel ikke å ødelegge filmopplevelsen på et dårlig hytteanlegg, der hverken bilde eller lyd kommer til sin rett, uansett om kilden er DVD eller BD?
    Man ønsker vel ikke å skippe og se en film selv om man er på hytta og ikke har en superflott tv?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om dette var 1999 å en DVD ble gitt i julegave å man bare hadde VHS på hytta .

Så ville konklusjonen bli at fordi VHS spilleren på hytta ikke kunne avspille DVD så ville VHS bli valgt som format i videre tid.

Eller det gledelige året man fikk 16 CD plater i julegave , reiste på hyttetur å oppdaget at man bare hadde kassettspiller ,

Utvikling er noe drit ?

De burde kanskje startet å selge DVD spillere med mulighet for BD disc for 10 år siden så de fleste hadde ferdig oppgraderte spillere til den dagen Blu Ray disc kom i salg.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

De burde kanskje startet å selge DVD spillere med mulighet for BD disc for 10 år siden så de fleste hadde ferdig oppgraderte spillere til den dagen Blu Ray disc kom i salg.
    Haha, good one!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Så om dette var 1999 å en DVD ble gitt i julegave å man bare hadde VHS på hytta .

Så ville konklusjonen bli at fordi VHS spilleren på hytta ikke kunne avspille DVD så ville VHS bli valgt som format i videre tid.

Eller det gledelige året man fikk 16 CD plater i julegave , reiste på hyttetur å oppdaget at man bare hadde kassettspiller ,

Utvikling er noe drit ?

Fiiine hygen

Tror jeg venter litt med å hive meg på sånne nye ting som CD, jeg har jo bare kassettspiller i bilen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resonnementet kortslutter. Da vi gikk over fra analoge til digitale medier, fra kassetter til sølvskiver, så måtte en starte helt på nytt, ingen muligheter til å lage overganger mellom formatene.

Når både Bd og DVD (og CD og SACD m.m.) 'tilfeldigvis' har samme fysiske format; 12 cm sølvskiver, er det geniale at det er forholdsvis lett å lage både spillere og skiver som er kompatible i alle retninger. Så lenge de går ned i samme skuff og det er en eller flere lasere av rette type inni boksen så kan det meste ordnes.

Det gode er som kjent det bestes fiende. Når DVD har blitt en så formidabel suksess som det har blitt er det ikke rart BD sliter med å ta markedsandeler. Men det trenger ikke være enten/eller. Med hybridskiver kunne alle få sett film både på nytt og gammelt utstyr, en kan velge selv når en tar spranget over i HD osv. Men skivene er uansett 'fremtidssikre'. For meg er det ikke det samme som å stoppe den teknologiske utviklingen, heller det motsatte.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Fiiine hygen

Tror jeg venter litt med å hive meg på sånne nye ting som CD, jeg har jo bare kassettspiller i bilen
    Åttespors da regner jeg med
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Åttespors da regner jeg med
    Nei å nei, ikke nevn åttespors, da blir jeg helt nostalgisk

Amerikanske bensinslukere, rockn roll, damer, lonka pils og slåssing, ja de va tider de :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt nytt år

Vel, da er det jammen meg blitt 2009, og jeg har jo tidligere lovet å slutte å plage dere med min manglende optimisme, så da passer det bra å trekke seg nå.

... og hvis ikke Elkjøp/Lefdal blir utsolgt for Kuroene sine veldig fort, så kommer jeg nok uansett til å tilbringe de neste ukene i sofaen mens jeg ser HD-filmene mine på nytt

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Nei å nei, ikke nevn åttespors, da blir jeg helt nostalgisk

Amerikanske bensinslukere, rockn roll, damer, lonka pils og slåssing, ja de va tider de :-D

Alt var mye bedre før
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Det gode er som kjent det bestes fiende.
    Nå er det vel egentlig "det beste" som er "det godes" verste fiende.. ;-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Man ønsker vel ikke å skippe og se en film selv om man er på hytta og ikke har en superflott tv?
    Jo, hvis jeg hadde fått "Dark Knight" eller en annen ny film i posten, hadde ikke jeg sett den på en stusselig hyttetv. Da hadde den fått ligge hjemme og vente til jeg kom hjem igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Nå er det vel egentlig "det beste" som er "det godes" verste fiende.. ;-)
    Tja, jeg oppfatter det vel sånn at det er DVDens ubetingede suksess som stenger en del for Bluray i markedet og i folks bevissthet. Det virker ikke som om BD betyr så mye for DVDsalget og DVDformatets ve og vel som sådan på lang tid ennå....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Odd J
    Tja, jeg oppfatter det vel sånn at det er DVDens ubetingede suksess som stenger en del for Bluray i markedet og i folks bevissthet. Det virker ikke som om BD betyr så mye for DVDsalget og DVDformatets ve og vel som sådan på lang tid ennå....
    Jeg snakket bare om hvordan ordtaket egentlig lyder. Men du hadde kanskje laget deg en egen variant med vilje?... ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To ting er på gang som gjør at BD er på full fart fremover, begge er hardware-relaterte.

1. Det er ganske nøyaktig kun ett år siden at BD vant formatkrigen mot HD-DVD. Det er egentlig ikke naturlig å sammenligne framgangen til BD fra intoduksjonen av formatet med framgangen til DVD, siden DVD var uten reelle konkurrenter da det ble lansert. Man kan godt si at BD som HD-format først var en realitet for massene da det ble ett HD-format for fysisk distribusjon. Det er nå BD-spillere har kommet såpass langt ned i pris at manen i gata faktisk velger en framtidsrettet BD-spiller istedenfor DVD. Klart det vil selges en del DVD-spillere fortsatt, men allerede nå selger Coop OBS billige Blu-ray spillere. Det alene er et tegn på at massemarkedet er der for BD-hardware.

2. Du får nesten ikke kjøpt CRT-skjermer lenger. Det er flatskjermer for alle pengene, og 40-tommer er nærmest blitt standard. Det er kun billigmodellene som kun er HD ready, det meste er full HD nå. Det er etterhvert slik at MANGE får sett flatskjermer i aksjon og ønsker seg det. Mest på grunn av det store bildet og den flate formen. Mange kjenner etterhvert noen som har BD-spiller eller PS3, og ser etterhvert fordelene med HD framfor SD på bildesiden. Jeg har ennå ikke truffet noen som ikke ser dette (selv ikke mine pensjonistforeldre). Mange som hører på MP3 påstår at de ikke hører forskjell fra CD til MP3. Jeg tror det er langt færre som ikke ser forskjell på SD og BD på en full HD skjerm. Med fullHD-skjermer som regelen er det etter min mening klart at HD etterhvert blir noe mange vil sette pris på, ikke bare hjemmekinoentusiastene.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig så spiller det ingen rolle for meg hvor stor andel av markedet Blu-ray tar så lenge tilgjengeligheten er like stor på begge formatene.

Det er ikke noe problem for meg at begge formatene eksisterer side om side, bare Blu-ray er stort nok for de som lager dem.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Egentlig så spiller det ingen rolle for meg hvor stor andel av markedet Blu-ray tar så lenge tilgjengeligheten er like stor på begge formatene.

Det er ikke noe problem for meg at begge formatene eksisterer side om side, bare Blu-ray er stort nok for de som lager dem.
    Jeg har heller ingen problemer med at Bluray forblir et nisje format som ikke mannen i gata har. Litt sånn eksklusiv klubb lissom..
    Hadde ikke gjort meg noe om de la seg på samme prisnivå som LD i sin tid, dvs ca 400 pr film. Kunne i såfall gitt ut en billig hd disc med 720p og standard dd/dts som kunne erstattet DVD også en Highend disc..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt uenig. Jeg har ingen grunn til å jåle meg med eksklusivitet. Kan jeg få en bestemt kvalitet til 100 kroner, så ser jeg ingen grunn til å betale 400 kroner for samme kvalitet bare for å være eksklusiv. Får jeg 3-4 ganger flere filmer ved ikke å være eksklusiv, så velger jeg det når som helst framfor å være med i en eller annen eksklusiv klubb for dem som enten har mye penger eller bruker alle pengene sine på hobbyen sin.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan heller ikke se noen fornuftig grunn til at det skal koste 400,- for en film bare for at det skal virke som at jeg er enda mere lost in space enn jeg er nå.

Vil heller bruke de kronene på andre filmer eller utstyr.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kan heller ikke se noen fornuftig grunn til at det skal koste 400,- for en film bare for at det skal virke som at jeg er enda mere lost in space enn jeg er nå.

Vil heller bruke de kronene på andre filmer eller utstyr.
    Det skulle ikke koste mer bare for å koste mer, det var i tilfelle det skulle finansiere en differensiering i kvalitet.

De kunne redusert prisen betydelig på et produkt med lavere kvalitet, også kunne de tatt premium pris for et produkt a la superbit, med max fokus på bilde og lyd.
    Men det ville alltid vært noen som klaget fordi de ville hatt premium produktet til billig prisen, og det går ikke. Og det går ikke i en verden med DVD og BD heller.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Side 114 av 126 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 110 111 112 113 114 115 116 117 118 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •