Blu-ray VS DVD krigen - Side 113

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 113 av 126 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 ... SisteSiste
Viser resultater 2,241 til 2,260 av 2508
    Newcomer petterab sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Jeg tror ærlig talt ikke hybriddisker har noe for seg. Slike på HD-DVD viste jo klart at de som ikke bryr seg om HD kjøper DVD uansett (det er jo billigere), og de som vil ha HD kjøper standardversjonen på ren BD. De eneste som faller i denne nisjen er de som vil ha HD i stua og SD i soverommet, og hvor mange er det?
    Enig. Jeg ville ihvertfall ikke sett de samme filmene i stua, på barnerommet, på kjøkkenet og på soverommet. Har en følelse at dette i stor grad er inkompatible underholdningsverdener. Erotisk film på kjøkkenet? Tja, kanskje noe som bør prøves... :-D

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ærlig talt ikke hybriddisker har noe for seg. Slike på HD-DVD viste jo klart at de som ikke bryr seg om HD kjøper DVD uansett (det er jo billigere), og de som vil ha HD kjøper standardversjonen på ren BD. De eneste som faller i denne nisjen er de som vil ha HD i stua og SD i soverommet, og hvor mange er det?
    Njaaaa.....
    Det vil komme helt ann på pris, tror jeg. Hvis det blir liten eller ingen prisforskjell vil det kunne hjelpe i en overgangsfase for de som har en BD spiller, ikke har BD enda men vil kjøpe når de får noen filmer, og for ikke snakke om alle som har dvd i bilen men BD i stua.
    Uansett ser jeg på dette som et fremstøt for å komme bredere ut til forbrukerne. Meg er hybriddisker helt bortkastet på.

En ting jeg nå begynner å oppleve er at jeg har nye filmer som familien ikke kan låne 8) dvs det er kun jeg som har BD spiller av alle som potensielt låner filmer av meg. Der ville jo hybriden hjulpet (dem, men ikke meg).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg vet jeg lovte å gi meg i denne tråden, men la oss heller se på det som et nyttårsforsett, så får dere holde ut med meg i et par dager til.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hvorfor dere er så kjappe til å avvise behovet for hybriddisker. Jeg mener de er nødvendige fordi:

1. Det er mange familier som har mer enn en DVD-spiller i dag. De andre spillerne befinner seg enten i samme hus (barnerom, soverom, kjellerstue etc.), eller på hytta, eller så er det reisespillere (til bil eller andre bærbare varianter).
    2. Jeg tror ikke disse familiene er interessert i å ha en filmsamling pr. spiller. Jeg tror de ønsker å (ha muligheten til å) se alt de kjøper på alle spillerne de eier. I det minste vil de helst slippe å stå i butikken og tenke gjennom hvilke steder de vil se filmen de er i ferd med å kjøpe.
    3. Hvis man har mer enn en spiller, så tror jeg ikke de bytter ut samtlige med BD-spillere med en gang. Det vil være en overgangsperiode der de har en blanding av DVD- og BD-spillere.

Så vidt jeg skjønner er dere mest uenig i punkt to. Det er altså ikke aktuelt å se James Bond på soverommet? Eller er det ikke interessant å ha barnefilmer som Kung Fu Panda eller Wall-E i HD?

Når det gjelder bærbare spillere, så kan jeg være enig i at det ikke er så farlig at BD ikke kan spilles av på disse. Bærbare DVD-spillere er uansett på vei ut av markedet, takket være iPod og lignende spillere. Hvis det blir standard med digital copy på BD-filmene, så tror jeg det holder.

Det at hybriddiskene ikke hjalp HD DVD er det flere grunner til. Først og fremst, så snakker du egentlig om dual-format-diskene. Disse er dobbeltsidige, og alle hater dobbeltsidige disker. Selv jeg, som egentlig var veldig fornøyd med at jeg kunne ha med HD DVD-ene mine til venner som ikke hadde HD-spiller, blir litt furten over mangelen på etikett hver gang jeg skal sette på en slik disk. Som om ikke det var nok, så var det (visstnok) en god del produksjonsfeil på disse diskene, slik at de fikk et dårlig rykte.

Når det gjaldt hybriddiskene til HD DVD (altså HD DVD og DVD på samme side), så var problemet at man ikke kunne ha to HD DVD-lag og to DVD-lag. Man kunne bare ha to lag tilsammen. Dermed ender du opp både med en dårlig HD DVD og en dårlig DVD, og det er jo ingen interessert i. Trippellagsplatene kunne hjulpet på dette. Hvis man kunne hatt to lag HD DVD og ett DVD-lag, så kunne man hatt kun filmen på DVD-laget, og film + ekstramateriale på HD DVD-delen. Men, ettersom trelagsplater aldri kom i produksjon, tror jeg nok de var langt mindre stabile enn det Toshiba var villig til å innrømme.

Jeg tror også at hybriddisker er langt mer interessant for de som er trege til å oppgradere enn de som kjøpte Blu-ray-spiller den første måneden etter lansering. De er spesielt når BD har fått stor nok markedsandel og man bestemmer seg for å kutte ut DVD-produksjonen, slik at butikkene igjen kan nøye seg med å ha én filmseksjon, at hybridplatene virkelig kommer til sin rett.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at BD/DVD hybrid ville være gunstig med tanke på kompatibilitet med alle spillere.
    Et annet viktig poeng er all logistikken som blir forenklet. Det vil kun bli produsert, distribuert og solgt én utgivelse i stedet for dobbelt av alt. Så med mindre hybrid discen er dyr å produsere, vil det bli en besparelse og forenkling for både bransje og forbrukere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største ulempen med å tvinge folk over på hybrid er hva prisen skal være.

Filmselskapene vil helst ikke redusere prisene på BD.

TDK kostet f.eks 199 på BD og 99 på DVD på Elkjøp.

Hvis de kuttet ut DVD og kun solgte hybrid til 199 ville man nok det totale salget gått en god del ned.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan umulig tenke meg at folk som egentlig skulle ha DVD-utgaven heller vil velge hybriden, da den nesten garantert vil være dyrere. Dersom hybriden koster det samme som BD-utgaven...tja, kanskje. Ettersom filmene må være konkurransedyktige på pris nytter det ikke å droppe DVD-utgaven, men mulig man kan la være å gi ut en ren BD-skive.

Uansett slår deg meg som litt fåfengt, da de som kjøper dette allerede vil ha konvertert til BD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i mitt tilfelle vil det være genialt med hybrider. Jeg valgte alltid hybrid av HD-DVD hvis det var tilgjengelig. Da kan jeg se HD i kinoen, og DVD oppe stua, i bilen, på laptopen osv... Nå blir det til at jeg laster ned en kjip kopi av filmen og brenner den istedet for å kjøpe to.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Men i mitt tilfelle vil det være genialt med hybrider. Jeg valgte alltid hybrid av HD-DVD hvis det var tilgjengelig. Da kan jeg se HD i kinoen, og DVD oppe stua, i bilen, på laptopen osv... Nå blir det til at jeg laster ned en kjip kopi av filmen og brenner den istedet for å kjøpe to.
    Har du eksempel på noen filmer hvor du kunne velge?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Da må jeg ned å kikke. Det er mulig du har rett, at det ikke var så mange der det var et valg, men jeg så det uansett som et stort pluss at filmen var hybrid.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Du hadde aldri noe valg på HD DVD, filmer var enten tilgjengelige som hybrid, eller ikke. Det var først mot slutten av format krigen at noen av HD DVD hybrid-filmene ble annonsert som HD only utgivelser, men tror ingen av disse noen gang rakk å bli sluppet.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Har du eksempel på noen filmer hvor du kunne velge?
    Det var vel ikke så mange filmer der man hadde et valg. En del titler kom i kombiformat ved lansering, og etter noen måneder ble filmen relansert som en ren HD DVD-utgave. Med tanke på hvor kort tid formatet levde, så rakk de nok ikke å gi ut noe særlig med filmer i to versjoner.

På Highdefdigests oversikt over HD DVD-utgivelser, finner jeg 13 titler merket "re-issue". Jeg tror alle disse er tidligere kombiformattitler som ble gitt ut som ren HD DVD. Men, et problem med disse utgivelsene er at de rett og slett inneholdt det samme HD DVD-laget som kombiutgaven hadde. Og på en del av kombiutgivelsene var det en del ekstramateriale som kun fantes på DVD-siden. Dermed gikk man glipp av ekstramateriale på nyutgivelsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    På Highdefdigests oversikt over HD DVD-utgivelser, finner jeg 13 titler merket "re-issue".
    Disse 13 titlene er forresten:

• The Ant Bully (Re-Issue) (Warner)
    • The Departed (Re-Issue) (Warner)
    • The Fountain (Re-Issue) (Warner)
    • Good Night, and Good Luck (Re-Issue) (Warner)
    • Happy Feet (Re-Issue) (Warner)
    • Kiss Kiss Bang Bang (Re-Issue) (Warner)
    • Lady in the Water (Re-Issue) (Warner)
    • The Lake House (Re-Issue) (Warner)
    • Letters from Iwo Jima (Re-Issue) (Warner)
    • Rumor Has It... (Re-Issue) (Warner)
    • Superman Returns (Re-Issue) (Warner)
    • Army of Darkness (Re-issue) (Universal)
    • Unleashed (Re-issue) (Universal)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største ulempen med å tvinge folk over på hybrid er hva prisen skal være.
    Det er jeg helt enig i. Hybriddiskene må jo også nødvendigvis bli dyrere å produsere enn rene BD-plater, så det kan godt hende at pris alene vil være en showstopper for å ta ibruk formatet.

Jeg prøver egentlig ikke å argumentere for sannsynligheten for at hybridplater vil bli standard i fremtiden. Men, jeg synes bare det er litt merkelig at man så kontant avviser at det kan finnes noen der ute som kan ha nytte av hybridene.

Filmselskapene vil helst ikke redusere prisene på BD.
    Enig i det.

TDK kostet f.eks 199 på BD og 99 på DVD på Elkjøp.
    Hvis de kuttet ut DVD og kun solgte hybrid til 199 ville man nok det totale salget gått en god del ned.
    Nå er det ikke mange meldingene siden det var stor enighet om at BD bare var marginalt dyrere enn DVD. I så fall burde det ikke være veldig problematisk om DVDene forsvinner og man blir tvunget til å kjøpe BD/DVD-hybrider.

Men, som sagt, det vil være helt idiotisk å prøve å gjøre noe sånt nå. BD må ha minst 80%, kanskje 90%, markedsandel før man kan prøve å tvinge de resterende DVD-brukerne over på BD. Det store spørsmålet er hvor dyrt det egentlig er å ha to forskjellige produksjonslinjer, dobbel lagerføring osv. pr. tittel. Og hvor lang tid man regner med det vil ta å få de siste etternølerne til å konvertere. Hvis man tror det vil dra ut i tid, så kan det godt hende de kan spare penger ved å kutte ut DVDene over natta og gå over til hybriddisker.

En annen ting jeg er litt usikker på, er hvor liten markedsandel VHS hadde da filmselskapene sluttet å gi ut filmer på dette formatet. For alt jeg vet kan det godt hende at filmselskapene gjerne dumper det gamle formatet når markedsandelen er under 20%, og satser på at brukerne som ikke har oppgradert til nå vil gjøre det i løpet av relativt kort tid når de ikke lenger får kjøpt filmer.

Anyway - jeg er altså enig i at det kan være veldig mange gode grunner til å ikke produsere hybriddisker. Det eneste jeg protesterer på er påstanden om at publikum ikke har behov for dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser veldig godt behovet. Som en filmsamler har jeg veldig mange filmer.
    Både min bedre halvdels sletkninger og mine slektninger låner film av meg. Men siste året har det vært veldig lite da jeg kun har handlet BD og de har ikke BD-spiller. Det syns jeg er dumt. Nå har det heldgivis bedret seg denne julen da flere har fått seg BD spiller og utlånet har begynt igjen.

I USA ble siste hollywood film gitt ut i 2006 på VHS. Allerde i 2005 var markedsandelen over 95% fo DVD

Den siste VHS leverandøren ga opp denne måneden.
    VHS era is winding down - Los Angeles Times

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal medgi at hybrider kan være hendig om man har både BD- og DVD-spiller(e), men igjen, er dette noe som vil dra nye kunder, altså de som per idag kun kjøper DVD? Såvidt jeg kan se vil det stort sett appellere til de som allerede har skaffet seg BD-utstyr, og de kjøper da BD uansett?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal medgi at hybrider kan være hendig om man har både BD- og DVD-spiller(e), men igjen, er dette noe som vil dra nye kunder, altså de som per idag kun kjøper DVD?
    Nei, det tror jeg nok ikke.

Såvidt jeg kan se vil det stort sett appellere til de som allerede har skaffet seg BD-utstyr, og de kjøper da BD uansett?
    Når de har byttet ut alle BD-spillerne sine, ja.

Jeg kjøpte f.eks. en Blu-ray-film til søstera mi til jul. Andre juledag skulle hu på hytta for å være der til over nyttår. Da hadde hu bl.a. tenkt til å ha med seg filmen hun fikk av meg. Men, på hytta har de bare en vanlig DVD-spiller, så den filmen måtte ligge igjen hjemme. Dermed ble gleden over å ha fått en film hun ønsket seg erstattet med skuffelse over at hun ikke får se den før hun kommer tilbake fra ferie.

Den riktige løsningen på dette problemet er selvfølgelig å kjøpe BD-spiller til hytta, men når man har en ganske gammel og dårlig TV der, så er nok ikke Blu-ray det første man tenker på. Dermed blir spørsmålet "vil jeg se denne filmen på hytta" plutselig relevant neste gang hun står i butikken og skal kjøpe film. Jo kortere tid det er til neste planlagte hyttetur, jo mindre sannsynlig vil det være at hun velger BD-utgaven.

Det med DVD på hytta er kanskje ikke så fryktelig farlig, men det er altså mange som har DVD-spiller både på soverom og barnerom også. Og til å begynne med så tenker man nok ikke så mye over at man ikke kan spille BD-filmene der. Spørsmålet er hva man gjør etter at man kun har kjøpt BD i et halvt års tid. På et eller annet tidspunkt vil det oppfattes som et problem at alle nye filmer man kjøper kun kan spilles i stua. Jeg tror at dette for mange vil være en barriere for å konvertere 100% til Blu-ray.

Hvis man vet at unga har lyst til å se The Dark Knight på rommet sitt når de har kompiser på besøk, så er det ikke sikkert man tar med seg BD-utgaven hjem.

Alternativet er igjen å kjøpe BD-spiller til barnerommene, men dette er fortsatt en relativt betydelig utgift, så det er ikke sikkert råd/lyst til å gjøre dette akkurat nå. Etter hvert som prisen på spillere går ned, vil dette bli et mindre og mindre problem, selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal medgi at hybrider kan være hendig om man har både BD- og DVD-spiller(e), men igjen, er dette noe som vil dra nye kunder, altså de som per idag kun kjøper DVD? Såvidt jeg kan se vil det stort sett appellere til de som allerede har skaffet seg BD-utstyr, og de kjøper da BD uansett?
    Her mener jeg du tar feil! Jeg sitter på gjerdet i forhold til å kjøpe film. Jeg har en 36"CRT-TV som er litt for ny til å bare kastes og har heller ikke nyeste generasjon receiver og BD-spiller. Kommer sikkert til å skaffe meg en god flatskjerm og alt det andre som trengs etterhvert men ikke enda. MEN: Jeg skulle gjerne ha hatt anledning til å kjøpe hybridskiver allerede nå så jeg både får sett storfilmene nå i ordinær DVD-kvalitet og vite at etter oppgradering senere trenger jeg ikke kjøpe de på nytt!

Tror det er ganske mange som meg som idag kjøper billige DVDer som tidtrøyte men 'sparer' storfilmene til det er vits å kjøpe de på BD

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Til dette med den lave prisen på DVD.
    Det er stort sett 139 / 159 /179 på nyheter på dvd, tilsvarende priser på BD er 179 / 199 / 229-
    Ja, det stemmer nok, og jeg er enig i at prisforskjellen på nyheter ofte er såpass lav at det er liten grunn til å velge DVD-utgaven.

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Ofte når en refererer til DVD priser så er det ikke nyheter en snakker om.
    Jepp. Men det selges veldig mye jevnt og trutt på tilbud av DVD. Og det tar ofte relativt kort tid før du finner en DVD i tilbudshylla. Selv om prisforskjellen bare er 40 kroner ved lansering, så kan du jo se etter hvor mye BD-utgaven koster idet du ser at DVDen selges til 79,50.

Personlig irriterer jeg meg grønn over prisen på There Will Be Blood. På Platekompaniet koster DVDen 79,50, mens de fortsatt skal ha 269,- for Blu-rayen. Vel, vel. Jeg kjøper den vel fra play.com i stedet. De skal ha £17 for BDen (DVDen selges for £5 (single-disk) og £7 (dobbel-disk))

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Ja, det stemmer nok, og jeg er enig i at prisforskjellen på nyheter ofte er såpass lav at det er liten grunn til å velge DVD-utgaven.

Jepp. Men det selges veldig mye jevnt og trutt på tilbud av DVD. Og det tar ofte relativt kort tid før du finner en DVD i tilbudshylla. Selv om prisforskjellen bare er 40 kroner ved lansering, så kan du jo se etter hvor mye BD-utgaven koster idet du ser at DVDen selges til 79,50.

Personlig irriterer jeg meg grønn over prisen på There Will Be Blood. På Platekompaniet koster DVDen 79,50, mens de fortsatt skal ha 269,- for Blu-rayen. Vel, vel. Jeg kjøper den vel fra play.com i stedet. De skal ha £17 for BDen (DVDen selges for £5 (single-disk) og £7 (dobbel-disk))

Klart at BD er i overpriset i noen butikker. Jeg spurte sist e som driver e sånn kjappa. Ikke regn med at svaret var særlig klug. Spurte han rett ut med hvilken rett han tar seg betalt for Hancock med 280kr og e gammel film Coyote Ugly for 299kr på BD. Mens 10min derfra ligg samme kjappa med prisen på Hancock for 199 og Coyote Ugly 159kr !! Og da snakker jeg om samme kjedde. Så her tar man seg betalt akkurat som så det passer seg. OVERPRISET. NEI, det er flott at vi har e tråd som heter Prisjakt. Men jeg for min del har funnet det som har normale priser. Og kommer igjen til å handler der.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock:
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Klart at BD er i overpriset i noen butikker. Jeg spurte sist e som driver e sånn kjappa. Ikke regn med at svaret var særlig klug. Spurte han rett ut med hvilken rett han tar seg betalt for Hancock med 280kr og e gammel film Coyote Ugly for 299kr på BD. Mens 10min derfra ligg samme kjappa med prisen på Hancock for 199 og Coyote Ugly 159kr !! Og da snakker jeg om samme kjedde. Så her tar man seg betalt akkurat som så det passer seg. OVERPRISET. NEI, det er flott at vi har e tråd som heter Prisjakt. Men jeg for min del har funnet det som har normale priser. Og kommer igjen til å handler der.
    oh, my..

Side 113 av 126 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •