Blu-ray VS DVD krigen - Side 107

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 107 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 ... SisteSiste
Viser resultater 2,121 til 2,140 av 2508
    Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av blu-ray-only
    Noen vil absolultt se det som HALVTOMT, mens andre ser det som HALVFULLT! Selv tilhører jeg siste kategori, og det er jeg glad for!
    Så sant. Det nytter ikke å skjule seg bak "faktaboksen" når man fremstår som negativ-spinner i alle sine postinger. Det er nok av positive ting å fokusere på når det gjelder BD vs DVD!

Det er jo det samme med den såkalte finanskrisa. Hadde det ikke vært for aviser og andre nyhetsmediers kontinuerlige negative skriverier så hadde jeg ikke merket noe. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Det er jo det samme med den såkalte finanskrisa. Hadde det ikke vært for aviser og andre nyhetsmediers kontinuerlige negative skriverier så hadde jeg ikke merket noe. ;-)
    Skjønner ikke helt sammenligningen din her. Mener du egentlig at det ikke er noe krise, eller mener du at vi bør late som det ikke er noe krise? Begge deler ville jo isåfall vært propaganda og en hån med alle dem som rammes. Fakta bør jo på bordet med uten overdrivelser eller underdrivelser.

Personlig merker ikke jeg heller noe til finanskrisen men takket være nyhetsmedia vet jeg at den er der. For å si det sånn koppen min er full :lol:

Beklager OT igjen ops:

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, ser ut som at play.com har begynt med lagersalg på DVD serier og bokser. Med de prisene som inkluderer frakt, så kan det umulig være mye og tjene på DVD lenger.

http://www.play.com/DVD/DVD/3-/15623...BANNER_PROMO_1

Jeg liker det, for jeg er som Mr Spock, jeg kjøper serier på DVD og filmer på BD.

Band of Brothers boksen er dog noe helt annet, det er den eneste boksen som jeg har bytta ut med BD versjonen, og det angrer jeg ikke på.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det en test av den "fantastiske" spilleren til Toshiba. Konklusjonen var vel at den gjorde en grei jobb, men kvaliteten er ikke på BD nivå.
    Test av Toshiba XD-E500: DVD på steroider - VG Nett om Lyd og bilde

Men man kan stusse på hvordan de har testet da, siden de fleste her mener at bildet må være stooort før en virkelig drar fordeler av HD formatet.

Det blir omtrent som å lage vin av vann i dette tilfellet, og med DVD og Blu-ray blåst opp på hver sin 50 tommer store plasmaskjerm, var det ikke vanskelig å se forskjell.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Her er det en test av den "fantastiske" spilleren til Toshiba. Konklusjonen var vel at den gjorde en grei jobb, men kvaliteten er ikke på BD nivå.
    Test av Toshiba XD-E500: DVD på steroider - VG Nett om Lyd og bilde

Men man kan stusse på hvordan de har testet da, siden de fleste her mener at bildet må være stooort før en virkelig drar fordeler av HD formatet.
    Kan jo være greit å sitere litt mer tekst??

Blu-ray har altså sine synlige fordeler, men vi må likevel innrømme at forskjellen var mindre enn vi først hadde forventet. Ved en seeravstand på 3-4 meter er ikke Blu-ray-spillerens ekstra detaljer like fremtredende, og Toshibas konturfremheving gir langt på vei det samme resultatet.

Vi utførte en blindtest på flere medlemmer av redaksjonen, der vi spurte hvilket bilde som så skarpest ut, og resultatet vil nok overraske mange. Fra en seeravstand på tre meter plukket to av tre personer ut Toshibas spiller som den skarpeste. På en meters avstand kunne imidlertid alle se at Blu-ray-spilleren hadde et langt bedre og mer detaljert bilde, mens Toshiba-spilleren ble temmelig grovkornet i forhold.
    På meg så virker dette nesten som en direkte avskrift av hva jeg har skrevet her inne tidligere?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skrev også dette:

"Blu-ray har altså sine synlige fordeler, men vi må likevel innrømme at forskjellen var mindre enn vi først hadde forventet. Ved en seeravstand på 3-4 meter er ikke Blu-ray-spillerens ekstra detaljer like fremtredende, og Toshibas konturfremheving gir langt på vei det samme resultatet.

Vi utførte en blindtest på flere medlemmer av redaksjonen, der vi spurte hvilket bilde som så skarpest ut, og resultatet vil nok overraske mange. Fra en seeravstand på tre meter plukket to av tre personer ut Toshibas spiller som den skarpeste. På en meters avstand kunne imidlertid alle se at Blu-ray-spilleren hadde et langt bedre og mer detaljert bilde, mens Toshiba-spilleren ble temmelig grovkornet i forhold."

EDIT: Spock bør endre navnet sitt til Lucky Luke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er Lucky

Foreslår for alle som prøvde hardt å trøkke meg ned i dritten fordi jeg så liten eller ingen forskjell på dvd vs BD på 42" fra 3,5m avstand om å heller mailbombe VG!!!!!

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som forundrer meg er at de bruker en 50" pluss at de ikke opplyser hvilken TV, ei heller om det er full HD eller ikke. Greit at det er Pioneer, men de har jo en del mpodeller å velge mellom.

ellers er vel sannslynligvis innholdet i "testen" sakset fra Lyd&Bilde vil jeg tro.

Hadde vært greit å vite hvordan en rimelig BD spiller hadde stått seg mot Toshibaen ogsa, f.eks. Samsung 1500 eller Sony 350 Pana 35, ikke nødvendigvis bare en BD spiller.

Men jeg regner med at konklusjonen er noenlunde grei tross alt. BD gir bedre bilde enn DVD okke som
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som forundrer meg er at de bruker en 50" pluss at de ikke opplyser hvilken TV, ei heller om det er full HD eller ikke. Greit at det er Pioneer, men de har jo en del mpodeller å velge mellom.

ellers er vel sannslynligvis innholdet i "testen" sakset fra Lyd&Bilde vil jeg tro.

Hadde vært greit å vite hvordan en rimelig BD spiller hadde stått seg mot Toshibaen ogsa, f.eks. Samsung 1500 eller Sony 350 Pana 35, ikke nødvendigvis bare en BD spiller.

Men jeg regner med at konklusjonen er noenlunde grei tross alt. BD gir bedre bilde enn DVD okke som
    Står det ikke i testen at de testet mot en Samsung P2500?

Selvfølgelig gir BD et bedre bilde enn dvd, det er udiskutabelt. Diskusjonen handler vel egentlig om fra hvilken avstand forskjellen er åpenbar. Når kommer hakeslippet?

Noen her i tråden synes det er sinnsyk forskjell i bildekvalitet på 40" fra 3m avstand.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel ganske subjektivt. Personlig, med 42" på 2,5 meter, er BD verdt det, men det er på kanten. Dersom prisforskjellen er i største laget (100+ kroner for én tittel) blir det DVD på meg. Har testet endel på 80" lerret også, og der er forskjellen definitivt ikke neglisjérbar, hadde nok kjøpt mer BD om jeg hadde et slikt oppsett selv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Står det ikke i testen at de testet mot en Samsung P2500?
    .
    Jo, men de som kjøper DVD spiller til 1500,- har neppe en BDspiller til 3k som et alternativ. Da er Samsung 1500 en mer aktuell modell ...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men de som kjøper DVD spiller til 1500,- har neppe en BDspiller til 3k som et alternativ. Da er Samsung 1500 en mer aktuell modell ...
    Tror Samsung 2500 og 1500 er identiske - men 2500 har analoge utganger i tillegg.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det blir vel ganske subjektivt. Personlig, med 42" på 2,5 meter, er BD verdt det, men det er på kanten. Dersom prisforskjellen er i største laget (100+ kroner for én tittel) blir det DVD på meg. Har testet endel på 80" lerret også, og der er forskjellen definitivt ikke neglisjérbar, hadde nok kjøpt mer BD om jeg hadde et slikt oppsett selv.
    Dersom man har 'liten' skjerm og ALDRI har tenkt å kjøpe større.. ever.. så kan jeg til en viss grad forstå at noen velger å fortsette å kjøpe DVD'er istedet for Bluray (selv om lyden kan nytes uavhengig).
    Men dersom det er en middels til stor sjanse for at man i overskuelig fremtid vil skaffe seg noe bedre så er hvert DVD kjøp idag en film man må kjøpe på ny om noen mnd/år. Da er det bedre å bruke noen kroner ekstra å kjøpe BD med en gang. Så vil man kanskje få litt forbedring idag, og stor forbedring ved neste oppgradering. Fordi når man har utstyr som viser forskjellen så blir aldri DVD godt nok igjen.. Sorry, thats life
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Dersom man har 'liten' skjerm og ALDRI har tenkt å kjøpe større.. ever.. så kan jeg til en viss grad forstå at noen velger å fortsette å kjøpe DVD'er istedet for Bluray (selv om lyden kan nytes uavhengig).
    Men dersom det er en middels til stor sjanse for at man i overskuelig fremtid vil skaffe seg noe bedre så er hvert DVD kjøp idag en film man må kjøpe på ny om noen mnd/år. Da er det bedre å bruke noen kroner ekstra å kjøpe BD med en gang. Så vil man kanskje få litt forbedring idag, og stor forbedring ved neste oppgradering. Fordi når man har utstyr som viser forskjellen så blir aldri DVD godt nok igjen.. Sorry, thats life
    Du har et godt poeng. Men hvis man også tenker seg at prisen på BD vil synke betraktelig - så er ikke fordelen med å betale litt ekstra for BD i dag åpenbar.

For eksempel - jeg kjøpte Band of Brothers på dvd her om dagen, den kostet kr 160,- på Play. På BD så koster den kr 500-600,-. Så jeg venter med BD utgaven til den koster rundt kr 200,- først da kjøper jeg den. Selv med kjøpet av dvd utgaven så sparer jeg ganske mye penger.

Kanskje litt dårlig eksempel - men allikevel.

Men allerede i dag så kjøper jeg inn alle "storfilmene" på BD - foreløpig er Iron Man og Dark Knight bestilt. Gjør meg ingenting å betale oppunder kr 200,- for slike filmer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utviklingen i Norge

Her er en interessant artikkel til forholdet DVD vs Bluray sammenlignet med VHS vs DVD.

Sitat: Og hvordan går det så med Blu-ray Disc? Alldeles strålende, selv om man tar hensyn til inflasjon.

NVF-tallene viser at BD så langt i år gjør det langt skarpere enn hva DVD gjorde i kampen mot VHS i 1998, både hva gjelder omsetning, antall titler og antall plater (volum).

Det er så langt i år solgt Blu-ray Disc for 18,6 millioner kroner, mot DVD for 9,9 mill. kroner i 1998. På dette tidspunkt i DVD-formatets historie var det utgitt 96 titler, mens det nå er utgitt 291 BD-titler i Norge.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo argumentene til anti-HD-folk. "Jeg gidder ikke skaffe BD-spiller, for da må jeg bytte ut hele samlingen." Den skjønner jeg virkelig ikke, man kan da fremdeles se DVD-filmer selv om man også har mulighet til å kjøre HD? Om jeg skal kjøpe en halvbra film jeg ender opp med å se et par ganger gidder jeg ikke gi en hundrelapp ekstra fordi jeg kanskje kommer til å kjøpe en større skjerm om noen år og da blir veldig lei meg fordi jeg eier en lavoppløst utgave.

Og for all del, mulig prisfallet på BD faktisk gjør det like billig å kjøpe samme filmen én gang til om noen år, som å kjøpe en dyr BD-utgave nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bsd121
    Her er en interessant artikkel til forholdet DVD vs Bluray sammenlignet med VHS vs DVD.

Sitat: Og hvordan går det så med Blu-ray Disc? Alldeles strålende, selv om man tar hensyn til inflasjon.

NVF-tallene viser at BD så langt i år gjør det langt skarpere enn hva DVD gjorde i kampen mot VHS i 1998, både hva gjelder omsetning, antall titler og antall plater (volum).

Det er så langt i år solgt Blu-ray Disc for 18,6 millioner kroner, mot DVD for 9,9 mill. kroner i 1998. På dette tidspunkt i DVD-formatets historie var det utgitt 96 titler, mens det nå er utgitt 291 BD-titler i Norge.
    Hjelpe meg. De fornekter seg ikke. Hvorfor i huleste sammenligner de med 1998 som er første året for DVD i Norge (lansert våren), med 2008 som er 2. hele året med BD. (ble lansert høsten 2006)

Dette er det man kaller vridning av statistikk. Hvorfor ikke sammeligne med 1995 når de først var i gang.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke poenget ditt. Jeg har ingen planer om å erstatte mer enn noen få favoritter på DVD til BD. DVD filmene funker utmerket på BD spilleren. Det er jo derfor denne overgangen er så "lett".

Når jeg kan velge mellom å se en film i DVD kvalitet gratis eller betaler 200 for å se han i BD, ja da velger jeg DVD. Unntaket er mine topp 20-30 filmer.
    Alt nytt kjøper jeg stort sett på BD, men da er forskjellen langt mindre på pris. (selv om jeg helst hadde sett den hadde vært langt mindre) F.eks Dark Knight koster DOBBELT så mye på BD enn DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Meningen med en tråd må vel være at den på en eller annen måte skal være nyttig for forumet.
    that`s the spirit

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Tror Samsung 2500 og 1500 er identiske - men 2500 har analoge utganger i tillegg.
    Innbilte meg at 2500 skulle være noe mer påkostet i bildedelen og jeg, men skal slett ikke være påståelig.

Husker ikke hvordan denne kom ut på DVD i den stor BD testen heller. Her må det leses

Side 107 av 126 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •