Blu-ray VS DVD krigen - Side 102

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 102 av 126 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 ... SisteSiste
Viser resultater 2,021 til 2,040 av 2508
    Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    På denne måten du kaster deg inn i tråden på, med masse "bensin" og greier så synes jeg det er merkelig at du syns at den har mistet verdi 8) .

Det har vært litt dritt kasting(som vi kansje kunne vært foruten), men generelt så har det vært god diskusjon rundt tema. At det går litt varmt av og til gjør vel ingen ting:-D Tydelig at tema intresserer mange og at tråden har blitt litt populær.
    :-D klarte ikke la være lenger :-D
    tenkte det kunne trenges litt friskt blod her med så mange blodtørstige omkring he he

Har faktisk kommet et par nye og interesante innlegg i kveld , litt statistikk, og det trondmm sier om at alle har mange dvd spillere som skal kunne spille en film er et meget godt poeng

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor 40 tommer og oppover??

Har lenge fulgt med i denne tråden. Jeg vil bare legge til mine egne erfaringer med BR kontra DVD.

Det påstås fra flere hold at man må ha stor skjerm for å se forskjell. Vel jeg har en 40 tommers skjerm(Sony 40w3000) og jeg ser sinnsykt stor forskjell på DVD og Blue Ray.. jeg strekker meg langt for å se BR foran DVD. Kan også legge til at min samboer og alle mine venner også ser stor forskjell.

Å ja jeg kan å stille inn skjermen min. Det er mye mye bedre bilde på BR en på DVD selv på bare min lille 40 tommers skjerm.

Et annet argument som mange andre tidligere i tråden har trukket frem er det med lyden. Å ja lyden fra BR er i en helt annet liga en DVD.

Så jeg ser ingen kvalitetsmessige grunner til at ikke BR skal overleve samt vinne krigen mot DVD.

Men prisene må ned..samt så må BR komme samtidig som DVD!! Er irriterende å gå å vente på filmer..

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva synes dere om nrk's forbruker program anbefaler en tv størrelse på 40" på 3m avstand?

Huskeliste for flatskjermkjøp - FBI - NRK

På meg så virker dette som en fin avstand å kunne se dårlig bildekvalitet som analog kabel tv og vhs.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jlindseth
    Vel jeg har en 40 tommers skjerm(Sony 40w3000) og jeg ser sinnsykt stor forskjell på DVD og Blue Ray.
    Hvilken titteavstand snakker vi om?

Hva vil du da kalle forskjellen mellom dvd og BD på en bra 1080p projektor på et 120" lerret fra 3-4m????

Nå er jeg spent :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    "Folk" er dumme. De trenger noen til å fortelle dem at det de har Ikke er godt nok. At Bluray er fremtiden, og at 'ingen' fremdeles kjøper DVD.
    Bluray er kommet for å bli, og alle tall viser at Bluray har en mye bedre start enn DVD hadde.

Jeg, og 'Vi', ønsker ikke å prakke på folk noe de ikke trenger, vi ønsker bare å la dem oppleve det vi opplever daglig. Ja DVD er greit nok, og mange vanlige folk er fornøyde med greit nok, men det som overrasker meg mest er hvor mange entusiaster her inne som stritter imot og er villige til å ta til takke med greit nok. Og dette bare for å spare noen kroner.
    Folk er dumme, det er det dummeste jeg har hørt :lol: :lol: Sånt noe må du ikke si høyt, hehe.... det sier mer om en selv.

Slik som jeg har skjønt det så er det egentlig ingen av entusiastene her inne som mot stritter seg BD, heller tvert i mot.

Jeg er nok en av dem "dumme" entusiatene du sikter til... til info så jeg skal rett over ny året kjøpe inn nytt utsyr til 40-50000kr så der gikk de "spare" pengene:lol: :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    Har faktisk kommet et par nye og interesante innlegg i kveld , litt statistikk, og det trondmm sier om at alle har mange dvd spillere som skal kunne spille en film er et meget godt poeng
    Ja, jeg også må si meg meget enig poenget til trondmm. Jeg sitter litt på side linjen siden jeg er en av dem få som ikke har HD :shock: Så for meg er det meget intressant diskusjonen, men noen ganger må jeg små le av dem kreative innleggene.

Forhåpenligvis er det ikke lenge til jeg også har HD hjemme i stua :-D

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hva synes dere om nrk's forbruker program anbefaler en tv størrelse på 40" på 3m avstand?

På meg så virker dette som en fin avstand å kunne se dårlig bildekvalitet som analog kabel tv og vhs.

3 meter på 40 tommer er kanskje litt langt. (det blir nesten 10 fot)

Har man ikke ekstremt bra syn vil man fort miste effekt og vits med bedre oppløsning ved å plassere seg for langt unna.

(om meninger er å nytte gjøre seg av bedre oppløsning da)

1 fot = 30,48 cm

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Enig i det du skriver.

Men hvis man har digital TV eller BD så er det nok bedre og anbefale 50” på 3m avstand, eller gå ned mot 2,5m for 40”

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Der ja! Der er den grafen jeg mener er 100% tullball

Det at det skal være fysisk umulig å se forskjell på 480p og 720p på en 32" skjerm på 3 meters hold, er latterlig. Disse linjene bør forskyves et stykke oppover før jeg tror noe særlig på dem.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ca 3,65 meter ut fra grafen som ikke er en fasit da alle har dårligere eller bedre øyne.
    Ser du forskjell trondmm på nesten 4 meter på en 32 er jeg imponert men betviler det ikke.
    Det er mere enn man kan si om dem som ikke ser forskjell på SD og HD i det hele tatt eller på på 40-50 tommer og 2.5-4 meter

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utdyp er du snill!

Har lenge fulgt med i denne tråden. Jeg vil bare legge til mine egne erfaringer med BR kontra DVD.

Det påstås fra flere hold at man må ha stor skjerm for å se forskjell. Vel jeg har en 40 tommers skjerm(Sony 40w3000) og jeg ser sinnsykt stor forskjell på DVD og Blue Ray.. jeg strekker meg langt for å se BR foran DVD. Kan også legge til at min samboer og alle mine venner også ser stor forskjell.

Å ja jeg kan å stille inn skjermen min. Det er mye mye bedre bilde på BR en på DVD selv på bare min lille 40 tommers skjerm.

Et annet argument som mange andre tidligere i tråden har trukket frem er det med lyden. Å ja lyden fra BR er i en helt annet liga en DVD.

Så jeg ser ingen kvalitetsmessige grunner til at ikke BR skal overleve samt vinne krigen mot DVD.

Men prisene må ned..samt så må BR komme samtidig som DVD!! Er irriterende å gå å vente på filmer..
    Stor forskjell....... på gammel dvd og BD eller aller beste kvalitet dvd og BD og hvilken avstand fra tv'en+ Hvilke(n) avspiller har du?

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Har sett en 4K TV på 42".

Veldig imponerende når en stod 30cm fra skjermen og studerte detaljer. På 3 meter så det ut som hvilken som helst annen 1080P LCD-TV på Elkøp til 10-15 000kr.

Og dette var ikke engang bevegelige bilder.

Min PC-skjerm kjører på 2560x1600. Veldig bra når jeg sitter på skrivebordet, helt bortkastet om jeg skal sitte 2m unna.

Jeg har sett en demo på Pioneer sin egen demo-stand på IFA-messen i Berlin.

Det var plent umulig å se forskjell på 1080P og 720P modellene til Pioneer (50"), hverken for meg eller mitt reisefølge. Da stod vi 50cm fra skjermen og nistirret etter forskjeller. Jeg spurte representanten til Pioneer om dette, og etter å ha tatt en nøye titt på begge 2 (de var satt opp med samme demomatriale som kjørte likt i sanntid), måtte han si seg enig. Han var derimot rask å si at 1080P kom nok mer til sin rett for folk som hadde PS3 etc. Pioneer har i et intervju sagt at den eneste grunnen til at de lanserer 1080P er fordi forbrukere mener de trenger det - Pioneer selv er ikke av samme oppfatning.

Bedre oppløsning er selvfølgelig bedre, og 1080P er snart en selvfølge på det meste vi kjøper. Men dette oppløsningshysteriet må slutte snart. Ikke lenge siden det samme hysteriet var på fotoforum, men der har det skjedd en endring der fotografer nå ikke lenger er så opptatt av pixler. Vi er ikke helt der enda i denne hobbyen. Kanskje fordi prosjektorer fortsatt nyter godt av enda høyere oppløsning? Jeg mener i allefall at det er andre kriterer som gjør en 30-50" skjerm god. Flatskjermteknologien per i dag har helt andre problemer enn oppløsning, men så lenge forbrukere handler skjerm etter antal megapixler kommer vi til å tråkke i fotsporene til kompakt/mobil-kamera bransjen lenge enda.

YouTube - Blind-test: 1080p vs. 720p

Snart kommer vi til å se konsumer-skjermer med enda høyere oppløsning enn 1080P, og vi starter på nytt med videoprosessorer som ikke klarer å henge med, høye priser etc etc.

Noen argumenter fra en som jobber med det vi leker oss med...

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Og du ser ingen sammenheng mellom dette og alle "FULL-HD" logoer som nå skal få folk til å bytte ut deres 720P TV som tidligere også var merket med ulike HD-logoer?

Hvorfor skulle TV-produsentene være noe bedre enn kameraprodusentene? Som Pioneer selv sier - de lager bare det forbrukeren ønsker. Skal en tolke denne diskusjonen vi har nå er det nok av de som går etter oppløsning når de skal kjøpe ny TV.

Med et stort forbehold du glemmer! Det er en viktig komponent, men det må stå i ift. avstand til den som skal bedømme bildet. Oppløsning x avstand. I denne diskusjonen virker det som regnestykket ikke tar hensyn til avstand, og det er bare en masse vås uten noen som helst gode kilder som viser til at 1080P faktisk har så mye for seg for den allmene forbruker.

Matrialet var demomatriale for 1080P, mao bilder tatt i studio som er tatt utelukkende for å vise fordelene med full-HD. Det var ikke snakk om mye bevegelser her for å si det sånn. Vi lurte først på hvilken TV som var utstilt, men etter å ha kikket på produktlappen på siden av TV`ene fant vi ut at det faktisk var 2 ulike modeller som stod utstillt. TV`ene til høyre er full-HD, de til venstre er "HD-Ready".

Blu-ray VS DVD krigen-img_3033-copy-jpg
    Blu-ray VS DVD krigen-img_3047-copy-jpg

Her er et tidligere innlegg som avdramatiserer billed-forskjellen mellom 720P og 1080P

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ca 3,65 meter ut fra grafen
    3,65m? Hvor får du det fra? For meg ser det ut som om den blå streken, som angir når man får fullt utbytte av 480p, er på ca. 9 fot ved en 32" skjerm. Mao. sitter du lenger fra TVen enn ca. 2,75m, så mister du detaljer i forhold til vanlig DVD, og HD-bilde kan du bare glemme.

som ikke er en fasit da alle har dårligere eller bedre øyer.
    Greit nok det, men jeg mener å huske at den siden som publiserte grafen, mener at dette gjelder hvis man har 20/20 syn (altså "normalt" syn). Det er selvfølgelig ikke fysisk umulig å ha bedre enn normalt syn (litt overdrivelser må være lov ), men jeg kan i hvert fall garantere at jeg ikke har det

Ser du forskjell trondmm på nesten 4 meter på en 32 er jeg imponert men betviler det ikke.
    Jeg har bare brukt 3m som eksempel.

Det er mere enn man kan si om dem som ikke ser forskjell på SD og HD i det hele tatt eller på på 40-50 tommer og 2.5-4 meter
    Vel, hvis man skal tro grafene du limte inn, så bør man ikke sitte lenger enn 2m unna en 50"-skjerm. Skal du sitte 3m unna bør du helt opp i 75". Beklager, men dette finner jeg rett og slett ikke troverdig.

Men, for all del. Jeg burde gjør en aldri så liten test, kjenner jeg. Det burde ikke være spesielt vanskelig heller.

Først og fremst må man koble en PC til skjermen, og bruke 1:1 pixelratio. Altså 1366x768 på de fleste HD-ready skjermene, og 1920x1080 på en fullHD-skjerm. Lag et bilde med svart bakgrunn og to hvite piksler, som er adskilt av én svart piksel. Deretter er det bare å rygge bakover til man ikke er i stand til å se om det er ett eller to hvite punkter på skjermen.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hijacker denne tråden litt, og herved inviterer alle som vil dele sine egne erfaringer omkring BD i denne tråden. For min egen del har jeg fått nok av denne tråden som har sklidd helt ut med personangrep, 720p vs 1080p sammenligninger osv...
    Hva som er best av DVD og BD er vel egentlig ikke lenger et tema, er det vel?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    3,65m? Hvor får du det fra? For meg ser det ut som om den blå streken, som angir når man får fullt utbytte av 480p, er på ca. 9 fot ved en 32" skjerm. Mao. sitter du lenger fra TVen enn ca. 2,75m, så mister du detaljer i forhold til vanlig DVD, og HD-bilde kan du bare glemme.

3,65 brukte jeg pga ca 12 fot som er der feltet starter der grensen er satt.

Om denne grafen er 100% manual for hvordan man ser er ikke så viktig men den forteller bare at du vil miste HD oppløsningen ved nesten 4 meter på din 32.

Om du mister den på 3,80 eller 4,50 er ikke så viktig men noen vil sikkert miste den før også.

Sitter du 3 meter unna er du langt unna grensen til grafen så da er vel alt bare bra

Når du får full effekt av ett NTSC (480p) bilde har jeg ingen formening om men pga så lav oppløsning må man en viss avstand unna for at bilde skal vises best mulig.
    Nå ser du vel dette på en hd tv og blir scalert så da har man ingen fasit da type scalerer og valg av oppløsning vil gi ulike DVD skjerm kvaliteter.
    Da bør man sende NTSC på CRT tv så får man vite om ca avstand ved blå strek er tull eller ca riktig.

PAL vil du få bra bilde ved kortere avstand

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Hjelper ikke med kurs når de ikke åpner boka engang, minner meg om meg selv på ungdomskolen da vi skulle lese Ein Gla Gut av BB, samt skrive et referat, det var et *******, juksa og skrev noe svada alá som å sikte med kikkertsikte via speil montert i 90graders vinkel........
    Hmm.. Hvorfor er jeg ikke overrasket over denne uttalelsen??...:shock:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kjenner godt igjen denne framstillingen fra mine venner som har opplevd BD. Det pussige er at veldig ofte er det de som ikke selv har BD-spiller som befekter synspunkter om at DVD er "bra nok"..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Her er et tidligere innlegg som avdramatiserer billed-forskjellen mellom 720P og 1080P
    Hva er poenget å argumentere med 720p vs 1080p?
    Dette er en DVD vs BD tråd. Hvorfor må noen spore av hele tiden? HD er faktisk mer enn oppløsning. Jeg har sett HD på 480p skjerm. Selv det så overraskende bra ut. Det man først og fremst legger merke til ved å se på en lavoppløst skjerm, er pixel griddet som blir forstyrrende. Men det er ingen tvil om at HD gjør seg bra selv på lavoppløste skjermer. Men nå handler altså ikke denne tråden om det...

Newcomer Infinity1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være frekk folkens, men hvorfor gidder dere å diskutere dvd mot blu-ray? Hvis dere ikke klarer å se og høre forskjell på disse to formatene ja da har jeg nesten ikke ord. Hvis dere ikke klarer å forstå at å kjøpe film nyheter på dvd i dag er å innvistere i et utgående format så bare værsågod og sløs bort penga deres. Vedder på at dere må kjøpe filmen en gang til på BLU-RAY. THE END.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, synes også det er merkelig å lese om alle de som er såpass interessert i Audio og Video at de aktivt deltar i et AVforum, og samtidig "tviholder" på DVD formatet.

Hvor er oppgraderings spøkelset når man trenger det....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Infinity1
    Ikke for å være frekk folkens, men hvorfor gidder dere å diskutere dvd mot blu-ray?
    Har du prøvd å lese trådtittel/topic enda?

Sitat Opprinnelig postet av Infinity1
    Hvis dere ikke klarer å se og høre forskjell på disse to formatene ja da har jeg nesten ikke ord. Hvis dere ikke klarer å forstå at å kjøpe film nyheter på dvd i dag er å innvistere i et utgående format så bare værsågod og sløs bort penga deres. Vedder på at dere må kjøpe filmen en gang til på BLU-RAY.
    Skremmende hvor mange i dagens samfunn som har så store problemer med å lese tilsynelatende enkel norsk.

Det er nå litt mer forståelig hvorfor disse diskusjonene går over flere tusen innlegg uten å komme så mye som en nanometer videre.

Side 102 av 126 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •