Blu-ray VS DVD krigen - Side 101

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 101 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 97 98 99 100 101 102 103 104 105 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 2,001 til 2,020 av 2508
    Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hold your horses.

Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Jeg diskuterer gjerne BD og sak, trondmm og HåkonN. Så når dere er klare til å gjøre det, uten personkarakteristikker eller annet lavmål så si i fra.

Med hvilken rett har du til å nevne at jeg er paranoid i samme åndedrag som du drar frem dokumentar om met-amfetamin. Mulig jeg har mer greie på det stoffet enn deg, og det er mulig jeg er borti flere som lider av paranoia...men for meg blir det dritt barnslig, HåkonN, og ikke har det noe med tråden å gjøre.

Jeg dro frem to personer som har null peiling på lyd og bilde, nemlig mine svigerforeldre. Og med kommentarene dine til det, så viser du igjen modenheten din...
    Jeg forstod ikke dette som om det hadde noe med deg å gjøre!

Mamman min så også Pioneer 609 på lefdal og sa at den var fin og at bildet var svært bra, selvfølgelig..... Hvilke skjermer blir plassert fremst i slike butikker? Og bildet var sinsykt på 2m, regner med at det var en demo disk som fikk de fleste til å få hakeslipp. Det var jo kanskje den beste flatskjermen på markedet.

Alle som har en eldre tv og ser en flatskjerm i butikken med butikk-modus blir lurt/forledet(ink meg selv for noen år siden)

Så må du ikke glemme at er det skapt forventning så ser folk stjerner og blir svært positive.

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette er jo ikke så merkelig. Entusiastene som kjøper Blu-ray gjør det året rundt, og det blir sakte, men sikkert flere av dem. DVD øker før jul fordi alle som har DVD-spiller kjøper gaver og slikt før jul. Synes 8% markedsandel for Blu-ray er bra, jeg.
    Enstusiastene er en liten gruppe som kanskje kjøper mange filmer, men når dvd'er er priset til 3 for 100,- eller 3 for 200,- så blir salget av dvd fort mye større for den gruppen som har middelmådig interesse.

Eks 1000 entusiaster kjøper 100 filmer i året dvs 100.000 filmer.
    20.000 vanlige kjøper 20 filmer i året, dvs 400.000 filmer
    dvs 80-20 fordeling, mine tall er fiktive og som økonom så er det lett for meg å se at dvd blir en stund til.

Jeg leide nettopp MI2 fordi dama hadde ikke sett den, det kostet 60,- dagen etterpå så jeg den samme filmen på Clas Ohlson til 49,- da fikk jeg meg en god latter, noen dager etterpå kjøpte jeg MI3 for 33,-

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg - eller er det blitt mer krangel enn fornuftig informasjon i denne tråden de siste dagene? Kom tilbake på sporet igjen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

makan til catfight

:-D
    hvorfor dette store inderlige ønsket fra flere her om at bluray skal feile i markedet og dø som feks sacd ?????
    Er det noen av dere som lider fordi andre av oss koser seg med deilig skarpe bilder og god lyd ???????
    Jaja har i allefall selv gått 100% over på br , med placebo brillene mine jeg og er fornøyd med det (stakkars meg )

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Briller!!!

Sitat Opprinnelig postet av kappel
    :-D
    hvorfor dette store inderlige ønsket fra flere her om at bluray skal feile i markedet og dø som feks sacd ?????
    Er det noen av dere som lider fordi andre av oss koser seg med deilig skarpe bilder og god lyd ???????
    Jaja har i allefall selv gått 100% over på br , med placebo brillene mine jeg og er fornøyd med det (stakkars meg )
    Enten får du sette deg inn i argumentasjonen og innholdet i debatten, har du gjort det så ser du ikke forskjellen på HD og SD gjennom Hubbel teleskopet om de hadde fått presset det inn i stuen din!!!

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Enten får du sette deg inn i argumentasjonen og innholdet i debatten, har du gjort det så ser du ikke forskjellen på HD og SD gjennom Hubbel teleskopet om de hadde fått presset det inn i stuen din!!!
    har lest noen hundre innlegg ja , og som du beviser blir det bare mer og mer svada fra alle kanter :-D
    hårsåre folk her gitt :-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten sette meg inn i ellers ...... hva da ??????????????
    skal jeg ikke bland meg i sandkassekrigen ?????????

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke hårsår!

har lest noen hundre innlegg ja , og som du beviser blir det bare mer og mer svada fra alle kanter :-D
    hårsåre folk her gitt :-D
    Bare lei av uinvidde kommer med meninger når det er svært tydlig at de ikke har lest eller forstått!!

Det er ingen som ikke ønsker at BD eller andre nye teknologier skal gå nedenom, har du forstått det på den måten så burde moren din ha lagt deg i syv-tiden

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare lei av uinvidde kommer med meninger når det er svært tydlig at de ikke har lest eller forstått!!

Det er ingen som ikke ønsker at BD eller andre nye teknologier skal gå nedenom, har du forstått det på den måten så burde moren din ha lagt deg i syv-tiden
    herlig måten du uttrykker deg på om de "uinvidde" ,er dette et forum for de få invidde og altvitende som vi "andre" bør være stille i og bare lese og lære av ?

Som jeg der det har jeg bare stilt et helt greit og meget vel rettferdiggjort spørsmål i forhold til den retningen denne tråden har tatt i de siste par ukene , tror kanskje det er fler også som lurer på dette .

Godt forsøk på personlige fornærmelser forresten , skikkelig saklig fra den "innvidde" keep up the good work

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du må ha det med teskje????

herlig måten du uttrykker deg på om de "uinvidde" ,er dette et forum for de få invidde og altvitende som vi "andre" bør være stille i og bare lese og lære av ?

Som jeg der det har jeg bare stilt et helt greit og meget vel rettferdiggjort spørsmål i forhold til den retningen denne tråden har tatt i de siste par ukene , tror kanskje det er fler også som lurer på dette .

Godt forsøk på personlige fornærmelser forresten , skikkelig saklig fra den "innvidde" keep up the good work
    Uinvidde i denne debatten, her er skrevet mye som man bør vite om før man kommer med en mening om debatten.

Generelle kommentarer kan komme når som helst, men ikke en kommentar om at enkelte vil steine BD inn tilbake i stein-alderen, da har du ikke lest det som står her.

Selv er jeg en 6 divisjons-spiller når det gjelder AV og HiFi, men som de fleste på bedrift og søppel-lag så tror jeg også at jeg vet og kan litt!!!!8)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D hvorfor dette store inderlige ønsket fra flere her om at bluray skal feile i markedet og dø som feks sacd ????? Er det noen av dere som lider fordi andre av oss koser seg med deilig skarpe bilder og god lyd ??????? Jaja har i allefall selv gått 100% over på br , med placebo brillene mine jeg og er fornøyd med det (stakkars meg )
    Tror det er flere her som gikk på samme skole. Anbefaler denne for alle de som har over middels problemer med å henge med i diskusjonen:

-Hvem har ønsket at Blu-Ray skal feile i markedet?
    -Hvem unner ikke "dere" skarpe bilder og god lyd?
    -Hvem har snakket om Placebo?

For dere som måtte slite med alle de tunge tallene og ligningene (?) som blir lagt frem i denne tråden så kanskje denne kan hjelpe?:

Støtter forslaget om å flytte denne over til chitchat der den hører hjemme. Makan til survetråd har jeg ikke sett siden krangletråden om BD vs HD-DVD.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Minimumskrav!

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tror det er flere her som gikk på samme skole. Anbefaler denne for alle de som har over middels problemer med å henge med i diskusjonen:

-Hvem har ønsket at Blu-Ray skal feile i markedet?
    -Hvem unner ikke "dere" skarpe bilder og god lyd?
    -Hvem har snakket om Placebo?

For dere som måtte slite med alle de tunge tallene og ligningene (?) som blir lagt frem i denne tråden så kanskje denne kan hjelpe?:

Støtter forslaget om å flytte denne over til chitchat der den hører hjemme. Makan til survetråd har jeg ikke sett siden krangletråden om BD vs HD-DVD.
    Hjelper ikke med kurs når de ikke åpner boka engang, minner meg om meg selv på ungdomskolen da vi skulle lese Ein Gla Gut av BB, samt skrive et referat, det var et *******, juksa og skrev noe svada alá som å sikte med kikkertsikte via speil montert i 90graders vinkel........

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uinvidde i denne debatten, her er skrevet mye som man bør vite om før man kommer med en mening om debatten.

Generelle kommentarer kan komme når som helst, men ikke en kommentar om at enkelte vil steine BD inn tilbake i stein-alderen, da har du ikke lest det som står her.

Selv er jeg en 6 divisjons-spiller når det gjelder AV og HiFi, men som de fleste på bedrift og søppel-lag så tror jeg også at jeg vet og kan litt!!!!8)
    Man kan faktisk (som jeg) ha fulgt denne tråden et par tre måneder , uten å komme med innlegg,det gjør vel neppe meg mindre opplyst enn dere som har skrevet 15-20 innlegg om dagen ?
    At det virker som enkelte her ønsker br dit peppern gror er bare det inntryket som sitter igjen ved nettopp å ha lest hele greia !
    Takk for et sakelig og hyggelig svar forresten :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selvskudd!

At det virker som enkelte her ønsker br dit peppern gror er bare det inntryket som sitter igjen ved nettopp å ha lest hele greia !
    Takk for et sakelig og hyggelig svar forresten :-D
    Da beviser du nok engang at du enten ikke har lest eller forstått det som har blitt skrevet. Istedenfor å bli snurt, burde du lese nøye det som er skrevet, spesielt de siste 4dager.

Kort fortalt mener mange at forskjellen ikke er så stor som andre mener og at de fleste kan klare seg greit med dvd, spesielt hvis de har under 50" og ikke sitter nærmere én 3m.

For min del så er LYDEN alene nok til at jeg vil oppgradere innen neste år, men jeg vil ha alt eller ingenting. Ser ikke poenget med tv eller spiller, da må ny receiver på plass(den gyldne trekant, ta bort et element og jeg ser ikke poenget med oppgradering)

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da beviser du nok engang at du enten ikke har lest eller forstått det som har blitt skrevet. Istedenfor å bli snurt, burde du lese nøye det som er skrevet, spesielt de siste 4dager.

Kort fortalt mener mange at forskjellen ikke er så stor som andre mener og at de fleste kan klare seg greit med dvd, spesielt hvis de har under 50" og ikke sitter nærmere én 3m.

For min del så er LYDEN alene nok til at jeg vil oppgradere innen neste år, men jeg vil ha alt eller ingenting. Ser ikke poenget med tv eller spiller, da må ny receiver på plass(den gyldne trekant, ta bort et element og jeg ser ikke poenget med oppgradering)
    Jeg er på ingen måte "snurt" saken er rett og slett den at mange av dere som skriver det ene forbanna innlegget etter det andre ,sitter klare med alle piggene ut for å forsvare "deres side " i en etterhver meningsløs diskusjon om synsing i forhold til om jeg eller du ser eller ikke ser forskjell , og om hva alle andre tenker , og trenger.
    Og dette har ikke akkurat avtatt de siste 4 dagene ,har det vel?
    Er faktisk enig med Håkon om at denne tråden er i ferd med å miste sin verdi og kanskje bør flyttes til CC.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg sagt at du har påstått at BD ikke er bra?
    Ja.

Da er det bare å forberede seg på personangrep eller tallangrep med fjerdegradsligninger om hvorfor ikke BD er så bra alikevel.
    Her påstår du at jeg bruker mine magiske formler til å bevise at Blu-ray ikke er bra. Det har jeg aldri gjort, og det kommer jeg aldri til å gjøre.

Nei vel:-? Har du lest tråden??
    Store deler av den, ja. Du påstår at noen kan få en positiv opplevelse av BD på 40"-50" skjerm på 3m avstand, og at andre prøver å motbevise dette - altså at disse "andre" påstår at det ikke er mulig å få en positiv opplevelse av BD på en 40"-50" skjerm på 3m avstand. Denne påstanden har jeg ikke sett noen komme med.

Derimot har jeg sett flere si at ikke alle får bakoversveis av BD på 42" skjerm på 3m avstand. Dette er ikke den samme påstanden som du hevder de har kommet med.

Og det er nettopp denne typen forvrengning av utsagn du konstant gjør. Jeg tror faktisk ikke du legger merke til det selv, engang.

Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Diskusjonen går dessuten ikke på om HD gir et bedre bilde når man sitter relativt nærme en stor skjerm. Spørsmålet er i hvilken grad folk bryr seg.
    Ja, vel??
    Ja. Eller for å være litt mer presis. Det som er interessant å diskutere er hvor relevant dette er (altså at BD gir bra bilde på stor skjerm).

Tråden handler tross alt om hvordan Blu-ray gjør det i forhold til DVD i dag, og hvordan BDs sjanser er til å ta over hjemmevideomarkedet. En viktig forutsetning for å sette pris på Blu-ray er at man har en HD-ready (helst FullHD) skjerm, og at den er stor nok til at man ser klar forskjell på BD og DVD. Jo større forskjell man ser, jo større sannsynlighet er det for at man vil ha lyst på Blu-ray.

Dermed er det to ting som er relevant:
    1. Hvor stor skjerm har "folk flest" i husene sine?
    2. Hvor imponert blir "folk flest" av Blu-ray-bildet på denne skjermstørrelsen.

Det er egentlig ikke så interessant om de ser forskjell eller ikke. Spørsmålet er om de mener forskjellen er så stor at de synes det er verdt å betale ekstra for den.

Hvis de mener det er verdt å betale ekstra for det gode bildet, så kommer vi fort til neste hindring. Nemlig at BD ikke kan spilles av på vanlige DVD-spillere. Hvis man har DVD-spiller i stua, kjellerstua, soverommet, begge barnerommene, bilen og på hytta, så hjelper det ikke å bare kjøpe BD-spiller til stua. Alle spillerne (inklusiv bilspilleren med 7" skjerm) må byttes ut før det vil være aktuelt å slutte å kjøpe DVDer. Frem til alle spillerne er byttet ut, må man ved hvert filmkjøp vurdere hvor det vil være mest aktuelt å se den aktuelle filmen. Dermed blir det fort til at 9 av 10 filmkjøp gjøres på DVD i stedet for BD, og da er det ikke så veldig mye hjelp i den BD-spilleren.

Kom med tallene dine da, og vis meg hvor mye 32", 37", 40" og 46" som er solgt de siste 5 årene. Jeg vet ikke.
    Sorry. De tallene har jeg ikke. Det er bare mitt inntrykk etter å ha snakket med menn som ønsker å fortsatt være gift etter å ha kjøpt ny TV.

37" har de hatt i 3 år. Ser sjelden film på DVD og kjøper i hvertfall ikke BD. Kunne tenke seg HDTV, da.
    Hvor mye kunne de tenke seg det? Kjekt å ha? Eller kjøper det med en gang det blir tilgjengelig der de bor?

Min far har 2 stk BD-spillere og 50" Pioneer og LX50 receiver også fra Pioneer i et Kef-surround-oppsett...Hva er poenget??
    Poenget var at Blu-ray må kunne tilby noe mer enn bare "bedre bilde" for å kunne slå DVD. Poenget er at folk flest driter i "bedre bilde" så lenge bildet de har i dag er "bra nok", noe de synes DVD-bildet er.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Poenget var at Blu-ray må kunne tilby noe mer enn bare "bedre bilde" for å kunne slå DVD. Poenget er at folk flest driter i "bedre bilde" så lenge bildet de har i dag er "bra nok", noe de synes DVD-bildet er.
    Hallo ?? Bedre Bilde (og bedre lyd) er det eneste Bluray har og skal ha.

"Folk" er dumme. De trenger noen til å fortelle dem at det de har Ikke er godt nok. At Bluray er fremtiden, og at 'ingen' fremdeles kjøper DVD.
    Bluray er kommet for å bli, og alle tall viser at Bluray har en mye bedre start enn DVD hadde.

Jeg, og 'Vi', ønsker ikke å prakke på folk noe de ikke trenger, vi ønsker bare å la dem oppleve det vi opplever daglig. Ja DVD er greit nok, og mange vanlige folk er fornøyde med greit nok, men det som overrasker meg mest er hvor mange entusiaster her inne som stritter imot og er villige til å ta til takke med greit nok. Og dette bare for å spare noen kroner.

Jeg kunne sikkert også greid å overbevise meg selv om at DVD var godt nok for å slippe å kjøpe alle filmene mine på ny, og for å få kjøpe billige dvd'er til 49,- på super'n. Men jeg ville i utgangspunktet ikke lure noen andre enn meg selv, men jeg kunne nok i tillegg 'ødelegge' for andre som tok min anbefaling for god fisk, og dermed valgte bort noe bra fordi jeg var litt 'bitter'..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BD vs DVD

Jeg investerte nylig i en sony 46" W4500, og det har jo ført til at mine tv-opplevelser har blitt en helt annen en tidligere (en 8 år gammel Sony 32" eller noe iden duren)

Men da jeg skulle se en DVD på min Sony HDD-DVD-spiller(Count of Mote Christo) ble jeg mildt sagt en smule forbanna.. Mulig at jeg har stilt tv'en inn feil (men har brukt kalibreringstipsene her på forumet), men bildet var under enhver kritikk, og langt unna det jeg var blitt vant med fra vanlige parabol-sendinger.

Har siden kjøpt en Sony S350, og må vel si at jeg ikke angrer på det. Nå gikk det faktisk godt an å se DVD-film igjen uten å bli forbanna. Bildene var mye bedre og det var mulig å se "Count of Monte Christo" uten å bli tverr og småsur.
    Og de BD filmene jeg har investert i den siste måneden har mer enn svart til forventningene... Jeg vil iallefall påstå at jeg ser en markant forskjell på bildene...

Hvem som vil vinne kampen på lang sikt, DVD eller BD, er det vel ingen tvil om, men "for the time being" vil nok de aller, aller fleste fortsatt sverge til DVD'en..

Grunnen er enkel. Alle har DVD-spiller, og nå kan du jevnlig få helt nye DVD-filmer til rundt og til og med under 100-lappen. Så lenge en BD-plate koster over det dobbelte, så er det få som er villige til å betale det uansett hvor mye bedre bildet er.

Den dagen BD-filmene kommer ned til ca 150 kr for nye filmer, og kanskje en femtilapp mindre for katalogtitler, så vil salget øke betraktelig.
    Nå ligger prisene på 199 til 249 kr, og da kjøper heller Ola Nordmann 2 DVD'er til 129 kr enn en Bluray film... sånn er det bare....

Jeg kjøper litt færre DVD'er nå.. rett og slett for å spare litt til heller å kjøpe BD, men må innrømme at hvis det kommer noen gode tilbud på DVD, så kjøper jeg det fortsatt.. hvis det da ikke er en film som jeg absolutt VIL ha på BD...

Lykke til med diskusjonen videre... om ett år så har nok situasjonen forandret seg litt og BD vil ha en større markedsandel, men DVD har et veldig stort forsprang.... så om ikke noe dramatisk skjer, så vil BD måtte nøye seg med å spise seg sakte, men sikkert innpå DVD...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    "Folk" er dumme. De trenger noen til å fortelle dem at det de har Ikke er godt nok. At Bluray er fremtiden, og at 'ingen' fremdeles kjøper DVD.
    Bluray er kommet for å bli, og alle tall viser at Bluray har en mye bedre start enn DVD hadde.
    Det er forbanna løgn.

Både i Norge og USA ligger de langt etter. Se bare hvordan tallene er for USA for sammenlignbare tall.

Vedlegg 41834

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er faktisk enig med Håkon om at denne tråden er i ferd med å miste sin verdi og kanskje bør flyttes til CC.
    På denne måten du kaster deg inn i tråden på, med masse "bensin" og greier så synes jeg det er merkelig at du syns at den har mistet verdi 8) .

Det har vært litt dritt kasting(som vi kansje kunne vært foruten), men generelt så har det vært god diskusjon rundt tema. At det går litt varmt av og til gjør vel ingen ting:-D Tydelig at tema intresserer mange og at tråden har blitt litt populær.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Det er forbanna løgn.

Både i Norge og USA ligger de langt etter. Se bare hvordan tallene er for USA for sammenlignbare tall.

Vedlegg 41834
    Dette er jo interesant lesning , spesielt når man tar i betraktning at formatkrigen om hddvd eller br først ble avgjort i 08 ,og at DVD uten tvil hadde større fordeler fremfor vhs enn det br har over DVD .
    Men 60%+ allerede i 2012 høres vel kanskje vel optimistisk ut i mine ører.

Side 101 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 97 98 99 100 101 102 103 104 105 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •