Blu-ray VS DVD krigen - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 126 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 2508
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jammen bra det ikke er samme utskiftingshastiget på lyd/bildefronten som hovedkort og prossessorer.

SD er Standard Definition?

Nå har Blu-Ray kommet, hva blir det neste? Eller kan ikke bildet bli bedre nå enn det som er på Bluray? Er det noe mer å hente på bildesiden? Hva tror dere?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil vel allltids være noe å hente, unsett hvor bra det blir. Da er det kanskje førdt og fremst de med PJ og store lerret som får glede av det sikkert.

Midt oppe i HD-DVDens død har jeg forresten kjøpt med HD-DVD spiller også. En butikk her solgte ut noen HD-EP10 med 5 (relativt kurante) filmer. Ser på det som en OK billig DVD spiller, samt at jeg kan se noen HD-DVD spiller om jeg kommer over noen billige.

Men det at jeg har kjøpt den har gjort at jeg har fått lyst på dedikert blu-ray spiller i stedet for PS3en også
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må faktisk nikke til dette som Alex skriver, når det gjelder DVD-overføringskvalitet på nyere filmer.
    Uten å ha belegg for det, skulle det ikke forundre meg om man bevisst har tweaket ned DVD-kvaliteten for å skape et gap mellom oppskalert DVD og HD versjonene.
    Jeg har heller ingen referanse-DVD'er fra 2007. (Men kan varmt anbefale billig-versjonen av Basic Instinct som du kan kjøpe på bensinstasjoner for 59,- -- den overføringen er konge.)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte en A-B test med "Biler" på dvd vs blu-ray for familien. Konklusjonen var at de ikke så spesielt stor forskjell på de to. Selv synes jeg det var klart mer detaljer i blu-ray bildet men det var ikke synlig for mitt "test" publikum. :neutral:

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Jeg forstår ikke helt denne tråden her.

Vinyl vs. CD?
    Kassett vs. MP3?
    FM vs. DAB?
    Mora vs. dattera?

Ok. Noen foretrekker de analoge kassettene, de gamle 12" vinyl-platene og mora, men det er jo faktisk mennesker i dag som storkoser seg med VHS-filmene sine.

Syns det blir en litt merkelig sammenligning som mangler rot og stamme.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl vs. CD? Det diskuteres
    Kassett vs. MP3? Du kan beholde begge
    FM vs. DAB? FM, uten tvil. Et godt FM-signal er vilt bedre enn dagens DAB.
    Mora vs. dattera? Show me the photos - describe the experience!

Du får ev. kikke litt gjennom tråden.

Mange har avspillere som oppskalerer suverent godt fra DVD til HD-Ready -- og siden produsentene gjør seg en bjørnetjeneste og slipper dårlige HD-versjoner av filmene sine, så er det mange ganger lite som skiller.

Så diskusjonen handler om hvorvidt det har noe for seg å bytte ut filmsamlingen med HD-versjoner om man ikke bruker prosjektor og har stort lerret.
    Jeg har valgt oppskalering av DVD til 50" HD-Ready skjerm. Meget fornøyd, og når prisene på HD-filmer synker kan jeg begynne å vurdere formatet. Hittil er jo det som er sluppet av filmer for det meste barnslig møl og det er nok delvis skyld i min mangel på entusiasme.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Uten å ha belegg for det, skulle det ikke forundre meg om man bevisst har tweaket ned DVD-kvaliteten for å skape et gap mellom oppskalert DVD og HD versjonene.
    "bevisst tweaket ned"??... Det var da voldsomt til konspirasjonsteori...
    Dette tror jeg absolutt ikke noe på. Men det kan være slik at filmstudioene ikke lenger legger ned like mye arbeid og prestisje i å få en DVD-transfer helt "perfekt". Det holder at den er god. DVD er ikke lenger deres High-end produkt. Den gjennomsnittelige borger som kjøper DVD bryr seg jo ikke allikevel... Nå er det HD som er prestisje. Det er der "poleringsressursene" legges. Entusiastene som bryr seg om kvalitet og high-end er nå over på HD.

Newcomer Knoll sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Oceans 13 vil nok ikke fremstå som spesielt bra på DVD heller, denne filmen har rett og slett en elendig overføring..og føyer seg inn i rekken av et mystisk høyt antall blockbustere med langt fra optimal bildekvalitet på DVD det siste året.

Kanskje prøver produsentene å gjøre gapet større mellom DVD og HD ved gjøre DVD-utgavene dårligere med hensikt?

Jeg har fortsatt flest referanse-filmer fra 2003-2006 (f.eks. The Incredibles, Sin City, Star Wars Episode III, King Kong)...har ikke en eneste referansedisk fra 2007 når det kommer til bildekvalitet.

Dette henger jeg meg på også! Maken til dårlig kvalitet på dvd filmer i det siste har erget meg en del også.

Virker som det er en sammenheng mellom det at hvis filmen kommer ut på hd så virker det som om de ikke "gidder" å produsere den i en like god kvalitet. slik at man har lyst på en hd/blu-ray spiller.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    "bevisst tweaket ned"??... Det var da voldsomt til konspirasjonsteori...
    Dette tror jeg absolutt ikke noe på. Men det kan være slik at filmstudioene ikke lenger legger ned like mye arbeid og prestisje i å få en DVD-transfer helt "perfekt". Det holder at den er god. DVD er ikke lenger deres High-end produkt. Den gjennomsnittelige borger som kjøper DVD bryr seg jo ikke allikevel... Nå er det HD som er prestisje. Det er der "poleringsressursene" legges. Entusiastene som bryr seg om kvalitet og high-end er nå over på HD.
    Hehe... skal ikke si noe om konspirasjonsteorier her, men jeg tar av og til en backup av mine kjøpte DVD'er og ser gang på gang at når jeg har fått ut selve filmen, et par subtexter og lyden jeg vil ha (DTS eller DD, aldri begge) (fjerner også alt av extras) så sitter jeg igjen med en ISO fil på mellom 3.5-5GB. Sjelden mer enn det. Så min teori er at de sjelden fyller hele DVD9 plata. Veldig sjelden en 100% kopi er større enn 7GB.
    Tror at dersom de ville, så kunne de ha økt bitraten på filmen, som igjen vil bedre et oppskalert bilde.
    Men, nok om det...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knoll
    Dette henger jeg meg på også! Maken til dårlig kvalitet på dvd filmer i det siste har erget meg en del også.

Virker som det er en sammenheng mellom det at hvis filmen kommer ut på hd så virker det som om de ikke "gidder" å produsere den i en like god kvalitet. slik at man har lyst på en hd/blu-ray spiller.
    Det blir i alle fall bare spekulasjoner fra min side, men det er kanskje mulig at filmselskapene ikke legger like mye resurser i å tweake ut det fulle potensialet som ligger i DVD mediet til fordel for litt bedre kopi beskyttet og et mye høyere ytende BD format.

Ut i fra egen erfaring kan det jo også tenkes at det er vi som har fått en annen refferangse og kanskje bedre bildevisnings utstyr, og dermed ser DVD med litt andre øyne nå, og kan typisk foreta den meget DVD fintelige switshingen mellom først å se fullHD og så oppskalert DVD...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Transformers og Die hard 4 ser da svært bra ut både på DVD og i HD.

Jeg tror ikke det er noen bevisst handling, men at vi har blitt for kravstore etter at HD kom.

Husk også på at filmskaperenes " kunstneriske smak " varierer en del frem og tilbake. Noen bruker mye filmgrain med vilje for eksempel og det kan gi store utslag på SD VS HD da filmgrain stjeler båndbredde i stort monn.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom en stoerre DVD-utleie sjappe i Perth Australia i gaar (for oeverig bare 38 grader i skyggen i dag). Sjappa hadde et meget godt utvalg av BD. Paa BD-utleie var det ca 50-60 titler og det samme paa salg (maatte bare ta et bilde av BD-hylla med mobilen). Av andre film/ CD-butikker var det ogsaa et godt utvalg av BD-titler.

Jeg husker da DVD kom, og det var kun 2-3 titler i mange maaneder. Det er helt klart at BD satser stort paa aa markedsfoere formatet.

Og for de som tviler, saa tipper jeg det ikke blir spesielt vanskelig aa selge inn HD til alle forbrukerne som sitter med HD-skjermer. BD vil bare bli bedre og billigere. Saa fremt BD markedsfoeres i butikkene paa skjermene og de blaa coverne blir flere og flere, saa vil det selge.

Og for de som har mer trua paa at fiber-nett vil utkonkurrere BD. Ja, mulig paa sikt, men ikke de 10 foerste aarene. Jeg har fibernett selv, og HD-boksene har saa vidt begynt aa komme. Fortsatt er det kun noen faa kanaler, og skal man leie film er det kun et daarlig utvalg av DVD-titler. I Norge med fjell og daler tar det nok mange mange aar foer fiber er tilgjengelig. Til og med det nye "supermoderne" bakkenettet har ikke kapasitet for HD-sendinger, uten aa modifisere baandbredden. Og ikke er det spesielt billig aa faa fibernett intallert heller. Da er det billigere aa kjoepe seg en BD-spiller

Selv her i Australia er bredbaand og ADSL svaert daarlig utbygd, og slik er tilstanden sikkert i mange andre land ogsaa. I hvertfall i forhold til aa streame HD over nett. Og uansett vil BD levere bedre bilde og bedre lyd enn det som kommer som HD-sendinger ellers...

Nei, med den hurtigheten BD-filmer og nye spillere naa kommer i, vil BD faa en sikkelig boost Q4 08

Man maa bare se BD paa skjermen sin noen ganger, og det blir vanskeligere og vanskeligere aa gaa tilbake til DVD. Ja, selv oppskalert DVD
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Den artikkelen der virker jo som artikkelforfatteren ikke har fått med seg at HD-DVD nå er et dødt format en gang. Klart nettverksbasert nedlasting vil komme, men det er nå likevel noe med det fysiske eksemplaret av noe.

Det er uansett langt fram for båndbredden til Internettet å kunne tilby HD-filmer on-demand i noe særlig omfang.

Jeg tror faktisk at det vi allerede har sett i musikkbransjen også vil skje i filmbransjen: Ikke en total overgang til nettverksnedlastet musikk, men en diversifisering mellom ulike måter å tilegne seg filmene på. Vi har allerede kringkasting (både over bakkenett, kabel og via satellitt), kino og fysiske medier (DVD og BD). Ingen av disse er direkte konkurrenter fordi alle har åpenbare fortrinn fremfor de andre på enkelte punkter. Jeg tror Internettbasert nedlasting bare kommer i tillegg, og vil stjele en god del av brukerne over fra konsumentene av de fysiske mediene, men ikke alle.

Det er fortsatt et godt CD-marked der ute selv om det er blitt mindre enn da det solgte som aller mest. Det er ikke enten-eller, det er både og.

Ja til valgfriheten!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Den artikkelen der virker jo som artikkelforfatteren ikke har fått med seg at HD-DVD nå er et dødt format en gang.
    Hva mener du egentlig? Har du lest artikkelen? Første setning er;
    Forrige uke takket Toshiba for seg i kampen om det ledende HD-formatet

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja til valgfriheten!
    Yepsi pepsi!

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en artikkel som påpeker at veien er lang å gå for nedlastingsbaserte tjenester:
    Why did so many companies dump HD DVD so fast? Intriguingly, one often-cited reason is the approaching era of Internet movie downloads. The logic goes like this: as long as there's a format war, consumers won't buy DVD players of either type. By settling on a single format - it doesn't really matter which one - the movie and electronics industries can at least start milking the remaining years of the DVD's life.

In fact, though, the Internet movie download era is more distant than pundits think, for four colossal reasons.

First, downloadable movies require high-speed Internet connections - and only about half of American households have them. That number won't change much for years.

Second, downloaded movies don't include the director's commentaries, deleted scenes, alternate endings, alternate language soundtracks or other DVD goodies. It's just not as rich an experience.

Third, movie downloads don't deliver the audio and video quality of DVD discs - even standard-def ones. Internet movies are compressed to download faster, which affects picture quality, and offer older, more compressed audio soundtracks than modern DVDs. (Check out the astounding quality-comparison photos at Apple TV 2.0 vs. Blu-Ray, DVD & HD Cable: The Comparison [updated] | iLounge for details.)

Finally, today's movie-download services bear the greasy policy fingerprints of the movie studio executives - and when it comes to the new age of digital movies, these people are not, ahem, known for their vision.
    Resten her:
    http://www.nytimes.com/2008/02/21/te...in&oref=slogin

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Den artikkelen der virker jo som artikkelforfatteren ikke har fått med seg at HD-DVD nå er et dødt format en gang. Klart nettverksbasert nedlasting vil komme, men det er nå likevel noe med det fysiske eksemplaret av noe.

Det er uansett langt fram for båndbredden til Internettet å kunne tilby HD-filmer on-demand i noe særlig omfang.

Jeg tror faktisk at det vi allerede har sett i musikkbransjen også vil skje i filmbransjen: Ikke en total overgang til nettverksnedlastet musikk, men en diversifisering mellom ulike måter å tilegne seg filmene på. Vi har allerede kringkasting (både over bakkenett, kabel og via satellitt), kino og fysiske medier (DVD og BD). Ingen av disse er direkte konkurrenter fordi alle har åpenbare fortrinn fremfor de andre på enkelte punkter. Jeg tror Internettbasert nedlasting bare kommer i tillegg, og vil stjele en god del av brukerne over fra konsumentene av de fysiske mediene, men ikke alle.

Det er fortsatt et godt CD-marked der ute selv om det er blitt mindre enn da det solgte som aller mest. Det er ikke enten-eller, det er både og.

Ja til valgfriheten!
    Jeg ser at du tror at nedlasting vil bli et tillegg.Jeg tror det motsatte.Det er filmselskapene som bestemmer hva vi skal gjøre. Dersom de sier betalt nedlasting så priser de det lavt og BD høgt.Det er klart at det er mye billigere og selge nedlasting enn fysisk plate.Det er lettere og holde kopisikring på nettet enn fysisk medium og det er nå kommet playere som fixer avspillingen helt flott.Tenk på hva de slipper av trykking,transport,reklame,salgstøtte,cover,lage plater,sonedeling o.s.v.
    Full kontrol på distribusjonen uten masse folk.Nei,det vil gå den veien og jeg gleder meg.Mine NAS-discer står klar til mottak.
    Stølen

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg ser at du tror at nedlasting vil bli et tillegg.Jeg tror det motsatte.Det er filmselskapene som bestemmer hva vi skal gjøre. Dersom de sier betalt nedlasting så priser de det lavt og BD høgt.Det er klart at det er mye billigere og selge nedlasting enn fysisk plate.Det er lettere og holde kopisikring på nettet enn fysisk medium og det er nå kommet playere som fixer avspillingen helt flott.Tenk på hva de slipper av trykking,transport,reklame,salgstøtte,cover,lage plater,sonedeling o.s.v.
    Full kontrol på distribusjonen uten masse folk.Nei,det vil gå den veien og jeg gleder meg.Mine NAS-discer står klar til mottak.
    Stølen
    Jeg er ikke enig i at nedlasting blir ENESTE mulighet for å tilegne seg en film. Klart det koster noe å produsere en fysisk plate med cover og det hele, men det man da kjøper er et produkt man kan se om igjen når det først er kjøpt. Det er også en mer fleksibel bruk av en fysisk plate, bare se hvor populære DVD-spillere i bil er blitt for barna. Å drive å kjøpe seg NAS-disker for å ta vare på filmer tror jeg uansett ikke er en opsjon for de fleste.

Jeg tror ikke at filmselskapene ønsker å gå glipp av et marked så lenge det finnes. Se bare hvor seiglivet CD-formatet er. Det er da virkelig ikke noe problem å laste ned musikk for dem som ikke vil ha det ypperste av musikkvalitet til en rimeligere penge enn en CD. Men likevel er CD-salget bare marginalt redusert, og det økte til og med en stund mens nettnedlasting var i ferd med å ta av.
    La meg si det enkelt. Er det rom for å tjene penger på BD-distribusjon, så vil filmselskapene tilby det. De velger ikke bare en distribusjonskanal. Er det penger å tjene, så går de for flere.

Jeg er HELT uenig med deg i at piratvirksomheten er enklere med et fysisk medium enn med et nettbasert medium. Hvis Internettet blir så raskt at det klarer HD-film on demand, så har man en voldsomt kraftig kanal å spre piratkopiert film over. Får du lov til å lagre filmen, så vil det også være dem som vil være i stand til å knekke DRM-mekanismene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Den artikkelen der virker jo som artikkelforfatteren ikke har fått med seg at HD-DVD nå er et dødt format en gang.
    Hva mener du egentlig? Har du lest artikkelen? Første setning er;
    Forrige uke takket Toshiba for seg i kampen om det ledende HD-formatet
    Tjah... Er det sikkert at artikkelforfatteren har fått med seg dette selv?

Videre i artikkelen kan man lese dette gullkornet, og det var det som trigget kommentaren min:
    [...] Om du derimot ikke kan vente på at nettlinjene utbedres slik at du kan få lastet ned filmer i HD-format er det uansett gode nyheter i markedet. Microsoft vil dumpe prisen på sin eksterne HD-DVD-spiller for Xbox 360.[...]
    Dette er en merkelig nyhet, men når man så ser at denne artikkelen ligger på msn.no, så blir det jo mer forståelig. Det er ingen hemmelighet at Microsoft (som eier msn.no) lenge har ønsket å få verden over på nedlasting av film. Microsoft har jo ikke noe fotfeste som leverandør av hverken hardware eller software når det gjelder HD-film på sølvskiver. Deres marked er PC og Internett.

Jeg vil heller spørre: Når blir PC og Internett tilknyttet TV-skjermen allemannseie? Det er ganske langt mellom de oppsettene blant vanlige folk...

Side 10 av 126 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •