HD - en skuffelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 20 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 398
    Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD - en skuffelse

Etter å lest utallige innlegg med skryt av de nye HD-formatene BD og HDDVD, bestemte jeg meg endelig for å kjøpe en BD-spiller jeg også. Jeg hadde gledet meg som en unge til å endelig kunne få ta del i denne fantastiske HD-verdenen med sylskarpt bilde og utrolig lyd.

Hjemmekinoen min bestod av en 720 LCD projector (testvinneren Epson TW 700), rammelerret på 106 tommer, DVD spiller og reciever fra Yamaha.

Nå ble altså DVD spilleren byttet ut med en BD spiller og jeg satte inn BD versjoenen av Spiderman 3. Etter å ha sett filmen må jeg dessverre spørre:

Hva er egentlig all oppstanden rundt?

Det var ikke akkurat noen mindblowing opplevelse. Bildet ble kun marginalt bedre enn DVD versjonen på Yamahaen og lyden var mye lavere. Men lyden var bra, det skal jeg innrømme. Men likevel synes jeg det var skuffende at bildet ikke var bedre enn som så. Jeg synes ikke det var verdt de tusenlappene ekstra i hvertfall.

En ting er i hvert klar. En god filmopplevelse avhenger definitivt ikke av oppløsningen på bildet. Jeg har hatt stor glede av å ha hjemmekino og kost meg med mange gode filmer. Det har vært riktig koselig, selv med kun SD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan var lyd og bilde koblet opp? HDMI?

Det er veldig vanskelig å sammenligne de to helt rettferdig fordi:
    • Det kan være benyttet to forskjellige overføringer, som gjør at "innholdet" er bedre/forskjellig for ett av formatene
    • Ikke bare økes oppløsningen, men video-kompresjonen endrer karakter når man har 1080@20mbps h264 kontra 576@6-7mbps MPEG2
    • Man må sammenligne oppskalert SD med 1:1 HD, eller 1:1 SD med nedskalert HD på en og samme skjerm, noe som er vanskelig side-by-side
    • video må sammenlignes som video, og ikke still-bilder

Fellowship of the Ring - HD vs DVD

Linken over viser et eksempel med ringenes herre på DVD kontra HD, skalert ned til 480x852. Test-metodikken har sine svakheter (bl.a. er det en frame offset i noen av bildene), men det er slående hvor mye skarpere detaljene er for HD-kilde, selv når bildet er skalert ned til SD (!).

Merk også at fargene ikke er like, at aspektet ikke er beholdt (muligens fordi NTSC ikke har kvadratiske pixler, mens HD har det).

-k

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, merkelig at du ikke merker forskjell på et stort lerret.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig vil jeg si at BD er noen etasjer opp fra vanlig dvd, men om forskjellen er så stor at folk utelukkende sier wow tror jeg faktisk ikke. Jeg har vist BD til kompiser som ikke er film eller videre billedgale og de fleste forstår ikke helt poenget med å kjøpe ny spiller, eller betale mer for en film. Forskjellen er ikke stor nok...

Det kommer selvsagt også ann på utstyret du bruker. Hvis du ser BD på en middelmådig lcd så ser det ikke så bra ut. Bare sjekk ut PS3 skjermene på Free Record Shop i Oslo. Der ser ikke BD særlig bra ut.

Nå begynner også plasma skjermene å produsere helt rå bilder, selv med vanlig dvd. Kuro er meget bra på både sd og dvd signaler, men den får et skikkelig jekk med BD. Om man trenger det? Tja... Noen ganger, helt klart.

En film blir faktisk bedre når bildet og fargene er gode. Dette funker også intuitivt.

Folk flest er uansett ikke så opptatt av bildekvalitet...

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjipt, og kanskje litt rart. Vet ikke hvordan den projektoren takler HD oppløsningen. Jeg har heller ikke en full HD projektor, men forskjellen til SD synes jeg er veldig stor.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel Spiderman 3 en film som har knakendes godt bilde på både SD og Blu-ray. Men forskjell er det, bevares.

Kan si at for min egen del så hadde jeg noen av den samme opplevelsen, bildet var jo bedre, men ikke noe voldsomt.

Det du bør gjøre er å se en 4-5 blu-ray filmer etterhverandre, ikke samme dag altså, men uten SD filmer innimellom. Sett så på en SD DVD, og jeg garanterer deg at du vil se større forskjeller.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ser stor forskjell er avhengig av hvilken projektor/tv man har og øyet som ser. På min action model one mk3 ble jeg også veldig skuffet. synes bildet bare ble litt bedre, men da jeg fikk PE 8720 var forskjellen fra SD til HD helt enorm. Jeg har ikke kjøpt dvd på lenge. Syns det er for ille og betale for ett så dårlig bilde

Jeg har noen kamerater som ikke er spesielt opptatt av bra bilde. Da satt jeg på samme film på blu ray og dvd. dvd var koblet til med compopnet og blu ray med hdmi. bytta fram og tilbake mellom dvd og blu ray og så de samme scenene, og til slutt var vi alle enige om at dvd så ut som en gammel vhs

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Etter å lest utallige innlegg med skryt av de nye HD-formatene BD og HDDVD, bestemte jeg meg endelig for å kjøpe en BD-spiller jeg også. Jeg hadde gledet meg som en unge til å endelig kunne få ta del i denne fantastiske HD-verdenen med sylskarpt bilde og utrolig lyd.

Hjemmekinoen min bestod av en 720 LCD projector (testvinneren Epson TW 700), rammelerret på 106 tommer, DVD spiller og reciever fra Yamaha.

Nå ble altså DVD spilleren byttet ut med en BD spiller og jeg satte inn BD versjoenen av Spiderman 3. Etter å ha sett filmen må jeg dessverre spørre:

Hva er egentlig all oppstanden rundt?

Det var ikke akkurat noen mindblowing opplevelse. Bildet ble kun marginalt bedre enn DVD versjonen på Yamahaen og lyden var mye lavere. Men lyden var bra, det skal jeg innrømme. Men likevel synes jeg det var skuffende at bildet ikke var bedre enn som så. Jeg synes ikke det var verdt de tusenlappene ekstra i hvertfall.

En ting er i hvert klar. En god filmopplevelse avhenger definitivt ikke av oppløsningen på bildet. Jeg har hatt stor glede av å ha hjemmekino og kost meg med mange gode filmer. Det har vært riktig koselig, selv med kun SD.
    Med tanke på utstyret ditt så var dette litt overraskende lesning. Med såpass utstyr går jeg ut fra du har innsikt nok til å ha koblet og satt opp dette utstyret riktig også med BD spilleren og lyden osv...

For meg er det "smertefult" å se SD DVD filmer nå etter at jeg er blitt vant til HD. Nå har jeg godt over 100 HD filmer, BD og HD DVD og jeg sitter fortsatt med et glis til tider av billedkvaliteten. Trodde jeg skulle bli vant til det i større grad, men innimellom kommer det store smilet fram bare over de gnistrende bildene. Samme med lyden. SD DVD derimot er blitt trist nå.

Men de værste BD filmene er omtrent som de beste SD DVD filmene. Har en par skikkelig dårlige BD også.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser film på 42PV60 og PS3. Første filmen jeg så var ingen WOW, men så hadde jeg også skyhøye forventninger. Jeg har også kun SPDIF så noe HD-lyd kan jeg foreløpig bare glemme, ei heller har jeg noen filmer med DTS-Core spor på. MEN, nå som forventningene har lagt seg litt og jeg har sett noen filmer, begynner jeg å like HD mer og mer. Angrer ikke på at jeg kjøpte PS3'n, og jeg spiller lite. Nå sparer jeg til ny reciever, tror nesten det vil gi meg bedre opplevelse enn bildet alene.
    Så se et par filmer til for det er ikke tvil om at HD er digg!

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med trådstarter, forskjellen er ikke ENORM slik man skulle tro av all hype og markedsføring. Når jeg ser SD film som oppskaleres til 720p format er jeg ofte overrasket over hvor bra bildet egentlig blir...

Fortsetter å kjøpe billig SD filmer og kjøper noen HD-DVD til 249/299 innimellom. Men synes de er for dyre enda, du får 3 SD filmer for samme prisen og fine opplevelser ut av å se dem. Jeg glemmer fort om det er DVD eller HD som spilles av etter at filmen har dratt i gang, da er det handlingen som teller!

Forskjellene mellom VHS og DVD var en revolusjon på bilde, lyd og teknologi. Dere husker vel hvordan VHS tapene må spoles tilbake og ble slitte og hvordan magnetismen på gamle bånd smittet over og gjorde bildene uklare...

Forskjellen mellom SD og HD er en evolusjon og vil aldri rettferdiggjøre at forbrukerne må bytte ut avspiller og forsterker for å få full nytte av fordelene.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert førsteinntrykket gir deg WOW effekten, men sitt å studer bildet litt. F.eks bakgrunner, detaljer i ansikt osv. Da begynner man fort å se at HD er milevis foran DVD...

Og skaff deg Pirates of the caribbean filmene på blu-ray, den gir deg et realt WOW. Hvis ikke, ja da forventer du FOR mye...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket stor forskjell (nesten-WOW, ihvertfall) både på min Sanyo PLV-Z4 (720p) og 92" lerret, og spesielt nå med BenQ W1000 (1080p) og 120" lerret. Synd trådstarter ikke har fått denne opplevelsen, men jeg skjønner ikke helt hvorfor.

Når det gjelder lyden, vil jeg tro at med +4db ekstra på HD-filmer, får du akkurat samme lydnivå (pga. dialognormaliseringen, som virker for meg mer utbredt på HD-filmer enn på SD-filmer).

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW700 er absolutt en bra projektor, men den vil ikke utnytte HD-DVD og BR til fulle. Til det behøver man en Full HD projektor (1080p), og først da ser man hva de nye HD formatene tilbyr. Forskjellen mellom DVD og gode HD filmer ER stor !

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å nevne denne problemstillingen i HD-krig tråden uten å få så veldig gehør.

Jeg mener at problemet er at folk ikke har noen felles standard for å beskrive forskjeller og dermed blir mange skuffet. Jeg vil f.eks si at forskjellen er minimal, mens andre som opplever akkurat samme forskjellen sier at den er stor eller enorm. Dette mener jeg altså er fordi man har forskjellig utgangspunkt.

Hvis jeg tar min personlige erfaring med titting av film i hjemmet så var min første filmopplevelse i hjemme en VHS på en Panasonic 25" 4:3 TV.
    Forskjellen opp til Blu-Ray på min Pioneer 50" er enorm. Men det er også forskjellen opp til DVD på min Pioneer 50".

På samme måte er forskjellen på min første projektor og dagens SXRD projektor stor.

Forskjellen mellom samme utgivelse på DVD kontra Blu-Ray syns jeg er minimal i denne sammenhengen.

Newcomer Erik Nygård sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er ikke marginalt bedre, den er stor. Spesielt på prosjektør. Selv når jeg ser HD på 720p TV er forskjellen betydelig. Farger og kontrast og detaljer er mye bedre. Eksplosjoner og hudtoner er mer realistiske. Heller ikke jeg så den store forskjellen i begynnelsen, øynene har nok gradvis tilvent seg det bedre bildet. Det hjalp nok også å få kalibrert prosjektøren ordentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv merket jeg god forskjell fra dvd til hd. men er enig som en skriver her; se 5 hd filmer å gå tilbake til dvd. Da blir det uskarpt og liten dybde og en dårligere fargegjenngivelse på dvd. selv om mye elektronisk utstyr idag er blitt rimelig og tilgjengelig for de fleste, er det likevel ikke tvil om at man nok må henge litt med på det nyeste og beste skal man få det beste resultatet. En familiefar som kjøper ps3 og en rimlig lcd 32 hd ready skjerm med lyd via tv´n og setter seg i sofaen 5 meter unna vill nok ikke bli slått i bakken av opplevelsen for å si det sånn...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen begynner å ligne faretruende på kabeldiskusjoner...

Jeg foreslår noen premisser:
    • Det som er "stor forskjell" for meg kan være "liten forskjell" for deg.
    • Dersom ingen ser noen forskjell så er det ingen forskjell (uansett hva specsen sier)
    • Forskjell mellom formatets potensiale og utgivelsens kvalitet betyr at en enkel test melom DVD og BluRay ikke nødvendigvis sier oss all verden
    • Vi forventer primært at HD skal gi flere detaljer, mer skarphet og evt mindre/forskjellig kompresjonsstøy - dersom man observerer sterkere farger eller jevnere bevegelser så er det grunn til å bli mistenksom
    • Du må ha 1080p for å få fullt utbytte, men det er rimelig å tro at 720p display gir mesteparten av gevinsten (forutsatt god skalering)
    • Jo større display jo større forskjell, men vi andre kan teste det samme ved å gå nært innpå skjermen.

-k

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kanskje største forskjellen kommer først når man går tilbake til vanlig DVD. Jeg har seriøst litt problemer med å engasjere meg i en vanlig DVD etter å ha blitt vant med HD-formatet. Kjøpte siste Jason Bourne-filmen på DVD (siden den foreløpig bare finnes i HD på HD-DVD) og bildet var ikke imponerende, slik de fleste BD-filmene jeg har er.
    Ikke alle HD-filmer imponerer, mens andre igjen er veldig bra. Die Hard 4.0, Blade Runner til tider, Apocalypto, Flags Of Our Fathers og Pixar Short Films er alle filmer som jeg virkelig synes er verd i de få ekstra kronene.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde selv Benq 8720 som er en 720p projektor. Klarte ikke se dvd på den etter at jeg fikk hd dvd spiller. Sinnsyk forskjell. Nå har jeg en 50" og forskjellen er stor der også, men ikke like dramatisk.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del var forskjellen helt ekstrem! Men mye pga 100 Hz bildefrekvens... Detaljene i bildet var også helt sinnsyk, så skjønner ikke hvorfor du ikke ser forskjell.

Jeg kan ikke klage på HD da jeg KUN har sinnsykt positive erfaringer til nå.

Side 1 av 20 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •