HD - en skuffelse - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 20 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 398
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Tidenes største kvantesprang, ikke narr meg til å le. Det spranget gjorde vi når vi gikk fra VHS til DVD. Det har vært gjentatt så mange ganger her i denne tråden og andre steder at det begyner å bli utdebatert men her er det enda en gang.

Hvis man ikke sitter nært nok vil man ikke ha noe utbytte av 1080p kontra 720p. Slik er det i mitt tilfelle og jeg ser derfor ingen grunn til å anskaffe full HD utstyr (1080P) Siden jeg har meget bra utstyr og oppskaler SD til 720p opplever jeg ikke så stor forskjell at det forsvarer en investering i HD utstyr. Ikke minst er prisen på en HD film for høy foreløpig.
    Nå er det vel litt vanskelig å sammenligne forskjellen mellom VHS og DVD vs DVD til HD, ettersom utstyret som benyttes ved testingen og hvordan sitteavstand er osv er meget avgjørende for resultatet.

Synes det er litt rart at du utaler deg så bombastisk om forskjellen mellom SD HDready og FullHD, for så å avskrive kvalitetsløftet til fullHD, når du ikke har utstyr eller et oppsett ellers som kan utnytte dette.

Det er klart at hvis man ikke vil gjøre de investeringene eller forandringene i sitte avstand lerret størrelse osv, så man virkelig får frem den ekstra oppløsningen som ligger i kildematerialet på det skjermbildet man ser på, så er det bare å bruke DVD hvis man er fornøyd med det, men ikke avskriv fullHD og si at det er tull og bortkastet, hvis man ikke har sett hva det egentlig dreier seg om.

Det synes jeg egentlig begynner å bli mer lattelig.....

edit: og ja, jeg synes det er noe som ligner på et kvantesprang mellom SD og HD, og opplever den som større enn bildekvalitets overgangen fra VHS > DVD
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå er det vel litt vanskelig å sammenligne forskjellen mellom VHS og DVD vs DVD til HD, ettersom utstyret som benyttes ved testingen og hvordan sitteavstand er osv er meget avgjørende for resultatet.

Synes det er litt rart at du utaler deg så bombastisk om forskjellen mellom SD HDready og FullHD, for så å avskrive kvalitetsløftet til fullHD, når du ikke har utstyr eller et oppsett ellers som kan utnytte dette.

Det er klart at hvis man ikke vil gjøre de investeringene eller forandringene i sitte avstand lerret størrelse osv, så man virkelig får frem den ekstra oppløsningen som ligger i kildematerialet på det skjermbildet man ser på, så er det bare å bruke DVD hvis man er fornøyd med det, men ikke avskriv fullHD og si at det er tull og bortkastet, hvis man ikke har sett hva det egentlig dreier seg om.

Det synes jeg egentlig begynner å bli mer lattelig.....

edit: og ja, jeg synes det er noe som ligner på et kvantesprang mellom SD og HD, og opplever den som større enn bildekvalitets overgangen fra VHS > DVD
    Må si meg meget enig med ask4me2 her.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hverken sagt eller skrevet at det er tull og bortkastet med HD så hvor du har det fra vet jeg ikke. Jeg har heller ikke avskrevet HD, se tidligre innlegg i tråden, men for meg er det foreløpig uaktuelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Vi snakker oppskalering til 3840x2160 punkters bilde uten problemer!

Med innførselen av film representert i 1920x1080/24 og effektive komprimeringsalgoritmer og bitrater, så stopper ikke potensialet for oppløsning i TV eller projektor ved dagens 1920/1080p. DVD oppskalerer bra, men når man får enheter som oppskalerer HD, så er det bare et spørsmål om tid før vi får displayenheter med enda høyere oppløsning enn vi har i dag, og da er det helt klart at DVD vil komme til kort.
    Da tar du utgangspunkt i at mennesket har noen som helst nytte av veldig høye "ekte" oppløsninger ala 8000x8000 eller 100000x100000 pixel materiale.

Vi kan kanskje være enige om at dersom ekte 100000x100000 materiale ser kliss likt ut som 1080p, så er forventet gevinst ved å skalere 1080p opp med verdens beste skaleringsalgoritme identisk lik null?

Jeg ser ikke skalering som noe "magisk". Jeg ser på det som (vanligvis) en lineær interpolasjon/filtrering for å tilpasse en oppløsning til en annen oppløsning. Sånn sett er det ingenting i veien for å skalere 320x240 opp til 3840x2160 dersom du føler for det (og om skjermen din har så mye oppløsning så må du det). Men det reelle innholdet vil stadig være begrenset av informasjonen som lå i 320x240, og for mange skjermstørrelser/avstander/innhold så er det for lite for å få en opplevelse av skarphet og detaljrikdom.

Videre så mener jeg at det ikke er "verre" å kjøpe en 1080p-skjerm på 50" for å vise DVD-innhold enn å kjøpe en 768p-skjerm på 50" for å vise det samme. Dersom teknologien ellers er lik.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD-formatet

HD-formatet er et kvantesprang! -men kunne ønsket meg enda mer!!
    Faktum er at filmentusiastene nå kan nyte film hjemme med kvalifisert avspillerutsyr i tilnærmet kinokvalitet! ihvertfall opp til 100-130 tommers-projeksonsstr. (en god 35mm film har vistnok en oppløsning på omregnet i pixler på ca.4-6mill.,-men dett blir jo projektert opp til 8m-og derover brede lerret på kino),- så vi nærmer oss kansje det "Knutinh" kaller et "knekkpunkt" til film på hjemmekino!
    For oss som i tillegg til film er fotoentusiaster,-og som kunne ønsket å bruke projektor til proj. av stillbilder kunne vi nok ha ønsket oss endel mer!
    Et godt dig. stillbilde kamera har jo 10mill.pixler,-så en fullgod erstatning for m gamle dia-projektorer for 35mm-film er HD-formatet ikke! Det er i grunn trist da alle nå fotograferer dig. med en vesentlig høyere oppløsning en HD-formatet. PS.mener å ha lest et sted at det var filmselskapene som var i mot en høyere oppløsning på HD-formatet? Men en får være glad for alle fremskritt og HD-formatet er jo utvilsomt det største kvantesprang hittil!
    mvh.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager men jeg klarer ikke å være enig i at HD er det største kvantespranget hittil. Her sitter vi, av-entusiaster og diskuterer frem og tilbake om hvor stor betyding HD har. Vi opplever dette forskjellig og for noen er spranget (opplevelsen av forbedring) større enn for andre.

Jeg synes spranget fra VHS til DVD var større og da var ikke, så vidt jeg kan huske, noen som helst diskusjon om at det var en enorm forbedring eller ikke så for meg er det fremdels det største spranget hittil.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Til pmo

pmo-må huske på at den gang vi gikk fra VHS til DVD hadde alle mottakere som var kompatibelt med PAL-oppløsning-og så forbedringen umiddelbart!!!
    Denne gang kreves det at en har HD-kompatibelt utstyr,-og helst 1080p-skjerm eller projektor for å se den enorme forskjellen!!!
    mvh.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, man MÅ ikke ha en skjerm med identisk oppløsning som kildematerialet for å se forskjellen.

For ikke lenge siden ble det fortsatt solgt gode 42" plasmaskjermer med 852x480 piksler. Ikke bare var de bedre tilpasset dagens DVD- og TV-sendinger enn de høyoppløste variantene vi har nå er, men hvis du fyrte igang HD-materiale på disse fikk du også faktisk et UTROLIG løft i bildekvalitet - selvom oppløsningen på skjermen var halvparten av kildematerialet.

Jeg sammenlignet to identiske plasmaer, en med SD-oppløsning og en med HD-oppløsning ved siden av hverandre, begge med HD-materiale, og det var umulig å se forskjell med mindre man sto en halvmeter unna skjermen. Først da kunne man antyde et mer finkornet bilde på HD-varianten.

Denne forskjellen gjør seg selvsagt enda mer gjeldene på digre lerrett, hvor man med HD-kilder kan sitte relativt nærme uten å bli sjenert av pikselstruktur.

Poenget med hele diskusjonen her er vel at for folk flest vil ikke HD-film utgjøre den helt store forskjellen i forhold til DVD/VHS med tanke på bruksmåte. Flere piksler, flere lydkanaler osv kan ikke matche overgangen fra analoge båndkassetter (VHS) til en digital, "evigvarende" disk med krystallklar flerkanalslyd, kapitler, meny-navigering og anamorft widescreenbilde.

Når vi i tillegg tar med faktorer som pris, utvalg og den fullstendig overlegne forankringen DVD har over hele verden med trillioner av spillere, kan jeg vanskelig se for meg at det kommer et eneste fysisk lagringsmedium beregnet på filmbruk som kan matche den globale dominansen DVD har i dag. BD/HD-DVD vil aldri oppnå den samme masseutbredelsen.

Så klart HD er fremtiden og DVD fases ut over tid - men jeg tipper DVD'en kommer til å bestå i butikkhyllene lenger enn vi tror, og at den store overgangen kommer til å skje over lufta, i form av VOD via digital-TV og Internett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen erfaringer.

1. Hva du legger til avspilling, og hvorvidt det er koblet riktig opp er av stor betydning. Å hakke på HD når man spiller dårlig overførte filmer blir litt dumt - men i likhet med mange syns jeg ikke det er snakk om et kvantesprang fra godt oppskalert DVD til HD.

2. Jeg kjører mine DVD-er fra harddisk via en Mac mini, gjennom en DVI-HDMI kabel inn i en PDP 508XD. Resultatet er et fantastisk bilde - så godt at da en av landets mest erfarne og prisbelønte filmfotografer så det (sammen med en meget erfaren spillefilmregissør) så uttalte de at "Blu ray er unødvendig, jo." Men det skal sies at Mac'er oppskalerer så du vil ikke tro det.

3. Hadde jeg hatt prosjektor og lerret over 70", så ville jeg satset på Full-HD. Med mitt nåværende setup er HD-ready og oppskalert DVD midt i øyet, og sikkert også en fordel i mange tilfeller, for å få best mulig resultat og minst mulig prosessorkjøring.

4. Jeg har lyst til å legge billigversjonen av DVD-en for Basic Instinct til listen over referanse-DVD her. Fikk meg en skikkelig overraskelse. Det er en ny scan, og den satt som skutt inn på skjermen. Masser av vanskelige scener, med høylys, refleks på hav, lys himmel, osv - men det leser så du tror du ser syner. Grei å ha med, og kostet visst 59 kroner om jeg husker rett!

5. I likhet med Alex kommer jeg til å skaffe meg en PS3. Nå er etterhvert filmer jeg er interessert i begynt å komme i HD i tilstrekkelig antall. Jeg får ikke helt tenning av det rælet som er sluppet i formatene - og her mener jeg studioene har gjort en feilkalkulering. De trodde at det var Blockbuster filmene som skulle drive folk til formatene - hadde de begynt med å slippe Bladerunner settet som nylig kom ville jeg vært en av de første til å kjøpe BD spiller - jeg tror de skulle gått over listen over superklassikere i ulike genrer, og så sørget for premium overføringer fra originalnegativ til HD-formatene. Da ville vi alle stått i kø fra dag 1.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke negativt innstillt til HD formatene, men mine erfaringer har så langt ikke gitt meg noen wow opplevelser i den grad det var å gå fra VHS til DVD.
    Jeg har vært med i dette gamet lenge.
    Husker godt laserdisc miljøet ved akersmic og hvordan vi synes sharp projectorene til hundrevis av tusen og med en kontrast på sikkert ikke mer enn 50:1 slo oss i bakken.
    HD er langt fra noen milestone i mitt syn. Ikke slik som overgangen fra VHS til DVD eller når Sony endelig slapp Playstation, for ikke å nevne når jeg installerte 3dfx kortet og spillte mech warrior osv. Jeg husker jeg hadde stått på venteliste hos Akersmic i sikkert fire måneder for å få mitt voodoo 3DFX kort.
    Eller inntoget av win95 som gjorde at det var mulig å spille spill på pc uten å være Eienstein osv.
    Dette er opplevelser som jeg virkelig kan huske som store forandringer.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overgangen fra VHS til LD på en 29" TV var ikke så veldig stor. Overgangen fra LD til DVD på 92" SD CRT var himmel og jord i forskjell (forutsatt anamorphic dvd da). Men overgangen fra DVD til 1080p er helt hinsides.
    Det var stor forbedring mens jeg ennå kjørte 720p på Barco Data 808s, men med 1080p prosjektor på 92" lerret synes jeg man må ha svært dårlig syn for ikke å synes forskjellen er noe mindre enn revolusjonerende. Oppskalert DVD når ikke selv de dårligste BR jeg har sett til anklene engang.
    Nå ser riktignok SD DVD helt greit ut på 42-50" lcd/plasma (det jeg har sett i butikker, og da bra kalibrert) men det går ikke an å sammenligne synes jeg.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Da tar du utgangspunkt i at mennesket har noen som helst nytte av veldig høye "ekte" oppløsninger ala 8000x8000 eller 100000x100000 pixel materiale.
    Nei. Jeg tar utgangspunkt i at jeg har sett 1920x1080 på projektor og det ser meget bra ut, og likevel synes jeg det er synlige pixels når jeg er på 1:1 (betraktningsavstand:skjermbredde) avstandsforhold til lerretet. Jeg liker at skjermbildet fyller mye av synsfeltet for å kunne leve meg skikkelig inn i filmen, og jeg er temmelig sikker på at for såpass kort avstand til skjermen, så kan øyet nyttegjøre seg en høyere oppløsning enn 1920x1080. Jeg mener imidlertid at det er grenser for hvor høy oppløsning øyet kan sanse.

Vi kan kanskje være enige om at dersom ekte 100000x100000 materiale ser kliss likt ut som 1080p, så er forventet gevinst ved å skalere 1080p opp med verdens beste skaleringsalgoritme identisk lik null?
    Premisset for det argumentet er etter min mening temmelig søkt. Jeg er uenig i at 100000x100000 ser kliss likt ut som 1920x1080 uavhengig av betraktningsavstand.

Jeg ser ikke skalering som noe "magisk". Jeg ser på det som (vanligvis) en lineær interpolasjon/filtrering for å tilpasse en oppløsning til en annen oppløsning. Sånn sett er det ingenting i veien for å skalere 320x240 opp til 3840x2160 dersom du føler for det (og om skjermen din har så mye oppløsning så må du det). Men det reelle innholdet vil stadig være begrenset av informasjonen som lå i 320x240, og for mange skjermstørrelser/avstander/innhold så er det for lite for å få en opplevelse av skarphet og detaljrikdom.
    Ja, men interpolasjon er ikke den eneste måten å skalere opp på. Med optimaliseringsalgoritmer og høy representasjonspresisjon i hvert enkelt punkt i kildematerialet kan man med større presisjon beregne verdien på de "nye" punktene enn med vanlig interpolering. Dette ble gjort med hell i enkelte digitalkameraer der man kunne få ut bilder med noe høyere oppløsning enn den fysiske bildebrikken hadde. Det samme gjøres i dag DVD-spillere som oppskalerer på HDMI-utgangen med et klart bedre bilde enn det lavoppløste kildebildet.
    Det er likevel slik du antyder at det kan ha en hensikt å skalere opp noe inntil en grense, men ikke uendelig langt, siden det er grenser for hva slags illusjon av skarphet og detaljrikdom man kan skape.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Det var stor forbedring mens jeg ennå kjørte 720p på Barco Data 808s, men med 1080p prosjektor på 92" lerret synes jeg man må ha svært dårlig syn for ikke å synes forskjellen er noe mindre enn revolusjonerende. Oppskalert DVD når ikke selv de dårligste BR jeg har sett til anklene engang.
    Når det gjelder prosjektor, og spesielt et så stort lerret som det du bruker, så er naturligvis Full-HD midt i øyet -- det er jo dette formatet er beregnet på; at man så har begynt å dytte det inn i langt mindre flatskjermer for å få et salgsargument er en annen sak.

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    King kong hd vs dvd Dette bildet sier mer enn 1000 ord =]

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    King kong hd vs dvd Dette bildet sier mer enn 1000 ord =]
    Det bildet forsøker å lure øyet ditt.

Fokusområdet i scenen ligger fra rett bak de to dyrene og frem mot gresset i forgrunn. Fokus begynner å softe i trelinjen og scenen er komponert med et dybdeperspektiv som utgjøres av denne trelinjen. Om de som lagde sammensettingen hadde valgt omvendt - med HD til høyre, ville bakgrunnen sett veldig soft ut, mens DVD-bakgrunnen (da med trestammene) ville sett mye skarpere ut.

Likevel er det ingen tvil om at HD definerer bedre - om ikke ville jo hele omleggingen til formatet være latterlig. Spørsmålet er når du ser denne forskjellen slik at den forsvarer å bytte ut hundrevis av DVD-er med HD-versjoner til tre ganger prisen.

I mitt tilfelle er det når jeg går over til 103" lerret.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja, er ikke helt enig. Skjønner hva du sier, men man ser plantene øverst som er ment å være i fokus, super blurry. Dette ser man jo selvfølgelig veldig godt fordi man ikke har normal avstand man ville hatt på en tv, men det sier uansett noe om kvalitets forskjell =]

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    nja, er ikke helt enig. Skjønner hva du sier, men man ser plantene øverst som er ment å være i fokus, super blurry. Dette ser man jo selvfølgelig veldig godt fordi man ikke har normal avstand man ville hatt på en tv, men det sier uansett noe om kvalitets forskjell =]
    Beklager, men der tar du feil. Toppen av trærne i bakgrunnen av DVD-delen skal være ute av fokus. Disse trærne er mye lenger bak i bildet enn trærne til venstre (i HD-delen). Derfor har de fusket litt med denne sammenligningen.

Da er det langt mer relevant å kikke på gresset i forgrunnen. Der ser du langt flere detaljer i HD-delen. Her er begge bilde-element på samme plan i forhold til kamera, og sammenligningen blir relevant. Mer høylys og skarpere konturer på venstresiden.

Likevel ikke nok til at jeg dumper flere hundre dvd-er. Og husk at still-bilde på DVD er langt dårligere enn på HD.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Eller inntoget av win95 som gjorde at det var mulig å spille spill på pc uten å være Eienstein osv.
    Ikke meningen å spore av, men Windows95 var langt fra noen revolusjon. Jeg antar at du har hørt om merker som Apple, Commondore, Atari ?

Desverre tok OS/2 aldri av, men dette var et langt bedre og overlegent operativ system, lurer på hvor vi hadde vært i dag dersom dette tok av istedet for win95.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har overhodet ingenting imot dvd, syns det fungerer mere enn godt nok, jeg sier bare at det er ganske stor forskjell. og hvis man ikke ser det, så trenger man briller =) eller bedre utstyr

Active cognito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å spore av, men Windows95 var langt fra noen revolusjon. Jeg antar at du har hørt om merker som Apple, Commondore, Atari ?

Desverre tok OS/2 aldri av, men dette var et langt bedre og overlegent operativ system, lurer på hvor vi hadde vært i dag dersom dette tok av istedet for win95.
    apple tapte slaget når første windows os var ute i japan. Desverre. win95 var nok ikke det avgjørende slaget.

Side 9 av 20 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •