HD - en skuffelse - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 20 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 398
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er en interessant tråd som var nødt til å dukke opp før eller seinere nå som HD-formatene har begynt å gjøre sitt inntog hos mange av oss AV-entusiaster.

Personlig vil jeg ikke kalle HD-film generelt for en "skuffelse", men et "kvantesprang" i bildekvalitet på lik linje med VHS -> DVD er det ikke. Jeg ser, som alle andre, at forskjellene er der, og det i DVD-formatets disfavør.

Allikevel, har man satt opp et skikkelig anlegg med kalibrerte enheter og optimaliserte innstillinger, ligger det fortsatt mange gode filmopplevelser i DVD-formatet.

Derfor har jeg, til tross for at jeg er særdeles interessert i film, utstyr og bildekvalitet, foreløpig ikke skaffet meg verken HD-kilde eller en eneste HD-film. Årsak: Forskjellene fra DVD under optimale forhold til HD generelt er for meg ikke store nok. Og ja - jeg har brukt mange timer på å studere HD-film under ulike forhold og på forskjellig utstyr.

Per i dag spiller jeg av mine rundt 1000 DVD-filmer på en Pioneer DV-989 AVi-S, hvor signalet blir oppskalert til 1920x1080i og overført via en 1 meter lang Monster HDMI-kabel til en Pioneer PDP-508XD. Begge disse enhetene har vært gjennom mange timers tidkrevende og nitidig kalibrering for optimalt resultat. Sitteavstand: 2,5 meter ved 50" med 1365x768p = Punktet hvor pikselstrukturen fader ut/forsvinner (jeg skal imidlertid innrømme at fordelen med HD øker proporsjonalt med størrelsen, så lenge man ikke skyver seg unna).

Bildet blir således også svært bra på gode DVD-utgivelser - eminent på de beste. Samtidig som det er ekstra lett å detektere forskjellene ned til de mindre gode. Jeg tror det var biljaktscenen fra "Death Proof" som lå i skuffen for ikke lenge siden når en gjennomsnittlig data og filminteressert venn var innom for å hilse på. Det var lenge siden sist, og det var først da vi tilfeldigvis kom inn på HD-krigen og jeg fortalte at jeg ikke hadde skaffet meg HD-kilde enda, at han forbløffet sa at han var skråsikker på at vi akkurat hadde sett en HD-film.

Men, akkurat som på HD-formatene er det uheldigvis svært variabelt kvalitetsnivå, også på nyere filmer. I løpet av det siste året synes jeg det har vært påfallende mange dårlige bildeoverføringer på DVD av selv de største blockbusterne, noe som gjør at jeg nesten mistenker filmselskapene og videodistributørene for å gjøre en slett, mindre god jobb med DVD-utgivelsene - nettopp for å øke den opplevde forskjellen opp til HD-formatene - og dermed sette fart i salget. Høres kanskje absurd ut, men det er en god porsjon storfilmer som sliter med opplagte bildefeil og artefakter som ikke trenger å være der.

Som noen har nevnt her er ikke oppløsning alt - bitrate, koding og overføringsprosessen til DVD/HD-DVD/Blue-Ray er avgjørende for resultatet. Akkurat som ditt og mitt utstyr, tilkoblinger og innstillinger. Det er så mange variabler inne i bildet som avgjør det endelige resultatet på lerretet og TV-skjermen, at akkurat hvor stor forskjellen mellom de ulike formatene er, det må nesten A/B-testes med samme materiale og mest mulig identisk utstyr.

Når alt dette er sagt, så er det jo nærliggende å anta at også HD-formatene har potensiale (som etter hvert ser ut til å bare bli BD) til å gradvis utvikle seg til det bedre. Selv vil jeg nok gå til anskaffelse av en PS3 om ikke lenge, så jeg kan slenge inn en BD-film i ny og ne - om ikke annet så for å følge med på utviklingen og spille GTA4 og Gran Turismo 5 :P

Til HD-forkjempernes fordel vil jeg til slutt stille meg bak det som enkelte før meg i denne tråden har hevdet: At HD for alvor gjør seg gjeldende på videobasert materieale som konserter, sportssendinger og denslags. Her ser man for alvor forskjell fra det man er vant til fra vanlige TV-sendinger. Jeg tror HD på sikt blir en større suksess via "luften" enn fra fysiske lagringsmedium.

PS! Disse betraktningene er først og fremst gjort med utgangspunkt i bildekvalitet, som det har vært størst fokus på ved introduksjonen av HD-formatene. Jeg har fortsatt til gode å teste ekte HD-lyd på mitt eget anlegg, og har bare sporadisk erfaring med HD-lyd fra hjemmekino-oppsett av ulikt kvalitetsnivå. Derfor håper jeg, som jeg ser flere og flere her inne fremhever, at lydopplevelsen kontra DVD kan tilføre HD-formatene en større gevinst. Lyden er tross alt halve opplevelsen

Og for de som fortsatt ikke har kastet ut high-end DVD-spilleren: Test ut The Incredibles, Star Wars Episode III, Sin City og King Kong. Dette er gode eksempler på DVD-filmer med absolutt referansebilde. Mange nevner LOTR, men de er etter min mening ikke HELT der oppe. Sannsynligvis pga komprimeringen som følge av filmenes lengde og DD 5.1 EX og DTS 6.1 ES-spor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt kommer ann på utstyr og oppløstning
    fra 720x576 til 1280x720p er ikke så veldig stort hopp
    men fra 720x576 til 1920x1080p er veldig stor

og ja det kommer ann på filmen, alså transformers så vøedig bra ut i ørken scener men i by scener ser den elendig ut fordi de har brukt filtere når de lagde filmen

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiak

og ja det kommer ann på filmen, alså transformers så vøedig bra ut i ørken scener men i by scener ser den elendig ut fordi de har brukt filtere når de lagde filmen
    576p til 720p er dobling av antall pixler og er veldig lett å se forskjell.
    720p til 1080p er også en dobling (2,2) av antall pixler, men er vanskeligere å se forskjell. Merker forskjell på detaljer, skarphet og farge.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiak

Min erfaring er at på en standard flatskjerm (42"-50") er den største forskjellen fra 576i/p til 720p. Forskjellen fra 720p til 1080p er minimal, nærmest ubetydelig hvis ikke du sitter med nesen opp i skjermen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Og for de som fortsatt ikke har kastet ut high-end DVD-spilleren: Test ut The Incredibles, Star Wars Episode III, Sin City og King Kong. Dette er gode eksempler på DVD-filmer med absolutt referansebilde. Mange nevner LOTR, men de er etter min mening ikke HELT der oppe. Sannsynligvis pga komprimeringen som følge av filmenes lengde og DD 5.1 EX og DTS 6.1 ES-spor.
    Må huske på at LOTR filmene i extended editions er på 2 dvd plater og jeg tviler på at de har noe mer komprimering enn de filmene du nevner. Men alle du never har også refreansekvalitet på DVD, vil tippe de får det i HD også. King Kong har i allefall bildekvalitet helt i toppen på HD selv om det var en av de første utgivelsene.

Håper Gorm snart kan komme til meg så du kan få se HD i 2.35:1 fomat hos meg. Får ta King Kong som første demo da...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Må huske på at LOTR filmene i extended editions er på 2 dvd plater og jeg tviler på at de har noe mer komprimering enn de filmene du nevner. Men alle du never har også refreansekvalitet på DVD, vil tippe de får det i HD også. King Kong har i allefall bildekvalitet helt i toppen på HD selv om det var en av de første utgivelsene.

Håper Gorm snart kan komme til meg så du kan få se HD i 2.35:1 fomat hos meg. Får ta King Kong som første demo da...
    Stemmer stemmer. Det hadde jeg faktisk helt glemt bort, men da har jeg i det minste muligheten til bli overbevist av HD-formatets fortreffeligheter av en som har utstyret i orden

Var forøvrig E.E.-utgavene jeg sammenlignet med, ettersom jeg nevnte DTS-spor osv. Det er det vel ikke på de vanlige (har begge). LOTR E.E er bra, men etter litt A/B-testing ikke HELT der oppe altså

Pirates of the Caribbean-, SpiderMan-filmene osv er faktisk en del dårligere enn de ovennevnte. Noe som vil overraske en del er faktisk at bildet på Cars også er noe dårligere enn The Incredibles på DVD. Skal bli spennende å se rottatoiulle eller hva den nå heter igjen.

Incredibles er nok det absolutt beste jeg har sett til dags dato på DVD, men ettersom det er animasjon synes jeg det er litt "juks" Ellers er Matrix-filmene eksempler på filmer med eminent bilde.

For de som vil teste mest mulig naturlige bilder både inne og ute-opptak, kan jeg anbefale Analyze That fra 1999. Generelt meget godt, skarpt bilde med korrekte farger i de fleste scener, om enn noe bakgrunnstøy.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Min erfaring er at på en standard flatskjerm (42"-50") er den største forskjellen fra 576i/p til 720p. Forskjellen fra 720p til 1080p er minimal, nærmest ubetydelig hvis ikke du sitter med nesen opp i skjermen.
    Som jeg skulle sagt det selv.

På normal sitteavstand er det nær sagt umulig å se forskjell på 720p og 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skulle sagt det selv.

På normal sitteavstand er det nær sagt umulig å se forskjell på 720p og 1080p.
    Dette er diskutert til døde her inne, og man greier ikke å komme til noen enighet. Jeg har henvist til noen tester som prøver å anslå fysiske grenser for hva vi er i stand til å se, og hvilke betingelser som styrer "sebarheten" ved endring i oppløsning.

Jeg tror at mange lar seg overbevise av gode Blu-Ray/HD-DVD overføringer, og tallenes tale (1920x1080 >> 1280x720 >> 720x576) til at betydningen av 1080p er større enn den egentlig er. Man kan spørre seg: er "superduper-HD" med 8000x8000 pixler og 30ggr så mange pixler som 1080p mye "bedre" enn 1080p, eller kan de faktisk i mange situasjoner være akkurat like bra?

Jeg har foreslått et ulineært forhold mellom opplevd detaljgrad og ideell oppløsning (altså utenom kompresjonsartefakter etc), hvor en dobling i antall pixler gir "ett hakk" mer detaljopplevelse, før det hele flater ut ved et knekk-punkt. I følge den modellen så oppleves f.eks 720x576p som "to hakk" mer detaljert enn video-CD (som har 352x288 pixler). 720p oppleves som "ett hakk" mer detaljert enn DVD. Og 1080p oppleves som "ett hakk" bedre enn 720p _dersom_ vi ikke allerede har nådd "knekkpunktet", hvor gevinsten begynner å falle av.

Jeg tror også at mange intuitivt lar seg styre av opplevelser framfor PC-skjermen, hvor 1600x1200 er en veldig effektiv oppløsning, og hvor innholdet er følsomt for skalering. Man sitter imidlertid ofte vesentlig nærmere en PC-skjerm enn en plasma-tv, også om man regner i steradianer, og naturlige bilder har ikke like mange kvasse kanter som den teksten du leser nå.

Temaet blir noe komplisert av at den ideelle grensen for hva øyet kan "nyttiggjøre seg" ikke er det samme som "gir 1080p meg bedre bilde enn 720p?" Det siste avhenger av prosessering og teknologi i burkene den enkelte har på stua, og er dermed noe som vi andre vanskelig kan forholde oss til.

-k

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig enig i det du antyder her, knutinh.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del mener at HD er en klar forbedring, såfremt man utnytter kvalitetspotensialet som bor i BD/HDDVD. Jeg har nå sett noen filmer på min egen BD-spiller, og jeg ser at teknikerne absolutt må være sitt kvalitetsansvar bevisst når de utfører en overføring til HD-format. Det er til dels stor kvalitetsforskjell fra HD-film til HD-film, og det er kun de beste overføringene som forsvarer de ekstra kronene man foreløpig må betale for BD/HDDVD framfor en god DVD-transfer.

Newcomer kovacs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet perspektiv her er jo at når gammelt utstyr ryker, er det en god anledning til å skaffe seg ny teknologi. Min Thomson TH-255E DVD-spiller (eller hva det nå var den het) har aldri vært særlig god men "helt grei". Den kom derimot til sin rett da jeg endelig fikk bruk for 1080-oppskalering, siden jeg fikk en 40" full HD TV inn i stua. Men...dagen etter tok Thomson-spilleren kvelden for godt ("nå var du heldig," som fruen sa).

Nå sitter jeg her med en relativt billig Sony BDP-S300 som viser seg å være *enda* bedre på oppskalering. Feks Heroes og The Wire i SD er helt strålende på denne spilleren. Den ene BD-filmen jeg har sett var knallbra (Unforgiven) men personlig er jeg sjeleglad for å ha anledning til å leke med "ny" teknologi og ha glede av det. Kona mi derimot gir fullstendig blaffen og ser ikke forskjell på en gammel 14" CRT og 40" 1080...

Det som irriterer meg akkurat nå er at Sony-spilleren ikke er sonefri og derfor får jeg ikke sett de gamle Region 1-filmene. Men se DET er jo helt off topic.

Det er ingen god ide (for meg, i alle fall) å løpe ut og bytte ut hele SD-samlingen med BD etterhvert som filmene kommer. Oppskalering gjør at de gode, gamle holder lenge, så kjøper jeg heller de BD-filmene som får mest skryt (og som jeg har lyst til å se).

Jeg ser film fordi jeg er glad i film - og kjøper budsjett-klasse utstyr fordi det er det jeg har råd til. Da duger dagens Blu-Ray løsning for meg.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel idag så jeg en annen film jeg kjenner godt - Goodfellas. Denne filmen har vel aldri vært noen benchmark når det kommer til billedkvalitet, ihvertfall ikke på DVD. Forskjellene mellom Blue ray versjonen og dvd versjonen var også her marginal, igjen man må minne seg selv på at man ser hi-def.
    Det er mye mulig at også denne filmen er en dårlig transfer. Hvis det er tilfellet så spør jeg hvor mange filmer lider under dette?
    Hva er hensikten med å betale hi-def pris hvis studioene ikke gidder å gi oss den kvaliteten de hyper?
    Skal se Hellboy i morgen og Kingdom of heaven på lørdag.
    Hvis ikke Kingdom of heaven imponerer stort konkluderer jeg med at hele HD kampanjen er hype og at forbedringen over DVD er så liten at jeg stiller spørsmålstegn ved HD formatenes eksistens.
    Jeg tror også måten man ser film på har mye å si. Jeg har jo i andre tråder beskyldt endel folk her inne for å gi en film "thumbs up" pga. ting jeg finner relativt uvesentlige for filmen, som puppestørelsen, størelsene på biceps, hvor mye det drønner i subwooferen og hvor fete biler det er osv.
    Jeg tror mye av det samme gjelder for bilde. Jeg stopper aldri filmen for å granske en scene eller går bort til lærrettet for å granske pixel størelsen osv.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan gjøre det veldig enkelt for seg selv ved å se litt i denne tråden:
    The New PQ Tier thread for Blu-Ray - AVS Forum

Som nevnt før; det finnes BD-er med veldig god bildekvalitet og BD-er med mindre god bildekvalitet, akkurat slik det alltid har vært med DVD-er.
    Mange DVD-er kostet mye penger selv om kvaliteten ikke var allverdens, slik er det her også. Har sett DVD-er med så dårlig bildekvalitet at kunne tro det var VHS. Kan ikke si at jeg har sett på DVD som hype eller stilt spørsmålstegn ved formatets eksistens av den grunn.

Goodfelles ligger på kopper, altså nest dårligst bildekvalitet.
    Hellboy og Kingdom Of Heaven ligger på gull, noe som tilsier at de skal ha meget god bildekvalitet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Etter å lest utallige innlegg med skryt av de nye HD-formatene BD og HDDVD, bestemte jeg meg endelig for å kjøpe en BD-spiller jeg også. Jeg hadde gledet meg som en unge til å endelig kunne få ta del i denne fantastiske HD-verdenen med sylskarpt bilde og utrolig lyd.

Hjemmekinoen min bestod av en 720 LCD projector (testvinneren Epson TW 700), rammelerret på 106 tommer, DVD spiller og reciever fra Yamaha.

Nå ble altså DVD spilleren byttet ut med en BD spiller og jeg satte inn BD versjoenen av Spiderman 3. Etter å ha sett filmen må jeg dessverre spørre:

Hva er egentlig all oppstanden rundt?

Det var ikke akkurat noen mindblowing opplevelse. Bildet ble kun marginalt bedre enn DVD versjonen på Yamahaen og lyden var mye lavere. Men lyden var bra, det skal jeg innrømme. Men likevel synes jeg det var skuffende at bildet ikke var bedre enn som så. Jeg synes ikke det var verdt de tusenlappene ekstra i hvertfall.
    Det er nesten så jeg lurer på om ikke linsa på projektoren din er riktig fokusert, oppkobblet med riktig kabel, (HDMI) ut/inn oppløsninger keystone justering osv. (eller en kanskje en liten tur hos en optikker for å sjekke egen fokusering kan være litt lurt....)

Har forøvrig ikke sett Epson TW 700 sammen med nedskalert 1920x1080 kildemateriale fra en BD spiller, men det forundrer meg om ikke denne kombinasjonen riktig satt opp ville kunne vise HD materialet på en langt bedre måte enn selv ganske gode SD DVD inspillinger.

Det å kjøre 720p visende utsyr med 1080p kilder er ikke optimalt for å se hva som ligger av informasjon og bildekvalitet i kildemateriale, og neste oppdattering burde nokk være å oppgradere til en full HD projektor, eller i alle fall sjekke hva en slik klarer i forhold til 720p modellen.

Bruker fortiden selv en HD1 projektor sammen med XE1 og BD10A HD-DVD og BD kilder på et 120" ramme lerret og en sitte avstand på 2,5-4 meter, og må bare tilstå at wow faktoren mellom SD og HD er der hver gang dette sammenlignes og testes. Brukte CRT projektor med 1080p oppsett før dette på de samme HD kilder, og den ga mye av den samme wow effekten mellom SD og HD den også, selv om det ikke resultatet ble et like knivskarpt bildet som det HD1 klarer, men med et sortnivå som nå er dypt savnet....

Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    En ting er i hvert klar. En god filmopplevelse avhenger definitivt ikke av oppløsningen på bildet. Jeg har hatt stor glede av å ha hjemmekino og kost meg med mange gode filmer. Det har vært riktig koselig, selv med kun SD.
    Dette er vel en situasjon mange av oss vel kan skrive under på (Dette vel også mye fordi det var vel DVD mediet som var mest tilgjengelig som kilde, og dermed stort sett ble den beste kilden man hadde til rådighet, og de fleste av oss har vel mange gode filmopplevelser fra dette formatet.).
    Har til og med klart å komme i "filmtranse modus" selv på 32" crt tven og selv mindre CRT skjermer tidligere, så at ikke oppløsning og mange av de andre bildeparameterene trenger å være helt på høyden bestandig for å nyte film, det er det nokk mye sant i.

Det jeg imiddlertid vil si til slutt når det gjelder å få frem hva som ligger i HD kildematerialet, er at ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet.

Du har i alle tilfeller en HD ready "flaskehals" i ditt system, og vil oppfordre deg til å teste en god fullHD projektor med BD og SD-DVD, og ikke se om det hjelper litt på den litt svake wow faktoren.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per i dag spiller jeg av mine rundt 1000 DVD-filmer på en Pioneer DV-989 AVi-S, hvor signalet blir oppskalert til 1920x1080i og overført via en 1 meter lang Monster HDMI-kabel til en Pioneer PDP-508XD. Begge disse enhetene har vært gjennom mange timers tidkrevende og nitidig kalibrering for optimalt resultat. Sitteavstand: 2,5 meter ved 50" med 1365x768p = Punktet hvor pikselstrukturen fader ut/forsvinner (jeg skal imidlertid innrømme at fordelen med HD øker proporsjonalt med størrelsen, så lenge man ikke skyver seg unna).
    Her ligger litt av kjernen. De allerfleste sitter 3-4m fra skjermen, og i gjennomsnitt 37-42 tommere. I din situasjon med 50 tommer, 768p oppløsning og avstand 2,5m så er jeg veldig enig med deg. 1920x1080p krever en sitteavstand på 1:1 iforhold til bredde etter min mening. Når dette forholdet i gjennomsnitt er både 4:1 og 5:1 eller større i de fleste hjem så er forholdet mellom optimalisert DVD og HD ikke veldig stor.

Selv så sitter jeg 2,5m unna 106 tommers lerret når jeg ser 1080p. Sett inn f.eks. Lost på BluRay i 1080p og forskjellen til DVD er ett kvantesprang.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Vel idag så jeg en annen film jeg kjenner godt - Goodfellas. Denne filmen har vel aldri vært noen benchmark når det kommer til billedkvalitet, ihvertfall ikke på DVD. Forskjellene mellom Blue ray versjonen og dvd versjonen var også her marginal, igjen man må minne seg selv på at man ser hi-def.
    Det er mye mulig at også denne filmen er en dårlig transfer. Hvis det er tilfellet så spør jeg hvor mange filmer lider under dette?
    Hva er hensikten med å betale hi-def pris hvis studioene ikke gidder å gi oss den kvaliteten de hyper?
    Skal se Hellboy i morgen og Kingdom of heaven på lørdag.
    Hvis ikke Kingdom of heaven imponerer stort konkluderer jeg med at hele HD kampanjen er hype og at forbedringen over DVD er så liten at jeg stiller spørsmålstegn ved HD formatenes eksistens.
    Jeg tror også måten man ser film på har mye å si. Jeg har jo i andre tråder beskyldt endel folk her inne for å gi en film "thumbs up" pga. ting jeg finner relativt uvesentlige for filmen, som puppestørelsen, størelsene på biceps, hvor mye det drønner i subwooferen og hvor fete biler det er osv.
    Jeg tror mye av det samme gjelder for bilde. Jeg stopper aldri filmen for å granske en scene eller går bort til lærrettet for å granske pixel størelsen osv.
    Ganske morsomt å lese dine innlegg om HD, det virker som om du har bestemt deg på forhånd at dette ikke er noe bra. I tillegg så har filmene du ser desverre dårlig kvalitet, men sånn er det på DVD også. Jeg har sett DVD filmer som knapt var bedre enn VHS versjonen. I tillegg må du huske at DVD har vært her i over 10 år og har utviklet seg hele veien, bildekvaliteten på de beste filmene i dag er veeeeldig mye bedre enn de beste var for 10 år siden. Det samme vil forhpentligvis skje med HD, tenk da hvordan kvalitet vi vil få om noen år.
    Se noen filmer som ligger høyt på listen bildekvalitetsmessig, og hvis du ikke syns det er noe bedre da kanskje du skal ta deg en tur tll optikeren. Har du fått hørt HD lyden enda? den er i mine ører også veeeeldig mye bedre,
    Nå vet ikke jeg hvor du bor, men hvis du vil kan du godt komme til meg for en sammenligningstest med HD vs DVD, men da må du ta med DVD fimene selv da jeg ikke har en DVD film igjen i samlingen. Har vel sett 2-3 dvd filmer siden oktober 06. Sånn var det da jeg fikk DVD også, bare at da så jeg ikke en eneste VHS etterpå...

Edit: Ser du bor i Oslo så det er jo ikke lange veien til Drammen. Skal vel ha en liten demo om en stund, og du er hjertelig velkommen da. Kan kontakte deg på PM hvis det er ønskelig...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD-formatet

Mange artige synspunkter på denne tråd!
    Faktum er at HD-formatet er tidenes største kvantesprang når det gjelder bildekvalitet for den vanlige konsument!
    Bildet er tilført over 1,5 mill. pixler kontra vanlig DVD,-så forskjellen er enorm!
    Men her som innenfor konsumentelektronikk generelt blir ikke resultatet bedre enn det svakeste ledd enten det gjelder Softw.,HardW,eller den menskelige faktor. Til de som er skuffet over HD (og har kvalifisert avspillerutstyr).Pkt. 1: gå til en optiker og få synet sjekket!!!
    Etter over 30 år i bransjen (hvor en i mange år har hatt glede av Betamax,VHS,DVD) er det først nå jeg vil påstå at vi kan kalle det "Hjemmekino"
    mvh.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Robert U.
    Faktum er at HD-formatet er tidenes største kvantesprang når det gjelder bildekvalitet for den vanlige konsument!
    Bildet er tilført over 1,5 mill. pixler kontra vanlig DVD,-så forskjellen er enorm!
    Det er litt kjedelig å quote seg selv, men du understreker på en måte det jeg prøve å få fram et par poster lengre opp:
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at mange lar seg overbevise av gode Blu-Ray/HD-DVD overføringer, og tallenes tale (1920x1080 >> 1280x720 >> 720x576) til at betydningen av 1080p er større enn den egentlig er. Man kan spørre seg: er "superduper-HD" med 8000x8000 pixler og 30ggr så mange pixler som 1080p mye "bedre" enn 1080p, eller kan de faktisk i mange situasjoner være akkurat like bra?

Jeg har foreslått et ulineært forhold mellom opplevd detaljgrad og ideell oppløsning (altså utenom kompresjonsartefakter etc), hvor en dobling i antall pixler gir "ett hakk" mer detaljopplevelse, før det hele flater ut ved et knekk-punkt. I følge den modellen så oppleves f.eks 720x576p som "to hakk" mer detaljert enn video-CD (som har 352x288 pixler). 720p oppleves som "ett hakk" mer detaljert enn DVD. Og 1080p oppleves som "ett hakk" bedre enn 720p _dersom_ vi ikke allerede har nådd "knekkpunktet", hvor gevinsten begynner å falle av.

-k

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Robert U.
    Men her som innenfor konsumentelektronikk generelt blir ikke resultatet bedre enn det svakeste ledd enten det gjelder Softw.,HardW,eller den menskelige faktor. Til de som er skuffet over HD (og har kvalifisert avspillerutstyr).Pkt. 1: gå til en optiker og få synet sjekket!!!
    Etter over 30 år i bransjen (hvor en i mange år har hatt glede av Betamax,VHS,DVD) er det først nå jeg vil påstå at vi kan kalle det "Hjemmekino"
    mvh.
    Tidenes største kvantesprang, ikke narr meg til å le. Det spranget gjorde vi når vi gikk fra VHS til DVD. Det har vært gjentatt så mange ganger her i denne tråden og andre steder at det begyner å bli utdebatert men her er det enda en gang.

Hvis man ikke sitter nært nok vil man ikke ha noe utbytte av 1080p kontra 720p. Slik er det i mitt tilfelle og jeg ser derfor ingen grunn til å anskaffe full HD utstyr (1080P) Siden jeg har meget bra utstyr og oppskaler SD til 720p opplever jeg ikke så stor forskjell at det forsvarer en investering i HD utstyr. Ikke minst er prisen på en HD film for høy foreløpig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD og HD-DVD ER et kvantesprang!

DVD, TV-sendinger og VHS har siden de kringkastede TV-signalenes morgen forholdt seg til PAL og NTSC-oppløsning på henholdsvis 480 og 576 linjer og et bildeforhold på 4:3. Ikke bare har vi fått en økning i oppløsning med en faktor på rundt 4.7, men også lagringskapasiteten har økt med en faktor på 5 i forhold til DVD.

Mange skryter i dag av at en godt overført DVD med god bitrate kan oppskaleres såpass bra at den konkurrerer med en middels HD-film på bildekvalitet enten vi snakker display med 720 eller 1080 linjer.
    Det man glemmer er hva HD-formatet (BD eller HD DVD) kan tilby i fremtiden når DET oppskaleres! For hvis DVD med sin underlegne komprimeringsstandard med hell kan skalere opp til rundt 5x antall bildepunkter av den opprinnelige, hva kan man ikke da få ut av en perfekt transfer på 1920x1080p, representert med betydelig mer effektive komprimeringsalgoritmer?

Vi snakker oppskalering til 3840x2160 punkters bilde uten problemer!

Med innførselen av film representert i 1920x1080/24 og effektive komprimeringsalgoritmer og bitrater, så stopper ikke potensialet for oppløsning i TV eller projektor ved dagens 1920/1080p. DVD oppskalerer bra, men når man får enheter som oppskalerer HD, så er det bare et spørsmål om tid før vi får displayenheter med enda høyere oppløsning enn vi har i dag, og da er det helt klart at DVD vil komme til kort.

Side 8 av 20 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •