HD - en skuffelse - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 398
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fleskebacon
    Klokt sagt, Potetgullherre. :-)

Jeg er forøvrig litt langsynt og liker dermed best å ha litt avstand til lerretet. I hvert fall såpass at jeg får med hele lerretet i synsfeltet uten å bevege øynene. (Og nei, jeg er ikke så svaksynt at jeg er totalt blottet for skarpsyn og dybdesyn. Ikke ennå i hvert fall. Har vel 0,5 og 0,75 på de respektive øyne, og det er nok til at det ikke er noe behagelig å sitte veldig nært. Men ikke nok til å bruke briller, for briller er vel ikke tøft?)

Jeg har ikke målt meg fram til "optimal filmavstand", men jeg kan tippe ca. 4-5 meter på et 92" lerret. Kan hende forklaringen er så enkel som det. Det er i så fall kjempebra for meg, så "slipper" jeg å investere i Full-HD pj... ;-)

.:vegard:.
    Jeg sitter nok mye nærmere, ca 2,5 meter unna og det gir for meg rimelig stor kinofølelse når lerret er 92 tommer (2 meter bredt mener jeg det blir i 16:9 formatet). Hva jeg satt da jeg ikke hadde Full HD projektor veit jeg ikke fordi det var i en annen leilighet, men det var en god del lengre unna.

Så såpass nærme gjør at jeg nå opplever SD som en god del mere slitsomt selvfølgelig.

Tror foresten synet mitt er i orden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    For min del var forskjellen helt ekstrem! Men mye pga 100 Hz bildefrekvens... Detaljene i bildet var også helt sinnsyk, så skjønner ikke hvorfor du ikke ser forskjell.

Jeg kan ikke klage på HD da jeg KUN har sinnsykt positive erfaringer til nå.
    Hmm leste et sted at BD spillere har kommet ut 1-2 år for tidlig og at det derfor muligens at dagens BD spillere ikke støtter fremtidige BD plater... Forsert utgivelse av BD på grunn av HD spillere...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kverulanter eller folk med dårlig råd som er her for og diskutere??? er enig i at det ikke er all verdens forskjell på 720p og 1080p ved første øyenkast.Men ved andre øyenkast så er det også forskjeller her, men sammenligne vanlig dvd med 720p er som natt og dag,to forskjellige verdener og det er ikke engang noe og diskutere hvis du da ikke sitter med en 32" på 4 meter.Når jeg sitter og ser en film i 720p så klarer jeg og konsentrere meg om filmen for det meste og går jeg tilbake til dvd så sitter jeg og henger meg opp i alle forstyrrelsene og kvaliteten i bildet.For alle som er opptatt av film og har et brukbart hjemmekino anlegg så er dvd vs hd det samme som vhs vs dvd rett og slett en åpenbaring og et must for de som elsker film

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bear
    Skuffelsen går kanskje på at man ikke får den store Wow opplevelsen. Denne uteblir dersom man ikke tydelig ser forskjell på SD og HD materiale etter kostbar oppdatering av hjemmeanlegget. Link under til artikkel om nettopp dette. Flere og flere skriver om denne problematikken, bl.a. hadde svenske Ljud og Bild en artikkel om anbefalte sitteavstander iforhold til skjermoppløsning og det diskuteres mye på nettet.

Plasma er best, men... Ser ikke forskjell på HD-klar og full HD - teknofil.no

VHS => DVD var en revolusjon i bilde, lyd og format (digitalt innholdet).
    DVD => HD er en evolusjon i bilde, tilsvarende lyd som DVD og uendret format.
    Noe mer hjernedødt har jeg aldrig lest,er det personer alla arne scheie eller gunde svan som var med i den testen,er jo bare helt sinnsykt at media kan bløffe som de vil

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg ble "mindblowa" da eg for første gang så lost i 720p på en 19" lcd :-O

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD => HD er en evolusjon i bilde, tilsvarende lyd som DVD og uendret format.
    HD-formatene er da vitterlig en evolusjon også på lydsiden. Har du hørt om Dolby TrueHD og DTS HD Master?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Er det kverulanter eller folk med dårlig råd som er her for og diskutere??? er enig i at det ikke er all verdens forskjell på 720p og 1080p ved første øyenkast.Men ved andre øyenkast så er det også forskjeller her, men sammenligne vanlig dvd med 720p er som natt og dag,to forskjellige verdener og det er ikke engang noe og diskutere hvis du da ikke sitter med en 32" på 4 meter.Når jeg sitter og ser en film i 720p så klarer jeg og konsentrere meg om filmen for det meste og går jeg tilbake til dvd så sitter jeg og henger meg opp i alle forstyrrelsene og kvaliteten i bildet.For alle som er opptatt av film og har et brukbart hjemmekino anlegg så er dvd vs hd det samme som vhs vs dvd rett og slett en åpenbaring og et must for de som elsker film
    Er ganske enig med deg.

Har jo tidligere lest om andre som har fortalt om en veldig forbedring i bildekvaliteten bare ved å bytte strømkabelen på projektoren.

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Er ganske enig med deg.

Har jo tidligere lest om andre som har fortalt om en veldig forbedring i bildekvaliteten bare ved å bytte strømkabelen på projektoren.

Veldig bra! Her på AVforum leser man side opp og side ned om kabeldimensjoner, om tap av kvalitet i en HDMI kabel om den er 1,3,5 eller 10 meter, og så kommer full1080p HD... så er det plutselig ingen forskjell på noe lengre...

Jeg jobber med film/video dag og natt, og forskjellen er nettopp det: dag og natt! takk Gud for HD!
    Så Blade Runner på blu ray i kveld, den filmen holder meget god kvalitet selv om den er fra 1982!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Julius Sounds
    Hei lenge siden jeg har postet noe her men
    Jeg har et tips til trådstarter ta en synstest.
    Jeg tok en i fjor siden jeg synes tven spesielt teksten var uklar.
    Hadde ca -0.5, Jeg har briller nå og er klar for HD-Kvalitet:-D
    Slenger meg på denne. Samboeren min og alle andre jeg har vist HD, som ikke er opptatt av audio/video, ser store forskjeller. "Åjjj så skarpe bilder" eller "så detaljert det ser ut" er utsagn som er vanlig. Helt utrolig at denne tråden eksisterer. Vil påstå at ser man ikke stor forskjell på SD og HD (720 el 1080) er det noe veldig galt ett eller annet sted...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kverulanter eller folk med dårlig råd som er her for og diskutere??? er enig i at det ikke er all verdens forskjell på 720p og 1080p ved første øyenkast.Men ved andre øyenkast så er det også forskjeller her, men sammenligne vanlig dvd med 720p er som natt og dag,to forskjellige verdener og det er ikke engang noe og diskutere hvis du da ikke sitter med en 32" på 4 meter...
    Folk har forskjellig utstyr og forskjellige forutsetninger når de er med på diskusjonen. Jeg foreslår at du ikke kaller folk kverulanter eller hinter om deres økonomi bare fordi de ikke deler dine opplevelser.
    For alle som er opptatt av film og har et brukbart hjemmekino anlegg så er dvd vs hd det samme som vhs vs dvd
    Jeg er ganske opptatt av film og teknikk, og for meg personlig så er ikke DVD vs HD det samme som VHS vs DVD nei. Det betyr vel at jeg er hjernedød, kverulant og nonchalant da?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe mer hjernedødt har jeg aldrig lest,er det personer alla arne scheie eller gunde svan som var med i den testen,er jo bare helt sinnsykt at media kan bløffe som de vil
    http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/whp...les/WHP092.pdf

Jeg anbefaler deg å lese denne rapporten.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD for meg er ingen skuffelse. Samboeren min som i utgangspunktet ikke har altfor mye peiling, ble veldig imponert! Kjører 1080p og er storfornøyd. Hvis noen er skuffet over HD, bør de kanskje vurdere å kalibrere prosjektoren/flatskjermen. Å stille inn bildet er alfa og omega, fabrikkinnstillingene på f.eks. flatskjermer er vanligvis ubrukelig. Jeg har brukt mye tid på å finne de rette innstillingene.

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv lik projektor som deg, og spiderman 3 blu-ray releasen er helt vill. dumt spørsmål: har du glemt å stille fokus på projektoren din?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er relativt.
    For dem som har sett DVD fra en standard DVD spiller og brukt oppkonverteringen i TV/PJ som ikke har vært veldig god så vil HD være veldig mye bedre.
    Hvis man har brukt en DVD spiller med Topp Oppkonvertering over flere år så vil forskjellen være markert mindre mellom SD og HD.

Tro mange som opplever så gigantisk forskjell er i første kategori.

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    HD-formatene er da vitterlig en evolusjon også på lydsiden. Har du hørt om Dolby TrueHD og DTS HD Master?
    Jo, for de som har støtte for avspilling av de nye lydformatene. Og hvor mange er det som har muligheten for å spille av dette i dag? Kommer onkelen din eller faren din til å bytte ut surround receiver (dersom han har) med en ny kun for å få med seg noen nye lydformat?

Klart at forskjellen mellom DVD og HD er stor dersom man sammenligner gammel DVD + CRT kontra HD bilde + HD lyd + topptrimmet prosjektor (1080p). Men poenget er at for veldig mange så vil ikke forskjellen bli dramatisk, fordi man ikke har utstyr for å høre HD lyd og man har den flatskjermen som ble kjøpt i fjor/forifjor med tekniske begrensinger og som kun er HD-ready.

Og sitter man litt lenger unna enn optimalt, så viser undersøkelser at mange ikke klarer å se hvilket format som avspilles...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, for de som har støtte for avspilling av de nye lydformatene. Og hvor mange er det som har muligheten for å spille av dette i dag?
    Alle med HD-receivere - og de begynner det å bli en del av. Samt alle med HDMI-receivere som kan ta imot LPCM - og de er det ganske mange av (er usikker på Denons 05-serie, men fra og med 06-serien er dette en mulighet, samt nyere Pio etc.).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si meg enig med trådstarter jeg også. Kjøpte en Toshiba HD spiller samt Transformers HD fra elkjøp for noen uker siden. Rigga opp spilleren med 1meter HDMI kabel til min Sony Bravia 50"(1080) bakprojeksjonstv.

I mine øyner synes jeg ikke det var verdt prisen, selv om spilleren kostet 2000,- kr. Det er klart at det var visse forskjeller i en del scener, men ikke no stor aha opplevelse som jeg kanskje hadde forventet.

Enden på visa er at dvd spilleren ble levert tilbake, og jeg har gått tilbake til min gode Pioneer dvd spiller med HDMI utgang

Newcomer borgsol1 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av subwoofah
    Skal si meg enig med trådstarter jeg også. Kjøpte en Toshiba HD spiller samt Transformers HD fra elkjøp for noen uker siden. Rigga opp spilleren med 1meter HDMI kabel til min Sony Bravia 50"(1080) bakprojeksjonstv.

I mine øyner synes jeg ikke det var verdt prisen, selv om spilleren kostet 2000,- kr. Det er klart at det var visse forskjeller i en del scener, men ikke no stor aha opplevelse som jeg kanskje hadde forventet.

Enden på visa er at dvd spilleren ble levert tilbake, og jeg har gått tilbake til min gode Pioneer dvd spiller med HDMI utgang
    Har samme tv som deg og fikk vel heller ikke noen spesiell aha opplevelse, enkelte scener som skilte seg ut (skeleton key), har sett litt på the shining som var forbausende bra alderen tatt i betraktning..

Hvor langt unna tv'n sitter du?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av borgsol1
    Har samme tv som deg og fikk vel heller ikke noen spesiell aha opplevelse, enkelte scener som skilte seg ut (skeleton key), har sett litt på the shining som var forbausende bra alderen tatt i betraktning..

Hvor langt unna tv'n sitter du?
    Interessant Er ikke helt sikker. Vil tippe mellom 2.5 - 3 meter et sted

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av subwoofah

Gikk fra en Oppo 980 DVD spiller til en Sony BDP-300 Blu-Ray spiller. Merket markant forskjell på DVD filmer. Oppo'en var god til oppskalering, men Sony'en var markant bedre. Når det gjelder Blu-Ray filmer er det vekslende resultat. En god DVD film (høy bitrate, god transfer) kan faktisk se like bra ut som en "dårlig" HD film. Har opplevd det på noen. Samtidig som jeg må si at dersom du har en god HD film er forskjellen merkbar. I alle fall for meg (og jeg bruker briller av og til).

Har prosjektor, 720p oppløsning, 70 tommer og 3,5 meter fra lerret.

/Øystein

Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •