HD - en skuffelse - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 398
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Mange påstår at det er på lydsiden den største forskjellen er. For min del er HD-lyden et sikkelig løft i forhold til DD og DTS.
    Ingen ting hadde vært bedre, jeg er bare skeptisk til hele HD marketing hypen.
    Jeg er faktisk veldig fornøyd med DD eller DTS 5.1 lyd slik det er nå så jeg sliter litt med å skjønne hvor det enorme kvantespranget i lydkvalitet skal utarte seg. Men som sagt jeg er klar for en positiv overraskelse.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett denne sammenligningen mellom DVD og HD-materiale fra Ringenes Herre?

Fellowship of the Ring - HD vs DVD

Her virker forskjellen enorm, klikker man på bildene kan man laste ned org. filer. Ingen tvil om at denne skal i BR-hylla...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Sett denne sammenligningen mellom DVD og HD-materiale fra Ringenes Herre?

Fellowship of the Ring - HD vs DVD

Her virker forskjellen enorm, klikker man på bildene kan man laste ned org. filer. Ingen tvil om at denne skal i BR-hylla...
    Den er bl.a linket til i innlegg nr.2 i denne tråden.

Jeg er litt skeptisk til denne linken. Jeg så den på nett for minst to år siden, mener jeg. Hvor har han fått tak i denne HD-utgaven?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh filler'n, se der ja... ops:

Hvor bildene stammer fra aner jeg ikke, men jeg lever i troen om at alt man leser på internett er sant... :-)

Ser det finnes torrentfiler med følgende info:

Lord of the Rings: Return of the King EE / HD 1080p Xvid / AC3 5

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Ingen ting hadde vært bedre, jeg er bare skeptisk til hele HD marketing hypen.
    Jeg er faktisk veldig fornøyd med DD eller DTS 5.1 lyd slik det er nå så jeg sliter litt med å skjønne hvor det enorme kvantespranget i lydkvalitet skal utarte seg. Men som sagt jeg er klar for en positiv overraskelse.
    Dolby Digital og Dts har vel maks bitrate på 640kbps/1,5mbps. Dolby TrueHD og DTS HD Master Audio har vel maks bitrate på 18Mbps/24Mbps så det sier seg jo selv at det er en stor forbedring på lydkvaliteten.

Jeg ser bare på Blu-ray og HD DVD om dagen, en sjelden gang DVD men da blir jeg bare sikkelig skuffet og angrer sikkelig.:-D Jeg se på løftet på bildekvalitet som meget stort på Blu-ray og HD DVD kontra DVD og gleder meg til fortsettelsen. Hvis Blu-ray/HD DVD utvikler seg like mye som DVD har vi mye fint i vente. Lydkvaliteten opplever jeg som et enda større løft enn bildekvaliteten. Etter å ha fått meg en spiller som sender alle lydformatene ut i bitstream til forsterkeren min har det blitt enda bedre, Dolby TrueHD, DTS HD Master Audio og ukomprimert PCM høres bare helt utrolig ut på de beste utgivelsene. Selv DD+ høres meget bra ut på enkelte utgivelser.

Etter å ha kommet skikkelig inn i HD verdenen(har sett godt over 200 filmer i HD, mange av de flere ganger) er jeg klar for enda mer og jeg går ikke tilbake til DVD igjen!

Skjønner ikke hvorfor vi skal være så skeptiske til nye ting hele tiden, jeg personlig syns det er spennende å teste nye ting og er meget fornøyd med HD "revolusjonen"...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg

Jeg er litt skeptisk til denne linken. Jeg så den på nett for minst to år siden, mener jeg. Hvor har han fått tak i denne HD-utgaven?
    LOTR er vel vist på amerikansk HDTV... Nå er det lenge siden jeg har sett LOTR på DVD, men jeg kan ikke huske at det var så dårlig bildekvalitet på den, det er vel en av de beste utgivelsene (alle tre extended editions) som er gitt ut på DVD. Og jeg vil tro at når de eventuelt kommer på HD(nå er det jo sikkert at det blir Blu-ray) blir referansemateriale både bilde og lydmessig.
    Mvh Andreas

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Star Wars har også blitt sendt i HD i USA (på samme måte som LOTR), i 1080i.
    Men jeg synes kvaliteten ikke var verdt å bli kalt HD..

Uansett, dersom det er sendt på tv, har det blitt rippet, og kan være masse forskjellige grupper som har "release" på dem. Det kan også være forskjellig kvalitet på de forskjellige.

Når disse blir utgitt på ett HD format(helst BD) blir nok kvaliteten mye bedre enn det som de har brukt til sammenligning.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Star Wars har også blitt sendt i HD i USA (på samme måte som LOTR), i 1080i.
    Men jeg synes kvaliteten ikke var verdt å bli kalt HD..

Uansett, dersom det er sendt på tv, har det blitt rippet, og kan være masse forskjellige grupper som har "release" på dem. Det kan også være forskjellig kvalitet på de forskjellige.

Når disse blir utgitt på ett HD format(helst BD) blir nok kvaliteten mye bedre enn det som de har brukt til sammenligning.
    Jeg har sett StarWars III Revenge Of The Sith på Canal+HD og jeg kan ikke tro annet enn at det var en oppskalert versjon. Jeg har ikke sett noe om at StarWars og LOTR har blitt lansert til TV-industrien i ferdige remastrede HD-versjoner.
    På TV4 HD viser de programmer og filmer ofte, men få versjoner er annet enn oppskalert materiale og kvaliteten er mildt sagt varierende.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei lenge siden jeg har postet noe her men
    Jeg har et tips til trådstarter ta en synstest.
    Jeg tok en i fjor siden jeg synes tven spesielt teksten var uklar.
    Hadde ca -0.5, Jeg har briller nå og er klar for HD-Kvalitet:-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett StarWars III Revenge Of The Sith på Canal+HD og jeg kan ikke tro annet enn at det var en oppskalert versjon. Jeg har ikke sett noe om at StarWars og LOTR har blitt lansert til TV-industrien i ferdige remastrede HD-versjoner.
    På TV4 HD viser de programmer og filmer ofte, men få versjoner er annet enn oppskalert materiale og kvaliteten er mildt sagt varierende.
    Starwars som jeg fikk tak i skulle være i 1080i, men fargene var dårlig, og detaljene gjorde at de så verre ut enn DVD versjonene.
    Er enig om at det kan være oppskalert, men det kan også være at de har kjørt noen filter for å gjøre forskjell på DVD og "HDTV" versjonen.

Har ikke hørt noe om at StarWars kommer i 1080p i den nærmeste fremtid, vil ikke tro de har remastret disse to ganger, en gang for HDTV og en gang til for BD/HD DVD. Det ville kostet altfor mye penger.

Men, LOTR kan være anderledes, er vel ikke usannsynlig at de blir lansert i BD/HD DVD iløpet av året. Er jo mulig det er en ordentlig versjon av LOTR som har gått på HDTV i USA, men lyden er vel ikke akkurat DTS HD

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste filmene holder relativt laber kvalitet vil jeg si. Det gikk noen klipp fra Return Of The King da jeg fikk Canal+HD og de så rimelig bra ut, men HD DVD og Blu-ray kvalitet holdt de ikke.
    Mvh Andreas

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ikke er overbevist om forskjellen på HD og SD fra før, så kommer denne til å gjøre jobben.

YouTube - Mad TV - Dr. Phil's H.D. camera.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes forskjellene mellom vanlig DTS og spesielt DD, er stor. Jeg vil nesten tro du vil få deg en overraskelse dersom du ikke har hørt en film med godt HD lydspor...

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var meg som startet denne "skuffende" tråden. Nå har jeg sett 300 på BD, og faktisk ble jeg mer positivt overrasket over denne filmen enn av SM3. Og det til tross for at bildet i 300 er kornete (en effekt antar jeg).

Så nå er jeg ikke så skuffet lenger og gleder meg til å se mer. Det er bare så synd at ikke "alle" nye filmer kommer på BR/HDDVD også. Virker som om det foreløpig kun er gamle klassikere, eller nye storfilmer. Det er ofte mye bra film blant nye "ikke-storfilmer" også, og de faller ofte litt utenfor...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    300 var laget slik ved å legge på filter. Hvor mange og hvor mye effekt vet jeg ikke. Men det er meget bra bilde ja.

Tror BluRay blir å satse fullt fremover med å lansere titler i hytt å gevær.
    Men alle filmer kan jo ikke bli relansert, det koster noe penger å overføre til hd.

En film du burde sjekke ut er The Transporter (ikke nr.2).
    Det er en "b"film hvor jeg ble meget overrasket over både lyd og bilde kvaliteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange svar her, men jeg slenger på noe som nok allerede er sagt mange ganger.

Først; jeg er helt enig med mange av dere som jubler over hd-filmer og skryter av sylskarpe bilder, ingen pulldown-problemer osv. Det ER et løft i den tekniske kvaliteten på bildet, ingen tvil om annet.

Men for meg er film mer enn en bitstream på ei plate og piksler på et lerret. En film er et stykke kunst, og det er helheten rundt filmopplevelsen som er avgjørende for opplevelsen. God sofa, god atmosfære, riktig lys, jevn og god lyd, godt og riktig justert bilde, behagelig sitteavstand, ingen påfallende eller plagsomme feil eller mangler ved ventilasjonsanlegget... Slik kan jeg fortsette til i morgen tidlig. Det er mye som virker inn på filmopplevelsen som en helhet. For det er snakk om en helhet. Og midt oppi denne store helheten utgjør forskjellen mellom SD og HD i mine øyne svært lite. Det er faktisk nesten ubetydelig.

Så spørsmålet er; ser du på den tekniske bildekvaliteten eller ser du på filmen?

.:vegard:.

Newcomer Skyhawk sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Dersom man ikke er overbevist om forskjellen på HD og SD fra før, så kommer denne til å gjøre jobben.

YouTube - Mad TV - Dr. Phil's H.D. camera.
    Jeg er i allefall overbevist!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Dolby Digital og Dts har vel maks bitrate på 640kbps/1,5mbps. Dolby TrueHD og DTS HD Master Audio har vel maks bitrate på 18Mbps/24Mbps så det sier seg jo selv at det er en stor forbedring på lydkvaliteten.
    Nei, det sier seg ikke selv. FLAC er halve bitraten av CD og samme kvalitet. 320kbps mp3 er den doble bitraten av 160kbps men for et overraskende stort antall lyttere og lydfiler så er forskjellen null eller nært null.

At lydsporene kan være bedre på HD-DVD og BluRay enn de er på DVD er meget mulig, men det kan skyldes både menneskene som lager lydsporet, og formatet som leverer det. For oss som bare kjøper ferdige utgivelser er det svært vanskelig å skille de to faktorene, bare se på debattene som har gått om SACD vs CD.
    Skjønner ikke hvorfor vi skal være så skeptiske til nye ting hele tiden, jeg personlig syns det er spennende å teste nye ting og er meget fornøyd med HD "revolusjonen"...
    Det er alltid spennende med noe nytt. Jeg koser meg med nyanskaffet HD-DVD.

-k

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Nei, det sier seg ikke selv. FLAC er halve bitraten av CD og samme kvalitet. 320kbps mp3 er den doble bitraten av 160kbps men for et overraskende stort antall lyttere og lydfiler så er forskjellen null eller nært null.

At lydsporene kan være bedre på HD-DVD og BluRay enn de er på DVD er meget mulig, men det kan skyldes både menneskene som lager lydsporet, og formatet som leverer det. For oss som bare kjøper ferdige utgivelser er det svært vanskelig å skille de to faktorene, bare se på debattene som har gått om SACD vs CD.

-k
    Nå har jeg sammenlignet en del lydspor på Blu-ray og HD DVD og har enda tilgode å finne en film der Dolby Digital/DTS er bedre enn Dolby TrueHD, Ukomprimert PCM eller DTS HD Master Audio. Så generelt sett kan jeg si at bitraten er rimelig avgjørende for lydopplevelsen, men en dobling kan kanskje ikke alltid være så lett å oppdage. Men med Dolby Digital/DTS vs Dolby TrueHD, Ukomprimert PCM og DTS HD master Audio snakker vi fort om en 10 dobling i bitrate og det er lett å høre!!:-D
    Mvh Andreas

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Det er alltid spennende med noe nytt. Jeg koser meg med nyanskaffet HD-DVD.

-k
    Kan hende at alt ikke har akademiske løsninger ?

Side 4 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •