HD - en skuffelse - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 398
    Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg blir sjelden veldig imponert over HD filmer om dagen, siden jeg nesten kun ser ting i HD, men jeg blir ofte direkte skuffet over DVD kvaliteten de få gangene jeg blir tvunget til å teste en av dvd'ene i hylla (i hovedsak norske filmer). Det er ikke alltid bare oppløsningen som gjør det - men i mye større grad omfanget av artifacts (dette varierer selvsagt mye).

En ting er filmer - der er det ofte mange faktorer som spiller inn før man får et bra bilde. Det som ER wow er å se f.eks. American Idol i HD og etterpå slå over på TV2 sin liksom-idol i elendig analog letterbox format... Da forstår man hva man går glipp av i Norge ved å ha så trege kringkastere.

Det er enkelte ting som ser MYE bedre ut enn annet - og for min del er TV serier mye bedre enn filmer på kvalitet om dagen. NCIS, Numb3rs og Weeds i 720p er mye mer imponerende enn de fleste filmer, som tross alt har gått en lang prosess både via analoge og digitale effekter (oftest grain og fargeeffekter for å "skjule" bruken av digitale kamera - 300 er et godt eksempel på dette).

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg veit så har Band Of brothers kun gått på tv i 1080i så tror ikke det er ekte 1080p materiale.... Mulig jeg tar feil her, og uansett så har ikke band of brothers det skarpeste bildet i HD heller. (snakker selvfølgelig om 1080i hdtv-rip)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Jeg må legge til at dette er ikke på langt nær det skarpeste 1080p materialet jeg har sett, men det var det jeg fant i farten.)
    Fin sammenligning, selv om jeg opplever forskjellene som mye større enn det denne sammenligningen viser.

Forøvrig er jeg enig i at forskjellene mellom SD og HD er høyst subjektive, men de tekniske forskjellene er likevel tilstede.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Etter det jeg veit så har Band Of brothers kun gått på tv i 1080i så tror ikke det er ekte 1080p materiale.... Mulig jeg tar feil her, og uansett så har ikke band of brothers det skarpeste bildet i HD heller. (snakker selvfølgelig om 1080i hdtv-rip)
    Band of Brothers HDDVD (Japan) screencaps:
    AVS Forum - View Single Post - HD DVD movie screenshot thread...[big files]

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hensikten med å vise dette bildet er å illiustrere hvor mye potensiell informasjon som kan forsvinne ved å nedskalere fra 1080 til 720. Videre viser det hvor mye gap det er fra SD signal opp til 720 og ikke minst 1080. Ved oppskalering fra SD så må denne informasjonen interpoleres opp (med avanserte algoritmer) og kvaliteten kan bli forskjellig alt etter hvor god kilden og kildematerialet er.
    Men figuren er misvisende. Synet vårt oppfatter ikke 2 megapixel som dobbelt så mye informasjon som 1 megapixel, vi oppfatter det som "litt skarpere" (selv om informasjonen som må til for å enkode et ukomprimert bilde dobles).

Mennesket er ikke en datamaskin og vi oppfatter ikke informasjonen i et bilde i form av megabyte.

Dersom du skulle representere formatene perseptuelt fornuftig så måtte du gjøre noe ala dette:

Dette er forresten en fin link:
    Webvision: Spatial Resolution

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men figuren er misvisende. Synet vårt oppfatter ikke 2 megapixel som dobbelt så mye informasjon som 1 megapixel, vi oppfatter det som "litt skarpere" (selv om informasjonen som må til for å enkode et ukomprimert bilde dobles).

Mennesket er ikke en datamaskin og vi oppfatter ikke informasjonen i et bilde i form av megabyte.
    Litt presisering her: Jeg prøver å illustrere hvor mye (potensiell) informasjon det kan ligge i de forskjellige oppløsningen, ikke (som du) hvordan øyet oppfatter dem. Jeg sier potensiellt ettersom bilde-materialet på SD/HD er komprimert og følgelig er resultatet avhengig av hvor mye som faktisk kan hentes ut. Det er dette potensialet som en mister endel av ved å gå fra 1080 til 720.

Ellers er det jo en høyst interessant artikkel du linker til.

En liten digresjon: Noen (stort sett eldre) avspillere/TV'er/projektører omskallerer 1080 til 720 på en litt kjedelig måte ved å gå via 480 oppløsning (1080 -> 480 -> 720). Det gir selvfølgelig en stor kilde til å miste enda mer informasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først min egen oppfattning: Jeg synes at HD formatene representerer et stort løft, både på lyd og bilde, og kommer til å kjøpe mye HD materiale fremover. Men, jeg må også innrømme at den første visningen var et lite antiklimaks i forhold til forventningene. Forskjellen ble helt klart større når 1080p pj kom i hus. Problemet for de(t) nye HD formatene er slik jeg ser det som følger:

1. Av alle gjester som har sett på differansen mellom HD og SD hos meg (anslagsvis 20+) er det kun 1!! som har sagt "wow"! Alle de andre har trukket på skuldrene i mer eller mindre grad og noen har ikke sett forskjell i det hele tatt. Når de ikke får den gode opplevelsen hos meg (1080p på 100" lerret), så får de det garantert ikke på en 32-40" lcd.

2. Jeg antar at alle som trykker bokstavsekvensen avforum på tastaturet sitt i utgangspunktet er laaaaangt over gjennomsnittelig interessert i lyd og bilde. Når det også her diskuteres om forskjellene er mellom HD og SD er verdt pengene, så gir dette ingen grunn til optimisme for utbredelse av HD blant hvermannsen.

3. Folk har mange dvdspillere. Man ønsker ikke å kjøpe et eksemplar av en film til godstua, og nytt eksemplar til hytta/bilen/barnerommene. Kan nevne som eksempel at undertegnede aldri har fått et så megetsigende blikk av min 6 år gamle datter, som da jeg måtte forklare at denne animasjonsfilmen kun kan sees i kjellerstua på denne spilleren. Det var bortimot det dummeste hun noen gang hadde hørt...

4. Det står 1080i eller 1080p på alle dvdspillere som selges i dag, til og med på Lidl. I tillegg står det HD-ready eller Full HD på TV'n. Godt hjulpet av en fremoverlent selger i butikken, tror derfor svært mange at de allerede har HD.

5. Pris. Det vil aldri selges mange HD-filmer når det står veiledene pris 349,- eller 299,- når SD-alternativet selges til 129,- i de store elektronikkjedene. Det hjelper lite at HD-filmene er "satt ned" til 249,- Jeg har problemer selv å forsvare kjøp til disse prisene. Vet at de prises lavere på nettet, men det etterlatte inntrykket er likevel at dette er dyrt.

Jeg tror at det som kan få fart på HD er HDTV, og da spesielt sportssendinger. Fotball i HD er kanskje det som gir størst wow-faktor. Når fotball EM til sommeren sendes i HD vil dette føre til at flere blir introdusert til formatet, og kanskje deretter vil begynne å kjøpe HD filmer.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forskjellen er etter min mening helt sinnsyk,kjører på BenQ 8720 og 120"lerret og det er rett og slett trist og se på vanlig dvd etter og ha sett en film i hd

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=EON]Først min egen oppfattning: Jeg synes at HD formatene representerer et stort løft, både på lyd og bilde, og kommer til å kjøpe mye HD materiale fremover. Men, jeg må også innrømme at den første visningen var et lite antiklimaks i forhold til forventningene. Forskjellen ble helt klart større når 1080p pj kom i hus. Problemet for de(t) nye HD formatene er slik jeg ser det som følger:

QUOTE]

Svært godt innlegg. Problemet til HD er at de store massene er mer enn godt nok fornøyd med film på DVD/flatskjerm. Jeg har sagt det før og sier det igjen, den virkelige vinneren av formatkrigen er ikke den som slår det andre HD-formatet, men snarere den som klarer å flytte DVD fra sin (tilsynelatende) urokkelige posisjon.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD -> 720p er vel ca 2ganger flere pixler
    720p->1080p er vel også 2ganger flere pixler

Det er mye lettere å se forskjell mellom dvd og 720p
    Ser omtrent alt av tvserier i 720p, og blir nesten deprimert når jeg ser DVD/Xvid igjen..

Kan skjønne at folk har satt hd på en pidestall, men selv merker jeg mye forskjell både på lyd og bilde.
    Kanskje man merker mer forskjell hvis man har vendt seg til hdmateriale.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vist en BD-film til noen folk. De skjønte ikke at det var BD før jeg sa det etter filmen. Men så er heller ikke de særlig smarte, når det kommer til slikt.

Newcomer format.fighter sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    forskjellen er etter min mening helt sinnsyk,kjører på BenQ 8720 og 120"lerret og det er rett og slett trist og se på vanlig dvd etter og ha sett en film i hd
    Hvordan vil du beskrive forskjellen på Youtube kvalitet og DVD på samme utstyr? Er det større forskjell eller mindre forskjell på det og DVD til HD? Hvis det er større, hvilket ord bruker du da?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Nei jeg trodde heller ikke at det var nødvendig med full HD, det ble dog et tema her. Jeg skylder dessuten å si at jeg ikke har testet HD lyd så det kan godt stemme at det er et løft.

Ellers så var det jo fint å høre at din "gamle" svigerfar på 55 år så forskjell, da er det vel håp for meg også selv om jeg fyller 60 senere i år :-)
    Han har opperert øye( om det er begge husker jeg ikke) og kjører ikke bil etter mørkets frembrudd... Så synet hans er dessverre ikke godt...

Edit: Legger til noe mer i stede for å poste en til:

Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Flere har med riktighet påpekt at opplevelsen er subjektiv, og det vil nok variere hvor stor forskjell den enkelte vil merke. I tillegg har man jo forskjell i hardware.
    Det varier til og med hva slags humør man er i

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg stappet den første BD-filmen i maskinen visste jeg egentlig hva jeg ville oppleve, så det kom ikke som en overvelmende bølge, for å si det sånn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erik Nygård
    Forskjellen er ikke marginalt bedre, den er stor. Spesielt på prosjektør. Selv når jeg ser HD på 720p TV er forskjellen betydelig. Farger og kontrast og detaljer er mye bedre. Eksplosjoner og hudtoner er mer realistiske. Heller ikke jeg så den store forskjellen i begynnelsen, øynene har nok gradvis tilvent seg det bedre bildet. Det hjalp nok også å få kalibrert prosjektøren ordentlig.
    Jeg har oppgradert anlegget mitt det siste halve året og har i hver oppgradering opplevd en markant forbedring i billedkvalitet.
    Har nå en Hitachi TX300 prosjekter og en Sony S300 BR spiller. Min forrige spiller var en Oppo 980 (det også en vedig god DVD spiller). Kjører oppløsning på 720p mot Hitachi-en (kjører jeg 1080i blir det gjort om til 540p og deretter oppskalert til 720p og det er en dårlig løsning). Bildet er på ca 70 tommer og sitteavstand 3,5 meter.

Prosjektor er kalibrert med DVE.

Det første jeg gjorde når jeg fikk Sony'en var å koble både denne og Oppo samtidig (via en HDMI switch) for å sammenligne bildet. Kjørte et par DVD filmer (samme film, parallellt) og pauset filmen på noenlunde samme sted. Det første jeg la merke til var at Sony'en var bedre enn Oppo på å skalere opp et DVD bilde til 720p. Mer dybde i bilde og større fargeutvalg. Etterpå så jeg en av de samme filmene parallellti BR format. Og da var forskjellen på mitt anlegg absolutt merkbar.

For midt vedkommende har oppgradering fra vanlig DVD til HD format vært verdt pengene. Det eneste jeg angrer på er kjøp av Oppo'en. Den ble bare 4 mnd gammel men jeg finner vel et annet bruk for denne (hvis bare Warner hadde bestemt seg i fjor høst og prisene på Sony'en hadde gått ned før...)

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tviler ikke på at praktisk talt alle vil se forskjell når man sammenligner direkte men hvis man må gjøre det for å se forskjellene så undebygger jo det i seg selv at forskjellene er små.

Man må også huske på, som det er sagt her tidligere, at vi som er på AV-forum er mer enn gjennomsnittlig intresert i dette og de fleste av oss går fra en meget god DVD spiller som oppskaler til 720P eller 1080i og vi opplever kansje derfor mindere forskjell en hvermansen som har en billig DVD spiller.

Bransjen er veldig klar på at krigen om utbredelse av HD ikke står mellom BD og HD-DVD men mellom HD og SD oppskalert til HD.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går hadde jeg veldig lyst til å se film på kvelden. De lokale butikkene hadde ikke noen Blu-ray-filmer som fristet eller som var priset noenlunde normalt. Det skal litt til før jeg gidder å bruke 250-300 kroner på en film.
    Jeg kjøpte i stedet et par DVD-er. En av dem var Mr. Brooks. Jeg ser denne har fått skryt for bildekvaliteten, spesielt i HD.
    Filmen var bra den, men bildet var i mine øyne ikke mye å skryte av. Etter å ha sett en HD-film er DVD ikke rare greiene. Fargene og spesielt svartnivået i filmen var elendig. Svart var grått. Bildet var ganske klart men fargene var tamme. Min kone reagerte også på dette.

Nei, takke meg til HD-filmer. Forskjellen er i mine øyne stor.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort-Hvitt til Farger var en enorm overgang.

VHS til DVD var en merkbar forbedring, både i form av billedstabilitet og skarphet, men også pga meny-mulighetene.

Stereolyd til Multikanal var også en skikkelig overgang.

Men alt dette var på plass hos mange, da man nylig skulle gjøre "hoppet" opp til litt skarpere bilde og litt rikere lyd. Og dersom du ikke har skjerm/prosjektor og lydanlegg som er i stand til å avsløre forskjellen, så kommer du til å trekke på skuldrene over "revolusjonen."

Og det er nettopp dette som har skjedd.

Full HD er for dem som har Full-HD prosjektor og stort lerret.
    For alle andre, med skjermer under 65", er HD-Ready mer enn tilstrekkelig.

Og dersom du velger litt kløktig når det gjelder avspiller for SD DVD, så vil du få deg noen overraskelser når det gjelder oppskalering, om skjermen du oppskalerer til er god.
    Jeg bruker en Mac mini som oppskalerer til en Pioneer Kuro HD-Ready 50". Simpelthen fantastisk bilde. Så bra at jeg droppet planene om å skulle skaffe meg prosjektor. (Sitter 3,5m fra skjermen).
    Jeg har pengene, og jeg har alltid vært teknikknerd som måtte ha ting tidlig - men når det gjelder overgangen opp til HD så har jeg valgt å stå av til filmene kommer ned i et fornuftig prisleie. Med mitt oppsett ser jeg ikke noe behov for å skulle begynne å bytte ut mange hundre DVD-er, for å få en relativt liten forbedring.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det er forskjell, men den er ikke jawdropping, showstopping - all out WOW! som mange her inne vil ha det til.
    Det er krispere og smoothere, men man må faktisk sitte å lete etter detaljer for å få med seg kvalitetsforskjellen.
    HDlyd har jeg enda ikke prøvd, men er rimelig sikker på at her er det enda mindre å hente.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    HDlyd har jeg enda ikke prøvd, men er rimelig sikker på at her er det enda mindre å hente.
    Mange påstår at det er på lydsiden den største forskjellen er. For min del er HD-lyden et sikkelig løft i forhold til DD og DTS.

Side 3 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •