HD - en skuffelse - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 20 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20
Viser resultater 381 til 398 av 398
    Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitter og ser filmen The Rock på en 42" plasma fra 3 m avstand i 720p og kan ikke fatte og begripe at folk ikke ser forskjell, så denne før på en oppegående dvd spiller( Denon 2910) men det her er helt nydelig, og jeg har andre filmer som overgår denne til gangs. Nei la oss bare være gla for at vi kan nyte gofilmene våre i enda bedre kvalitet enn før folkens og ikke krangle, og lyden... jeg hadde kjøpt et nytt format selv om bare lyden hadde vært det den er på BD.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Via Brafilm.no fikk jeg Eyes Wide Shut på BD forrige helg. Gledet meg til en seig film med en skjerm fyllt opp at sulskarpe bilder av nakne deilige kropper
    Men neida, bildet var selfølgelig omtrendt som DVD-versjonen og jeg har uansett ikke reciever som tar PCM. Kikker så på lista over rangeringen av BD-filmer og nevnte film får selvsagt stryk.
    Det burde være krav om at transfer til BD burde være synlig bedre enn DVD. Hadde jeg vist denne filmen til kompiser så hadde jeg ikke skjønt poenget med HD i det hele tatt. Er så lei av at bransjen pusher ut filmer uten å legge noe ressurser i at det HD-formatet skal bli så bra som dem skryter av. Filmen som sådan er jo herlig.
    Godt jeg har andre filmer med knallbilde, og når skattepenga kommer så blir det kanskje HD-lyd også.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Via Brafilm.no fikk jeg Eyes Wide Shut på BD forrige helg. Gledet meg til en seig film med en skjerm fyllt opp at sulskarpe bilder av nakne deilige kropper
    Men neida, bildet var selfølgelig omtrendt som DVD-versjonen og jeg har uansett ikke reciever som tar PCM. Kikker så på lista over rangeringen av BD-filmer og nevnte film får selvsagt stryk.
    Det burde være krav om at transfer til BD burde være synlig bedre enn DVD. Hadde jeg vist denne filmen til kompiser så hadde jeg ikke skjønt poenget med HD i det hele tatt. Er så lei av at bransjen pusher ut filmer uten å legge noe ressurser i at det HD-formatet skal bli så bra som dem skryter av. Filmen som sådan er jo herlig.
    Godt jeg har andre filmer med knallbilde, og når skattepenga kommer så blir det kanskje HD-lyd også.
    Nå kan vel ikke alle filmer være sylskarpe hele veien, selv om de kommer på BD. Her må man vel granske den originale film emulsjonen bilde for bilde for å sjekke hvilket skarphets potensialet disse har for å vite mer om det.

En annen ting er det at man blir jo vant med BD kalitet etter en stund, og det er ikke sikert at bilde kvaliteten er nede på DVD nivå, hvis man ikke faktisk sjekker dette.

Det som vel blir hoved forskjellen mellom DVD og BD i slike tilfeller er at for DVD versjonen vet man ikke om det er oppløsningn på mediet eller filmen/transfere som er skylden i litt diffuse tåkebilder, på BD vet man at ut i fra tidligere erfaringer hvor skarpt det kan bli, og står igjen med at feilen må være enten i original filmen eller transferen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt stress og lese hele tråden..
    Er det bare meg eller er lyden på hd-dvd ikke noe og skryte av? Feks på the Prestige.. der er det ikke noe og rope hurra for.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden i HD-formatene krever jo at de er utnyttet, samt at utstyret har dynamikkegenskaper og oppløsningsevne til å hente ut ytelsesforbedringen sammenlignet med de tradisjonelle DVD-formatene.

Kjenner for øvrig ikke detaljene rundt "The Prestige"-utgivelsene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok at utstyret mitt(ops: ) hehe er utdatert, men at det er kjedeligere lyd enn fra min vanlige dvd spiller er overraskende.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IsakAlexander
    Greit nok at utstyret mitt(ops: ) hehe er utdatert, men at det er kjedeligere lyd enn fra min vanlige dvd spiller er overraskende.
    Må bare poengtere at det jeg sa var helt generelt.
    Jeg har ikke uttalt meg om ditt utstyr, for det kjenner jeg ikke til.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke the prestige på HD DVD, men BD. Har heller ikke mulighet for å spille av HD lydsporene på min receiver, men det som jeg vel generellt har merket meg på BD og HD-DVD er at man gjerne må vri opp volumet litt på forsterkeren i forholdt til tilsvarende SD DVD utgivelser for å få samme lydtrykk ved tale osv. Effektene ellers virker derimot mer volsomme...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    men det som jeg vel generellt har merket meg på BD og HD-DVD er at man gjerne må vri opp volumet litt på forsterkeren i forholdt til tilsvarende SD DVD utgivelser for å få samme lydtrykk ved tale osv. Effektene ellers virker derimot mer volsomme...
    Det er det som er øket dynamikk. Utrolig moro, men det krever mye av utstyret.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dynamikken på hd-dvd & blåstråle gjør at det høres lavere ut? Hva da med
    sacd som er litt høyere i nivå enn cd? ehhm

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dynamikken på hd-dvd & blåstråle gjør at det høres lavere ut? Hva da med
    sacd som er litt høyere i nivå enn cd? ehhm
    Nei, det høres ikke lavere ut hvis du justerer volumkontrollen til korrekt nivå. Det er DU som kontrollerer det gjennomsnittlige lydtrykket. Hvor har du det fra at SACD har høyere nivå enn CD? Det har vel med den enkelte innspillingen å gjøre og nivået på de analoge utgangene på avspilleren, og ikke mediene i seg selv.

Jeg synes denne Youtube-videoen viser godt hvordan det er en betingelse for skikkelig dynamikk at det gjennomsnittlige nivået er lavt sammenlignet med maksimalt utslag for mediet. Det gir større rom for kraftige, dynamiske peaker:
    YouTube - The Loudness War

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint eksempel der Roffe, og de som f.eks har vært borti classisk musikk på CD, kjenner vel også absolutt til denne "problemstillingen" der det ikke går så lett ann å bruke det som bakgrunns musikk fordi det av og til tar skikkelig av......

Det som jeg synes er litt rart i denne HD sammenhengen er at "SD" lyden som faktisk kan spilles av på eldre receivere som ikke støtter de nye lydformatene på BD og HD-DVD utgivelsene ikke loudness/dynamisk ligner så mye på det samme lydsporet som er på SD DVD. Det virker som det er en egen mer komprimert (og kanske til og med dårligere) versjon på HD mediet på disse.

Ellers er det vel de andre faktoree med den nye HD formatene som gjør seg mere gjeldende enn enn bare økt mulig dynamikk område som gjør at man børr få seg avspillings utstyr som støtter disse.

Mer båndbredde, mindre komprimering, slik at lydsporet kommer "nærmere" master innspillingen er vel en av de andre viktige fordelene som gjør at gode surround anlegg med en receiver som støtter de nye HD lydsporene faktik nå kan løftes til nye høyder.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved en gitt posisjon på volumkontroll, er hd-dvd lavere enn dvd.
    Gjennomsnittlig nivå på en sacd er høyere enn cd uavhengig av analog/digital utgang, det nevnes ofte i div bruksanvisninger også. Merkelig..

Det jeg kan gjøre er og kontrollmåle lydtrykknivå med ecm-8000, c-veid.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Mer båndbredde, mindre komprimering, slik at lydsporet kommer "nærmere" master innspillingen er vel en av de andre viktige fordelene som gjør at gode surround anlegg med en receiver som støtter de nye HD lydsporene faktik nå kan løftes til nye høyder.
    Det viktigste er nok at man bruker et lydspor som "folk flest" ikke bruker.

Da kan lydteknikeren prøve å lage god lyd, fri for begrensninger, i stedfor å bekymre seg for at 4" subwooferen til Ola Nordmann klipper.

Nå skal det sies at filmverdenen har tatt tak i slike ting på en helt annen og mer seriøs måte enn musikkverdenen med referansenivåer og valgfri dynamikk-komprimering. Litt paradoksalt hvis det blir slik at man må se på film for å få god lyd, ikke lytte på musikk-plater ;-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Nå skal det sies at filmverdenen har tatt tak i slike ting på en helt annen og mer seriøs måte enn musikkverdenen med referansenivåer og valgfri dynamikk-komprimering. Litt paradoksalt hvis det blir slik at man må se på film for å få god lyd, ikke lytte på musikk-plater ;-)

-k
    Fra en musiker - eller musikkprodusents ståsted, så handler det ikke om å formidle "virkeligheten" men en produsert versjon av et kunstverk. Lyden vil en alltid ønske skal være optimal, men referansen til hva som er optimalt er altså ikke hentet fra "virkeligheten" men fra kunstnerens hode...

Men jeg er enig i at det er litt paradoksalt - spissteknologien på lydfesting og lydformidling utvikles innenfor filmindustri - ikke musikkindustri. Og musikkprodusenter kommer alltid - om enn noe motvillig - løpende etter og adopterer deler av den nye teknologien.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomsnittlig nivå på en sacd er høyere enn cd uavhengig av analog/digital utgang, det nevnes ofte i div bruksanvisninger også. Merkelig..
    Dette er ukjent for meg. Har du konkrete eksempler?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nude not naked
    Fra en musiker - eller musikkprodusents ståsted, så handler det ikke om å formidle "virkeligheten" men en produsert versjon av et kunstverk. Lyden vil en alltid ønske skal være optimal, men referansen til hva som er optimalt er altså ikke hentet fra "virkeligheten" men fra kunstnerens hode...
    Dette er jeg klar over, men uansett om innholdet er referert til et reelt, akustisk miljø som en kirke, eller om det bare befinner seg i produsent/musikers hode, så kan det argumenteres for en nøytral gjengivelses-kjede som gir et resultat hos kunden som er forutsigbart for produsent/musiker.

Dvs en fryktelig lang setning for å beskrive at produsenten burde kunne lytte til produktet sitt og ha rimelig sikkerhet for hvordan det vil låte hos kundene i gjennomsnitt. Ved å innføre referansenivåer, etterklangstider, etc så øker den sikkerheten.

Det er håpløst dersom produsenten av musikk må komprimere og equalise innholdet ut fra "worst case" gjengivelses-system, og dermed begrense kvaliteten for alle kunder. Eller dersom behovet for å gjøre mest mulig inntrykk på radio gjør at produsentene velger å fjerne all dynamikk, også for de som er genuint interessert i dynamikk. Det samme argumentet kan brukes om oppskarping av video på plate for å "imponere", når oppskarping best gjøres etter skalering og tilpasset akkurat den skjermen kunden har.

-k

BatBoyCool
    Guest
    HD - en skuffelse? Hmm.. Ikke dersom man har mer enn 42" bilde og en reciever som støtter hdmi og de nye lydformatene.. da er det heller HD - en skikkelig opptur!

Side 20 av 20 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •