HD - en skuffelse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 398
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Diskusjonen begynner å ligne faretruende på kabeldiskusjoner...

Jeg foreslår noen premisser:
    • Det som er "stor forskjell" for meg kan være "liten forskjell" for deg.
    • Dersom ingen ser noen forskjell så er det ingen forskjell (uansett hva specsen sier)
    • Forskjell mellom formatets potensiale og utgivelsens kvalitet betyr at en enkel test melom DVD og BluRay ikke nødvendigvis sier oss all verden
    • Vi forventer primært at HD skal gi flere detaljer, mer skarphet og evt mindre/forskjellig kompresjonsstøy - dersom man observerer sterkere farger eller jevnere bevegelser så er det grunn til å bli mistenksom
    • Du må ha 1080p for å få fullt utbytte, men det er rimelig å tro at 720p display gir mesteparten av gevinsten (forutsatt god skalering)
    • Jo større display jo større forskjell, men vi andre kan teste det samme ved å gå nært innpå skjermen.

-k
    Hah, sant nok kanskje?
    Nå er jeg for min del i en situasjon at jeg har en viss mulighet til å bedømme som Ole Brumm; "Jatakk, begge deler"!? Takket være at jeg har mulighet for å vurdere både dvd, hd-dvd, og blu-ray over en relativt god projektor.
    Og greit nok, og ærlig talt: Den som ikke ser åpenbare forskjeller på disse formatene, ser muligens dårligere enn mine 60-årige øyne?
    Inntil det motsatte er bevist......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk litt på denne. Tipper MYE av svaret ligger her.

Og Knutinh: Å kalle dette for en debatt i kabelklassen er vel å dra'n litt langt? Her har vi enkelt målbare og kvantiserbare parametre som er lett for hvermansen å observere. Noen vet ikke hva de skal se etter for å bedømme bilde, men ALLE jeg har snakket med og vist HD har sett forskjellen, og ALLE er enige om at forskjellen er tildels stor.

Fra Carlton Bales artikkel om 1080 vs 720 vs 576 vs 480
    Så hvis man da ser på 37"-42" som mange sitter med, og sammenligner med avstanden deres, så tipper jeg de fleste ligger i 'faresonen'.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg som synes at DVD bilde selv på de beste utgivelser er dårlig (med sin opplagte begrensning på kun 720 x 576 pixler - 0,4 megapixler), så er HD som å komme til himmelen.

Om man er fornøyd med Gammeldags standard definition, hvrfor kjøpe HD da?

Med full HD prosjektor og 100" lerret har det aldri vært så deilig å se film hjemme som nå!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Det er ikke sikkert førsteinntrykket gir deg WOW effekten, men sitt å studer bildet litt. F.eks bakgrunner, detaljer i ansikt osv. Da begynner man fort å se at HD er milevis foran DVD...

Og skaff deg Pirates of the caribbean filmene på blu-ray, den gir deg et realt WOW. Hvis ikke, ja da forventer du FOR mye...
    Kan skrive under på Pirates var et stort løft fra SD til HD. Så først 2'ern på SD og deretter 3'ern på HD. På 2'eren så jeg flere ganger irriterende feil i bildet (oppskaleringsartifakter), mens på 3'eren i HD var nesten ren nytelse (billedmessig). Flere ganger glemte jeg å følge med på filmen for jeg ble sittende og nyte detaljer på lerretet.

Men det er viktig med Full-HD over hele fjøla! Å nedskalere fra 1080 til 720 er jo å drepe mye av fordelen med HD som medie (my 5 cents!).

En annen ting (som nevnt i andre tråder): Det er stor forskjell fra film til film på SD-video. En dårlig enkodet DVD gir stygt bilde på en stor skjerm uansett, mens kvalitets-utgivelser gir veldig godt bilde når oppskallert til 720 eller 1080. Typisk godt eksempel er utgivelsen av den utvidet versjonen til LOTR. Her vil jeg gjette på at HD-utgivelsen ikke vil gi like godt løft som andre "svakere" utgivelser, men de får vi ikke svar på før LOTR er gitt ut på HD (i flere omganger og antakelig endet opp i en "HiQ HD edition" )...

ref:
    Sitat Opprinnelig postet av alt.fan.tolkien
    Three dvd releases for the average fan.
    Seven for the nerd in his networked home.
    Nine for the diehard fan in his faux hobbit hole
    One for Peter J. on his directors throne.
    In the land of hollywood
    Where their bank vaults are.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal en se virkelig forskjell på SD og HD så må en se på videomateriale. TV-show eller en konsert filmet i HD.
    Film er "bra" på begge formater som regel. TV sendinger og konserter er der forskjellen er enorm. Fotballsendinger og sportsendinger f.eks. Himmel og hav for en forskjell.

Kjelli

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha ha ha

Noen fler enn meg som begynner å se likheter med historien om keiserens nye klær og diskusjonene rundt DVD-HD DVD?
    Ser man noe som ikke er der?

Noen har alltids meninger som heller mot det drastiske, selv i situasjoner hvor forskjellene er minmale.

Problemet er ikke at folk ikke ser, eller ser for mye, men at produsenten DRITER i hvilken kavlitet materialet får på det nye formatet, for "alt må vel være bra på HD"

Gi dem 2-3 år så vil nok folk starte å falle av stolen, tror jeg, over hvor bra HD er i forhold til SD/DVD.

Husk at selv om forskjellen på VHS VS DVD var større, så var DVD når det kom skikkelig dritt dårlig i forhold til i dag.

DET ER IKKE OPPLØSINGEN SOM ER FREMSKRITTET, MEN BÅNDBREDDEN!!!!!!

Slutt å mas om den forbaskede oppløsningen.

Det hjelper ikke å øke bånbredden når rå materialet er fullt av skit, da forsterker man bare problemet. Så HD stiller faktisk større krav til produsentene for å gi et skikkelig bilde.

De må endre på metodene sine og bruke andre måter på å få rå filmen over på HD, i dag bruker de samme metode som på DVD. En dårlig rippet kopi av rå filmen.

Så Die Hard 4 på blueray i går, ok bilde lite støy, men ikke noe bra.(10 gangen)

Så deretter Gadiatoren på Vanlig DVD og kunne ikke se at det var noe dårligere der. (250 gangen). Sånn ca.

Den filmen med best bilde hos meg er forsatt Sin City på vanlig DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Og Knutinh: Å kalle dette for en debatt i kabelklassen er vel å dra'n litt langt? Her har vi enkelt målbare og kvantiserbare parametre som er lett for hvermansen å observere. Noen vet ikke hva de skal se etter for å bedømme bilde, men ALLE jeg har snakket med og vist HD har sett forskjellen, og ALLE er enige om at forskjellen er tildels stor.
    Jeg har lest artikkelen din, og ganske mye annet stoff om emnet.

Kabler er også høyst målbare. Spørsmålet (der som her), er hvorvidt, evt i hvor stor grad de har betydning for mennesket.

Også der er det en haug av "støy" som gjør at det er vanskelig å gjøre sammenligninger mellom mine inntrykk av kabel#1 og kabel#2, og dine.

Meningen min var ikke å latterliggjøre debatten, men å vise hvor galt sånne debatter kan gå, og å komme med forslag til premisser til debatten slik at den kan føres i saklige former. Et grunnprinsipp i så måte må være at ingen er "døv" eller "blind" dersom de ikke opplever de samme forskjellene som deg.

Jeg tror dessuten at menig-mann må "opplæres" i at oppløsning primært øker detalj-gjengivelse/skarphet, og at "ekvivalent oppløsning" man som bruker opplever i sofaen forenklet sett kan sees som resultat av den dårligste komponenten fra film-kamera ute i felten, via digitalisering, optisk plate, skalering, display-teknologi, display-størrelse, seeravstand, og egne øyne. Dersom en av disse tilsvarer "SD" så er det i praksis SD man opplever (uansett hvor bra oppskaleringsalgoritmen hevdes å være).

Et viktig poeng i så måte, på samme måte som SACD/DVD-A vs CD, er at man gjerne kan finne at samtlige Blu-Ray utgivelser er bedre enn tilsvarende utgivelser på DVD, uten at formatet nødvendigvis har noe som helst med saken å gjøre. Dette er uintuitivt med mindre man tenker litt igjennom sakene. Man kan argumentere med at grunnen til at A er bedre enn B er revnende likegyldig sett fra brukerens synspunkt, men for oss som prøver å forstå sammenhengene så er det absolutt interessant dersom det skulle være slik at noe/mye/all gevinsten ved Blu-Ray skyldes nye og bedre overføringer, og ikke antall pixler.

Min subjektive oppfatning, som ikke kan hevdes å være noe bedre enn andres, er at med min 768p 40" lcd og moderat sitteavstand, filmen "300" på HD-DVD og avslappet titting så er det en signifikant forbedring i detaljer relativt det jeg har sett på DVD på samme oppsett. Men gevinsten er mye mindre enn overgangen fra VHS til DVD eller fra "Xvid"*) til DVD. Og det å ha en jevn framerate (ingen ujevn pulldown) er "mange ganger mer viktig" for min personlige opplevelse. Siden jeg ikke har testet "blindt" (dvs uten å vite hva som var hva) og med samme materiale så er det ganske mye usikkerhet heftet med mitt inntrykk.

-k

*)Jeg mener da ikke selve codecen, men den typiske kvaliteten man forbinder med nedskalert xvid materiale av tvilsomt opphav...

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    En annen ting (som nevnt i andre tråder): Det er stor forskjell fra film til film på SD-video. En dårlig enkodet DVD gir stygt bilde på en stor skjerm uansett, mens kvalitets-utgivelser gir veldig godt bilde når oppskallert til 720 eller 1080. Typisk godt eksempel er utgivelsen av den utvidet versjonen til LOTR. Her vil jeg gjette på at HD-utgivelsen ikke vil gi like godt løft som andre "svakere" utgivelser, men de får vi ikke svar på før LOTR er gitt ut på HD (i flere omganger og antakelig endet opp i en "HiQ HD edition" )...
    Ute n at jeg prøver å la tråden skli helt ut så vil jeg tro LOTR serien vil få det virkelig store løftet på lydsiden den dagen vi endelig får filmene på HD. Da har jeg sikkert også ny reciever og kan lene meg tilbake og ta livet med ro. En annen ting med BD spiller, i mitt tilfelle PS3, er at avspilling av DVD gir meg et vesentlig bedre bilde enn min gamle DVD spiller. Så nytt utstyr kommer til nytte uansett.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh har virkelig et poeng her.

Jeg har også sammenlignet nevnte film hjemme hos meg. SD oppskalert til 720 og HD 720 fra HTPC. For meg var forskjellene sjokkerende bra, omtrent samme "sjokkerende" opplevelse jeg får når jeg sammenligner SA-CD og CD. Andre i husstanden vår opplever forskjellene betydelig mindre, og noen begriper ikke hva jeg holder på med.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er viktig med Full-HD over hele fjøla! Å nedskalere fra 1080 til 720 er jo å drepe mye av fordelen med HD som medie (my 5 cents!).
    Tja.. jeg har lurt litt på det der. Hvor mye bedre bilde får jeg ved å oppgradere min projektor til en full HD? Har en Mitsubishi HC3000, og jeg synes bildet er meget bra. Når jeg sender inn 1080P/24 ser jeg den viser 1080i/60, og jeg pleier å skalere til sistnevnte når jeg ser vanlig DVD. Det beste blir kanskje 720P i teorien, men det føles faktisk ikke like bra, men kunne ikke tatt noen forskjell i "blind"test.

Det jeg har sett i butikker på full HD har ikke trigget meg noe veldig til å bytte projektor til nå..

100 tommers lerret, 3,5 m sitteavstand.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Nå ble altså DVD spilleren byttet ut med en BD spiller og jeg satte inn BD versjoenen av Spiderman 3. Etter å ha sett filmen må jeg dessverre spørre:
    Hmm, ser at det er ingen som har spurt hvilken BD-avspiller du bruker? Hva slags oppløsning bruker du ut ifra spilleren? Har du prøvd å sette den opp til 1080i60? Fult mulig det vil gi deg bedre bilde!

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i andre tråder utrykt min skuffelse over HD og når jeg oppsumerer hva jeg får inntrykk av når jeg leser denne tråden sitter jeg igjen med følgende inntrykk.

1) man må ha Full HD projector for å få utbytte av HD. Siden jeg ikke sitter nærme nok til å få noe utbytte av den oppløsningen er det uaktuellt for meg.

2) jeg får bekreftet at det er andre enn meg som ikke opplever noen stor forskjell.

3) dårlige HD filmer er ikke bedre en gode SD

Min konklusjon.:

HD er oppskrytt og kun for spesiellt intreserte. For de som er mest opptatt av film er det bedre å kjøpe 2-3 SD filmer enn en HD.

Siden jeg ikke opplever noen stor forskjell i kvalitet er ihvertfall min plan klar.
    Jeg kjøper HD når et av følgende har inntruffet:

1) Titler jeg vil ha utgis kun på et HD format og ikke på SD
    2) Prisnivået for en film i et HD format er tilnærmet lik prisen for samme film i SD format.

Så til slutt for ordens skyld, nei jeg har ikke testet dette ut vitenskaplig. Sjokkerende for noen sikkert, men jeg har kun sett en BD film på en PS3, men det var altså førsteinntrykket mitt.

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man MÅ ikke ha full hd projektor for å få utbytte av HD. Jeg har en 720p projektor er ser KLAR forskjell fra SD-DVD. Og når jeg ser på virkelig gode Blu-ray titler så er forskjellen enda større...

Men skal innrømme at en god dvd-tittel kan nærme seg en dårlig HD-utgivelse med god oppskalering...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Man MÅ ikke ha full hd projektor for å få utbytte av HD. Jeg har en 720p projektor er ser KLAR forskjell fra SD-DVD. Og når jeg ser på virkelig gode Blu-ray titler så er forskjellen enda større...

Men skal innrømme at en god dvd-tittel kan nærme seg en dårlig HD-utgivelse med god oppskalering...
    Enig. Jeg har en 42" Panasonic skjerm med 720p. Selvsagt er det ikke det største løftet i fohold til sd dvd med en så liten skjerm, men det er klar forskjell. Svigerfar på 55 med dårlig syn påpekte bla et mer tredimensjonalt og klart bilde. Noe jeg også oppfatter.

Det som etter min mening (og kanskje med bakgrunn i størrelsen på skjermen?) er det største løftet med HD, er lyden. Det er en sikkelig WOW faktor for min del. Dolby True HD, PCM osv er et vannvittig løft fra gårdagens DD og DTS på sd dvd. Dynamikk og kildeplassering er på et nytt plan med HD.....

Jeg kjøper BD filmer så lenge prisen er på et normalt nivå - +50 til 80r kan jeg sluke. Dvs kr 200 - 230 er greit, da kan man forsvare prisøkningen. Derimot de som selger filmer for 250 kr og over, da er det ikke aktuelt. Så filmer i går på Free Record Shop på Strømmen Storsenter med priser over kr 300, da er det gått for langt. Men dette handler jo ikke tråden om, beklager avsporingen i siste del av avsnitt her.

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg trodde heller ikke at det var nødvendig med full HD, det ble dog et tema her. Jeg skylder dessuten å si at jeg ikke har testet HD lyd så det kan godt stemme at det er et løft.

Ellers så var det jo fint å høre at din "gamle" svigerfar på 55 år så forskjell, da er det vel håp for meg også selv om jeg fyller 60 senere i år :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan i det minste diskuteres. Gitt en god skalering så kan vi se på prosessen som et "lavpassfilter", hvor den effektive oppløsningen servert seer tilsvarer knekk-frekvensen langs kjeden. I praksis er det litt mer komplisert, men la oss tenke enkelt inntil videre.

Det er min mening at det er mye lettere å oppdage forskjellen 576->720 enn 720->1080, og at dersom man ikke ser forskjell på 576 og 1080 nedskalert til 720 så er det lite håp om å se forskjell på 576 og 1080 (under ellers like betingelser).

Med dårlig skalering så er selvsagt det meste mulig, men da kommer vi inn på eksempler som blir veldig avhengig av akkurat hvliket utstyr man har, og kanskje ikke så relevant i den generelle diskusjonen?

-k

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes selv det er stor forskjell på SD og HD. Det er alltid litt kjipt å sette på en DVD etter at man har blitt vant til HD.

Her er en link som viser litt forskjell mellom SD og HD.

viewer
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde fra Wikipedia som viser forskjell på de vanlige "TV-standardene" i billedstørrelse med samme "pixel-tetthet". (Link)

Hensikten med å vise dette bildet er å illiustrere hvor mye potensiell informasjon som kan forsvinne ved å nedskalere fra 1080 til 720. Videre viser det hvor mye gap det er fra SD signal opp til 720 og ikke minst 1080. Ved oppskalering fra SD så må denne informasjonen interpoleres opp (med avanserte algoritmer) og kvaliteten kan bli forskjellig alt etter hvor god kilden og kildematerialet er.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for magen gode og fornuftige innlegg.

Jeg er enig i mye av det som har blitt skrevet og jeg tror nok jeg kommer til å like BD mer og mer etterhvert som jeg får sett mer. SM3 er, som flere har vært inne på, også veldig bra på SD, med gange fargesterke scener. Sikkert derfor jeg ikke merket mer forskjell. Og så er jeg veldig enig i at jeg nok kommer til å se større forskjell når jeg går tilbake til en DVD-test.

Flere har med riktighet påpekt at opplevelsen er subjektiv, og det vil nok variere hvor stor forskjell den enkelte vil merke. I tillegg har man jo forskjell i hardware.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halvparten av dette bilde er HD 1080p(EDIT- det skal være 1080i) i 1:1 pixelmapping, den andre halvdelen er SD.

(Jeg må legge til at dette er ikke på langt nær det skarpeste 1080 materialet jeg har sett, men det var det jeg fant i farten.)

Side 2 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •