HD - en skuffelse - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 20 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 398
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Og det er ikke bare skarpheten og klarheten i bildet som er bedre med HD, men dybdeskarpheten er enormt mye bedre. Naar man legger til HD-lyd saa blir totalopplevelsen enormt mye stoerre enn SD.
    Selv om vi begge tilsynelatende har god sans for subwoofere, må jeg nesten få lov til å arrestere deg på det jeg har uthevet i teksten over.

For i den grad folk rapporterer om større dybdeskarphet eller tredimensjonalitet ved HD-utgaver i forhold til SD-utgavene av samme film, så er det ene og alene nødt til å skyldes bedre skarphet og økt detaljnivå i bildet. Dermed virker det som det er større forskjell mellom fokus/ute av fokus enn ved kildemateriale med lavere oppløsning og dårligere detaljgjengivelse (der alt kan fortone seg som reneste grøten på de riktig dårlige eksemplene).

Dybdeskarphet er som noen før i tråden nevnte et kamerateknisk begrep, og jeg tviler på om filmfotografene har skutt filmene med ulike blenderåpninger og brennvidde for HD- og SD-film transfer

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    helt klart stor forskjell på hd og ikke hd men på en 37" størrelse og normal sitteavstand så ser ingen forskjell på 720p 0g 1080p.på en så liten skjerm så er det tull ifra produsenten og komme med 1080p,et salgstriks men på 100" så er det merkbar forskjell
    Enig i at man vanligvis ikke vil se forskjell på 720p og 1080p på en 37" ved normal sitteavstand, men det betyr ikke at det ikke er marked for slike skjermer.

I den grad man ønsker å benytte skjermen til f.eks spill og kanskje spesielt PC-bruk, hvor man gjerne sitter nærmere og/eller har behov for mye tekstinformasjon og økt skarphet på skjermen er det faktisk essiensielt med 1080p eller større oppløsning. Selv sitter jeg med en 17" laptop med 1920x1200 pixler og kunne ikke tenkt meg noe lavere oppløsning :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ting er gjerne ikke bedre enn det svakeste leddet, og i de fleste tilfeller er det skjermen som er begrensningen i forhold til gjengivelsen av HD-formatene (Blu-ray og HD-DVD), ikke formatet.
    Da kan jeg, ettersom du tilsynelatende er ute etter å optimalisere filmopplevelsen, ikke for alt i verden ikke skjønne hvorfor du sitter og ser film på en LCD-skjerm - uansett størrelse..

Kunne ikke dy meg

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arnis
    King kong er den eneste filmen jeg ser god forskjell på (veldig deilig kvalitet). På de andre filmene jeg har kunne det like godt vært dvd jeg så på.
    I så fall gleder jeg meg til å se King King på BD. Det er etter mine erfaringer en av de bedre DVD-transferene som er sluppet på markedet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    I så fall gleder jeg meg til å se King King på BD. Det er etter mine erfaringer en av de bedre DVD-transferene som er sluppet på markedet.
    Jeg har også erfaringer om at King Kong på HD DVD "kjører i ringer rundt" DVD utgivelsen, så BD utgivelsen burde vel ikke være noe dårligere akkurat.

Skyskraper senene i slutten av filmen er bare helt rå, er man disponert for akrofobi, så får man vel en liten forsmak her....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om vi begge tilsynelatende har god sans for subwoofere, må jeg nesten få lov til å arrestere deg på det jeg har uthevet i teksten over.

For i den grad folk rapporterer om større dybdeskarphet eller tredimensjonalitet ved HD-utgaver i forhold til SD-utgavene av samme film, så er det ene og alene nødt til å skyldes bedre skarphet og økt detaljnivå i bildet. Dermed virker det som det er større forskjell mellom fokus/ute av fokus enn ved kildemateriale med lavere oppløsning og dårligere detaljgjengivelse (der alt kan fortone seg som reneste grøten på de riktig dårlige eksemplene).

Dybdeskarphet er som noen før i tråden nevnte et kamerateknisk begrep, og jeg tviler på om filmfotografene har skutt filmene med ulike blenderåpninger og brennvidde for HD- og SD-film transfer
    I kverulant-hjoernet, skjoenner jeg

Opplevelsen jeg skrev om paa HD som jeg kaller dybdeskarphet, er et godt beskrivende ord som forklarer noen av forskjellene med HD og SD med ett ord, i steden for to avsnitt som du gjorde...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg, ettersom du tilsynelatende er ute etter å optimalisere filmopplevelsen, ikke for alt i verden ikke skjønne hvorfor du sitter og ser film på en LCD-skjerm - uansett størrelse..

Kunne ikke dy meg
    Og for andre er det kun lerret paa 90-100" med 1080p projektor som teller:-D

Jeg har ogsaa sett elendige 768-plasmaer og glitrende 1080p LCD-skjermer
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja det er nok det at detaljene i HD bildet får frem det opprinnelige dybdeskarphets området som ligger lagret den oprinnelige i filmruta på en bedre måte i HD, både der dybdeskarpheten har en stor dybde med mye smådetaljer i bakgrunnen, og vel også der dybdeskarpheten er kort og brukes til å fokusere på hovedmotivet som trer tydeligere frem i forhold til bakgrunnen. Her vil SD ha en mer soft og diffus fremtoning over det hele, slik at man ikke får disse klare overgangene.

En annen ting er det vel også at på høyoppløste bilde skjermer og på projektorer med høy dekningsgrad osv, blir pixeleringen på det viste bilde mindre synlig, selv på kortere avstander, slik at man med FullHD kan sitte et sted mellom 1-2 ganger bildebredden uten å se pixcel struktur og fortere lurer syns systemet til å tro at det ikke bare er et flatt bilde man ser på.

Høyere oppløste skjermer (FullHD) med høy dekningsgrad mellom størrelse på pixcel og rammen rundt pixcelen vil heller ikke gi den "sharpness" effekten som ved "normale" sitte avstander kan pynte på oppskalerte SD bilder å gjøre dem litt skarpere enn de er. Dette er i alle fall en av de mulige forklaringene jeg tenker meg på dette, med erfaringer fra de forskjellige projektorene jeg har hatt opp i gjennom årene.

Nå er vel også kontrast og godt sortnivå andre viktige faktorer som er med å øke 3D følelsen og dybden i bilde betraktelig (slik at man ikke ser noen skjerm der bilde skal være sort i mørke sener), og det er vel her at man ofte får skillt "klinten fra veten" mellom gode og middelsgode skjermvisnings enheter.

FullHD skjermvisnings enheter i de øvre prisklasser har vel i disse dager den nyeste teknologien som er å oppdrive og der disse faktorene som får frem 3D følelsen ganske så bra er tilstedet. Det er imiddlertid på tross av dette også her at enkelte CRT Projektor entusiaster som har erfaring med noen av de beste CRT projektorene som noensinne ble laget, fremdeles savner noe og at selv projektorer som HD100 (som disse vel ofte har "oppgradert" til) savner at bildet forsvinner helt der det egentlig skulle være helt stummende sort.

Poenget mitt er ikke at man må over til CRT prinsippet igjen, men er at man må opp i virkelig gode skjermvisnings enheter for å få sett hva som ligger av bildekvalitet i de gode BD og HD DVD utgivelsene, og da blir det fort vanedannende og man får rett og slett ikke lyst til å se SD kilder lenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Opplevelsen jeg skrev om paa HD som jeg kaller dybdeskarphet, er et godt beskrivende ord som forklarer noen av forskjellene med HD og SD med ett ord, i steden for to avsnitt som du gjorde...
    Dersom jeg kaller forskjellen for "legokloss", så er ikke det et godt beskrivende ord så lenge de jeg snakker til ikke forstår hva jeg mener.

Dybdeskarphet har en god og presis fysisk definisjon. Spesielt dersom du er interessert i film/foto har det allerede en betydning. Dersom du lager en ny betydning så skaper det bare forvirring.

Dybdeskarphet - Wikipedia

Liten blenderåpning, stor dybdeskarphet : både motivet i fokus og bakgrunnen oppleves som skarp.

Stor blenderåpning, liten dybdeskarphet : motivet i fokus oppleves som skarpt, bakgrunnen oppleves som uskarp.

Denne effekten brukes ofte i filmer. Et ansikt vises i close-up mot en uskarp bakgrunn (stor blenderåpning). For at seeren skal flytte oppmerksomheten så endres fokus slik at close-up ansiktet blir uskarpt, og plutselig trer et annet ansikt fram fra bakgrunnen som tidligere ikke kunne skilles ut.

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er ikke helt enig i dette, da bilder med stor dybdeskarphet eller med stor skarphetsdybde vel også kan virke litt motsatt av det man skulle tro også der man man i filmer der man i enkelte sener bruker liten skarphetsdybde, kreativt kan fokusere mellom hovedpersonene som kommuniserer i bildet, og bakgrunne er så uskarp at den ikke en gang sees.

Det som vel er riktig og viktig å angi, er vel at HD kilder vist riktig (på 1:1 pixcel mappet og ikke nedsakelt osv) får frem dybdeskarphets effekten på en mye bedre måte enn SD.

Se f.eks det to bildene her, hentet fra
    Dybdeskarphet - Wikipedia

Her i dette tilfelle synes jeg f.eks det bilde med størst skarphetsdybde, ser mest flatt og kjedelig ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Etter å lest utallige innlegg med skryt av de nye HD-formatene BD og HDDVD, bestemte jeg meg endelig for å kjøpe en BD-spiller jeg også. Jeg hadde gledet meg som en unge til å endelig kunne få ta del i denne fantastiske HD-verdenen med sylskarpt bilde og utrolig lyd.

Hjemmekinoen min bestod av en 720 LCD projector (testvinneren Epson TW 700), rammelerret på 106 tommer, DVD spiller og reciever fra Yamaha.

Nå ble altså DVD spilleren byttet ut med en BD spiller og jeg satte inn BD versjoenen av Spiderman 3. Etter å ha sett filmen må jeg dessverre spørre:

Hva er egentlig all oppstanden rundt?

Det var ikke akkurat noen mindblowing opplevelse. Bildet ble kun marginalt bedre enn DVD versjonen på Yamahaen og lyden var mye lavere. Men lyden var bra, det skal jeg innrømme. Men likevel synes jeg det var skuffende at bildet ikke var bedre enn som så. Jeg synes ikke det var verdt de tusenlappene ekstra i hvertfall.

En ting er i hvert klar. En god filmopplevelse avhenger definitivt ikke av oppløsningen på bildet. Jeg har hatt stor glede av å ha hjemmekino og kost meg med mange gode filmer. Det har vært riktig koselig, selv med kun SD.
    Jeg ser enorm forskjell på DVD og HD, men klart jeg har jo en 55" 1080p TV. Det blir jo ikke samme bilde på en 720p TV/prosjektor da bildet blir nedskalert og mister over halvparten av pikselinformasjonen. Og oppskalering av DVD til 1080p på min TV blir gjerne også en god del dårligere enn oppskalering til 720p native TV. Så forskjellen hos meg er rimelig diger.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghaddafi
    Jeg ser enorm forskjell på DVD og HD, men klart jeg har jo en 55" 1080p TV. Det blir jo ikke samme bilde på en 720p TV/prosjektor da bildet blir nedskalert og mister over halvparten av pikselinformasjonen. Og oppskalering av DVD til 1080p på min TV blir gjerne også en god del dårligere enn oppskalering til 720p native TV. Så forskjellen hos meg er rimelig diger.
    Min kamerat har en 50" 1080p tv og hos han så er det mindre forskjell på dvd vs hddvd enn hos meg med et 120" lerret og 720p så der er vi uenige

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det muligens ha noe med avstanden du sitter fra skjermen/lerrete?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kunne ikke dy meg
    Nei, det er vel ikke alle som skjønner at økonomiske, møbleringsmessige og tidsmessige prioriteringer kan føre til at man ikke har fått anledning til å bygge opp en skikkelig hjemmekino med stort bilde.

Det kan vel også være vanskelig å forstå at det er forskjell mellom å ha en visjon og hvor langt man har kommet i forhold til å oppnå den.

En kamerat av meg sa en gang at "skadefryd er den eneste sanne fryd", og siden du ikke kunne dy deg, så er vel nevnte kamerat langt fra alene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skiller mellom "dybdeskarphet" og "dybdefølelse":

Dybdeskarphet er for meg et fototeknisk begrep, og betegner i hvilken grad ulike deler av motivet som er i ulik avstand fra kameraet oppnår skarphet i den 2-dimensjonale bildeflaten. Forskjellen på stor og liten dybdeskarphet er godt illustrert lenger opp i tråden.

Dybdefølelse er et uttrykk for en perseptuell opplevelse, altså hvorvidt man opplever dybde, i denne forbindelse altså en følelse av dybdedimensjonen eller tredimensjonalitet i det som i utgangspunktet er et todimensjonalt bilde. Denne følelsen kan fremkalles på mange ulike måter. Eksempler på dette er perspektivlinjer innover i motivet, ting med kjent størrelse i bildet i forhold til hverandre. Mørke, klare farger, kontra bleke utvaskede farger (som f.eks. med blåner bak hverandre i et landskap).
    I denne diskusjonen (SD vs HD) snakker vi likevel om dybdefølelsen som oppstår ved lav dybdeskarphet, altså når noe på en bestemt avstand er spesielt skarpt, mens bakgrunnen (og noen ganger forgrunnen) er tydelig uskarp i forhold. Den økte skarpheten som HD gir vil øke "skarphetskontrasten" mellom det som er helt skarpt og det som er uskarpt, og dermed øke dybdefølelsen i bildet.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjært barn har mange navn... det du skriver om her er jo akkurat det samme. Om det er snakk om et fotografi eller om det er snakk om et tidspunkt i en film blir da samme sak. Er det stor dybdeskarphet i bildet får man da også dybdefølelsen (som mangler i stor grad i SD-materiale)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Kjært barn har mange navn... det du skriver om her er jo akkurat det samme. Om det er snakk om et fotografi eller om det er snakk om et tidspunkt i en film blir da samme sak. Er det stor dybdeskarphet i bildet får man da også dybdefølelsen (som mangler i stor grad i SD-materiale)
    Nei. Som oftest er det lav dybdeskarphet som gir stor dybdefølelse. Stor dybdeskarphet gjør at alt ser omtrent like skarpt ut og dermed ligger i samme plan/dybde, altså liten dybdefølelse.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det snakk om grader av "stor" eller "liten" dybdeskarphet. Er det veldig liten dybdeskarphet får du heller ikke romfølelsen. Romfølelsen kommer som en konsekvens av at du ser flere ting i bildet som er skarpt, men som er i forskjellig avstand fra seer. Er alt i bildet skarpt vil det være veldig avhengig av motivene i bildet om romfølelsen er der. Har du "stor" dybdeskarphet i tillegg til diffuse områder vil det som hovedregel være stor romfølelse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er vi tydeligvis uenige om begrepene og hva de betyr, eller om hva som har hvilken effekt. Jeg har sagt mitt i sakens anledning, og ser ingen grunn til å gjenta meg selv ytterligere, og viser til ask4me2s posting lenger opp: http://avforum.no/forum/860282-post310.html.

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde besøk både fredag og søndag av folk som ikke har sett film i full HD.
    De hadde heller ikke sett film på projektor før .
    Jeg sa ingen ting før jeg satt på filmen,sa verken noe positivt eller negativt om blu-ray eller full hd. Etter ca 2 min."Å DET ER SÅ KLART" "DET ER BEDRE ENN KINO" "DETTE VAR RÅTT".
    Jeg fikk ikke vist dvd,men har demostrert det for andre før og forskjellen er "stor" var svaret jeg fikk.Og de jeg har demostrert det for er folk som ikke har sett blu-ray før eller full hd.
    En oppskalert dvd blir ikke det samme,langt ifra.Og min Sony-S500 oppskalerer meget bra.
    Blu-ray er det som gjelder nå.
    Blu-ray salget vil ta seg opp når de slutter og produsere dvd spillere,det er min spådom

Hilsen Bjørn

Side 16 av 20 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •