HD - en skuffelse - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 20 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 398
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg for min del synes denne debatten er merkelig. Det er synlige forskjeller i bildet mellom SD og HD, og for en del filmer er det store forskjeller for dem som gidder å se etter. Klart at det finnes en haug med ukritiske mennesker der ute som like gjerne kunne sett filmene sine på Youtube dersom de var tilgjengelige der, men for min del er maksimering av bildekvaliteten en del av det å maksimere filmopplevelsen. Så lenge SD på DVD for en stor del var befengt med komprimeringartifakter som ofte var meget synlige, så synes jeg HD er et stort steg i riktig retning, selv for de som kun har SD-display.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt rart at du er skuffet, jeg må innrømme jeg har store problemer med å sette på en film av dvd formatet igjen på grunn av bildekvaliteten

Bildekvaliteten på BD er av en helt annen klasse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Litt rart at du er skuffet, jeg må innrømme jeg har store problemer med å sette på en film av dvd formatet igjen på grunn av bildekvaliteten

Bildekvaliteten på BD er av en helt annen klasse.
    Ja, jeg er også nesten der. Det eneste er at jeg ikke har enormt mange BD-filmer ennå...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Ja, jeg er også nesten der. Det eneste er at jeg ikke har enormt mange BD-filmer ennå...
    Ikke jeg heller, men kjøper stadig inn. Fra nå av blir det bare satset på BD hos meg, med mindre det kun er å oppdrive på dvd.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dette blir flåsete. Du har VALGT å bruke et format som er mer avslørende for dårlig materiale. Du har VALGT å ikke utnytte formatet fullt ut ved å sitte lenger borte enn anbefalt. Du har VALGT å bruke utstyr som ikke utnytter formatet fullt ut. Ingen av disse tingene er formatet sin feil. Det blir som å kjøpe en Ferrari og klage på at den går så dårlig i skogen.

Jeg tror grunnen er at veldig mange har akkurat samme forventninger som deg. HD blir en revolusjon uansett. Dette er feil. HD er om noe mer krevende til utstyr og plassering for å fungere optimalt. Dette er ikke formatet sin feil, det er vår egen anatomi som er begrensningen her.

Investeringene HD krever er ikke bare på pengesiden. Det krever litt av brukeren, faktisk. Poenget her ev vel at det SD er like dårlig uansett, har HD et enormt potensiale som krever litt for å bli oppfylt.
    Og for å snakke om den enorme investeringen på HD... Jeg kjøpte Toshiba HD-E1 for en stund siden. Den kostet 2698,-. Da fikk jeg med 5 filmer i boksen. En liten stund etter gikk Toshiba ut med et tilbud der man mot et frimerke på kr. 7,- fikk enda 5 filmer. Her kunne man til og med velge hvilke titler man ville ha. La oss regne en gjennomsnitts utsalgspris på filmer i Norge til ca kr. 250,-. Da har jeg betalt 198,- for spilleren, og fått en god start på filmsamlingen min. Det hører også med til historien at filmer fra Amazon koster vanligvis rett i underkant av $15. Legg på $8 i frakt per film. Da er man oppe i ca kr. 126,- med dagens dollarkurs. Ikke avskrekkende for en film, i mine øyne.

Jeg hadde tenkt å skrive en hel del mer, men lar det være. Synd du ikke har lyst å gå det litte ekstra stykket for å få den opplevelsen vi andre 'overbeviste' har fått. Men det er ikke formatet sin feil, det er din. Enkelt og greit.
    Du må selvfølgelig få lov til å lese mitt innlegg som du vil, men du har i såfall missforstått mye av det jeg skrev.
    Å sitte drøyt 4meter fra et 92" lerret er helt kurrant, skjekk en hvilken som helst sitteavstands kalkulator.
    Å begynne å snakke om kostnaden på HD matrialet til et dødt format er også rimelig søkt.
    Å snakke om hva en film koster på amazon.com (da ofte ikke spillebar på f.eks norsk PS3) er også nesten som en digresjon å regne.
    En HD film kjøpt i butikk her i Oslo (der jeg kjøper mesterparten av mine filmer) koster nester 300 kroner, utvalget er også katastrofalt dårlig.
    å bestille blu-ray fra f.eks play.com er heller ikke så radikalt mye billigere da forsendelsene går over 200 kroners grensen.
    De billigste HD projectorene koster rett under 20.000,- en reciver som takler HD formatene koster ca. 10.000,- og oppover i Tillegg så må du ha en blu-ray spiller. Så vidt jeg har kunnet se så er det bare toppmodellene til Sony og Pioneer som gir deg mulighet til True HD og DTS HD uten downmixing el.
    da har man brukt 10.000,- til.
    For meg så er det en betydelig investering og kan ikke helt rettferdiggjøres av HD formatenes kvalitet kontra DVD.
    Det endrer heller ikke det faktum at et betydelig antall av blu-ray filmene som er slupper er under pari mtp. teknisk kvalitet.
    At vi forbrukerene er med på å betale i dyre dommer for utviklingen av blu-ray er også litt provoserende.
    Som jeg har nevnt før så er jo ikke en HDMi 1.3 spec blu-ray spiller en 1.3 spec spiller, det er jo tydeligvis forskjellige utgaver av brikkesettet, nå har vi også fått bekreftet at så godt som ingen spillere derute støtter live view 2.0 så de som nettopp har kjøpt seg blu-ray piller må nok engang oppgradere hvis de ønsker alle mulighetene som blu-ray fabrikantene reklamerer for.
    HD kampanjene har vært fyllt av uærlighet og når man er sluttproduktet så må jeg bare baklage å si at HD ain`t all that.
    Jeg har fortsatt ikke hatt en film opplevelse som har blitt forsterket av HD formatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint!

Du syns ikke det er verd det. Det synes jeg. Enkelt, og ferdig diskutert. Godt vi er forskjellige!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Fint!

Du syns ikke det er verd det. Det synes jeg. Enkelt, og ferdig diskutert. Godt vi er forskjellige!
    What a cop out!

Newcomer Wilford sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Porsgrunn - Telemark - Norge
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blant HD filmer (BD - HDDVD) finnes det teknisk gode og dårlige filmer.

De dårlige er like ille som dårlige DVD filmer, fulle av støy. Heldigvis finnes det bra forseggjorte utgaver også, i begge HD formater og de overgår langt selv de beste DVDr.
    Samsung UE70KU6075 - Denon AVR-4520 - OPPO UDP-203 - Apple TV 4k - Xbox One X Scorpio
    Patos Lyric 502 - Cerwin Vega E76C - Patos Lyric SUB 10 - Dali R1000
    Mer info på wilford.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å spore av, men om folk er ute etter ikke så altfor ille prisede BD'er, så kan jeg også anbefale

dvdstrax.com

Begynner på 149kr per BD - ikke så pissetrengt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Du må selvfølgelig få lov til å lese mitt innlegg som du vil, men du har i såfall missforstått mye av det jeg skrev.
    Å sitte drøyt 4meter fra et 92" lerret er helt kurrant, skjekk en hvilken som helst sitteavstands kalkulator.
    Å begynne å snakke om kostnaden på HD matrialet til et dødt format er også rimelig søkt.
    Å snakke om hva en film koster på amazon.com (da ofte ikke spillebar på f.eks norsk PS3) er også nesten som en digresjon å regne.
    En HD film kjøpt i butikk her i Oslo (der jeg kjøper mesterparten av mine filmer) koster nester 300 kroner, utvalget er også katastrofalt dårlig.
    å bestille blu-ray fra f.eks play.com er heller ikke så radikalt mye billigere da forsendelsene går over 200 kroners grensen.
    Synes du svartmaler veldig nå. Filmene på amazon.com og tower.com er ofte sonefrie, mens andre ikke er det. Men det er da mange andre muligheter. Playx.no har mange filmer i riktig sone, og til og med skandinaviske utgivelser til under 200,- kr grensen. Videre har vi mulighet til å handle film fra Australia (som også er BD-region B), noe jeg har gjort 2 ganger med overraskende raske leveringstider og priser ned mot 150 kroner med frakt og alt. Platekompaniet har fått standardprisene sine ned i 269 og 249 kroner, noe som gjør at priser over 300,- kroner bare er for dem som overhodet ikke er prisbevisste. Og prisene er gradvis på vei nedover. Dette er samme tendens som da DVD kom og skulle ta over for VHS. De første DVDene var svinedyre og ble gradvis billigere over tid.
    De billigste HD projectorene koster rett under 20.000,- en reciver som takler HD formatene koster ca. 10.000,- og oppover i Tillegg så må du ha en blu-ray spiller. Så vidt jeg har kunnet se så er det bare toppmodellene til Sony og Pioneer som gir deg mulighet til True HD og DTS HD uten downmixing el.
    da har man brukt 10.000,- til.
    Igjen så tar du utgangspunkt i den dyreste løsningen. Du må investere litt i bilde, det holder ikke med SD-display, det er sant. Men når det gjelder om du har 720p eller 1080p, så mener jeg uansett at BD gir en klar bildeforbedring i forhold til DVD. Det er rett og slett for mange DVDer som har artifakter på grunn av den underlegne MPEG-2 kodingen. For selv om BD-bildet bare har 5ganger så mange piksler som DVD-bildet, så får man gjennom bedre koding mye mer ut av båndbredden enn med DVD. Jeg for min del har ikke hørt om synlige komprimeringsartifakter på HD-film. Så selv om du med 720p display ikke får det maksimale ut av BD, så er det likevel merbart bedre med kildemateriale på BD framfor DVD.

Når det gjelder lyd, så trenger du ikke receiver med HDMI og innebygget dekoding. Så lenge du ikke trenger DTS-HD, så dekoder flere BD-spillere lyden, slik at man kan bruke den analoge 5.1-inngangen på receiveren istedet. Min relativt rimelige Samsung BD-P1400 er et eksempel på dette. Derfor kan man ved valg av riktig BD-spiller utsette oppgradering på receiversiden.
    For meg så er det en betydelig investering og kan ikke helt rettferdiggjøres av HD formatenes kvalitet kontra DVD.
    Jeg skjønner din prioritering, men du kan ikke dømme formatet nedenom og hjem som en marginal forbedring så lenge du ikke har sett potensialet som bor i det når det utnyttes fullt ut.
    Det endrer heller ikke det faktum at et betydelig antall av blu-ray filmene som er slupper er under pari mtp. teknisk kvalitet.
    At vi forbrukerene er med på å betale i dyre dommer for utviklingen av blu-ray er også litt provoserende.
    Jeg kan da virkelig vise deg en haug med DVD-filmer som også er under pari mhp. teknisk kvalitet, og som ingen oppskalering i verden kan redde. Det er vel opptil den enkelte om man vil kjøpe en vare. Personlig kommer jeg til å kjøpe svært få eldre katalogtitler på BD, med mindre jeg vet at de har fått en meget samvittighetsfull transfer (som f.eks. Blade Runner final cut).

Forbrukerne betaler for alt produsentene foretar seg. Hvis du lar deg provosere av at hardt arbeidende utviklere tar seg betalt for jobben de gjør, så er det mye å la seg irritere over i verden.
    Som jeg har nevnt før så er jo ikke en HDMi 1.3 spec blu-ray spiller en 1.3 spec spiller, det er jo tydeligvis forskjellige utgaver av brikkesettet, nå har vi også fått bekreftet at så godt som ingen spillere derute støtter live view 2.0 så de som nettopp har kjøpt seg blu-ray piller må nok engang oppgradere hvis de ønsker alle mulighetene som blu-ray fabrikantene reklamerer for.
    HD kampanjene har vært fyllt av uærlighet og når man er sluttproduktet så må jeg bare baklage å si at HD ain`t all that.
    Jeg har fortsatt ikke hatt en film opplevelse som har blitt forsterket av HD formatet.
    OK. Gilette klarer alltid å lage høvler som barberer enda tettere og bedre. Det oppdages stadig nye vitamintilsetninger som revolusjonerer antirynkekremene. Brødskiver med kyllingleverpostei er så lette at de svever sammenlignet med brødskiver med vanlig leverpostei...
    Dersom man tror på alt som sies i reklamen rundt omkring så må man jo bli grundig skuffet svært så ofte. Hvis du leser det som kommer fra fornøyde BD-spiller-eiere her inne så vil du finne ut at de fleste ikke bryr seg vesentlig om bilde-i-bilde eller internettfunksjoner. De som har HD-DVD-spillere snakker heller ikke så mye om ekstra interaktivitet. Det viktige for de aller fleste som har investert i HD er at filmen har betydelig forbedret bilde- og lydkvalitet i forhold til eldre formater.

For meg gir HD en økt detaljering og dybde i bildet som definitivt gjør at jeg lever meg mer inn i filmen. Synd at du ikke opplever det samme, wotg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite inntrykk av at du bare har gjort deg opp en mening wotg, om at FullHD ikke gir et kvalitets løft som er verd prisen man må betale for dette, og at det derfor blir litt vanskelig å diskutere dette videre på en god måte.

Her må selfølgelig hver og en av oss ha lov til å ha sine egene meninger om dette (og kunne forsvare dette med nebb og klør osv), men kan vel bare si at jeg er uenig med deg når det gjelder opplevd kvalitetsløft og økt filmopplevelse, men er enig i at det fort blir dyrt hvis man må investere og kjøpe alt hjemmekino utstyr på nytt for å få gleden av dette.

Har hatt mange flotte filmopplevelser som har blitt grundig forsterket av FullHD formatet, men det finnes noen HD DVD og BD utgivelser som ikke gir det helt store løftet heller, så man blir sittende igjen å ergre seg litt over at man kjøpte disse i HD.

Filmer jeg har god erfaring med pga HD kvaliteten er f.eks er Corps Bride, King Kong, Kingdom of Heaven, Planet Earth BBC natur dokumentar, Bladerunner, (Matrix Spiderman, Jason Born) trillogiene Die Hard4 osv.

Planet Earth BBC er ganske spesiell å se i fullHD på et 120" lerret med en sitteavstand på 1-2 ganger bildebredden, og det er filmsener der som tar pusten fra de fleste ikke AV interesserte så de bare sitter igjen og måper.

Det kan vel nevnes at denne HD utgivelsen består både av ekte HD og oppskalet materiale, og dette er ganske godt synlig, men det får etter min mening også frem hva HD dreier seg om. Det er ganske morsomt når SD-grumset forsvinner og plutselig er det ens egen oppløsning i egene øyne som setter grenser for opplevde bildedetaljer i HD kildematerialet

Generellt er vel i de store påkostede filmer som har mange store sener med mye detaljer der DVD mediet stort sett bare klarer å vise tåkete grums i sammenligning et godt sted å begynne hvis man virkelig skal få frem den økte filmopplevelsen. Gleder med stort til LOTR trillogien blir tilgjengelig i ekte FullHD og ikke bare i mer eller mindre gode nedlastede rippede 1080i versjoner for å si det sånn.....

Når det gjelder pris på utstyr, kan jeg i den forbindelse lage et lite regnestykke på hva jeg hadde av utstyr på bildesiden i mitt første ekte fullHD oppsett.

Bruktkjøpt 8" Electrohome Marquee Ultra CRT projektor med Moome DVI-D kort ca 7000,- (satt opp til å kjøre med det 1080p signalet direkte fra HD spillerene og som vel kan ytterligere forbedres med HD144 linser til ca 2500,-)
    HDMI switch ca 900,-
    HDMI kabling ca 500,-
    XE1 HD DVD spiller ca 5500,-
    DB10a BD spiller ca 5000,-
    Brukt kjøpt 106" Hvitt Rammelerret 2000,-

Prislapp ca 20900,- + pris på BD og HD-DVD filmer til 150-275,-

Dette synes kanskje noen fremdeles er ganske dyrt for et FullHD bilde i en hjemmekino, men med tanke på bildestørrelse og 3D dybde effekt osv, må man vel opp i f.eks en JVC HD1 for å få noe som matchet mye av opplevelsen, men da også økt bildeskarphet og dårliger sortnivå og med et litt mere brukervennlig oppsett....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har et lite inntrykk av at du bare har gjort deg opp en mening wotg, om at FullHD ikke gir et kvalitets løft som er verd prisen man må betale for dette, og at det derfor blir litt vanskelig å diskutere dette videre på en god måte.

Her må selfølgelig hver og en av oss ha lov til å ha sine egene meninger om dette (og kunne forsvare dette med nebb og klør osv), men kan vel bare si at jeg er uenig med deg når det gjelder opplevd kvalitetsløft og økt filmopplevelse, men er enig i at det fort blir dyrt hvis man må investere og kjøpe alt hjemmekino utstyr på nytt for å få gleden av dette.

Har hatt mange flotte filmopplevelser som har blitt grundig forsterket av FullHD formatet, men det finnes noen HD DVD og BD utgivelser som ikke gir det helt store løftet heller, så man blir sittende igjen å ergre seg litt over at man kjøpte disse i HD.

Filmer jeg har god erfaring med pga HD kvaliteten er f.eks er Corps Bride, King Kong, Kingdom of Heaven, Planet Earth BBC natur dokumentar, Bladerunner, (Matrix Spiderman, Jason Born) trillogiene Die Hard4 osv.

Planet Earth BBC er ganske spesiell å se i fullHD på et 120" lerret med en sitteavstand på 1-2 ganger bildebredden, og det er filmsener der som tar pusten fra de fleste ikke AV interesserte så de bare sitter igjen og måper.

Det kan vel nevnes at denne HD utgivelsen består både av ekte HD og oppskalet materiale, og dette er ganske godt synlig, men det får etter min mening også frem hva HD dreier seg om. Det er ganske morsomt når SD-grumset forsvinner og plutselig er det ens egen oppløsning i egene øyne som setter grenser for opplevde bildedetaljer i HD kildematerialet

Generellt er vel i de store påkostede filmer som har mange store sener med mye detaljer der DVD mediet stort sett bare klarer å vise tåkete grums i sammenligning et godt sted å begynne hvis man virkelig skal få frem den økte filmopplevelsen. Gleder med stort til LOTR trillogien blir tilgjengelig i ekte FullHD og ikke bare i mer eller mindre gode nedlastede rippede 1080i versjoner for å si det sånn.....

Når det gjelder pris på utstyr, kan jeg i den forbindelse lage et lite regnestykke på hva jeg hadde av utstyr på bildesiden i mitt første ekte fullHD oppsett.

Bruktkjøpt 8" Electrohome Marquee Ultra CRT projektor med Moome DVI-D kort ca 7000,- (satt opp til å kjøre med det 1080p signalet direkte fra HD spillerene og som vel kan ytterligere forbedres med HD144 linser til ca 2500,-)
    HDMI switch ca 900,-
    HDMI kabling ca 500,-
    XE1 HD DVD spiller ca 5500,-
    DB10a BD spiller ca 5000,-
    Brukt kjøpt 106" Hvitt Rammelerret 2000,-

Prislapp ca 20900,- + pris på BD og HD-DVD filmer til 150-275,-

Dette synes kanskje noen fremdeles er ganske dyrt for et FullHD bilde i en hjemmekino, men med tanke på bildestørrelse og 3D dybde effekt osv, må man vel opp i f.eks en JVC HD1 for å få noe som matchet mye av opplevelsen, men da også økt bildeskarphet og dårliger sortnivå og med et litt mere brukervennlig oppsett....
    Hvor mange er interessert i å ha en 80kilos klump i taket da Ask4me2?
    Hvis du leser hva jeg skriver så vil du se at jeg vedgår og ser også selv at det er forkjell på endel HD matriale vs. SD, men jeg har som sagt tilgode å få en forsterkert opplevelse av en film som følge av HD matriale.
    Så nettopp Kingdom of Heaven directors cut, en film jeg liker veldig godt, men kan ikke raportere om noen ny innsikt i filmen som følge av HD.

Newcomer kovacs sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nettopp Kingdom of Heaven directors cut, en film jeg liker veldig godt, men kan ikke raportere om noen ny innsikt i filmen som følge av HD.
    Det er akkurat kommentarer som dette som viser tydelig at det er mange "camps" her. Noen er opptatt av teknologien og noen er opptatt av film/lyd osv. Mange er opptatt av begge deler. Ingen av delene er feil, men det blir litt "eple/appelsin"-debatt av det.

Selv så jeg Blade Runner på BD her om dagen og var nærmest i sjokk over hvor fantastisk bildekvaliteten er. Det var så bra at jeg glemte å nyte filmen! ops: Og da er det kanskje lov å innrømme at HD virker som noe helt nytt og spennende for meg.

For meg er HD en stor glede og et kvantesprang fra tidligere utstyr, og det at man kan få så knallbra bilde og lyd til svært lav pris er flott for oss på budsjett.

(Jeg likte forresten ikke Kingdom of Heaven...)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange er interessert i å ha en 80kilos klump i taket da Ask4me2?.
    Nei det er vel ikke så veldig mange som har gleden av det fremdeles nei, og jeg har ikke det oppsettet lenger heller etter jeg flyttet og ikke lenger har et innredet egnet rom for denne ennå. Jeg nevnte det med CRT bare for å illustrerer litt hvor "billig" man kan få til fullHD oppsett hvis man f.eks er villig til å ha slike 80kg klumper over sweetspot i hjemmekinoen og også vet litt om hvordan man får slike projektorer til å fungere tilfredstillende med slike oppløsninger.

Hvis du leser hva jeg skriver så vil du se at jeg vedgår og ser også selv at det er forkjell på endel HD matriale vs. SD, men jeg har som sagt tilgode å få en forsterkert opplevelse av en film som følge av HD matriale.
    Så nettopp Kingdom of Heaven directors cut, en film jeg liker veldig godt, men kan ikke raportere om noen ny innsikt i filmen som følge av HD
    .
    Ut i fra det jeg har lest du har skrevet før, angir du så vidt jeg husker at du ikke har et FullHD oppsett, men skalerer ned til 720p. Er det det samme oppsettet du testet Kingdom of Heaven med?

Det er klart at det fremdeles er samme filmen man ser på BD eller opplsalert DVD, hvis det ikke er nye spesial versjoner osv da, og derfor blir jo selve handlingen i filmen lik. (det skulle vel bare mangle...)

Klarer fint å komme i "filmtranse" modus selv på små 32" CRT skjermer også på 3m avstand for å si det sånn, men synsinntrykkene og opplevelsene av å komme mye nermere bildet og det å lure hjernen til å godta dette som synsinntrykk fra en virkelig verden der personer kan oppleves å bli vist i 1:1 størrelser osv, blir noe helt annet, spesiellt etter at man har et annet erfaringsgrunnlag.

Med FullHD og f.eks 1-1,5 x sitteavstand : bildebredden, noe man vel ikke bør gjøre med lavere enn 1920x1080 oppløsning synes jeg det hele oppleves som mer inntenst, og hvis man klarer å se bort i fra de skavankene som vel alt av bildevisnings utstyr har (her har vel ofte de som ikke er like teknisk interresert i bildevisnings utstyr og mindre opplært til å se feil osv en fordel), og bare klarer å konsentrere seg 100% om bilde og sanseinntrykkene så blir dette etter min mening noe helt annet.

Sitter man 1:1 fra et oppskalert 1080p DVD bilde, eller for den sags skyld et nedskalert BD bilde til 720p, får man ikke den samme effekten, men får bare "gleden" av å se et tåkete bilde uten nokk innformasjon, eller et 1280x720 bilde som er oppbyggd som (for meg i alle fall på den avstanden) et firkantet rutenett.

Den økte oppløsningen gjør for mitt vedkommende i alle fall mye for hvordan filmen oppleves, så jeg synes det er litt trist hvis du ikke har fått opplevd dette med dine egene tester og med slike flotte BD filmer som du nevner.

Mvh.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dag og natt mellom å oppleve HD på prosjektor kontra TV. På en valig 40" tv gir HD lite kontra en god DVD spiller. For min del kjører jeg på 46" 1080p24 og forskjellen er ikke allverden på DVD (fra EP-35) og HD-DVD (ep-35) .. (transformers).

Men det jeg har sett på prosjektorer så er forskjellen veldig stor og utvilsom verdt investeringen men hvor mange sitter egentlig med prosjektor. For om HDM er avhengig av størrelser på 100" for å virkelig imponere så er ikke framtiden lys.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser tydlig forskjell på min 50" om jeg setter på rett film. Men det er slettes ikke alle BD-filmer der er slik på. Har flere BD-filmer som blir passert mtp IQ av ulike DVD-utgivelser.

MI3 på BD er for eks. meget bra, mens MI2 på langt nær er så skarp. MI1 er rett og slett dårlig.

Men jeg kan på en måte være litt enig med wotg. Man bruker ganske mye penger for å få anlegget opp på et nivå som kan utnytte disse formatene, for så å finne ut at det er kun et begrenset antall av de dyre utgivelsene som klarer å merkbart passere DVD på bildekvalitet. Vet en kan få BD til 150kr over post, men på en annen side så kan en få DVD til halve prisen over post. Ønsker man norsk tekst, så koster det fort mer enn det smaker.

Jeg håper og tror at hardware kommer til å bli betraktelig bedre, og at prisene på film faller til et akseptabelt nivå. Vi kan vel alle være enige om at det ligger et større potensiale for godt bilde i BD formatet enn det er i DVD.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare som en kuriositet så kan jeg nevne at endel BD utgivelser hos free record shop koster intet mindre enn 349 kroner!
    Da snakker vi ikke engang om nyheter.
    Prisen på software i vanlige butikker må markant ned hvis folk flest skal velge en HD utgivelse fremfor den vanlige DVD utgaven.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare som en kuriositet så kan jeg nevne at endel BD utgivelser hos free record shop koster intet mindre enn 349 kroner!
    Da snakker vi ikke engang om nyheter.
    Prisen på software i vanlige butikker må markant ned hvis folk flest skal velge en HD utgivelse fremfor den vanlige DVD utgaven.
    Og dem er enestående på så høye priser. Ingen andre har så høye priser. Og dem er vel kanskje borte fra markedet snart: Flere reaksjoner på Free Record Shop-salg - Farojournalen

Men hvis du ønsker å finne de butikkene med høyest pris, fant du den. Ønsker du lavere pris, forsøk feks Video Nova.

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På lørdag kjøpte jeg Click på blu-ray til 159,50 på video nova,med norsk tekst.
    Før helgen kjøpte jeg X-men og nyeste supermann til 179,- pr.stk.
    Vacancy til 159,50 som er en relativt ny film (alle med norsk tekst)Så prisene viker ikke så mye fra DVD.:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Composite
    På lørdag kjøpte jeg Click på blu-ray til 159,50 på video nova,med norsk tekst.
    Før helgen kjøpte jeg X-men og nyeste supermann til 179,- pr.stk.
    Vacancy til 159,50 som er en relativt ny film (alle med norsk tekst)Så prisene viker ikke så mye fra DVD.:-D
    Kjøper du da BD-filmer fordi de er billige, eller fordi du vil ha akkurat de titlene?

Side 12 av 20 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •