HD - en skuffelse - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 20 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 398
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg blir stadig forundret over hvor gode øyne folk tror de har... 4m fra en 37" og så forvente merkbart skarpere bilde med 720 kontra 576 er ikke realistisk. Jeg har en tabell i en artikken skrevet av Carlton Bale som jeg har linket til utallige ganger på dette forumet. Ta en titt på den, og se hvor du havner.

Tabellen

Hele artikkelen

Samme mann har også laget en kalkulator for sitteavstand vs bildestørrelse som er veldig god, og basert på samme tabell.

Home Theater Calculator

Ta en titt på denne informasjonen. Finn din bildestørrelse i tabellen og sett deg på anbefalt avstand midlertidig, bare for å prøve. Så kommer du tilbake hit og forteller om du ser nevneverdig forskjell.

P.S. Overnevnte tar ikke hensyn til andre fordeler med HD enn oppløsning, som bedre farger, høyere bitrate, mer effektiv kompresjon, bedre lydformater, interaktivitet og ekstramateriale osv.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg blir stadig forundret over hvor gode øyne folk tror de har... 4m fra en 37" og så forvente merkbart skarpere bilde med 720 kontra 576 er ikke realistisk. Jeg har en tabell i en artikken skrevet av Carlton Bale som jeg har linket til utallige ganger på dette forumet. Ta en titt på den, og se hvor du havner.

Tabellen

Hele artikkelen

Samme mann har også laget en kalkulator for sitteavstand vs bildestørrelse som er veldig god, og basert på samme tabell.

Home Theater Calculator

Ta en titt på denne informasjonen. Finn din bildestørrelse i tabellen og sett deg på anbefalt avstand midlertidig, bare for å prøve. Så kommer du tilbake hit og forteller om du ser nevneverdig forskjell.

P.S. Overnevnte tar ikke hensyn til andre fordeler med HD enn oppløsning, som bedre farger, høyere bitrate, mer effektiv kompresjon, bedre lydformater, interaktivitet og ekstramateriale osv.
    Den tabellen er en fin illustrasjon av et prinsipp, men har ikke rot i den samme virkeligheten som undertegnede lever i. I henhold til den må man sitte nærmere enn 2 meter fra en 40" skjerm for å ha utbytte av 1080p. Ja, hvis du vil se at hver piksel er firkantet så stemmer vel dette. Jeg mener ihvertfall at denne tabellen er alt for konservativ i forhold til mennesker med godt syn. Selv om man ikke kan telle pikslene i skjermen, så er den økte skarpheten utrolig viktig for opplevelsen og dybdefølelsen i bildet på lenger avstand enn det som indikeres her. Jeg ville vel multiplisert avstandene i denne tabellen med 1,5, eller noe slikt for å få noe som stemmer med mine erfaringer.

EDIT: Artikkelforfatteren svarer ikke på hva tabellen er basert på når han får direkte spørsmål om det, men i forbindelse med et annet spørsmål svarer han: "The resolution-based viewing distances are more rough guidelines than exact values (due to person-to-person variation, differences between display technologies, etc.)".
    Det understrekes jo også av mine egne observasjoner.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Når man setter seg ned ser en BD film for så å etterpå ikke være imponert av bildet, ja da er det også på en måte min feil. Filmen jeg har valgt å se og har betalt 300 kroner for er nemlig en såkalt dårlig transfer. DVS. filmselskapet som har hypet HD formatet som den største oppfinnelsen siden hjulet har ikke giddet å gjøre en ordentlig jobb med kildematrialet slik at jeg essensielt har betalt tre ganger prisen av en vanlig DVD, kun for å få et blått cover...
    Så da er situasjonen slik:
    Man må bruke ca. 50.000,- på amp, kilde og fremviser (forutsatt at man har høyttalere, lerrett osv.) I tillegg så må man surfe nettet for å finne ut hvilke filmer som er en god transfer, noe som vil si i mitt tilfelle med 10 BD filmer så er under 50% å regne som en god transfer!
    Dette er ting du Gorm som skribent har mulighet til å gjøre noe med på vegne av oss forbrukere.
    En slik artikkel kunne jeg virkelig tenkt meg å lese om i et fremtidg nummer av hjemmekino.
    Dette er er et usedvanlig godt poeng. Første filmen jeg så hjemme på BD var The Fifth Element og jeg var på ingen måte imponert. I etterkant viste det seg av filmen er utgitt to ganger hvor jeg selvfølgelig hadde kjøpt den første og værste. Film nummer 2 som dumpet ned i postkassa var Full Metal Jacket, også denne havner langt nede på lista over gode transfers. Da skyter filmselskapene seg stygt i foten, men desverre er det kun folk som leser seg såre i øya på forum som dette som faktisk har mulighet til å unngå slike feller. Nå sjekker jeg potensielle nyinnkjøp mot lister på nett og det er ikke slik det burde være. Flere filmer har jeg faktisk hoppet over, siden de tilsynelatende ikke gir noe spesielt godt hopp fra DVD'n jeg allerede har i hylla.

Skal vel også legge til at de filmene jeg har sett med gode transfers har gitt meg gode opplevelser. Forøvrig i henhold til hva jeg beskrev i forrige post.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en link til en slik liste som beskriver om en det er en god HD transfer eller ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler det er mange som underdriver forskjellen på HD og SD-materiale. Jeg har verken spesielt godt syn eller utstyr, en 32" LCD med 720p og en PS3, og jeg ser definitivt forskjell (sitter 2-3 meter fra TVen). Men hvor stor forskjellen er varierer selvfølgelig fra film til film og scene til scene.

Merker forskjellen best når jeg har sett på HD-materiale en stund, og så skal tilbake til SD.

Er allerede fornøyd med investeringen, og tipper jeg får enda større glede av den når jeg river i en litt større TV med Full-HD-oppløsning.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Milzit
    Har du en link til en slik liste som beskriver om en det er en god HD transfer eller ikke?
    Denne bruker jeg, sikkert andre der ute også:
    Blu-Ray Picture Quality Thread - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geofrank
    Jeg føler det er mange som underdriver forskjellen på HD og SD-materiale. Jeg har verken spesielt godt syn eller utstyr, en 32" LCD med 720p og en PS3, og jeg ser definitivt forskjell (sitter 2-3 meter fra TVen). Men hvor stor forskjellen er varierer selvfølgelig fra film til film og scene til scene.

Merker forskjellen best når jeg har sett på HD-materiale en stund, og så skal tilbake til SD.

Er allerede fornøyd med investeringen, og tipper jeg får enda større glede av den når jeg river i en litt større TV med Full-HD-oppløsning.
    Det er flere som overdriver forskjellen.. Ja, det er bedre men er det verdt forskjellen er det folk vil spørre seg. Og når kvaliteten på DVD avpillere nå gjør forskjellen minimal for folk så skal det god markedsføring til for å overbevise at prishopp på 50-100% er lurt når filmen faktisk er den samme. Samtidig sniker film på nett seg nærmere..

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOTG:

Jeg forstår ikke disse argumentene. Jeg sitter selv med en 720p Optoma HD72 på ett 72" lerret, og både for meg, min samboer og alle venner jeg noen gang har hatt på besøk i min lille hule er forskjellen fra SD til HD enorm. Det være seg på film i TS format, HD-DVD, Blu-Ray og kanskje spesiellt på HDTV sendinger som f.eks American Idol. Det er som natt og dag, skarphet, dybdefølelse, farger, alt er en stor forbedring. Jeg forstår rett og slett ikke at du som har en av de beste 720p projektorene som finnes ikke ser stor forskjell.. I tillegg sitter jeg med en 7-8 år gammel Sony Receiver og kjører HD lyden analogt fra min HTPC og også her er det en revolusjon lydmessig. Full HD projektor er nok prioritet når feriepengene dumper inn på konto, og jeg ønsker meg en rimelig Onkyo receiver med dekoding av True HD og DTS HD Master Audio over HDMI også.

Å si at man må investere en formue for å få utbytte av HD synes jeg virkelig er å ta hardt i. Vel er det begrensninger i mitt oppsett, og med noen investeringer hadde det nok blitt enda bedre, men fremdeles opplever jeg kvalitetsøkningen i overgangen fra DVD/SD til HD på lik linje som overgangen fra VHS til DVD i 98' og det på forholdsvis rimelig utstyr.

For meg er det bare ett valg der det er mulig, HD.

Cyberdog

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    37" vil bli byttet ut til høsten, helt enig med deg at 37" er lite med 4m sitteavstand. Det blir nok en 50" plasma.
    Jeg må ærlig innrømme at jeg fint kan leve med oppskalerte dvdbilder, som jeg selv prøvde å forklare så er ikke enkeltdelene av filmen å spennende for meg, jeg stopper aldri filmen for å gå frem å sjekke jaggies osv.
    Det er nok som du sier: så lenge billedkvaliteten er god nok, så er ikke de siste detaljene nødvendigvis så viktig.
    Hei, kom meg innom dette her. Selv har jeg stuekino og har testet ulike størrelser og avstander og kommet frem til at kartene man finner på nett stort sett stemmer. Nå sitter jeg 3 meter fra min 720p 50" som er optimal sitteavstand for denne størrelsen. Det som skal være sagt at jeg merker på SD digital-tv er om jeg går helt bak i stuen, ca 4,5 meter fra TV ser man ikke fult stå stor forskjell på det og HD. Dette stemmer godt overens med kartene som sier at ved 5 meter avstand ser man null forskjell på SD og HD på 50" skjerm. På din avstand ville jo såklart 60" være ganske optimalt, men dette koster jo fortsatt svinmye.

Den optimale på 37" som du har per idag er mellom 2,15 og 2,75 meter, så det er klart at du får veldig lite HD ut av den fra din sitteavstand. Resten avhenger jo av mer enn oppløsning, som farger og filter brukt i filmen.

Første filmen du bør se når du får 50"eren selv om du ikke er så glad i actionfilmer av det slag er vel Transformers. Denne er feilfri fro å si det kort, jeg er vel litt mer heldig enn deg her ettersom det er en type film jeg liker da

Og som noen andre har nevnt så sier jeg meg ganske enig i at lyden er mye lavere på HD og må spilles av på mye høyere volum. Iallefall når den mates gjennom optisk, min Onkyo reciever kommer i sommer/høst, gleder meg til å få det fulle ut av TrueHD og Dolby Digital+ på mitt nye anlegg da

Så min mening er vel at HD er ingen skuffelse om man får HD skjerm med rett størrelse i forhold til sitteavstand. Eks. på mine 3 meter ser man ingen forskjell på 1080p og 720p Men nokså stor fra SD til 720p

Så skal det selvsagt være sagt at Bruce Almighty på HD DVD sammenlignet med xXx 2 på DVD blir rett og slett grisebanket. Virker egentlig som om hele Bruce Almighty er filmet ute av fokus, dette gjelder DVD-en også xXx 2 derimot har av det skarpeste bildet jeg har sett på DVD

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser frem til å teste ut forskjellene på SD og 720p på TW700 med 92" lerret i stua, hittil har jeg dessverre vært stuck med 24" 1920x1200 pc-skjerm på ~1m avstand.. noe som er ypperlig for 1080p, men ikke helt patent for filmtitting med flere...

Ser god forskjell på SD, 720p og 1080p på ovennevnte 24"...

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Første filmen du bør se når du får 50"eren selv om du ikke er så glad i actionfilmer av det slag er vel Transformers. Denne er feilfri fro å si det kort, jeg er vel litt mer heldig enn deg her ettersom det er en type film jeg liker da
    Hehe. Tjangsen for at jeg kommer til å se transformers igjen er nok særdeles liten.
    Å lide meg gjennom en drittfilm bare for å se en BD med godt bilde er uaktuelt.
    Det kan se ut som om det er et av hovedproblemene med BD akkurat nå, kun et fåtall av filmene sluppet har blitt klassifisert i tier 0 klassen, i den klassen er det ingen filmer jeg har ønske om å se. I gold klassen finner jeg seks tittler jeg kunne tenke meg. Så hvis det er slik at jeg (slik det er nå) må velge mellom god film med dårlig bilde eller dårlig film med bra bilde så er det ingen tvil om at jeg velger alternativ 1.
    For å oppklare så ser jeg alltid film på projector. 37" brukes kun til spill og vanlig tv titting.
    Det er forøvrig utrolig mange regler man må forholde seg til for å få noe ut av HD opplevelsen. Det blir bestemt hva slags filmer en må se, hvor langt unna en må sitte osv...
    Jeg tror mange av dere hyper formatet i deres eget hode og for venner dere har på besøk.Jeg har også hatt besøk og vist frem BD og ikke fått den store responsen.
    La det være klart: jeg sier ikke at det ikke er forskjell, jeg bare påpeker at den er liten, spesielt i forhold til investeringene HD krever og den to - til tre ganger høyere software prisen.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mange av dere hyper formatet i deres eget hode og for venner dere har på besøk.Jeg har også hatt besøk og vist frem BD og ikke fått den store responsen.
    La det være klart: jeg sier ikke at det ikke er forskjell, jeg bare påpeker at den er liten, spesielt i forhold til investeringene HD krever og den to - til tre ganger høyere software prisen.
    Regler og regler, det er jo bare snakk om enkel logikk om pikseltetthet.

Vel, nå fikk jeg meg en HD-E1, den koster 2000kr og sammenlignes av testere mot en Denon DVD-spiller som koster langt mer, 11 000 på testtidspunktet. Den rimelige Toshibaen matchet alle bildeegenskapene samt kan spille HD, mye for pengene med andre ord. Og om man trekker fra prisen på 5 HD DVD-er som man der fikk med så kan man si man har betalt 1000kr for spilleren, dette, ikke akkurat dyrt Og hvorfor snakker du om software? :S

Angående prisene skal de rent teoretisk sett droppe til tusen. Dette fordi "krigen" er over og Blu-Ray er det gjenværende format. Altså større produksjon og prisene må ned for å møte prisen folket er villige til å betale, og den er ikke 3500 for en enkel Samsung BD-spiller.

Klassisk eksempel er Samsung DVD-611 som kostet 4000kr i år 2000 og 600kr i 2001 når produksjonen var komt opp. Venter med Blu-Ray til slutten av året eller neste sommer Da vil disse ha en pris nærmere det jeg syns det er verdt å betale for de

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si med engang projektor har jeg ikke noe særlig erfaring med.

Har som eier av en lcd tv som støtter 1080p og bed en ny blu-ray spiller sonybdp-s500 så mener jeg er kvlifisert il denne debaten.

Når du går fra dvd til blu-ray hva forventer vi da. ?

Fra 50% økning i oppløsning så hva mener dere vi kan for vente da. ?
    dvs si for meg en dobling oppløsning så det er ikke noe revousjon vi snakker om her men en oppløsning på bilde som er langt bedre enn dvd.

Men kommer jo helt ann hva du skal se dette på, så spørsmålet er støtter din tv 1080p. ? Eller skal du bruke din gamle tv eller projektor. ?

Hvis svaret er ja på det siste så ser ikke jeg helt vits med og skaffe deg blu-ray avspiller. Beklager men du vil da ikke se noe enorm endring i bildet.

Men merkbart er det for oss som har en tv som støtter 1080p.

Så har jeg en vanlig tv så ville jeg nok skaffet meg en bedre tv først!.

Når det er sagt så er det stor forskjell på filmene som blir gitt ut på BD. Selskaper som Warner legger ned veldig mye bra jobb på overføring til HD, noe som vi ikke kan beskylde alle for selskap som fox skulle vel hatt litt bistand. Deres lab jobber nok ikke overtid for og gi oss bedre bilde.

Og for ikke og snakke om fox sine meny system!....

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphadec
    Fra 50% økning i oppløsning så hva mener dere vi kan for vente da. ?
    Det er vel litt mere enn 50% økning i oppløsning fra DVD sine 720x576 og til til FullHD med 1920x1080. DVD har vel sånn sett en oppløsning på 414720 bilde punkter mens BD eller HD-DVD i FullHD har 2073600 bildepunkter.

Her blir vel forholdet 2073600/414720 = 5 ganger høyere oppløsning, eller en økning på 500%
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD spillere/bluray spillere kommer til å smelte sammen med tiden når prisene etterhvert går ned. Bluray filmer blir også billigere såklart ettersom flere og flere kjøper dem. DVD filmer forsvinner vel med årene tenker jeg, men når er vanskelig å si.

Ellers så merker jeg meg at når teknikken blir bedre og bedre, blir filmene bare dårligere og dårligere. Nå gjelder det å ha flest mulig påkostede effekter i en film og skal du se dem i superbra kvalitet så må du ha bluray. Handlingen er det ikke så nøye med. F.eks. Fantastic 4 - rise of the.. Meget bra bilde, men skitfilm. ELlers så synes jeg Transformers på DVD har meget bra bildekvalitet. Men igjen, ikke så bra historie, men seff mye bedre enn F4 (men det skal jo ikke så mye til).

Det er for mye fokus på teknikk og for lite på innholdet i en film. Det skal lixom være en WOW følelse når man ser på bildet på en film. Men selve filmen trenger ikke være så mye WOW..

Jeg greier meg med DVD lenge ennå. Er det en film som er superbra (som f.eks. Ringenes Herre, X-men) så kjøper jeg den. Kan vel si at jeg ikke har så mange filmer i min samling. Kun klassikere får plass der.

Og en ting til. Når man kjøper stoor tv 42" osv, så må man helst ikke sitte så mye lenger unna tv'en enn når man hadde en 28". Da blir jo vitsen med å gå fra 28" til 42" borte.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geva1
    Og en ting til. Når man kjøper stoor tv 42" osv, så må man helst ikke sitte så mye lenger unna tv'en enn når man hadde en 28". Da blir jo vitsen med å gå fra 28" til 42" borte.
    Mange går for stor tv/projektor og HD nettopp fordi de da kan dekke en større del av synsfeltet uten at formatets begrensninger blir for synlige.

-k

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kun fokus på bildekvalitet? Det er ikke der det største løftet med HDM er? Etter min mening er det lyden. DTS HD MA ligger i en helt annen liga enn DD/DTS fra sd dvd. Faktisk er bare lyden verdt prisfoskjellen når det gjelder kr 200 for bd mot kr 160 for sd dvd.

Noen som har sett/hørt en god konsert BD? Ikke det? Prøv det! Feks denne: Bruce Springsteen - live Dublin (Blu-Ray) . Utmerket bilde og lydkvalitet som engasjerte meg veldig!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forøvrig utrolig mange regler man må forholde seg til for å få noe ut av HD opplevelsen. Det blir bestemt hva slags filmer en må se, hvor langt unna en må sitte osv... .
    Dette blir flåsete. Du har VALGT å bruke et format som er mer avslørende for dårlig materiale. Du har VALGT å ikke utnytte formatet fullt ut ved å sitte lenger borte enn anbefalt. Du har VALGT å bruke utstyr som ikke utnytter formatet fullt ut. Ingen av disse tingene er formatet sin feil. Det blir som å kjøpe en Ferrari og klage på at den går så dårlig i skogen.

Jeg tror mange av dere hyper formatet i deres eget hode og for venner dere har på besøk.Jeg har også hatt besøk og vist frem BD og ikke fått den store responsen..
    Jeg tror grunnen er at veldig mange har akkurat samme forventninger som deg. HD blir en revolusjon uansett. Dette er feil. HD er om noe mer krevende til utstyr og plassering for å fungere optimalt. Dette er ikke formatet sin feil, det er vår egen anatomi som er begrensningen her.

Investeringene HD krever er ikke bare på pengesiden. Det krever litt av brukeren, faktisk. Poenget her ev vel at det SD er like dårlig uansett, har HD et enormt potensiale som krever litt for å bli oppfylt.
    Og for å snakke om den enorme investeringen på HD... Jeg kjøpte Toshiba HD-E1 for en stund siden. Den kostet 2698,-. Da fikk jeg med 5 filmer i boksen. En liten stund etter gikk Toshiba ut med et tilbud der man mot et frimerke på kr. 7,- fikk enda 5 filmer. Her kunne man til og med velge hvilke titler man ville ha. La oss regne en gjennomsnitts utsalgspris på filmer i Norge til ca kr. 250,-. Da har jeg betalt 198,- for spilleren, og fått en god start på filmsamlingen min. Det hører også med til historien at filmer fra Amazon koster vanligvis rett i underkant av $15. Legg på $8 i frakt per film. Da er man oppe i ca kr. 126,- med dagens dollarkurs. Ikke avskrekkende for en film, i mine øyne.

Jeg hadde tenkt å skrive en hel del mer, men lar det være. Synd du ikke har lyst å gå det litte ekstra stykket for å få den opplevelsen vi andre 'overbeviste' har fått. Men det er ikke formatet sin feil, det er din. Enkelt og greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dette er ikke formatet sin feil, det er vår egen anatomi som er begrensningen her.
    Det er vel nettopp det enkelte HD-skeptikere hevder også?

Det er en grense for hvor mye detaljer naturen har utrustet oss med evnen til å oppfatte. Selv om denne sikkert varierer noe individuelt, og skjermstørrelse/sitteavstand flytter grensen opp og ned, så synes det å være en rekke hjem og seere som i praksis får liten gevinst ved HD.

Jeg synes at dette blir dårlig belyst av enkelte HD-forkjempere. Dersom jeg må bytte ut min 40" med et lerret på 100"+ for å få utbytte av 1080p så legger det en demper på lysten til å kjøpe meg inn i 1080p, uavhengig av om "skylden" er formatets, min anatomi eller den hjemlige interiør-konsulenten (les:diktatoren) :-)

Et format som ikke tar hensyn til menneskets begrensninger er vel fort et ufornuftig format? Et format som bare gir uttelling for 1% avkjøperne høre også ut som et ubalansert format. Kanskje er det slik at BluRay er og blir et entusiast-format, og masseutbredelse først kommer når "Ola Dunk" kan kjøpe spillere og plater til samme pris som DVD (og DVD forsvinner fra markedet)? Slik at Ola Dunk får en kvalitet han ikke kan nyttiggjøre seg eller bryr seg om, men til en pris som gjør det levelig, mens hard-core entusiaster som har plass og råd og interesse av å utnytte ekstra-potensialet i BR over DVD får sjansen til det.

-k

Side 11 av 20 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •