BD-spiller men gammel reciever. Hva med lyden???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BD-spiller men gammel reciever. Hva med lyden???

Jeg har nylig bestilt BD-P1400 som visstnok etter en firmware oppgradering kan overføre HD-lyd via bitstream.

Men jeg har en gammel forsterker. Nemlig en Yamaha RX650 og den støtter lydformatene DD, DTS, Dolby Pro Logic IIx, DTS 96/24. Altså ingen av de nye lydformatene. Spørsmålet blir:

Vil jeg oppleve noen som helst forbedring av lyden?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilinformerte. Tenkte ikke over at Samsungen har analoge utganger.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Samsungen har analog multikanal ut samt intern dekoding av HD lyd og Yamahaen har multikanal inn Det vil si at du kan koble til analogt og få HD lyd på oppsettet ditt uten noen problemer. Men DTS HD Master Audio takler vel Samsungen ikke

Bruker selv analoginngangene på min gamle Sony receiver.

Cyberdog

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Jeg har nylig bestilt BD-P1400 som visstnok etter en firmware oppgradering kan overføre HD-lyd via bitstream.

Men jeg har en gammel forsterker. Nemlig en Yamaha RX650 og den støtter lydformatene DD, DTS, Dolby Pro Logic IIx, DTS 96/24. Altså ingen av de nye lydformatene. Spørsmålet blir:

Vil jeg oppleve noen som helst forbedring av lyden?
    Så absolutt.

Dolby Digital på BD bruker 640 kb/s, dvs betydelig mer enn de 384 eller 448 kb/s som brukes på DVD.

Plater med DTS bruker som regel full rate DTS 1509 kb/s og ikke half_rate DTS på 758 kb/s som er vanligst på DVD.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Samsungen har analog multikanal ut samt intern dekoding av HD lyd og Yamahaen har multikanal inn Det vil si at du kan koble til analogt og få HD lyd på oppsettet ditt uten noen problemer. Men DTS HD Master Audio takler vel Samsungen ikke

Bruker selv analoginngangene på min gamle Sony receiver.

Cyberdog
    Ifølge AVSFORUM gjør den visst det også...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir lyden bra nok med analoge utganger? Det store smørsmålet er altså; er det bedre og bruke analoge utganger til HD-lyd, eller bør man heller bruke digital utgang og beholde god gammel DD/DTS.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at det blir store forbedringer med å bruke analog 5.1/7.1 istedet for å bruke vanlig DTS/DD da det kan være PCM kvalitet i alle kanaler(ikke alle formater).

Har en "gammel" Primare SPA 21 som ikke støtter noen HD format, men når jeg kjøper meg HD spiller(mest sannsynlig bare BD) skal jeg bruke analog ut, og bruke spilleren til å decode lyden.

Hvis spilleren gjør like bra jobb som en reciever til å decode lyden(ikke de bedre recieverene of course) vil resultatet bli likt, sett at man ikke har elendig kabling mellom.

Er jo bare å tenke hvordan det er med en cd spiller som har digital og analog ut. Kjører du analog ut bruker du DACen til forsterker eller en egen DAC, og hvis du kjører analog ut bruker du den innebygde DACen i cdspilleren

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Blir lyden bra nok med analoge utganger? Det store smørsmålet er altså; er det bedre og bruke analoge utganger til HD-lyd, eller bør man heller bruke digital utgang og beholde god gammel DD/DTS.
    De fleste vil få problemer med bass management og lite LFE-bass dersom de bruker de analoge inngangene.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får jo egen sub utgang på spilleren.. hvorfor skal dette være ett problem?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer dersom man har så gammel receiver at den ikke støtter DTS, men bare prologic og DD5.1?

Jeg tenker i scenarioet at man har en PS3 som avspiller og en blu-ray film med kun DTS HD lydspor. Vil man da ikke få lyd i det hele tatt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg du må bruke PCM, altså Stereo eller Pro Logic. Jeg sliter med å finne ut det samme, men så langt så tror jeg det.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prologic er jo bare stereolyd omformet til 5.1 lyd
    Fra Ps3 via optisk får du stereo pcm. Spill får du Dolby(DD 5.1)

Tror ikke BD filmene leveres med bare ett lydformat, altså DTS HD.
    Da må du ha analog ut eller en reciever som støtter dette, og det vil jo være hårreisende om de noen gang velger å gjøre dette.
    Du får jo ikke noen DVD filmer med bare DTS, regner ikke med at det blir å skje med BD.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De komme nok til å ha vanlig DD5.1 i mange år til, det er jo ikke akkurat plass mangel på discene:P.
    Men uansett så er DTS 768kbps så syykt mye bedre enn DD5.1, at jeg skal nok klare meg en stund med "bare" DTS 1500kbps. Blir nok ny Receiver en gang, men haster ikke.
    DTS-HD(High resolution Audio) kjører vel maks 6000kbps. Og DTS-HD(Master Audio) kan kjøre opptil 24.500kbps. Da begynner det å bli høy kvalitet.

Legg merke til at det er lavere på HD-DVD. Vet ikke hvorfor, må være p.g.a plass?

DTS - We Bring Entertainment Alive!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •