Oppskalert dvd vs. hd dvd??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalert dvd vs. hd dvd??

God kveld, er litt nysgjerrig på dette her,
    hvordan vil bilde og lyd forskjellene på en oppskalert dvd vs. en kjøpe ferdig hd disc være??

har nettop kjøpt med blue ray spiller(ps3), men har bare spilt av en vanlig dvd, og syntest iallefall bilde var helt fantastisk i forhold til vanlig ikke oppskalert dvd.

TV: Pioneer pdp 4207
    vanlig dvd: pioneer dvd 343 til koblet med vanlig phono til tv og receiver
    blue ray: ps3 bd til koblet med hdmi til tv og optisk til receiver

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det egentlig du har sammenlignet? Hva slags spillere / TV / kabler?

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-DVD/Blu-ray er en god del hakk bedre enn oppskalert dvd. Men hvor mange hakk kommer helt ann på hvor stor størrelse skjermen din er...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    det kommer ann på vilken dvd spiller du har fra før.
    testet min denon 2910 med oppskalert hdmi opp i mott eldre model 2900 med komponent.forsjellen var ikke stor.
    ps3 er ikke noe særlig bedre en min denon 2910 på 720p med hdmi. kan jo hende det er større forsjell på 1080p.har ikke mulighet til og teste.
    med når jeg spiller av en bluray film på ps3 så er det stor forskjell. som og gå fra vhs til dvd.bare for og gi en illustrasjon på forsjellen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke gyldig sammenligning. Kvalitetsforskjellen du ser er sannsyligvis forårsaket av kabel/tv inngang. Regner med du mener kompositt inngang når du skriver phono kabel, og dette er den dårligste muligheten du har.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strutsen
    Ikke gyldig sammenligning. Kvalitetsforskjellen du ser er sannsyligvis forårsaket av kabel/tv inngang. Regner med du mener kompositt inngang når du skriver phono kabel, og dette er den dårligste muligheten du har.
    I tillegg er vel Pio 343 en tilårskommen rimelig spiller, så det blir vel ikke riktig å sammenligne den med PS3. Bruk i såfall scart med RGB fra 343.

Bildene blir uansett oppskalert i TV'en din, så om det er TV eller spiller som gjør den beste jobben vil variere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Andre84
    God kveld, er litt nysgjerrig på dette her,
    hvordan vil bilde og lyd forskjellene på en oppskalert dvd vs. en kjøpe ferdig hd disc være??
    Potensialet er der for både bedre lyd og bedre bilde. Men det kommer an på om utstyret forøvrig er i stand til å utnytte potensialet. Du vil kunne se forskjellen. Og du vil kunne høre forskjellen. Men om det å kjøpe en film på på BD/HD-DVD fremfor DVD gir deg en bedre filmopplevelse, er en annen sak. Det kommer blant annet an på kvaliteten på DVD-filmen. La meg gi deg noen eksempler:
    Jeg har både HD-DVD (Toshiba HD-XE1) og BD (Ps3). Jeg bruker toshibaen til vanlig DVD også, fordi den er relativt god på upscaling. Filmene vises med Panasonic AE-700, og lyden spilles av Pioneer VSX-1015 på JMLab Cobalt "S" 5.1 oppsett. OK - ikke high-end, men OK.

I går så vi på Fantstic 4 Silver surfer. Den finnes på både BD og DVD. Jeg kjøpte DVD (halv pris). Da jeg så filmen tenkte jeg ikke over at det ikke var BD - filmopplevelsen var akkurat like bra (eller dårlig).

I forrige uke så jeg både på Mission impossible 1 og 3 og Matrix 1 og 2 på HD-DVD. Jeg har begge på begge formater. Matrix 1 er en god film. Jeg så klart flere detaljer i HD enn på DVD, men jeg vil ikke påstå at filmopplevelsen ble noe bedre - den er fortsatt en bra film. MI 1 var så dårlig på HD-DVD at jeg skiftet over til DVD for å se om det var noen forskjell. eller om jeg var lurt (kjøpt i Japan). DVD var ennå værre. Men innholdsmessig var filmen helt OK. MI 3 var god på begge formater - klart bedre på HD-DVD, men jeg synes ikke filmen ble noe mer spennende av den grunn.

Derimot så jeg igjen StarWars IV, V og VI på DVD for et par uker siden (den oppgraderte versjonen). Her savnet jeg sterkt HD - alle de små figurene i de store scenene - og dem er det mange av - var uklare. Lyden var OK.

Kjøpte Pat Metheny Group: The Way Up - Live [HD DVD]. Skiftet mellom DTS-HD via 5.1 ut og 'nedskalering' til DTS via coax. Det var merkbart forskjell i lydbildet: HD-lyden var luftigere og mer detaljert, og vesentlig mindre 'metallisk' klang enn jeg er vant til fra musikk-DVD'er. På Matrix og MI merket jeg ingen forskjell - jeg vet likevel ikke hvordan lyden av eksploderende helikoptre og roboter er i virkeligheten.

Santana-konserten ved Montreux Jazz-festival låt dårlig både i HD og vanlig format - men så er den da også tatt opp i 1988, og det har skjedd mye med lyd siden da. Godt bilde kompenserer ikke for dårlig lyd.

Det jeg har endt opp med etter hvert er følgende:

Filmer jeg sannsynligvis bare kommer til å se en eller to ganger kjøper jeg på DVD - eller leier. En middlmådig film blir ikke bedre av at oppløsningen blir høyere eller lyden kodet med flere bits.

Filmer jeg kommer til å se mange ganger, kjøper jeg som HD-DVD / BD. Bedre oppløsning er av og til av verdi, og da er dobbel pris ok. Men jeg lar like gjerne lyden gå via coax som via HD - færre knapper å trykke på.

Musikkfilmer vil jeg heretter bare kjøpe på HD-DVD / BD - en vesentlig bedre lydopplevelse hvis den er ordentlig mixet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andre84
    har nettop kjøpt med blue ray spiller(ps3), men har bare spilt av en vanlig dvd, og syntest iallefall bilde var helt fantastisk i forhold til vanlig ikke oppskalert dvd.

TV: Pioneer pdp 4207
    vanlig dvd: pioneer dvd 343 til koblet med vanlig phono til tv og receiver
    blue ray: ps3 bd til koblet med hdmi til tv og optisk til receiver
    Det er ikke så rart. Dersom du fram til nå har sett på ikke-skalert DVD på en HD-ready tv så har du i praksis bare hatt en 20" eller deromkring ;-)

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •