Er en MediaCenterPC med Blu-Ray eller HD-DVD like bra som dedikert spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er en MediaCenterPC med Blu-Ray eller HD-DVD like bra som dedikert spiller?

Jeg tenkte å kjøpe en ny 1080p 46" LCD-TV, tenkte på den nye Sony 3500 serien. Hvis man bygger eller kjøper en ferdig en mediacenterpc kan man få like bra kvalitet på denne som med en dedikert Blu-Ray eller HD-DVD spiller som selges på Komplett nå?

Alternativet er en XBOX 360 som MediaExtender ifraen Mediacenter PC som jeg kan sette i kjelleren. Selv om dette blir 1080i skulle den slik "deinterlacer" på TV'en gjøre at man uansett ikke så forskjell. Alt. er PS3 og Blu-Ray da, men ønsker egentlig med MediacenterPC for musikk osv.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt ulike syn på dette, men hd-dvd/blu-ray fra harddisk fungerer ihvertfall ypperlig her med XP, PowerDVD Ultra og et GeForce 8600GTS. En del påstår at bildet er mye bedre med Vista - da må det i så fall være ekstremt bra. LG kommer med en kombo-spiller for BluRay og HD-DVD - om den fungerer bra med PowerDVD og prisen blir OK, så høres det ut som et attraktivt alternativ til dedikerte spillere.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En krafig htpc som kan behandle bildet via bildeprosessorprogrammer vil bli mye bedre enn vanlig standalone spiller. Tenk deg at en htpc vil fungere som avspiller og videoprosessor mens en standalone bare sender bildet "ubehandlet". Flere bruker bd/hd spillere med ekstra bildeprosessor i tillegg.

Mange poster om dette på avsforum.com

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    En krafig htpc som kan behandle bildet via bildeprosessorprogrammer vil bli mye bedre enn vanlig standalone spiller. Tenk deg at en htpc vil fungere som avspiller og videoprosessor mens en standalone bare sender bildet "ubehandlet". Flere bruker bd/hd spillere med ekstra bildeprosessor i tillegg.

Mange poster om dette på avsforum.com
    Hvilken behandling er det HTPC'n kan gjøre med BD/HD DVD filmen som jeg evt. kunne trenge?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskinen kan på mange måter gjennom software forbedre bildet vesentlig. Forskjellen på vanlig dvdspiller kantra htpc med ffdshow er helt enorm! Pr i dag vet jeg ikke så mye om hvor mye det gjør for bilde med bd/hd-dvd men antar at det gjør en god forskjell.

Les litt rundt på avsforum så er det tråder rundt dette.

Vet bla at på et generelt grunnlag så er det stor enighet om at å kjøre hd-dvd rett gjennom en god htpc med radeon skjermkort gir bedre farger enn en stand alone spiller.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bedre farger? Hva legges i det egentlig? Er det mer farger, altså oversaturering? I så tilfelle er ikke det positivt. TV-apparatet det henvises til (X3500) har mer enn godt nok med kalibreringsmuligheter, så det eneste den skal fores med er 1080p 24fps, altså 100% ubehandlede signaler fra platen. At en PC kan gjøre dette spesielt mye bedre enn en HD-spiller tviler jeg på. Dessuten er det noe som kalles stabilitet og brukervennlighet, og der er stand-alone spilleren overlegen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En htpc vil gi deg alt en hddvd/bluray spiller gir med mer.

@Gorm: "mer enn godt nok med kalibreringsmuligheter" er et subjektivt begrep og en pc vil altid ha flere muligheter. En pc kan også sende 100% ubehandlede signaler.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    bedre farger? Hva legges i det egentlig? Er det mer farger, altså oversaturering? I så tilfelle er ikke det positivt. TV-apparatet det henvises til (X3500) har mer enn godt nok med kalibreringsmuligheter, så det eneste den skal fores med er 1080p 24fps, altså 100% ubehandlede signaler fra platen. At en PC kan gjøre dette spesielt mye bedre enn en HD-spiller tviler jeg på. Dessuten er det noe som kalles stabilitet og brukervennlighet, og der er stand-alone spilleren overlegen.
    Kan ikke svare deg på hva som menes med bedre farger da jeg ikke har kjøpt meg hd drev selv enda. Det finnes flere tråder på nett, spesielt på avsforum ang htpc og bruk med bd/hd-dvd.

For min del så er erfaringen at en htpc kan gjøre gråstein til gull sett kontra standalonespillere. (med vanlig dvd).

Testet min htpc opp mot en Toshiba hd-dvdspiller. Den kjørte orginale hd-dvdfilmer mens min htpc viste samme film fra vanlig dvd. Testet ulike filmer og vi måtte konkludere med at det var umulig ved en evt blindtest å se hva som var hva. Denon2910 og harman kardon dvd 31 ble også testet og falt stygt gjennom. Disse var virkelig dårlige i forhold. Mener at denne denonspilleren har fått masse skryt for bra bilde?

Må tilføye at dette er på en 42 tommer tv så jeg antar at forskjellene hadde kommet frem med evt større lerret...

Når du snakker om å sende bilde ubehandlet så er det vel flere her på forumet som i tillegg kjører bildet gjennom en bildeprosessor?

Dersom man tenker pris kontra ytelse så mener jeg at en htpc kan være vel så bra anvendte penger. En vanlig bildeprosessor blir jo fort 20000 og mer. I tillegg kommer spiller og kabler.

En annen faktor er oppgraderinger i software. En htpc kan oppgraderes langt oftere på softwaresiden enn en standalonespiller.

Dersom du skal til Kristiansand så må du gjerne komme innom å ta en titt. Gøy med entusiaster på besøk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ventech
    En htpc vil gi deg alt en hddvd/bluray spiller gir med mer.

@Gorm: "mer enn godt nok med kalibreringsmuligheter" er et subjektivt begrep og en pc vil altid ha flere muligheter. En pc kan også sende 100% ubehandlede signaler.
    Vel etter å ha brukt forskjellige HTPC'er i et utall år er det en ting jeg vet, og det er at det er mer enn en million muligheter for å rote til signalet gjennom en PC. Det fungerer strøkent det ene øyeblikket, for så å være total fiasko det neste. Skal en HTPC fungere må den kobles fra nettet når den er perfekt, og så må en for guds skyld ikke finne på noe så dumt som å oppdatere drivere til noe som helst hardware. Eller kanskje helst vurdere et annet operativsystem enn det de fleste av oss bruker?
    Og så har du dette med resten av familien da. De skal også kunne se film når far ikke er hjemme, og det må kunne gjøres ved å kun putte inn platen, og trykke "play". Skal de rote rundt i en PC for å starte avspilling, så der det en kilde til havari i seg selv.

Det er ikke til å komme ifra at en stand-alone spiller er langt mer brukervennlig, og i tillegg virker den perfekt fra første dag.

Når det gjelder x3500 så regner jeg med at du ikke har sett hvilke muligheter som er tilgjengelig? Jeg er ikke rent lite pirkete når det gjelder kalibrering selv da vet du. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Kan ikke svare deg på hva som menes med bedre farger da jeg ikke har kjøpt meg hd drev selv enda. Det finnes flere tråder på nett, spesielt på avsforum ang htpc og bruk med bd/hd-dvd.

For min del så er erfaringen at en htpc kan gjøre gråstein til gull sett kontra standalonespillere. (med vanlig dvd).

Testet min htpc opp mot en Toshiba hd-dvdspiller. Den kjørte orginale hd-dvdfilmer mens min htpc viste samme film fra vanlig dvd. Testet ulike filmer og vi måtte konkludere med at det var umulig ved en evt blindtest å se hva som var hva. Denon2910 og harman kardon dvd 31 ble også testet og falt stygt gjennom. Disse var virkelig dårlige i forhold. Mener at denne denonspilleren har fått masse skryt for bra bilde?

Må tilføye at dette er på en 42 tommer tv så jeg antar at forskjellene hadde kommet frem med evt større lerret...

Når du snakker om å sende bilde ubehandlet så er det vel flere her på forumet som i tillegg kjører bildet gjennom en bildeprosessor?

Dersom man tenker pris kontra ytelse så mener jeg at en htpc kan være vel så bra anvendte penger. En vanlig bildeprosessor blir jo fort 20000 og mer. I tillegg kommer spiller og kabler.

En annen faktor er oppgraderinger i software. En htpc kan oppgraderes langt oftere på softwaresiden enn en standalonespiller.

Dersom du skal til Kristiansand så må du gjerne komme innom å ta en titt. Gøy med entusiaster på besøk.
    Vel, nå har jeg både HTPC, markedets kanskje beste DVD-spiller, HD-multispiller, og den beste videoprosessoren i handel i dag. I tillegg har jeg kalibreringsutstyr og alt testmateriale verd å eie, slik at jeg faktisk kan utnytte potensialet i alle komponentene. Jeg syns jo selv at jeg har nok erfaring med de fleste løsninger, og er derfor ikke spesielt redd for å fronte mitt standpunkt. ;-)
    Det er ikke slik at jeg prøver å "disse" HTPC, det er bare det at den aldri blir like brukervennlig. For meg fungerer det tidvis fint, men når noe bug dukker opp, og jeg ikke er hjemme, da er ikke sjefen (les; fruen) særlig god å ha med å gjøre etterpå. For ikke å snakke om de gangene du har folk på demo, og boksen plutselig har bestemt seg for å være vrang. De fleste med litt fartstid i "HTPC-verden" har nok vært borte i det.
    Da er det enklere å stappe HD-platen multispilleren, og få perfekt 1080p 24 hver gang. Oppskaleringen til 48Hz fikser projektoren selv (DLP'er kan jo ikke gjengi 24Hz). Og multispilleren er mildt sagt billig i forhold til PC'n. En stillegående PC (og da mener jeg stillegående), er ikke rent billig å bygge.

Har forresten akkurat startet bygging av en ny HTPC basert på Vista Ultimate (i testøyemed), så får vi se hva den duger til etter hvert. :-D
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i en del ting. Brukervennligheten er ikke alltid helt på topp. Merker at det er vanskelig å komme til riktig i dvdmenyene feks. Bugs av og til er mer et vanlig fenomen er uvanlig. Hadde noen folk på besøk for noen dager siden og lyden forsvant....

Min htpc med 4kjerner prosessor og rått skjermkort og alt annet tipptopp koster vel rundt 20000.

Dette er vel ca pris på en "vanlig" bildeprosessor?
    En standalone multispiller koster vel 10000?

Jeg mener fortsatt at en high end htpc er like bra eller bedre spesielt da softwareoppdateringer kommer på løpende bånd. Dette er jo ikke vanlig med standalone utstyr. Desto verre og legge inn og...

En htpc kan brukes til mye annet også. Eks avspilling av musikk. Et godt lydkort kan virkelig løfte lyden til nye høyder kontra en dvdspiller i god prisklasse.

Menar altsp at en htpc er et rimligere alternativ til high end opplevelser enn å måte kjøpe avspiller, bildeprosessor osv.

Spennende å høre du skal bygge htpc. Oppgraderte akkurat min og la inn vista. Må si at jeg likte xp bedre.
    Anbefaler vannkjøling forresten.

Gjerne fortell åssen prosjektet går.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke glemme å tilføye at din kompetanse her på forumet er svært annerkjent. For meg som ikke er så bevandret i alt som er på markedet er veldig fornøyd med slik jeg har det i dag kontra mye jeg har sett og hørt.

Nå har vel jeg heller ikke så strenge krav og er heller ikke så godt vant som deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info ihvertfall. For meg virker det som en HTPC er løsningen her. Nå er det ikke før på nyåret jeg får gjort dette, får heller kommet til tilbake til forumet her med HW-oppsettet på denne. Vi får tuner ifra Viken Fiber (AltiBox) så tenkte å ha en HTPC uten tunerkort, dvs. for å spille MP3 og filmer. Drømmen om en bok til alt blir litt vanskelig, man da får jeg ihvertfall bare to...eller tre da med Xbox 360..:-D En slik kombi Blu-Ray/HD-DVD spiller som er på trappende som ble nevnt her høres spennende ut!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Milzit
    Jeg tenkte å kjøpe en ny 1080p 46" LCD-TV, tenkte på den nye Sony 3500 serien. Hvis man bygger eller kjøper en ferdig en mediacenterpc kan man få like bra kvalitet på denne som med en dedikert Blu-Ray eller HD-DVD spiller som selges på Komplett nå?

Alternativet er en XBOX 360 som MediaExtender ifraen Mediacenter PC som jeg kan sette i kjelleren. Selv om dette blir 1080i skulle den slik "deinterlacer" på TV'en gjøre at man uansett ikke så forskjell. Alt. er PS3 og Blu-Ray da, men ønsker egentlig med MediacenterPC for musikk osv.
    Du er ikke låst til 1080i med Xbox 360. Du kan kjøre 1080p ut fra den. Kjøper du de nye modellene av premium versjonen eller Elite versjonen så er et HDMI kontakter også.

Kjøper du derimot av de "gamle" 360'ene så må du bruke komponent - da får du 1080p i dashboard'et og i spill evt, men kommer ikke lengre enn 1080i når du skal se HD DVD. Bruker du VGA så mener jeg du får 1080p ut også på HD DVD på disse modellene.

Så hvis du vurderer 360, kjøpe Elite eller ny Premium med HDMI kontakt.

Dog - har TV'n din en god de-interlacer løsning som du sier, så...

EDIT: UPS - ser du har landet på en HTPC løsning nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Du er ikke låst til 1080i med Xbox 360. Du kan kjøre 1080p ut fra den. Kjøper du de nye modellene av premium versjonen eller Elite versjonen så er et HDMI kontakter også.

Kjøper du derimot av de "gamle" 360'ene så må du bruke komponent - da får du 1080p i dashboard'et og i spill evt, men kommer ikke lengre enn 1080i når du skal se HD DVD. Bruker du VGA så mener jeg du får 1080p ut også på HD DVD på disse modellene.

Så hvis du vurderer 360, kjøpe Elite eller ny Premium med HDMI kontakt.

Dog - har TV'n din en god de-interlacer løsning som du sier, så...

EDIT: UPS - ser du har landet på en HTPC løsning nå.
    Takk, høres bra ut...Jeg må jo ha en XBOX 360 uansett når Vice City IV kommer til neste år...:-D Så kanskje bare en XBOX i stuen som jeg kan spille HD-DVD ifra, og som kan brukes som MediaExtender på en MCE som jeg setter i kjelleren hvor jeg kan bruke en gammel PC og støy er ikke viktig (for å spille MP3) Det eneste er at hvis jeg bygget en HTPC for å ha i stuen kunne jeg sette inn en slik kombi Blu-Ray/HD-DVD spiller. Tenkte også få satt opp en Windows Home Server etterhvert.

Eller kan jeg sette inn en Blu-Ray spiller i MCE-pcen og spille denne over nettet ifra XBOXen som mediaextender?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ulempe med HTPC som Blu-ray/HD DVD spiller er at det i skrivende stund er svært begrensede muligheter for å få Dolby True HD og DTS HD ut til receiver. Eneste muligheten er å bruke analoge utganger.

Jeg vet ihvertfall at Auzentech holder på med å utvikle et lydkort som kan sende lossless lyd ut via HDMI, det ryktes lansering tidlig neste år. Slike ting kan dog ta mye lenger tid...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    En annen ulempe med HTPC som Blu-ray/HD DVD spiller er at det i skrivende stund er svært begrensede muligheter for å få Dolby True HD og DTS HD ut til receiver. Eneste muligheten er å bruke analoge utganger.

Jeg vet ihvertfall at Auzentech holder på med å utvikle et lydkort som kan sende lossless lyd ut via HDMI, det ryktes lansering tidlig neste år. Slike ting kan dog ta mye lenger tid...
    Oppsettet jeg hadde tenkt var CAMBRIDGE 640R. Denne har HDMI inn og utganger. Men en HTC koblet til denne forstekeren (med HDMI) kan jeg kjøre Dolby True HD og DTS HD?

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Milzit
    Men med HDMI må jeg kjøre all lyd til TV'en? Forslaget ifra Hifi-Klubben var en Cambridge 540Rv2 forsterker, tanken er å brukte denne også på lydsonen i stuen som får et 5.1 oppsett med takhøytalere(B&W CCM 626), senter og sub.
    Jeg kjenner ikke så mye til Dolby True HD og DTS HD, men vil jeg da ikke kunne bruke digital lydutgang på HTPC til forsterker i det hele tatt? Så med PlayStation 3 vil dette funke?
    Tanken med lyd og bilde gjennom HDMI er at det sendes sammen fra kilde til receiver, hvor så bildet blir sendt videre til TV.
    Du vil ikke få Dolby True HD og DTS HD gjennom spdif (de "gamle" digitalutgangene optisk og coax), ettersom båndbredden er for lav.

PS3 kan dekode True HD og sende over HDMI som LPCM, og det skal komme muligheter for å sende dette som ren bitstream over HDMI også.

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

støy

En pc genererer da ekstremt med støy også??? både på lyd og bilde..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Tanken med lyd og bilde gjennom HDMI er at det sendes sammen fra kilde til receiver, hvor så bildet blir sendt videre til TV.
    Du vil ikke få Dolby True HD og DTS HD gjennom spdif (de "gamle" digitalutgangene optisk og coax), ettersom båndbredden er for lav.

PS3 kan dekode True HD og sende over HDMI som LPCM, og det skal komme muligheter for å sende dette som ren bitstream over HDMI også.
    Oppdatere feil post...jeg hadde et sett på det første tilbudet. Det oppdaterte var på CAMBRIDGE 640R denne har HDMI.
    Hvis jeg kjører HDMI ifra en HTPC til denne kan jeg vel kjøre Dolby True HD og DTS HD?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •