Er en MediaCenterPC med Blu-Ray eller HD-DVD like bra som dedikert spiller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    En annen ulempe med HTPC som Blu-ray/HD DVD spiller er at det i skrivende stund er svært begrensede muligheter for å få Dolby True HD og DTS HD ut til receiver. Eneste muligheten er å bruke analoge utganger.

Jeg vet ihvertfall at Auzentech holder på med å utvikle et lydkort som kan sende lossless lyd ut via HDMI, det ryktes lansering tidlig neste år. Slike ting kan dog ta mye lenger tid...
    Du glemte muligheten til å transcode til DD. Det er jo bare 640k men det sies at det er stor forskjell på ferdig encodet DD og LPCM/TrueHD transcoding.

Forskjellen på ubehandlet LPCM/TrueHD og denne metoden har eg ingen kjenskap til.

Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    En pc genererer da ekstremt med støy også??? både på lyd og bilde..
    Nei. Hvordan kan du si det?

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm..

Sitat Opprinnelig postet av ventech
    Nei. Hvordan kan du si det?
    Jeg sier ikke, jeg spør.. Det er ikke akkurat strømforsyning osv av meget høy kvalitet i en pc?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Jeg sier ikke, jeg spør.. Det er ikke akkurat strømforsyning osv av meget høy kvalitet i en pc?
    beklager det.

Passiv kjøling = 0db. Strømforsyning av "meget høy kvalitet" brukes i analog signalbehandlere som forsterkere.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ulempe med HTPC som Blu-ray/HD DVD spiller er at det i skrivende stund er svært begrensede muligheter for å få Dolby True HD og DTS HD ut til receiver. Eneste muligheten er å bruke analoge utganger.

Jeg vet ihvertfall at Auzentech holder på med å utvikle et lydkort som kan sende lossless lyd ut via HDMI, det ryktes lansering tidlig neste år. Slike ting kan dog ta mye lenger tid...
    Men man trenger vel strengt tatt ikke surround receiver med HTPC. Prosseringen av lydformater kan man ta i PCen og koble videre rett til effektrinn. Vurderer denne løsningen selv. Noen som har erfaring med lyd prossesering i en HTPC? Fungerer det bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Men man trenger vel strengt tatt ikke surround receiver med HTPC. Prosseringen av lydformater kan man ta i PCen og koble videre rett til effektrinn. Vurderer denne løsningen selv. Noen som har erfaring med lyd prossesering i en HTPC? Fungerer det bra?
    Interresant... Min anbefaling ifra Hifi klubben er Incogniti KP10 veggpanel i stue og på kjøkken. Disse kan jeg koble til Cambridge forsterkeren med ethernetkabel. Da man styre volum, velge lydkilde og bruke fjernkontrol direkte på veggpanelet. Men ser at Cambridge forsterkeren ikke har HDMI inn og utganger. Problemet er at Hifi klubben ikke har noe opplegg for HTC siden de mener at det ikke er bra nok... Det er nytt hus, så lang er det bare trukket rør til takhøytalere og veggpanel.

Edit: Riktig forsterker er CAMBRIDGE 640R som har HDMI..

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Mener å ha lest noe om dette på avsforum. Sjekk der.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken med lyd og bilde gjennom HDMI er at det sendes sammen fra kilde til receiver, hvor så bildet blir sendt videre til TV.
    Du vil ikke få Dolby True HD og DTS HD gjennom spdif (de "gamle" digitalutgangene optisk og coax), ettersom båndbredden er for lav.

PS3 kan dekode True HD og sende over HDMI som LPCM, og det skal komme muligheter for å sende dette som ren bitstream over HDMI også.
    Så det kommer en oppgradering til PS3 som skal gjøre dette? XBO 360 har ikke mulighet for Dolby True HD og DTS HD? Jeg går vel for en Denon 3803 forsterker. Kobler jeg en HTPC til denne via HDMI burde jeg få Dolby True HD og DTS HD. Ser det er nevnt ffshow for HD, er ikke Mediaplayer bra nok til å spille av HD-filmer?
    Trenger et spillkonsoll også, men er mest XBOX-fan, men med en Blu-Ray spiller til HTPC burde jeg ikke ha behov for å spille av på PS3.
    Alternativet er kanskje å legge HD-filmer over på PS3 og spille ifra harddisken på den, men det blir jo ikke mye plass. Denon forsterkeren kan spille MP3 og netteradio, men det er ikke så veldig brukervennlig har jeg lest.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For HTPC:
    • Alt-i-ett-faktoren. Med en god HTCP kan du klare deg med en boks til media-kilder, en boks til lyd og tv/høyttalere. Dette er betydelig enklere enn et hav av duppeditter m fjernkontroller og scart-kabler.
    • Et HD-DVD-ROM drev koster for øyeblikket 750,- Dersom man uansett har eller skal ha en HTPC som er kraftig nok til HD så er startprisen lavere enn stand-alone enheter
    • Fleksibilitet. Ved at menyer, signalbehandling etc er software-basert så er helt ny oppførsel og støtte for helt nye formater mulig ved å laste ned noen programmer fra internet eller skrive dem selv.
    • Brukervennligheten kan være høyere (filmer lagret på disk, søkemuligheter, imdb etc)

Mot HTPC:
    • Stabiliteten vil neppe noensinne bli like bra som for en hardware-boks. Ved å sette opp boksen med litt fornuft kan man dog få "god" stabilitet.
    • Brukervennligheten kan være lavere. For å putte inn en skive og trykke play har hardwarebokser ideell knappe-konfigurasjon
    • Fikle-faktoren. Noen av oss _må_ fikle på alle mulige innstillinger. Det er ikke alltid velkomment i familien når resten vil se film mens far må fikse opp betadriverne som ikke funka så bra likevel.
    • Lyd på PC er forunderlig "dødt" om dagen. Ingen gidder å lage multikanals lydkort egnet for HD, og ingen gidder å lage dekoder egnet for digitalt bakkenett.
    • Selv om "alt" kan gjøres i software så er det mange HTPC-er som bruker skjermkort til dekoding av hd-video siden dette er cpu-krevende. Da er man avhengig av at nvidia/ati sin post-prosessering/skalering er bedre enn Sony & Co sin.

-k

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •