HTPC versus dyre HD DVD og Blue Ray spillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC versus dyre HD DVD og Blue Ray spillere

Kan HTPC være et bedre alternativ for HD avspilling, vi ser jo at HD filmer blir mer og mer tilgjengelig, og det er bare et tidsspørsmål før de kan lastes ned fra internett på en fornuftig måte? Jeg har ADSL2+ og da er det ikke noe problem å laste ned en film på 30GB+.

Man får faktisk veldig mye pc for 5-7k (uten skjerm selvsagt), faktisk så kratfig pc at man uten problem kan spille av 1080p. I tillegg er passiv kjøling veldig inn. Mange HK levers med innebygd GPU og HDMI utgang. Holder ikke det innebygde skjermkortet kan man alltid kjøpe et ekstra og da snakker vi om 1-2k for et high-end kort (mht. HD avspillingskrav).

Tips til lydløse PC-er: silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers

Lydmessig har de fleste moderne HK innebygget lydkort som holder for alle formål, man sender signalet via optisk eller coax til receiver uansett.

Ellers har MS Visa mange nyttig funksjoner for mediaavspilling.

Fra før har jeg hatt meget gode resultater ved bruk av htpc og skalering fra pc er som regel en drøm når man sender signalet digitalt til pj eller TV.

Hvilke erfaringer har folk med HTPC, MS Vista og avspilling av 720p/1080p filmer?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror absolutt at en HTPC kan benyttes istedenfor en HD/Blue-Ray spiller.

Men....

Nå har ikke jeg førstehåndserfaring med dette, men jeg holder på å kjøpe meg deler for en HTCP, og dessverre tror jeg nok ikke det er riktig så enkelt som du forespeiler her...

Les litt inne på HDPC forumene. Det er utrolig mange problemstillinger rundt det å få dette til å fungere skikkelig. Spesielt når en begynner å skal ha det lydløst. For min del føles det i alle fall som om jo mer du setter deg inn i problemstillingene jo værre blir det å finne det som blir bra.

Er vel en grunn til at det ikke virker som om brukerene blir fornøyd med de ferdig konfigurerte HTPC'ene...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC og avspilling av Blueray og HD-DVD fra HDD funker som jern. 1080p krever ikke så mye av hardware, vi snakker ikke om 3D spill i superoppløsning her. Oppsettet mitt finnes her.

Tilnærmet lydløs er den også. Snakker vi om PJ viftelydnivå (min er oppgitt til 25dB) så er HTPC'en som en fjert i en orkan.

Nedlasting av film (som er lovlig her jeg bor) i HD går tregt enda selv med ADSL2+, regn med 8-10t (med 10MB/s).

HDCP er ikke noe problem så lenge skjermkort og bildefremviser takler HDCP. Gjør de ikke det så er det bare å bruke AnyDVD HD.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Nedlasting av film (som er lovlig her jeg bor) i HD går tregt enda selv med ADSL2+, regn med 8-10t (med 10MB/s).
    8-10 timer? Then you're not doing it right baby...

Orker ikke å lagre 40 gig filmer jeg. Synes egentlig 8gb MKV'ene gir "bra nok" kvalitet.

Og HTPC er ganske mye pes å vedlikeholde... Anbefaler en out-of-the-box løsning som f.eks. Dvico 4100 som jeg bruker til slike ting...

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    8-10 timer? Then you're not doing it right baby...
    Yes I am, baby Vi snakker her om ukomprimert materiale.

En DVD-5 tar litt under en time, største HD film så langt har vært 40Gb, ergo ....

Har ikke kommet så langt som å prøve mkv enda, men er kvalitetsforskjellen like stor mellom BR/HD og 8Gb mkv som mellom DVD og 1.4Gb divx så er ikke det på langt nær godt nok.

Har følgt med i denne tråden og Dvico frista ikke da.

HTPC får duge til HDD avspilt HD materiale til XBMC er ferdigporta og en distro er klar til PS3. Da blir det jubel i taket ...

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    En DVD-5 tar litt under en time, største HD film så langt har vært 40Gb, ergo
    Hmm ja tenkte på at 4 gig tok 8 min hos meg - men det er med 100mbit. Litt kortslutning i hjernen min der tydeligvis - du har helt rett.

Uansett jeg har ikke plass til 350-400 40gig filer slik oppsettet mitt er nå (har bare rundt 10 terra totalt - og det er andre ting enn film som interesserer) - og vi snakker da fort om 100 kr pr film i lagring inkludert hardware. Da foretrekker jeg å kjøpe ekte HD-DVD/Blu-Ray når det kommer så langt.

Maastricht er forøvrig en fin by. Var ofte innom der når jeg bodde i tyskland!

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil man kunne sende HD signalet fra en Blu-Ray/HD DVD spiller i en HTPC ut gjennom VGA?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Ikke med kopisikret materiale, VGA støtter ikke HDCP

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA er en analog utgang og det går fint å sende ut bildet via VGA. Det er kun digitale utganger som må ha HDCP-godkjenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja går an å sende ting i HD via VGA, men prøver du å sende HDCP beskyttet materiale via VGA vil programvaren sitte ned oppløsning så vidt eg har forstått det.
    Er den del forumposter om dette bare til å søke rundt litt.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AnyDVD HD løser HDCP problematikken.