HD på gamle filmer.?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD på gamle filmer.?

Ser at young guns har kommet på bluray, denne ble produsert i 1988... (og mange andre titler)

Ser ikke for meg de hadde så bra utstyr at de fikk filmet filmen å klippet den i så god kvalitet at vi nå ser forskjell på filmen i blu ray vs dvd.?
    Kommer bildet på en bluray-utgivelse til å være merkbart bedre en på dvd utgaven..?

Ser bort fra avspillerens muligheter til å oppskalere bedre fra blu ray å slike ting, tenker på "råbildet"...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Ser at young guns har kommet på bluray, denne ble produsert i 1988... (og mange andre titler)

Ser ikke for meg de hadde så bra utstyr at de fikk filmet filmen å klippet den i så god kvalitet at vi nå ser forskjell på filmen i blu ray vs dvd.?
    Kommer bildet på en bluray-utgivelse til å være merkbart bedre en på dvd utgaven..?

Ser bort fra avspillerens muligheter til å oppskalere bedre fra blu ray å slike ting, tenker på "råbildet"...
    HeHe! Må humre litt når jeg ser slik. Det er allerede gitt ut filmer fra 1930-tallet som ser fantastiske ut f.eks. Casablanca(40-tallet).

Det avhenger av hvor mye de brukte på god film-stock, kameraer og lys-setting. Samtidig når masteren ble laget. Utstyret til å overføre film-negativer til digital-master blir stadig bedre til å hente oppløsningen i film. Som kan variere i alt fra underkant av 1000-linjer til langt over 4000-linjer.

Selv i dagens film-produksjoner finnes det eksempler som har forholdsvis lav oppløsning det vi kaller bildekvalitet, samtidig som det finnes mange filmer fra 50-, 60-, 70-tallet som har like gode bilder som mange dagens presentasjoner.

Eksempler: Battle of the Bulge, Mutiny of the Bounty og Grand Prix. Alle er ute på HD DVD/BluRay.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye å humre av.?
    Man kan ikke vite før man har prøvd vel, å før man blåser 100kr ekstra på en blu ray disk er det jo greit å spørre om de klarer å få frem mer detaljer, farger og skarphet i en HD utgivelse av så gamle innspilninger...

~
    Takk for svar, mye god info, da prøver jeg blu ray utgivelsen...

Så man kan regne med at alle HD utgivelser av gammelt materiale er scannet på nytt, med nytt & bedre utstyr, siden de kom på dvd for første gang....

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les denne først : Blu-ray Review: Young Guns | High-Def Digest Men bedre enn dvd blir det

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også lurer egentlig på vitsen med å gi ut gamle filmer på HD kvalitet. Slik jeg skjønner det må man vel egentlig benytte topp moderne filmkameraer med HD oppløsning for å filme i HD. Noe annet blir vel som å ta opp en film på vhs og kopiere over til DVD, ikke noe poeng i det hele tatt bortsett fra at man får filmen over til ett nytt format.... Å legge til kunstige linjer i en gammel film, blir vel å gjette seg til ekstra informasjon i filmen som man egentlig ikke vet hvordan er? Litt som å sette farger på en gammel film eller? Jeg skjønner ihvertfall ikke hvordan dette går an.. Men så er jeg ingen ekspert heller da.... Så svar gjerne på en svært folkelig måte hvis noen kan.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mene kino har jo 19 eller var 34 megapixel sikkert ikkje rett, og full hd har 2mp. ergo er det nok i matertapene de bruker til å få fram detaljer til full hd bruk, Det med farge osv kan selfølgelig være at er bedre i nyere tid. bare tull sikkert dette men, Fikk bare lyst å skrive noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye å humre av.?
    Hei, det er mange som tror at HD er noe som er skapt 'NÅ', og at filmer eldre en noen år er 'low-definition'.

Det jeg prøvde å si er at eldre filmer har potensiell til å se veldig bra ut i HD hvis 'rå-materialet' er av god kvalitet, og masteren er gjort nylig med god kvalitet.

Og du har rett noen HD utgivelser idag blir gjort av gamle mastere, da de ikke har tatt seg råd til å bruke penger på en ny master, og brukt en master som ikke var ment å være grunnlag for en HD-utgivelse.

Og du har oppdaget at det lønner seg å gjøre grundig 'reasearch' med tanke på eldre utgivelser. Det lønner seg.

Mente ikke å gjøre 'narr' av noen. Bare poengtere at eldre filmer kan se svært bra ut hvis 'studioene' gjør jobben sin.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amadesus
    Jeg også lurer egentlig på vitsen med å gi ut gamle filmer på HD kvalitet. Slik jeg skjønner det må man vel egentlig benytte topp moderne filmkameraer med HD oppløsning for å filme i HD. Noe annet blir vel som å ta opp en film på vhs og kopiere over til DVD, ikke noe poeng i det hele tatt bortsett fra at man får filmen over til ett nytt format.... Å legge til kunstige linjer i en gammel film, blir vel å gjette seg til ekstra informasjon i filmen som man egentlig ikke vet hvordan er? Litt som å sette farger på en gammel film eller? Jeg skjønner ihvertfall ikke hvordan dette går an.. Men så er jeg ingen ekspert heller da.... Så svar gjerne på en svært folkelig måte hvis noen kan.
    HD-kameraer har lavere oppløsning enn 35mm film. Men filming med HD-kamera sikrer en direkte digital-path som gjør overføring og direkte pixel-mapping mye enklere, slik at resultatet blir veldig 'flashy'. HD-kameraer har derimot andre problemer som f.eks. mørkere scener, men det forbedres fortløpende.

Vet ikke helt hva du mener med å legge til linjer i en gammel film. Alle 35mm filmer de siste 60 år har oppløsning god nok for HD, og mange filmer på 50-, 60-, 70-tallet ble tatt opp i meget kostbar 65mm prossess, som har oppløsning som langt overstiger dagens HD.

Men det er en meget kostbar prosess og bevare disse negativene, så mange gamle filmer står i fare for å degradere permanent, og det haster med å få dem restaurert og overført til digitale mastere.

Hvis du tviler på hva eldre filmer kan se ut som. Kjøp Battle of the Bulge og se det på en god 1080p kabal projector.

Blu-ray Review: Battle of the Bulge | High-Def Digest

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    ... eldre filmer har potensiell til å se veldig bra ut i HD hvis 'rå-materialet' er av god kvalitet, ...
    Var akkurat dette jeg skulle frem til også...
    Om råmaterialet faktisk var bra nok for 20+ år tilbake..

Å det er/var det sier du...
    Ser liksom for meg type tv-serie macyver & bonansa, gråe kjedelige farger, blury action bilder osv..

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Per Johnny sier, så er 3 filmnegativer (35mm og oppover) av mye høyere kvalitet og oppløsning enn hva HD kamera kan produsere.

Nå ble jeg litt fristet til å kjøpe Battle of the Bulge også. Har kjøpt en del av Warner's katalogtitler, som Mutiny on the Bounty, Grand Prix, Casablanca etc. De ser helt fantastiske ut, og 3-strip Technicolor filmer, skinner på HD som er helt utrolig. Bare Warner kunne gitt ut Singin' in the Rain...

Active Andy_Dandy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mange gode gamle klassikere på HD DVD, og de blir mange ganger bedre enn på DVD utgavene. Robin Hood fra 30-tallet er den eldste, og det er utrolig hvor bra det blir på HD disk. Grand Prix fra 1966, Sting og Dog day Afternoon fra 70-tallet, Mutiny on the Bounty fra 60-tallet, og mange flere har jeg storkost meg med å se igjen på HD.

Det stemmer det som sies her, at de gamle gode kameraene gir film på filmrullen med høyere oppløsning enn det som finnes på noen av de digitale formatene, så om orginalrullene er i god forfatning, blir filmene fantastiske, og som nye, når de overføres til HD.

For de som ikke har sett Grand Prix enda, så anbefales den på det sterkeste som et godt eksempel på dette, i tillegg er det jo tidenes racerbil-film......

Jeg vil nesten snu litt på flisa til trådstarter her og si at det nesten er mere vits i å se gamle filmer i HD, enn helt nye, som uansett vanligvis har gode DVD utgivelser.

NB! Denne tråden fikk meg til å bestille Battle of the Bulge på HD DVD fra Amazon.... Har vurdert den en stund, og med de gode karakterene både på HD DVD og BD måtte det jo bare bli kjøp!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner egentlig ikke dette helt, hvorfor ble gamle filmer filmet med så bra utstyr, som overgår dagens HD film kameraer, når de ikke kunne vise filmer i så god kvalitet før nå til dags, med HD tv og HD oppløsning på kinoene. Gamle kinoer hadde jo dårlig kvalitet på alle filmer... Mulig jeg er helt på bærtur her men..

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmrull er ikke begrenset av piksler i like stor grad som digitale kameraer. Høykvalitets filmrull, som disse filmene benyttet, har derfor gode muligheter for høyoppløst overføring til digitale nyvinninger, så lenge filmrullene er tatt godt vare på.

Folk flest tenker seg kanskje gammel film som tilsvarende dårlige analoge TV-signaler, altså ikke digitalt. Husk at analogt TV er meget lavoppløst, og fullt av forstyrrelser i eteren. Gamle kvalitetsfilmruller er en helt annen sak.

Om du f. eks har filmet en dokumentar med digitalt DVD kamera, for så å ville overføre opptaket til HD, vil du ha en nesten umulig oppgave for å få et godt resultat, selv om opptaket er gjort med nyere teknologi enn de gamle rullene.

Noe særlig mer utdypende kan jeg desverre ikke være, siden jeg ikke akkurat er ekspert på området....

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tanke går til noe som er minst like så viktig som selve filmrullen...

Optikk & fokus, optikken i 1950 var neppe så lys sterk og så skarpt tegnende som den er i dag...
    Men det enkleste er ofte like bra som det avanserte... :P

I dag ble PS3 & 2spill sendt fra Oslo,, og et par Blu-ray sendt fra England, så til helgen blir det å sette seg til med nytt 90" lerret å nyte synet fra TW700'n man aldri har sett før...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tanke går til noe som er minst like så viktig som selve filmrullen...

Optikk & fokus, optikken i 1950 var neppe så lys sterk og så skarpt tegnende som den er i dag...
    Men det enkleste er ofte like bra som det avanserte... :P

I dag ble PS3 & 2spill sendt fra Oslo,, og et par Blu-ray sendt fra England, så til helgen blir det å sette seg til med nytt 90" lerret å nyte synet fra TW700'n man aldri har sett før...
    Noen gamle klassikere blandt de to filmene?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D ble jo Young Guns..... (madamen insisterte, må få sitt hun også når jeg blåser bort 10tusener på projektor å slikt)

Å Apocolypto?... Vanskelig tittel... Men hørte det skulle være god "show off" for HD.? (Har sett 300 i HD...)

Skal også bestille enten Grand Prix eller Robin Hood som nevnt her, men må la visakorte kjøles ned litt nå tror jeg... :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av amadesus
    Jeg skjønner egentlig ikke dette helt, hvorfor ble gamle filmer filmet med så bra utstyr, som overgår dagens HD film kameraer, når de ikke kunne vise filmer i så god kvalitet før nå til dags, med HD tv og HD oppløsning på kinoene. Gamle kinoer hadde jo dårlig kvalitet på alle filmer... Mulig jeg er helt på bærtur her men..
    Du må ta med i betraktning at det var godt brukte filmruller som ofte ble brukt på kino. Disse kopiene gikk først i de store byene og deretter sendt ut i distriktet og var slitt og godt brukte.Når de nå lager HD så er det masteren som brukes og da gjerne sterk forbedret.Den er ikke slitt og med de overføringsmetodene de hadde før, så ble kopien vesentlig dårligere enn orginalen. Det gjøres digitalt idag og du mister ingenting på veien til HD-produkt.Venter på Bridge over River Kwai.
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Du må ta med i betraktning at det var godt brukte filmruller som ofte ble brukt på kino. Disse kopiene gikk først i de store byene og deretter sendt ut i distriktet og var slitt og godt brukte.Når de nå lager HD så er det masteren som brukes og da gjerne sterk forbedret.Den er ikke slitt og med de overføringsmetodene de hadde før, så ble kopien vesentlig dårligere enn orginalen. Det gjøres digitalt idag og du mister ingenting på veien til HD-produkt.Venter på Bridge over River Kwai.
    Stølen
    Det finnes mange gode eksempler på gamle filmer som ser veldig bra ut i HD. Casablanca fra 1943 for eksempel - fattern så den her hjemme i 1080p og hadde nesten tårer i øyenene og sa at "Så bra så den ALDRI ut på kino". He he. Så, det stemmer det du og andre skriver.

Jeg venter på Lawrence of Arabia også... og River Kwai som deg. (greide egentlig ikke vente så jeg var der en tur i forrig uke faktisk : Dr Peedee's Mobil Blog: Tur til River Kwae - Broen over Kwai Hehe.

Det virker som at en del av disse gamle filmene får god oppussing før de slippes ut, f.eks Casablanca, The Searchers, Robin Hood. Og jeg mener at Paidgeek fra Sony sa at Lawrence.. og disse filmene får mye kjærlighet før realease på BD.

Og håper da at ingen synes filmer fra 1988 er gamle filmer.. kremt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Og håper da at ingen synes filmer fra 1988 er gamle filmer.. kremt.
    Sikkert noen ungfoler her inne som ikke engang var født da, tenker jeg.....

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hvor lenge film har eksistert, er Young Guns bare en liten tenåring

En del år tilbake var jeg på besøk hos mine foreldre, og jeg og min far skulle se en western. Min mor kommenterte at denne filmen var jo "eldgammel". Då måtte jeg bare kommentere at hun selv faktiskt var 10 år eldre enn filmen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •