Sony BDP-S300, (mini) Test

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony BDP-S300, (mini) Test

Da har jeg endelig fått kjørt i gang min splitter nye Blu-Ray spiller fra Sony.

Den er importert fra USA for å spille Sone A filmer.

Nå skriver jeg kun litt kjapt etter en kjap test, og komme med flere synspunkter her i første post i løpet av helgen når jeg får restet mer.

Jeg kjøpte spilleren fra Amazon.com, via JetCarrier. Pris for spiller var 3080,-, og ferdig med moms til meg, inkludert frakt og full pakke ble rett under 4600,- kroner. Da har jeg ikke tatt med prisen på trafo som jeg måtte kjøpe fra Clas Olhson som kostet 600,- (110va). Slike trafoen varierer fra 200,- til mer enn jeg betalte.

Spilleren er bare lekker, jeg kommer til å legge inn noen bilder i minhjemmekino link i signaturen (eller hvordan legger jeg inn bilder her? (vennligst bruk PM)). Spilleren er sort, med stål kabinett kjennes det ut som, på toppen forran er det sort pianolagg hvor Power og åpneknapp sitter på hver sin side.

På nedre halvdel av fronten så er det blått glass. Denne er i meget mørk blå farge, og langt fra så lys som den ser ut som på reklamebildene på Sony.com osv.

Spilleren bruker lang tid på første oppstart, men kortere etter dette.

Den har gode menyer, men så ikke ut til å ha bildeinnstillinger, men skal lete videre. Den spiller også CDer som S1 ikke gjorde (USA versjon)

Mangler på denne spilleren er nok HDMI 1.3 og Ethernet kontakt.

Så til det viktige, bruk.

Jeg har fra før Playstation 3 for Sone B filmer, og bruker Sony 46W2000 som skjerm, 1080p (ikke 24Hz). Jeg har også Toshiba XE-1 som HD DVD spiller

Jeg satte i Black Hawk Down (USA, sonefri). Den har det beste bildet jeg har sett i HD til nå, lyden er også fantastisk bra.

Spilleren er raskere enn Toshiba til å starte filmen, men ikke like kjapp som PS3, men ikke allverdens store forskjell. (dette er fra du trykker inn på skuffen). Menyer og menuvrering i filmen er ikke like kjapt som PS3, men ikke langt unna. Den var mye kjappere her enn jeg hadde ventet. På spoling så mangler den 1,5x med lyd som PS3 har.

Når jeg sammenlignet bildet mot PS3 (hukommelse fra helgen før) så er faktisk S300 hakket vassere. Det var litt mer detaljer i mørke scener, slik som fjeset til han som de fanger på starten, alle svette dråpene osv, og spesielt i Sam Shepards fjes. Også scenene om natten mot slutten var litt mer detaljert i forhold til PS3.

Jeg skal i helgen teste Terminator 2 HD DVD mot Blu-Ray for å sjekke forskjell her.

På lydsiden virket det som at S300 var mye vassere enn PS3, større forskjell her enn på bilde forskjellene. Men skal teste dette nøyere i helgen.

Foreløpig så vil jeg kalle dette ett "løp-å-kjøp" produkt, hvis man kan holde seg til Sone A, sonefri filmer og Region 1 (DVD) filmer, eller vente til den slippes i her hjemme.

Jeg kommer tilbake til mer i løpet av helgen, når jeg får testet med filmer som Ghost Rider, The Punisher og Open Season m.fl.

EDIT: Tok en oppstartstest hvor jeg startet XE1 og S300 samtidig, og S300 var klar 5-8 sekunder før Toshibaen.

EDIT 2: Liten sammenligning mellom S300 og Playstation 3 i innlegg nummer 9: http://avforum.no/forum/hd-hardware-...tml#post694696

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin kjapp test! Gleder meg til å lese mere. Er veldig interessert i denne spilleren selv... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg også. Har enda ikke klart å bestemme meg for spiller. Står vel mellom denne og Samsung 1200. Pioneer har vel også kommet med sin nye spiller, men er litt for dyr (900-1000$). Fikk mail fra tgelectronics. De skulle visst få inn nye adaptere neste fredag (litt dyrere enn før imidlertid).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått testet noe mere? Fornøyd? (Tgelectronics har fått inn adaptere igjen. 122,50 for den med 45w)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så TG skulle bare skru prisen skikkelig opp

Har fått sett 2 filmer, en bra kvalitet og en ok kvalitet.

Skal teste enda mer, men har mye stress på jobben så får ikke særlig mye tid annet enn i helgene.

Men har fortsatt inntrykk av at den er bedre på bildet (marginalt) og lyd (mer) enn Playstation 3.

Så er man kun ute etter en BD avspiller, kan leve med Sone A/Region 1 så vil jeg hevde at S300 er ett bedre kjøp enn PS3

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Da har jeg ikke tatt med prisen på trafo som jeg måtte kjøpe fra Clas Olhson som kostet 600,- (110va).
    Har lagt merke til at Sony ofte har psu som takler både 110va og 220va i sine dingser.

Må man ha en slik spenningskonverter til 600,- på S300'en eller takler den både 110/220 slik at det hadde holdt å skifte kontakten?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Har lagt merke til at Sony ofte har psu som takler både 110va og 220va i sine dingser.

Må man ha en slik spenningskonverter til 600,- på S300'en eller takler den både 110/220 slik at det hadde holdt å skifte kontakten?
    Nei, det holder med den her: Hm fikk ikke til å linke til produktet, men du finner den på tgelectronics under convertere. Den billigste til 122,5 skal holde. Har ikke hørt noe om at s300 takler begge spenningene.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne må ha trafo, takler kun 110v, men tar gjerne i mot 50 Hz heldigvis.

Den bruker 30 Watt, så den må ha trafo på 30+ VA, den fra TG som er på 45 VA er nok perfekt. Måtte selv opp i 110VA siden ingen andre hadde noen inne.

Hvis det er som en annen sa at S300 ikke kommer til Europa, så gidder de nok ikke. Hvis produktet skal begge steder så kanskje de hadde brukt samme PSU type som PS3, det er nok mye å spare på slikt.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

S300 vs PS3

Jeg tok å testet Pirates 1 i både S300 og PS3. Ja menyene på S300 er en del tregere. Verst var oppstarten. På S300 så brukte den ca 2 minutter på å loade, frem til første bilde, Disney logoen kom på skjermen. På PS3 så tok det ca 10 sekunder, imponerende forskjell.

I menyene så hakket scene selection når den kom opp på S300, men ikke på PS3.

Men jeg la merke til en annen ting. Jeg kjører begge disse maskinene via min receiver, og bruker samme bilde inngang på TVen.

S300 viste seg faktisk å ha større forskjell på bilde enn på lyden. Har ikke giddi å tatt en direkte teste enda, før nå. Lyden hadde litt større lydbilde på S300. Men bilde var en del mer detaljer. PS3 hadde ett mye mørkere bilde, slik at S300 fikk frem mye mer detaljer i de sorte områdene. Nå har ikke jeg stilt noe spesielt på selve spillerene, så det er TVen som tar seg av det, så begge har samme innstilling der.

S300 er definitivt en mye bedre BD spiller enn PS3 er. Men vil man kanskje spille litt av og til, så blir man nok fornøyd med PS3 også.

Men jeg kommer nok kun å bruke PS3 på rene sone B filmer, resten vil jeg bruke S300 til, selv om den tar lenger tid å starte opp.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær litt forsiktig når det gjelder omformere. Min Toshiba XA1, svidde en 100W omformer, selv om spilleren står beregnet til 90W. Også, Panasonic's Blu-ray spiller skal bruker rundt 42W, men 50 Watts omformeren min, taklet den ikke, som gjorde at spilleren slo seg av hver gang den startet å spinne disken.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...kan det være at du har satt PS3 til RGB FULL. Da blir bildet svært mørkt og mister all shadow detail...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    ...kan det være at du har satt PS3 til RGB FULL. Da blir bildet svært mørkt og mister all shadow detail...
    Det skal jeg teste, men tror min står til Component der.

Det med Watt. Spilleren min trekker 30W mens trafo skal tåle 110va så det burte være mer enn nok å gå på. 110va skal vel tilsvare litt under 100w tror jeg, uten at jeg gidder å finne frem formelen.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det skal jeg teste, men tror min står til Component der.

Det med Watt. Spilleren min trekker 30W mens trafo skal tåle 110va så det burte være mer enn nok å gå på. 110va skal vel tilsvare litt under 100w tror jeg, uten at jeg gidder å finne frem formelen.
    110VA er vel 110W...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    110VA er vel 110W...
    Nei ikke direkte, det er litt forskjell, watten er mindre. Skal prøve å finne ut av det.

Sjekket litt: Volt-ampere - Wikipedia, the free encyclopedia

Det varierer om VA og W er like. Når det kommer til f.eks. lamper osv, en konstant last, så er VA og W like, men med varierende laster, slik som PC osv så er W mindre enn VA.

For når vi bruker spot trafoer i jobben, så er VA og W like, men hvis man sjekker UPSer så er VA høyere en W.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akuratt lagt inn nyeste firmware: 3.20.

Og testet med Pirates 1. Når spilleren var ny så tok det fra første loading (blå strek nederst), til disney logoen kommer på skjermen, så tok det 2 minutter. Nå var den nede i 72 sekunder, nesten halvering av tiden.

Ikke verst.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0