1080i vs 1080p på Samsung LE46M86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1080i vs 1080p på Samsung LE46M86

Hei!

Jeg har nå lest tråder opp og ned, men er fortsatt litt usikker, så jeg stiller dette spørsmålet på vegne av meg selv og alle andre som lurer på dette (sikkert bøttevis av folk, ehm...):

På visning av HD-DVD (evt vanlig DVD) på en Samsung LE46M86, vil det være noen bildemessig forskjell på om signalet ut fra spilleren er 1080i (a la Toshiba HD-E1) eller 1080p (a la Toshiba HD-XE1)?

Venter nemlig spent på 46-tommeren fra Powerbuyet her på forumet, og i mellomtiden forsker jeg på hvilken HD-DVD-spiller jeg skal kjøpe. Trenger nemlig en spiller som kan spille av et HD-format OG som kan oppskalere DVD-plater, og tenkte da (med mitt begrensede budsjett) at den rimeligste Toshibaen kunne være en god idé.

Mvh

Albatross

NB! Hvis jeg åpenbart burde ha klart å lese meg til dette på egen hånd ber jeg uforbeholdent om unnskyldning...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter på nøyaktig samme gjerde; har en 55" Sony SXRD Full HD bakprojeksjon og lurer på om Toshiba 1080i'en til 2.995 fra Komplett.no er et godt kjøp for framtiden eller om jeg burde vente litt til for å få 1080p som jeg synes er litt for dyrt ennå...

ER det virkelig stor forskjell på 1080i og 1080p på en stooor tv?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grovt:
    1080p krever dobbelt så mye båndbredde som 1080i. P'en står for progressive og viser bildet over hele skjermen, i'en står for interlaced og viser bildet på halve skjermen av gangen.
    1080p vil derfor mest sannsynlig gi et bedre bilde, som en 100hz CRT/billedrörs-TV gir bedre bilde enn en 50hz. Skal man få fullt utbytte av 1080p på en 46" må man sitte ca 1,5m i fra, om jeg ikke husker feil.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Grovt:
    1080p krever dobbelt så mye båndbredde som 1080i. P'en står for progressive og viser bildet over hele skjermen, i'en står for interlaced og viser bildet på halve skjermen av gangen.
    1080p vil derfor mest sannsynlig gi et bedre bilde, som en 100hz CRT/billedrörs-TV gir bedre bilde enn en 50hz. Skal man få fullt utbytte av 1080p på en 46" må man sitte ca 1,5m i fra, om jeg ikke husker feil.
    Nja.. Forsåvidt riktig, dersom TVen hadde vist signalet som 1080i.. Men siden alle moderne TVer omkonverterer 1080i->1080p så er ikke forskjellen så veldig stor på bildekvaliteten.

Dersom TVen har dårlige kretser for behandling av 1080i så bør du kjøpe en spiller som kan sende ut 1080p, men dersom TVen har god nok bildebehandling så er det ikke noe tap i bildekvalitet å sende ut 1080i vs 1080p for video og film (dataspill blir noe annet, der er det kun 1080p som gjelder).

Kort fortalt:
    De aller fleste vil ikke se forskjell på om spilleren sender ut 1080i60 eller 1080p60 på video/film, men noen TVer kan få litt bedre bilde med 1080p.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar.

Er det ikke slik at på HD-DVD / Blu-Ray så er filmen lagret som 1080p / 24fps, evt. 25 fps, slik at spilleren rett og slett interlacer bildet til typ 1080i 50fps?

...og at TV'en bare deinterlacer bildet tilbake til 1080p og dermed (forhåpentligvis) ikke taper så mye informasjon?

Regner vel strengt tatt med at Samsung 46m86 skal klare å deinterlace et 1080i signal på en akseptabel måte...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmene ligger på HD DVD og BD platene som 1080p/24fps, og sender spilleren din kun 1080i ut så sender den det som 1080i/60. Har Toshiba HD E1 selv og sener 1080i til projektoren og den de-interlacer via Silicon Optix Reon chip til 1080p uten tap av informasjon som jeg kan se.

Faktsik så gjør den dyrere Toshiba HD XE1 følgende, leser av 1080p/24fps signalet og i den prosessen lager et 1080i/60 signal før den sender det gjennom en Reon chip (maken til den jeg allerede har i projektoren min) for å lage et 1080p signal ut. Så- for meg var det grei skuring - jeg trengte jo ikke en XE1 da jeg kunne gjøre prosessen i projektoren i stedet for den dyrere spilleren.

Verdt å merke seg at det er snakk om interlaced overføring av informasjonen, ikke interlaced bildeopptegning (som Andrewerdenskrig forklarte om) som mange blander sammen med dette. All billedinformasjonen fra 1080p/24 filmen ligger i 1080i/60 signalet, intet er tapt på veien - det er bare det at annenhver linje sendes om gangen (interlaced transmission altså) - så det blir som Tklev skrev over - det blir opp til TV'n din om den de-interlacer det uten informasjonstap igjen.

Min Panasonic BD spiller sender 1080p ut. Men den gjør samma greia som HD XE1 - lager 1080i/60 fra 1080p/24 informasjonen, sender det internt gjennom en billedchip før den sender 1080p. Har derfor switched mellom 1080i og 1080p fra den og sendt til Projektoren, men 1080i gir ikke noe dårligere bilde fordi da tar billedchipen i projektoren og de-interlacer.

Så - det gjenstår egentlig å bare å finne ut om Samsungens de-interlacer løsning er god.

1080p25, 1080i50 brukes ikke på HD DVD og BD film, de følger filmstandarden som er 24 bilder i sekundet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar! Alltid godt å bli litt klokere...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg kjøpt Toshibaen til 2999 på Smart Club. Var inkludert HDMI kabel og 2 HD DVD filmer (Jason Bourne og Apollo 13).

Fra før hadde jeg Pioneer dvd spiller med hdd, uten hdmi, via rgb scart. Alt på en 55" Sony full HD bakprojeksjon (SXRD) TV.

Det var et enormt sprang fra å se DVD på den gamle pioneer spilleren til HD DVD på den nye. Nærmest som natt og dag. Kanskje ikke så uventet.... men det morsomme var at også vanlige DVD filmer ble MYE bedre på Toshibaen enn med Pioneereren.

HD DVD filmene var skarpere ja, men jeg merker at det har mye å si på selve filmen også. Samme som med DVD - de tidlige DVD filmene fra Scanbox hadde jo bildekvalitet som ikke lignet grisen (f.eks. Don't Talk To Strangers). Apollo 13 har svært kornete bilde, mens King Kong har et rent og pent bilde.

Konklusjonen min er at selv om jeg fortsatt ser mest DVD fra videosjappa, så lønner det seg å kjøpe Toshibaen selv om du bare ser DVD, om du har en STOR HD-tv, men mangler en skikkelig bra DVD-spiller a la Oppo eller noe i den duren. Jeg hadde vært fornøyd med Toshibaen selv om den ikke kunne spille HD-DVD. All grøten og "geleen" i ansiktene på folk er borte, og jeg har fått ny respekt for hvor godt bilde en DVD egentlig kan produsere...

tror ikke det er noe vits i å kjøpe dyr hd-dvd nå nei, så kan anbefale å spare de pengene og heller kjøpe billigmodellen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •