Wal-Mart satser stort på HD-DVD? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Er det noen god grunn til at super billige spillere ned i 1000-2000 kroner er bra for HD DVD, når sponsede spillere som PS3 ikke er bra for Blu-ray. Det skjønner jeg ikke:???: .
    De fleste mener ikke at PS3 er dårlig for BD, bare ikke brukbar i lengden når det gjelder "mass adoption", da er "standalones" eneste akseptable alternativet for vanlig folk.
    PS3 er ikke en BD spiller, men en spillekonsoll som har BD drev. En spillekonsoll vil aldri bli den spilleren som vanlig folk er villig til å bruke hvis de skal investere i en HD format spiller.
    Sånn sett er PS3 bare en "promotional machine" for å demonstrere BD formatet for flest mulig.
    Det er vel heller sånn at BD er dårlig for PS3 fordi det er fordyrende og PS3 taper i spillekonsoll markedet i forhold til konkkurentene.

Jeg liker begge format og har derfor begge format (fordi jeg liker film), men dersom spillerne fra Kina blir så billige at hverken Toshiba eller noen annen potensiell HW-produsent ikke tjener penger, hvorfor er dette bra for HD DVD? Hvorfor skal andre kjente merker hoppe på å produsere HD DVD-spillere?
    Fordi det vil bli produsert spillere i alle prisklasser og kvaliteter med varierende "features", men de må alle ha minimum HD DVD's "mandatory specs (features)". "Mandatory specs" er fremdeles flere enn BD's, men det kan muligens forandre seg?
    Det er ikke noe anderledes enn i DVD verdenen.

Men når det snakkes om å "knekke" Sony, så skjønner man at det ikke har så mye med formatet BD å gjøre, men rett og slett alt som har med Sony å gjøre.
    Jeg vet ikke hvor du har dette med å "knekke" Sony fra, men hvis en bruker din oppfatning her som eksempel; Sony er så innvolvert i BD i så mange ledd av BD produksjon,patenter,logo trademarks, osv. at ingen andre i BDA kommer i nærheten. De har gjennom dette en slik dominerende makt i BD at hvis det skulle bli fremtidens HD format vil Sony nesten kunne dirigere utviklingen i fremtiden. Sånn sett kan man kalle at man ønsker å "knekke" Sony's hold på HD formatenes utvikling, også konkuranse messig. Fordi hvis man er et selskap som ønsker å investere i BD så må man regne med å konkkurere med Sony, og da blir de fleste selskaper smågutter i forhold.

Noen mener at Sony sammen med de andre store BDA selskapene nærmest kan regnes som et kartell;
    "It was clear to me that a cartellike consortium was being created for the purpose of forcing a de facto standard on other manufacturers," Lieberfarb says.
    Variety.com - Warring disc formats avoidable

Ex WB President calls the BDA a "Cartel" - AVS Forum

Denne er også ganske beskrivende for BDA selskapenes taktikker.
    Blu-ray stalwart Panasonic brutalized LG for its combo at the latest DVD Forum Steering Committee meeting, we're told. From transcripts we've seen, Panasonic accused LG of breach of contract for offering a combo player, and said it should be censured for doing so. LG blithely thanked Panasonic for bringing publicity to its combo -- and said its lawyers would respond. In what seemed an exchange of spite, LG split ranks with its Blu-ray compatriots by voting in favor of all HD DVD measures before the SC -- rather than abstaining, as the pragmatic Korean companies usually had.
    Blu-ray political tensions fume at recent DVD Forum meeting between Panasonic and LG - AVS Forum

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg skjønner alle argumentene og kan lang på vei være enig i en del av de. Men, dersom BD blir like billig som HD DVD; er HD DVD fortsatt favorittformatet (Arty og tklev)?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg skjønner alle argumentene og kan lang på vei være enig i en del av de. Men, dersom BD blir like billig som HD DVD; er HD DVD fortsatt favorittformatet (Arty og tklev)?
    Jeg sier kun en ting, sonekoding.. Det i seg selv er nok til at jeg alltid vil backe det systemet som gjør at jeg fritt kan handle filmer ifra USA (der utvalget stort sett er størst).

Jeg har nevnt mange andre argumeneter for at HD-DVD er mer modent format for øyeblikket, og det er selvsagt mulig at sone-koding kommer til HD-DVD også.. I utgangspunktet har jeg ingenting å utsette på BR sine spesifikasjoner, det er kun måten de har utført det på som ikke står i stil..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager om dette høres ut som et ekko av tklev, men for meg er også sonekodingen det aller, aller viktigste argumentet for å holde meg unna Blu-ray.

Det er ikke aktuelt å kjøpe en BD-spiller for hver sone, og jeg vil heller ikke ha en spiller som gjør det umulig for meg å kjøpe amerikanske utgivelser (eller evt. en som gjør at jeg må kjøpe alle filmene mine fra USA).

Jeg har for så vidt ikke kjøpt HD DVD ennå heller, men det er ikke utenkelig at feriepengene vil endre på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ingen spurte meg, men.....

Må støtte argumentet om sonefrihet. Har gått for HD DVD på grunn av denne sonefriheten, men opprinnelig var nok også prisen avgjørende for å velge dette formatet. (Med mitt budsjett var det HD DVD eller ingenting, BR priset seg ut av mitt marked fra første stund.) For oss som er bortskjemt med sonefri DVD er dette et avgjørende argument FOR HD DVD.

I tillegg har jeg et inntrykk av at HD DVD har vært flinkest til å inkludere tilleggsmaterialet fra DVD-utgivelsene. Dette kan jevne seg ut med tiden, men forløpig drister jeg meg til å påstå at HD DVD er best på tilleggsmateriale (uavhengig av nettverkfunksjonen).

Med min filmsmak var det også utvalget på HD DVD som traff best blink (Forbidden Planet, Batman Begins, King Kong m.fl.) Dette har ikke forandret seg nevnverdig, og jeg ville fortsatt valgt HD DVD i dag selv om BR var likt priset.

Det er litt vanskelig å isolere pris fra denne beslutningen, spesielt med tanke på skepsisen mot å gi Sony et "monopol" på mange ledd i filmforretningene. (Vertikal integrasjon; filmselskap, videomaskinleverandør, videoformat-"eier"*.) Høye priser, som resultat av en monopol-lignende situasjon, er min største innvending mot at BR skal bli enerådende.

* Ja, jeg vet at Sony ikke eier Blu Ray.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fritz Nilsen
    For oss som er bortskjemt med sonefri DVD er dette et avgjørende argument FOR HD DVD.
    Men utenlandske utgivelser uten norsk tale eller tekst er neppe akseptabelet for det store flertallet i lengden. HD DVD spillerene er jo heller ikke sonefrie for DVD, så hvis du er bortskjemt på det område ender du jo opp med to spillere i hylla.

Det er litt vanskelig å isolere pris fra denne beslutningen, spesielt med tanke på skepsisen mot å gi Sony et "monopol" på mange ledd i filmforretningene. (Vertikal integrasjon; filmselskap, videomaskinleverandør, videoformat-"eier"*.)
    Prisen er høy i øyeblikket, det er selvsagt kjiip, men produktet er jo ikke sluppet for massene enda og de store kampanjene med reklame (og kanske billigere spillere) kommer neppe før til høsten (tidligst).

Tror heller ikke du trenger å bekymre deg om vertikalene her ... Sony er et selskap av selskaper og har vel demonstrert gang på gang at de ikke jobber spesielt bra på tvers. Tenk om de hadde utnyttet musikken de eier med billiger og bra mp3 spillere istede for å bli tatt på senga av Apple.

Men, Sony eier jo deler av VC-1 codec'en, så hver gang du handler HD DVD plater så klinger det mynt i patentkassa hos Sony ...

Høye priser, som resultat av en monopol-lignende situasjon, er min største innvending mot at BR skal bli enerådende.
    Det finnes stand-alone BD spillere fra minst 6 ulike produsenter allerede og tar man med PS3 og HTPC modeller som leveres med BD så er det over 20 modeller å velge i.

Jeg synes ikke dette virker "monopol-lignenede" og tror heller ikke på konspirasjonsteoriene fra "HD DVD" leieren om at "evil Sony" ligger bak som en edderkopp og dikterer priser og holder tilbake billigspillere fra Kina.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode saklige svar som jeg kjøper. Synes jo at det er kjekt med regionsfri HD DVD spiller, men jeg savner litt flere titler med norsk tekst. Og når det gjelder barnefilmer kommer også norsk tale når det er norsk tekst, som er bra for å innkludere hele familien i HD

For meg er nok det viktigste ved valg av HD-format, utvalget av filmer. Dette går foran regionskoding. At Blu-ray har så stor studiosupport ble avgjørende for meg. I tillegg så synes jeg det leveres rakere ut titler med norsk tekst.

Jeg har som sagt begge format, men kjøper primært BD for støtte opp om kampen for ett format. Vi får håpe det ikke går alt for lang tid til utleie. Synd å betale 200 kr for hver film man skal se. Og det er ikke alle filmer som er verdt å eie, men som er helt greit å leie:-D
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Tror heller ikke du trenger å bekymre deg om vertikalene her ... Sony er et selskap av selskaper og har vel demonstrert gang på gang at de ikke jobber spesielt bra på tvers. Tenk om de hadde utnyttet musikken de eier med billiger og bra mp3 spillere istede for å bli tatt på senga av Apple.
    Helt avgjort det beste svaret jeg noen gang har lest om denne saken :-D

(Sony skremmer ikke meg -jeg er på min tredje Betamax-spiller. )

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er nok det viktigste ved valg av HD-format, utvalget av filmer. Dette går foran regionskoding.
    For meg går regionskoding og utvalg hånd i hånd. Har man regionskoding (som ikke er knekt, vel å merke), så reduseres jo utvalget drastisk, i og med at man ikke kan forvente at alle filmer utgitt i USA vil bli tilgjengelig i Europa.

At Blu-ray har så stor studiosupport ble avgjørende for meg.
    Mnja, det tar jeg egentlig ikke så tungt. Alle studioene kommer til å støtte det formatet som vinner, uansett hva de sier i dag. Fox og Disney kommer ikke til å gi opp HD-markedet dersom Blu-ray forsvinner. De har satsa på feil hest før (Divx) og kom seg fort over i DVD-leiren da det ble klart at det var der penga lå.

Men for all del, filmutvalget nå i begynnelsen kommer til å ha mye å si for hvilket format forbrukerne velger etter hvert.

I tillegg så synes jeg det leveres rakere ut titler med norsk tekst.
    Jeg er enig i at norsk tekst er viktig, men akkurat i denne fasen, tror jeg nok det er overvurdert. Jeg tror det hovedsaklig er entuiaster som går til innkjøp av HD DVD eller Blu-ray for øyeblikket, og de er (i mitt hode) mindre interessert i å se filmer med norsk teksting (eller dubbing, for den saks skyld).

Når det er sagt, så er det klart at filmer som gis ut i Norge bør inkludere norsk tekst, spesielt hvis man har ambisjoner om at markedet skal vokse såpass at det inkluderer hvermansen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig når regionskoding gjelder for DVD. Men for HD er saken noe annerledes. Vi har to, og ikke ett, format. HD DVD har kun eksklusiv Hollywood-støtte fra Universal og Blu-ray har, som vi vet, alle de andre studioene. Og så er det noen som støtter begge format.

Derfor er studiostøtte viktig for meg, fordi utvalget av "box-office-hits" er langt flere hos BD. Men for all del, Universal har også noen gode titler

Det snakkes også en hel del om frykten for at Sony/ BD får monopol. Det er vel heller større fare for monopol for Toshiba og HD DVD. Hos BDA er det jo så mange flere firmaer involvert på HW-siden. Og Sony eier da ikke alle filmstudioer som er under BDA (eks Warner, Paramount, Fox, Lionsgate).

Men dette er ikke noe forsøk på å få andre til å være enig med meg, men kun mine vurderinger som gjorde at valget til slutt falt på BD.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksklusive HD DVD studioer er Universal, Weinstein og First Look. First Look er lite. Eksklusive Blu Ray studioer er Sony, Disney og Fox. Dette gjelder i USA, ikke nødvendigvis resten av verden.

Universal har mer enn noen gode titler.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal kverulere på det så har Blu-ray med seg Fox, Lionsgate, MGM, Disney (Buena Vista, Pixar) Sony Pictures, i tillegg til Warner og Paramount.

Og i forhold til disse har Universal "noen" gode titler; les box-office.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine