Virker på meg som HD-DVD er bedre enn BR etter det jeg leser på nett - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Burde? Jeg kan fint lite om komprimeringsalgoritmer...hvor mye trenger man til en totimers film da? Slenger man på en dokumentar på en time eller så er det jo rimelig åpenbart at man trenger mer plass enn med bare filmen.

Det utsagnet om serier skjønte jeg ikke helt. Lager diskene i sesonger?

Active CW Lover sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Burde? Jeg kan fint lite om komprimeringsalgoritmer...hvor mye trenger man til en totimers film da? Slenger man på en dokumentar på en time eller så er det jo rimelig åpenbart at man trenger mer plass enn med bare filmen.

Det utsagnet om serier skjønte jeg ikke helt. Lager diskene i sesonger?
    Vet ikke mye en 2 timers Full HD film tar men de gamle formatene brukte du kanskje 6GB med ekstramateriale og språk osv..
    Så tipper kanskje 15-20 GB. Vet ikke helt jeg..

Det med serier er f.eks LOST.. De lager ikke sesong 1 og 2 på 1 disk.. De selver f.eks Sesong 1 og Sesong 2

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, sesongene selges for seg helt til hele serien er ute (blant annet Futurama og Buffy har bokser med hele serien), men det var da aldri det jeg snakket om heller. En sesong av Lost kommer jo ikke på én DVD heller, den kommer på syv.

La oss for argumentets skyld si at én time HD VC1 tar ca. 6 GB (kan godt være det er mer/mindre generelt sett, men samme det). En sesong inneholder 24 episoder på tre kvarter hver, da totalt 45 x 24 = 1080 minutter, eller 18 timer. Det blir da 18 x 6 GB = 108 GB. Om HD-DVD er 15 GB og Blu-ray 25 (vet det finnes doble/triple, men forholdet blir uansett det samme), så trenger man 108 / 15 = 8 HD-DVD-disker, men bare 108 / 25 = 5 Blu-ray-disker. Ser forskjellen?

Det finnes også mange kortere serier. Miniserier ble nevnt, og vi har også første sesong av mange serier, som ofte er halve/kvarte. Britiske serier har også generelt korte sesonger.

Det er definitivt ikke bortkastet med mer plass.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt, sesongene selges for seg helt til hele serien er ute (blant annet Futurama og Buffy har bokser med hele serien), men det var da aldri det jeg snakket om heller. En sesong av Lost kommer jo ikke på én DVD heller, den kommer på syv.

La oss for argumentets skyld si at én time HD VC1 tar ca. 6 GB (kan godt være det er mer/mindre generelt sett, men samme det). En sesong inneholder 24 episoder på tre kvarter hver, da totalt 45 x 24 = 1080 minutter, eller 18 timer. Det blir da 18 x 6 GB = 108 GB. Om HD-DVD er 15 GB og Blu-ray 25 (vet det finnes doble/triple, men forholdet blir uansett det samme), så trenger man 108 / 15 = 8 HD-DVD-disker, men bare 108 / 25 = 5 Blu-ray-disker. Ser forskjellen?

Det finnes også mange kortere serier. Miniserier ble nevnt, og vi har også første sesong av mange serier, som ofte er halve/kvarte. Britiske serier har også generelt korte sesonger.

Det er definitivt ikke bortkastet med mer plass.
    Men hva er problemet med å bytte disk etter 5 timer titting?
    Det skjønner ikke jeg.

Ekstramateriale kommer uansett på 480p eller 576p, så det tar ikke mer plass enn DVD (ekstramateriale på alle mine HD DVD er i allefall PAL eller NTSC).

Dobbel disc selger bedre en singel disk, så om det er plass til alt på 1 plate kommer det nok likevel dobbel disk, fordi det selger. :-D

Jeg vet ikke om en eneste 1 side HD DVD (15Gb), men BD har benyttet 1 side (25Gb) på flere av sine utgivelser.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke at det er et problem. Folk flest ser vel bare én episode av gangen uansett, så sånn sett kunne man ha gitt ut serien på 24 plater. Poenget var at jeg er uenig i kommentarer som "mer plass er meningsløst!", for plass kan ofte være hendig, det. Kanskje ikke til vanlige spillefilmer på 90-120 minutter, men det finnes da andre ting å bruke optiske medier på.

Hvorfor ikke 1080p på ekstramaterialet?

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier ikke at det er et problem. Folk flest ser vel bare én episode av gangen uansett, så sånn sett kunne man ha gitt ut serien på 24 plater. Poenget var at jeg er uenig i kommentarer som "mer plass er meningsløst!", for plass kan ofte være hendig, det. Kanskje ikke til vanlige spillefilmer på 90-120 minutter, men det finnes da andre ting å bruke optiske medier på.
    Jeg er enig i at det ville vært irriterende hvis man måtte bytte plate etter hver episode, men det man snakker om her er at man må bytte plate etter 4 timer (HD DVD) eller 6 timer (Blu-ray) og da blir dette et minimalt problem etter min mening.

Hvis disse formatene blir en suksess som lagringsmedium for data (PC bruk) vil det nok komme plater med langt større kapasitet enn dagens:
    ITpro: HD DVD med 150GB - Mot normalt 30GB

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teedjay
    Ikke bare har BD 60% mer plass, den leser data inntil 33% raskere fra plata også. Spesifikasjonen sier at BD kan benytte inntil 40 mbps på video mens HD DVD kan benytte i underkant av 30.

Høyere bitrate betyr mulighet for bedre kvalitet både på lyd og bilde.
    Mer effektiv codec betyr ikke bare ikke bare mindre behov for lagringsplass, men også vesentlig mindre krav til båndbredde (lesehastighet).

Sett at du trenger 16GB for å lagre en time film i MPEG-2 og 5GB plass for å lagre samme timen med film med VC-1.
    For MPEG-2 må det da overføres 16GB video i løpe av en time, mens det kun vil være behov for å overføre 5GB video i timen med VC-1. Behovet for båndbredde blir altså mye mindre.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke snøring, men de mener sikkert at det ikke er nødvendig.

Hadde ikke vært meg i mot om de lagret dette og som 1080p :-D

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veldig lite av ekstramateriale som er filmet i 1080p, men det finnes og det kommer sikkert mer. Reglen hittil har vært å legge ekstramateriale på disken i original oppløsning.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste av ekstramaterial er jo laget for TV.
    Typisk fyll på filmkanaler og slike ting.
    Det ligger vel som 480p eller 576p og ikke som PAL eller NTSC ( dette hadde medført problemer i mange land ).

Jeg synes det er litt komisk å lese at man ikke trenger mer enn så og så mye plass ( uavhengig av format ).
    Vi vet jo alle at det vil komme ut nye utgaver av dagens filmer med ny lyd og nytt bilde som er så og så mye bedre enn det gamle osv.

Selv om man får bra bilde i dag, så er det ikke dermed sagt at det ikke blir bedre med en dobling av bit-raten.

Og så kan man se på sånne filmer som LOTR.
    Jeg tipper at det kommer til å komme en spesialutgave med filmen på en plater i superduper kvalitet og med en egen plate med alt ektramateriale i steden for dagens 4 platers utgaver.

Samme med Matrix, Indiana jones og Star wars.

Og hva med seamless branching med kinoutgaven og forlenget utgave på samme disc?

Nei, kjære venner. Plass får man aldri nok av.

Nå har begge formatene skuffene fulle av planer om 2, 3 og 4 osv. lags plater. Jeg har vel ikke troa på noe særlig mer enn 2 lags BR og 3 lags HD til fimbruk. De andre utgavene er nok mer aktuelle i PC sammenheng da det vil medføre for store kostnader for kundene å måtte bytte ut all hardwaren til stadighet.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Men siden det fortsatt ikke er noen BD film som gir noe bedre bilde enn hva HD DVD kan, så er gidder de med andre ord ikke bruke denne båndbredden?

At dette har noen praktisk betydning er det ingenting som tyder på enda i allefall
    Tja, all den tid alle codene er lossy vil bildet _alltid_ være nærmere originalen dersom man kvantiserer mindre og bruker flere bit på bildet.

Microsofts VC-1 har flere innebygde finesser som glatter ut resulatet av makroblokking etc, men et pregløst glatt bilde som man ofte får fra HD DVD betyr ikke at resultatet er nærmere originalen.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Mer effektiv codec betyr ikke bare ikke bare mindre behov for lagringsplass, men også vesentlig mindre krav til båndbredde (lesehastighet).

Sett at du trenger 16GB for å lagre en time film i MPEG-2 og 5GB plass for å lagre samme timen med film med VC-1.
    For MPEG-2 må det da overføres 16GB video i løpe av en time, mens det kun vil være behov for å overføre 5GB video i timen med VC-1. Behovet for båndbredde blir altså mye mindre.
    Du glemmer å ta høyde for peak datarate, som er en del høyere for BD. Så med samme codec så vil det alltid være mindre behov for å glatte ut bildet i perioder med vanskelig materiale.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Microsofts VC-1 har flere innebygde finesser som glatter ut resulatet av makroblokking etc, men et pregløst glatt bilde som man ofte får fra HD DVD betyr ikke at resultatet er nærmere originalen.
    Det har du helt rett i!

Men for min del vil jeg gjerne ha et bilde som ser bedre ut en ett som er helt lik original med filmgrain

Om det er pregløst eller ikke får være opp til hver enkelt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Nei, kjære venner. Plass får man aldri nok av.
    Nettopp det jeg også mener. Sier ikke at Blu-ray er så vanvittig mye bedre enn HD-DVD, på normal totimers film ser de vel klin like ut om begge bruker samme codec, men mer plass er nå en gang mer plass, og plass er bra, derfor er Blu-ray bedre.

Husker da PlayStation kom ut, og det var så mye snakk om alt det fine man kunne få plass til på en CD...likevel så vi spill på fire CDer på slutten av maskinens levetid. Sa ikke forresten Bill Gates noen berømte ord om plassbehov engang?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herregud så mange kunnskapsløse mennesker i en og samme tråd. Har aldri forstått meg på folk som lirer av seg masse om noe de helt klart ikke har snøring på.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghaddafi
    Herregud så mange kunnskapsløse mennesker i en og samme tråd. Har aldri forstått meg på folk som lirer av seg masse om noe de helt klart ikke har snøring på.
    Du må utdype nærmere, så skjønner alle hva du mener

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghaddafi
    Ja, nå er vi spente her.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Bare av ren nysgjerrighet, hvilken projektor bruker du Espen? Det må være utrolig heftig utstyr i hvert fall, siden du får gjengitt pregløst glatte bilder fra HD-DVD. :roll:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Jeg vet ikke om en eneste 1 side HD DVD (15Gb), men BD har benyttet 1 side (25Gb) på flere av sine utgivelser.
    Du mener Lag vel? Jeg har nemlig ikke sett en eneste 2 sidig HD-DVD.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det har jeg. Min utgave av Tokyo Drift er 2-sidig, HD-DVD på ene siden og DVD på den andre. ;-)

...........og ja, jeg vet det ikke var det du mente.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •