Krell - og SACD / BD / HD-DVD : noen spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Jackx_krell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krell - og SACD / BD / HD-DVD : noen spørsmål

Min Krell DVD Standard står foran en mulig oppgradering til HDMI.
    Jeg har fått pris på oppgraderingen, men problemet er at da må maskinen over til Krell-fabrikken USA for å få en garanti-korrekt ombygging.
    Selger har imidlertid gitt meg en meget god pris på min gamle DVD Standard dersom jeg velger å gå over til Krell's nye Evolution 525 :

Krell Audio Components EVOPLAYERS

Den spiller fra 480i og opp til 1080i & 1080p. I motsetning til min nåværende DVD Standard så har den nye 525 også SACD.
    ----------

SACD: Jeg ruslet innom noen platesjapper forleden og forhørte meg litt om SACD - dens utbredelse og omsetning. Svaret var heller nedslående. Det lille de hadde av SACD var spredt rundt omkring på de enkelte artistnavnene (mao ikke en egen hylle for formatet), og det var svært liten etterspørsel etter SACD i det hele tatt. Hva som kommer "først", dårlig tilbud eller liten ettespørsel, vet du noe om det ? Er Platecompagniet ikke det rette stedet å forhøre seg, og hvis så - er SACD et fremtidig format, og hvor tilbys det (i Oslo / Nettet) et greit omfang?

=======

BD vs. HD-DVD ... og Krell

Jeg har også fulgt med litt på dette og andre forum (fx dette: Blu-ray Forum - Blu-ray Community and Forums ) diskusjonen rundt BD vs HD-DVD. Personlig tror jeg at BD vil vinne, ikke pga spørsmål dreiende rundt kvalitet i hardwaren men pga tilgjengelige titler samt selskap som vil pushe ettertraktede titler.

Spekulasjon: Hvorfor lanserer Krell en superdyr (175.000.- ) spiller i dag som verken er BD eller HD-DVD kompatibel (Krells Evolution 525) ?
    Jeg får ikke noe svar fra Krell om hvorfor de ikke lanserer en slik maskin i stedet for / i tillegg / innbygget i sin nye 525 .... så det gir meg mer enn godt er en rikelig anledning til å spekulere: er verken BD eller HD-DVD veien å gå, fordi det er et nytt (ukjent?) medium "rett rundt hjørnet" ?

Hva syntes du om disse spørsmålene?

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jackx_krell
    SACD: Jeg ruslet innom noen platesjapper forleden og forhørte meg litt om SACD - dens utbredelse og omsetning. Svaret var heller nedslående. Det lille de hadde av SACD var spredt rundt omkring på de enkelte artistnavnene (mao ikke en egen hylle for formatet), og det var svært liten etterspørsel etter SACD i det hele tatt. Hva som kommer "først", dårlig tilbud eller liten ettespørsel, vet du noe om det ? Er Platecompagniet ikke det rette stedet å forhøre seg, og hvis så - er SACD et fremtidig format, og hvor tilbys det (i Oslo / Nettet) et greit omfang?
    Det er vel i alles interesse at SACD-formatet dør ut så fort som mulig?

Dårlig ingeniør-arbeid, dårlig brukerergonomi, passe god markedsføring...

-k

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, har et utvalg av både SA-CD og DVD-Audio plater, men nå begynner det faktisk å bli noen år siden jeg har kjøpt inn noe nytt i det hele tatt.

Skal du ha noen slike plater er det bare å bli netthandelkunde. Har selv kjøpt mye fra Amazon.co.uk: low prices in Electronics, Books, Music, DVDs & more.

Som seriøse alternativer til CD for hvermannsen i den lokale platesjappa er begge disse formatene døde.

Nå finnes det sikkert flere tusen utgivelser på disse formatene, men det er for det aller meste lite kommerse ting. Særlig SA-CD har mye klassiske innspillinger.

Nå har Sony endog stengt sin egen offisielle SA-CD info side:
    Sony SuperAudio CD

The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference lister 4000 SA-CD plater. Av disse er bare 10% i kategorien pop/rock, mens classic kategorien står for nesten 60% av utvalget!

Som jeg har postet tidligere; i en BD verden er SA-CD og DVD-A helt meningsløse formater. På BD er det fint plass til 8-kanaler med ukomprimert PCM og HD-bilde samtidig. One disc to rule them all.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er vel i alles interesse at SACD-formatet dør ut så fort som mulig?

Dårlig ingeniør-arbeid, dårlig brukerergonomi, passe god markedsføring...

-k
    SACD ble markedsført som en slags 1-bit DSD signakilde fra mikrofon til høyttalere. I virkeligheten:

STUDIO: multibit DSD/PCM ---> PLATE: 1 bit DSD ---> AVSPILLING: multibit PCM

Helt meningsløst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    SACD ble markedsført som en slags 1-bit DSD signakilde fra mikrofon til høyttalere. I virkeligheten:

STUDIO: multibit DSD/PCM ---> PLATE: 1 bit DSD ---> AVSPILLING: multibit PCM

Helt meningsløst.
    Det gir mening for de i befolkningen som aldri har tatt i en loddebolt, har bare en vag fornemmelse av hva en A/D-konverter er, og som ikke vet forskjellen på flyttall og heltall. Dessverre viser det seg at dette er en ganske stor andel...

Jeg spår at vi vil se flere og flere slike produkter hvor markedsføringen er basert på uvitenhet eller løgn, og hvor ytelsen kun eksisterer i glossy svada-magasiner som Lyd & Bilde.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Som jeg har postet tidligere; i en BD verden er SA-CD og DVD-A helt meningsløse formater. På BD er det fint plass til 8-kanaler med ukomprimert PCM og HD-bilde samtidig. One disc to rule them all.
    Dette gjelder vel både HD-DVD og BR? 2 kanaler i 24bit/192kHz, eller 8 kanaler i 24bit/96kHz.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •