Forskjeller på VC1/MPEG2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjeller på VC1/MPEG2

Something VC1 has that MPEG-2 does not... - AVS Forum

Bør være en tankevekker for de som har påstått at VC1 er overlegent fremfor MPEG2 i alle sammenhenger.

Hva som skyldes forskjellene akkurat på denne utgivelsen er ikke avdekket, men det kommer sikkert flere sammenligner, som det kan være interessant å følge med på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke typisk for VC1. Feil kan skje med alle codec.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Dette er ikke typisk for VC1. Feil kan skje med alle codec.
    Ingen tvil om det. Men det er ikke avdekket hva som er årsaken til dette ennå - om det er en karakteristikk-trekk i VC1 eller innkodningsfeil. MI III på BD er itillegg bare en BD25, så bit-rate på disse er det ikke så stor forskjell på.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg stiller meg litt tvilende til dette. VC-1 kodede filmer får stort sett veldig bra kritikker, hvorfor det hvis resultatet skulle være så dårlig i forhold til gamle MPEG-2?

Spørsmålet er kanskje hvordan har han laget disse skjermbildene? Hvilken avspiller har han brukt (er det en software spiller)?
    Det er også veldig enkelt å manipulere slike bilder hvis noen skulle ønske det!

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet jeg stiller er jo om dette er sant? Hvor står det at dette er en test man kan stole på? Filmen fikk jevnt over identisk omtale for BD og HD DVD, så jeg fester liten tillit til disse bildene.

Jeg kan også lage en lignende sammenligning med Photoshop, slenge det frem som fakta på forumet og la spekulasjonen gå...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Spørsmålet jeg stiller er jo om dette er sant? Hvor står det at dette er en test man kan stole på? Filmen fikk jevnt over identisk omtale for BD og HD DVD, så jeg fester liten tillit til disse bildene.

Jeg kan også lage en lignende sammenligning med Photoshop, slenge det frem som fakta på forumet og la spekulasjonen gå...
    Ja det er ikke vanskelig å manipulere noe sånt i for eksempel Photoshop.

Denne filmen får strålende kritikker for billedkvaliteten på begge formater:
    HD DVD Review: Mission: Impossible III | High-Def Digest
    Blu-ray Review: Mission: Impossible III | High-Def Digest

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skal vel være forsiktig med å antyde at det er manipulert før man har noen bevis for det.

Jeg gir f... i hvilken codec som blir brukt eller hvilke format det, bare resultatet er strålende. Det er derfor dette antyder at VC1 ikke er perfekt eller alfa-omega for at en utgivelse er bra. Der er først å fremst transferen og selve innkodningsarbeidet som er viktigst.

Har ikke sett MI III selv på noen av formatene, og er enig at de sansynligvis ser veldig bra ut i både MPEG2 og VC1, og at forskjellen som er funnet her er ett veldig isolert og ubetydlig tilfelle.

Uansett, artig funn av han som fant dette. Det er støttet av andre også, som har sett det med avspilling gjennom Toshiba spilleren, når de visste hva de skulle se etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er postet på avs fra amir - the spokesman fra Microsoft når det gjelder VC1 og HD-DVD:

From the master/messiah himself:

Quote:
    Originally Posted by amirm
    On MI3 VC-1 vs MPEG-2….

Just heard back from the team that that the preliminary assessment is that the segment in question does indeed show some artifacts.

Det viser 'credit' til amir, og hans lange 'commitment' ved å dele 'insights' på avs.

Jeg påstår ikke at det er noe svakhet med VC1, men at det i dette tilfellet så resulterte det i 'artifacts'. Noe som man sikkert finner på alt hvis man kikker nøye nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg reagerer på er at VC-1 bildene viser typisk "Quantization" blokker som du normalt ser i mpeg-1/2 streams med for lav bitrate. Og det er jo nettopp her VC-1 og h264 er bedre enn mpeg-2 pga. in-loop deblock filter. Deblocking filter (video) - Wikipedia, the free encyclopedia

Så dette må nesten være et resultat av feil i encoder/decoder.

Edit:
    Har nå hurtig lest gjennom AVS tråden, og flere som rapporterer at det kun er disse sekvensene som viser blokkstøy, mens resten av filmen inkludert action sekvenser er problemfri. Dette styrker mitt inntrykk av at vi snakker om encoder/menneskelig feil i authoring prosessen.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Something VC1 has that MPEG-2 does not... - AVS Forum

Bør være en tankevekker for de som har påstått at VC1 er overlegent fremfor MPEG2 i alle sammenhenger.

Hva som skyldes forskjellene akkurat på denne utgivelsen er ikke avdekket, men det kommer sikkert flere sammenligner, som det kan være interessant å følge med på.
    Kikket såvidt på min egen HD-DVD utgave av MI 3, og jeg må si at bildet i den sekvensen er uskarpt i det minste. Men det er omtrent håpløst å finne eksakt samme sekvens som de bildene, da Toshiba E1 spilleren min er heller dårlig til å spole sakte.. :-( Det skal også sies at E1 spilleren uansett vil vise et interlaced bilde ved pause-sekvenser, noe som vil redusere kvaliteten på pause-bilder uansett..

Pause bilder er uansett en dårlig måte å se forskjeller på dekoder-systemer, det er kun ved å granske filmen i bevegelse at en bør utføre slike sammenligninger.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dårlige unnskyldninger fra M$ fanboys som har kjøpt propaganda om at VC-1 er perfekt...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Dårlige unnskyldninger fra M$ fanboys som har kjøpt propaganda om at VC-1 er perfekt...
    Brukes VC1 feil blir det feil i bildet. Alle skjønner da at det kan skje feil med et bra codec.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Og de gangene BD har fått kritikk for dårlig bilde og Mpeg-2 har du flere ganger sagt, at det skyldes ikke codec, men overføring Så dersom bildet stemmer, skydles det ikke VC-1, men dårlig overføring

Nei, du må nok ro lenger ut på landet med den kommentaren. Dersom det samme gjøres av et seriøst HT magasin så kan jeg diskutere det. Til da anser jeg bildet som fake. Han kunne jo like gjerne ha byttet om å skrevet BD/ Mpeg-2. Hva da?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke bildet er fake, men å dømme VC1 ut på grunn av dette er tåpelig. Som om MPEG2 alltid har gitt perfekt resultat.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min far har kjøpt seg en Panasonic Bluray-spiller, og vi har hver vår utgave av World Trade Center (BD/ HDDVD). På et nærbilde av ansiktet til Cage fikk vi disse resultatene. Bildene er tatt med et Nikon D50 speilrefleks, og filmene ble avspilt med Sony VW50.

Det første bildet er HD DVD med VC-1 og det andre er BD Mpeg-2. Jeg synes kvaliteten på codec taler for seg...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om BD-spilleren bobber bildet når du pauser. Jeg skal vedde på at mpeg2-bildet ser bedre ut når det ikke er pauset, eller hva?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det ser bedre ut når jeg ikke pauser bildet, men det gjør HD DVD også.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun ett par ganger hvor bildet er dårligere på Bluray enn på HD DVD i denne filmen. Dette klippet er ett av de stedene. Man kan tydelig se, dersom man titter nøye etter, at det er noe feil med codec (ett eller annet er det i allefall).
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min far har kjøpt seg en Panasonic Bluray-spiller, og vi har hver vår utgave av World Trade Center (BD/ HDDVD). På et nærbilde av ansiktet til Cage fikk vi disse resultatene. Bildene er tatt med et Nikon D50 speilrefleks, og filmene ble avspilt med Sony VW50.

Det første bildet er HD DVD med VC-1 og det andre er BD Mpeg-2. Jeg synes kvaliteten på codec taler for seg...
    Jeg har aldri sett MPEG2(Dtheater/BR) som ser slik ut, da ville jeg heller ha sett på VHS.

Så hvis resultatet går i VC1 sin favør så er det codec forskjell, men hvis det går i MPEG2 sin favør så er det skjedd en dårlig jobb med innkodning av VC1?

Blu-ray Review: World Trade Center | High-Def Digest

Fra anmeldesen: "Based on 'World Trade Center' alone, I certainly wouldn't claim one codec superior over the other. "

Hvis så ville bilde-scoren på denne har vært NULL.

Har ikke sett denne titelen selv så jeg må ta ditt ord på dette også sees like graverende ut som bildet viser.

Denne titlen må jeg bestille.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •