"Mannen i gata test" av HD-DVD til Xbox 360, koblet til Panasonic PT-AE700E (720p) :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Mannen i gata test" av HD-DVD til Xbox 360, koblet til Panasonic PT-AE700E (720p) :)

Hei

etter mye trøbbel med HD-DVD spilleren som var "dead upon arrival" var alt klart i går. Dette var noe jeg gleda meg villt til fordi jeg liker å se hva utstyret mitt klarer å prestere. Forrige eier av projektoren som jeg kjøpte brukt hadde visst brukt par-tre timer på nøye kalibrering på en Toshiba HD-DVD spiller, og han rådet meg til å ikke slette innstillingene som han hadde lagt så mye arbeid i. Greit nok, da brukte jeg de innstillingene (inntil jeg går til innkjøp av kalibrerings-DVD selv).

Trodde 360en skulle bråke mindre med HD-DVDen på plass, men det gjorde den ikke... I et lite rom som mitt er både litt støy fra projektor og mye støy fra Xbox litt plagsomt...

I maksimal spenning og glis rundt munnen satte jeg inn "King Kong" som fulgte med spilleren. Først ble jeg ganske imponert over hvor klart det hele var, Universal logoen og HD-DVD logoen glitret som stjerner på klar himmel og det var sånn ca. en halv orgasme før øya hehehe... Jeg må legge til at jeg er mer at "mannen i gata" enn en med mye erfaring med bilde/lydprodukter - som jeg også regner med at mesteparten av HD-DVD add-on kjøperne er. Vanligvis pga minimale romstørrelsen pleier jeg å bruke maksimalt zoom. Hittil har jeg gjort det fordi jeg hovedsakelig spiller på projektoren, og litt mindre bildekvalitet gjør meg ingenting. Men nå brukte jeg ikke zoomen, brukte HD-DVD kalibreringsinnstillingen og satte meg nærmere veggen for å se hva hysteriet er om.

Det første jeg la merke til var fargene. Det var helt rått, så mye mer "smell" (slik man stadig vekk leser i anmeldelser av Bluray og HD-DVD). Var faktisk det første jeg også tenkte "satan, se de fargene a - helt rått!"
    De andre som slo meg var scenen i begynnelsen hvor man ser arbeidere på skyskrapere høyt oppe, og andre bygninger og biler nedover. Alt var mye klarere enn hva jeg noen gang har sett på film før. Det var bare helt klart, litt vanskelig å forklare, men det var som når jeg gikk rundt uten briller i 1 år med nedsatt syn og når jeg endelig fikk briller så så jeg liksom alt - som om man får et nytt sett med øyner hehe. For å beskrive detaljer noe mer, det jeg også ble imponert over var hvordan gresset og bladene i noen av scenene på den skumle øya så ut. Det var ikke lenger et grønt kladd på bakken, men man kunne skille gresstråene og bladene fra hverandre. Som sagt, fargene var helt nydelige og jeg måpte halvveis fordi det så veldig naturlig ut - man blir mye dratt inn med på reisen, slik jeg følte det. En ny opplevelse, kan man si.
    De mørke scenene inne i skipet ble litt mørke, vet ikke helt hvorfor, men det kan helt sikkert bedres regner jeg med (kanskje det var meningen at de skulle være det ). Også ble jeg imponert over scener hvor man ser skipet ute på vannet. På siden av skipet er detaljene ganske fine og man kan lett se alt fra rust til bolter, samt vannet som bruser foran på skipet når den går, faktisk ser ut som vann som bruser og ikke bare "noe hvitt" som skipet penetrer seg gjennom Repeterer meg selv nå men også fargen på havet skipet gikk på var herlig. Man blir som sagt mer sugd inn i filmen og blir mer med på reisen med så mye detaljer.

Alt dette var på en hel grei projektor. Den er 2 år gammel, men gamlingen gjorde en fin jobb. At lyden er dårlig slikt som det blir påstått for denne type HD-DVD add-on, kan jeg ikke si noe om, siden jeg syns de høyttalerne jeg har i 5.1 oppsettet mangler dynamikk (er et satelittsystem med liten søt 8"? sub). Og det som blir sagt om panorering på diverse tester på nettet, er jeg enig i. Hadde akkurat den delen vært perfekt, hadde jeg aldri tenkt på å skaffe en HD-DVD standalone i fremtiden (evt en kombispiller med full støtte for absolutt alle HD-DVD/Bluray funksjoner).

Håper ikke jeg har kjedet dere, men ville bare gi en liten testrapport uten teknisk prat. Jeg ser på meg som en vanlig gutt, akkurat fått litt interesse for hjemmekino (selv om det går mest i bil som er hovedinteressen min) - så jeg håper dette var til nytte for de som lurer på om de skal kjøpe eller ikke kjøpe en slik add-on. Min anbefaling er et klart ja hvis du allerede har en Xbox 360. Oss dødelige vil nok glise og kose seg, selv om man ikke har high-end utstyr i alle ledd.

Gleder meg til 1080p TVene/projektorene faller mer ned i pris til studentvennlig prisnivå. Tør nesten ikke å tenke på hva neste generasjons high-definition klarer hvis man sitter på millionutstyr. Fremtiden er her

Edit; Par skrivefeil. Beklager.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en fin anmeldelse!

Slike anmeldelser - der vanlige folk, beskriver et produkt med egne ord - burde det være flere av

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig!!!

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suverenet. Ofte mye bedre med en 'vanlig mann i gata' test enn en tørr nettavistest. Den blir kanskje litt mere farget av subjektiv entusiasme, men det er bare fint

Onkelen min bor i USA og har hatt HD i noen år. Jeg spurte han i sin tid om hvor stor foskjellen var og han sa bare at å se på TV'n i HD var som å se ut av et vindu. Det samsvarer med det du beskriver av gress og blader i King Kong. Tror nok PS3 skal trumfes inn i stua mi i løpet av våren, dette vil jeg også være med på!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    ...å se på TV'n i HD var som å se ut av et vindu.

Ja det er en bra beskrivelse. Ikke heeeelt der med projektoren min... Mitt utstyr er ikke optimalt for dette, så jeg kan bare forestille meg hvordan det blir med 1080p kilde og bilde. Da ser det helt sikkert ut som å se ut av et vindu.

Jeg vil forresten anbefale folk som vurderer dette å ikke legge forventninger "for høyt" hvis dere skjønner - grunnen er at man kan, som meg, forvente en stor revolusjon mens man møtes med en stor evolusjon fra DVD. Men bevares, skuffet blir man nok ikke.

Også kan jeg legge til at jeg syntes de menyene var så mye fetere enn vanlig DVD. Mens du spiller filmen kan man åpne menyen som åpner seg som skilleark på venstre side av bildet i kul sølvgrå transparent layout. Filmen vil fortsette i bakgrunn og du kan bla opp og ned i kapitlene med screenshots. Bare ørlite granne slitsomt å måtte trykke ned 35 ganger for å komme til T-rex scenen i filmen da :| Hehe...

Tror jeg skal se filmen igjen i dag, evt bestille ny film over nettet, for dette var kult

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Knallbra, helt enig at denne type tester bør profileres bedre i fremtiden, noe vi jobber med.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren