U-571 + HD-DVD + Dolby Digital Plus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

U-571 + HD-DVD + Dolby Digital Plus

Jeg kjøpte nettopp U-571 på HD-DVD (fra DVDStrax) og ser at den bl.a. har Dolby Digital Plus-lyd.

Så med fare for å avsløre meg selv som den komplette HD-amatør (hvilket jeg selvsagt er):

Hva innebærer dette egentlig? På Dolby sine sider skriver de om mulighet for diverse kanaler osv., men hva er det egentlig på U-571-plata?

Er det f.eks. 7.1 diskrete kanaler på U-571 sitt DD+ spor?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    U571 har 5.1 Dolby digital plus.

Sjekk linken.
    http://www.dolby.com/assets/pdf/tech...s_Overview.pdf

Desuten trengs HDMI 1.3 for å få fullt utnyttet formatet.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er DD+ 5.1 som ligger på filmen. Det har ikke kommet noen filmer med 7.1 enda, men HD DVD har støtte for det over HDMI. DD+ har en bitrate på minimum 3mbps og maks 6mbps og har også støtte for 7.1. Men det må bare komme noen filmer med det først...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det er DD+ 5.1 som ligger på filmen. Det har ikke kommet noen filmer med 7.1 enda, men HD DVD har støtte for det over HDMI. DD+ har en bitrate på minimum 3mbps og maks 6mbps og har også støtte for 7.1. Men det må bare komme noen filmer med det først...:-D
    Takk for info! Så til oppfølgingsspørsmålet:

Alternativet for min del blir vel da å kjøre DD 5.1 via spdif til receiver, eller DD+ 5.1 via de analoge lydutgangene på PCen til receiver. Er det da noe å hente på å bruke DD+ sporet? Lydkort er lydkort...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD+ er vel bare DD med høyere bitrate.

DD+ 5.1 sporet på U571 har en bitrate på 1536 kbps. Ok lyd på filmen og bra men langt fra perfekt bilde.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21

Minimum er vel ikke definert for DD+ De fleste lanserte filmer har enten 640 kbps eller 1536 kbps.

Cyberdog

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edding

Desuten trengs HDMI 1.3 for å få fullt utnyttet formatet.
    Nei det trenger du ikke.

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel heller ikke alle forsterkere/prosessorer som takler DD+??? Mente jeg leste en test av en eller annen forsterker (Lyd%Bilde eller DVD Hjemmekino) at den støttet det nye lydformatet DD+. Dette er vel noe som kommer på de fleste nye forst/pros utover nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt om noen som ikke takler DD+ enda. Det er vel egentlig bare et vanlig DD signal med høyere bitrate. Du tenker kanskje på Dolby TrueHD?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Har ikke hørt om noen som ikke takler DD+ enda. Det er vel egentlig bare et vanlig DD signal med høyere bitrate. Du tenker kanskje på Dolby TrueHD?
    Bare for å få det inn med teskje: Det du sier er at DD+ lydsporet på en HD-DVD fint kan formidles via spdif og dekodes av en standard receiver?

Da er det jo i så fall bare tull å balle med analoge utganger fra PCn min...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det jeg gjør. Funker fint. Både DD+ og DTS-HD overføres til min receiver som som oppfatter det som DD og DTS. PowerDVD modifiserer ikke lydsignalene så vidt jeg vet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok noe for seg å balle med analoge kabler fra PCen når du får en disc i hus med Dolby True HD eller DTS HD Master Audio. Da kommer du ikke helt opp med spdif som ikke takler dette.

Cyberdog

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt å høre!! Mener bare at jeg snapet opp et sted at forsterkerne måtte ha et eller annet for å få benyttet de nye lydformaten fullt ut. Skal se om jeg klarer å finne det igjen. Mulig hodet mitt tuller litt med meg etter en lytteseanse med litt høyt volum

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Det har nok noe for seg å balle med analoge kabler fra PCen når du får en disc i hus med Dolby True HD eller DTS HD Master Audio. Da kommer du ikke helt opp med spdif som ikke takler dette.

Cyberdog
    Har du noen gode eksempler på slike plater å anbefale?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Har du noen gode eksempler på slike plater å anbefale?
    Dolby True HD:

Batman Begins, The Departed, Poseidon, Superman Returns, V for Vendetta, Troy, Constantine, Clerks II, Training Day, The Phantom of the Opera, The Perfect Storm, Fear and Loathing in Las Vegas, Lady in the Water, The Ant Bully, The Worlds Fastest Indian, Pulse, The Wicker Man, Accepted og Harry Potter and the Goblet of Fire.

DTS HD Master Audio:

Total Recall, Basic Instinct, La Haine, The Fog (originalversjonen), First Blood, The Pianist og en del andre titler fra Studio Canal.

Cyberdog

Der har du i alle fall noen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby True HD:

Batman Begins, The Departed, Poseidon, Superman Returns, V for Vendetta, Troy, Constantine, Clerks II, Training Day, The Phantom of the Opera, The Perfect Storm, Fear and Loathing in Las Vegas, Lady in the Water, The Ant Bully, The Worlds Fastest Indian, Pulse, The Wicker Man, Accepted og Harry Potter and the Goblet of Fire.

DTS HD Master Audio:

Total Recall, Basic Instinct, La Haine, The Fog (originalversjonen), First Blood, The Pianist og en del andre titler fra Studio Canal.

Cyberdog

Der har du i alle fall noen
    :-)

Takker og bukker! Må vel nesten hanke inn en av disse også, for demonstrasjon av godlyd!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flateng
    Det er godt å høre!! Mener bare at jeg snapet opp et sted at forsterkerne måtte ha et eller annet for å få benyttet de nye lydformaten fullt ut. Skal se om jeg klarer å finne det igjen. Mulig hodet mitt tuller litt med meg etter en lytteseanse med litt høyt volum
    Det er helt riktig at man ikke får utnyttet DD+ fullt ut via SPDIF. Det som skjer er at spillerne konverterer DD+ til vanlig DD før det blir sendt ut via SPDIF. DD+ er IKKE AC-3 med høyere bitrate, men et nytt kodek basert på AC-3. Riktignok vil DD-signalet kjøres ut med en bitrate på 640 kbps (som er det høyeste DD støtter) i motsetning til 384/448 som er vanlig på DVD. Men selv et 640 kbps DD+ blir konvertert til DD før det sendes over SPDIF.

For å få utnyttet DD+ må man ha en spiller som kan sende det ut via HDMI 1.3, Firewire eller flerkanals PCM, evt. analogt. Den eneste spilleren jeg vet om som fins på markedet med HDMI 1.3 er PS3 (Blu-ray) og det fins ikke mange receivere heller. Ergo skal man utnytte de nye lydformatene må man enten vente eller kjøpe HTPC og kjøre analogt. HTPC'en kan jo lett oppgraderes i fremtiden med skjermkort med HDMI 1.3 når det kommer.

http://www.dolby.com/assets/pdf/tech...DDPlus_FAQ.pdf

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Det er helt riktig at man ikke får utnyttet DD+ fullt ut via SPDIF. Det som skjer er at spillerne konverterer DD+ til vanlig DD før det blir sendt ut via SPDIF. DD+ er IKKE AC-3 med høyere bitrate, men et nytt kodek basert på AC-3. Riktignok vil DD-signalet kjøres ut med en bitrate på 640 kbps (som er det høyeste DD støtter) i motsetning til 384/448 som er vanlig på DVD. Men selv et 640 kbps DD+ blir konvertert til DD før det sendes over SPDIF.

For å få utnyttet DD+ må man ha en spiller som kan sende det ut via HDMI 1.3, Firewire eller flerkanals PCM, evt. analogt. Den eneste spilleren jeg vet om som fins på markedet med HDMI 1.3 er PS3 (Blu-ray) og det fins ikke mange receivere heller. Ergo skal man utnytte de nye lydformatene må man enten vente eller kjøpe HTPC og kjøre analogt. HTPC'en kan jo lett oppgraderes i fremtiden med skjermkort med HDMI 1.3 når det kommer.

http://www.dolby.com/assets/pdf/tech...DDPlus_FAQ.pdf
    Her kommer nye sannheter på løpende bånd ;-) Men jeg synes dette høres logisk ut.

Det vil si at de som ikke har vært imponert over lyden på DD+, kanskje egentlig har sittet å hørt på sanntids (de)generert DD-lyd?

Men hvor stor forskjell er det på DD vs DD+?
    Er det verdt bryet med å balle med analoge kabler fra PCn for å få "ekte" DD+?

Eller burde jeg ha skaffet meg en Dolby True HD-plate for virkelig å få demonstrert forskjellen?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Her kommer nye sannheter på løpende bånd ;-) Men jeg synes dette høres logisk ut.

Det vil si at de som ikke har vært imponert over lyden på DD+, kanskje egentlig har sittet å hørt på sanntids (de)generert DD-lyd?

Men hvor stor forskjell er det på DD vs DD+?
    Er det verdt bryet med å balle med analoge kabler fra PCn for å få "ekte" DD+?

Eller burde jeg ha skaffet meg en Dolby True HD-plate for virkelig å få demonstrert forskjellen?
    DD+ kommer i to utgaver 640 kbps og 1536 kbps. Tror ikke du får ut 1536 kbps DD gjennom Spdif så kjøp deg analoge kabler du. Og så kan du kose deg med Dolby True HD når du får deg en plate med det formatet. 1536 kbps DD+ er mye bedre enn "DVD Dolby Digital"

Les anmeldelsene på HD DVD Disc Reviews | High Def Digest de er flinke til å informere om lydformatet på platene. Og om det er 640kbps DD+ eller 1536 kbps versjonen som er i bruk.

Cyberdog

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DD+ kommer i to utgaver 640 kbps og 1536 kbps. Tror ikke du får ut 1536 kbps DD gjennom Spdif så kjøp deg analoge kabler du. Og så kan du kose deg med Dolby True HD når du får deg en plate med det formatet. 1536 kbps DD+ er mye bedre enn "DVD Dolby Digital"

Les anmeldelsene på HD DVD Disc Reviews | High Def Digest de er flinke til å informere om lydformatet på platene. Og om det er 640kbps DD+ eller 1536 kbps versjonen som er i bruk.

Cyberdog
    Takker og bukker!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •