Hva ville du anbefalt din beste venn? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Faren min har en 42" 1024x1024 plasma-TV og jeg har sagt til han at det ikke vil være voldsomt stor forskjell fra DVD. Han har likevel lyst på HD DVD siden det ikke er så dyrt.

En kamerat av meg som har 720p projektor var ute etter ny DVD-spiller nå og jeg har anbefalt Toshiba E1 da den ikke er så dyr. Hans svar var at "Jeg vil ha noe jeg kan ta opp med".

Ja-ja... hehe

Ellers er jeg enig med Britax (igjen).

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Faren min har en 42" 1024x1024 plasma-TV og jeg har sagt til han at det ikke vil være voldsomt stor forskjell fra DVD. Han har likevel lyst på HD DVD siden det ikke er så dyrt.
    Det finnes ingen plasmaskjermer med billedoppløsning på 1024x1024. Det som finnes ALIS-skjermer med 1024x1024 billedpunkter, men billedoppløsning på 512x1024. Skjermen klarer altså ikke engang å gjenngi alle linjene på en PAL DVD.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Kjøp HD DVD nå, så får han nyte HD for ca 4200/1700kr (HD-E1/Xbox addon).

Så når prisene på BD kommer ned på landjorda (maks 4.000kr) så kan han kjøpe bd eller kombispiller! :-D
    Støttes :-D

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg ville anbefale kommer litt an på forutsetningene.

Han skal bytte DVD spiller og er tvil om han da skal gå for en HD spiller eller en standard DVD spiller.
    Da ville jeg uten å nøle anbefale Toshiba HD-XE1. Han ville uansett måttet betale like mye (om ikke mer) for en like bra DVD spiller og får da HD DVD som "bonus".
    HD-E1 er jeg litt mer usikker på, men den skal også være en habil DVD spiller. Jeg tror ikke han må betale mye ekstra for HD DVD delen i forhold til hva han måtte betale for en tilsvarende DVD spiller.

Han har en kraftig nok HTPC eller en Xbox og har lyst på en HD spiller.
    Da ville jeg heller ikke vært redd for å anbefale HD DVD addon. Han vil kunne velge blant flere hundre filmer på HD DVD og for ca 1700 kroner er det en ganske lav inngangspris til HD.

Hvis han liker konsollspill og ikke har Xbox fra før ville jeg nok anbefalt han å vente på PS3.

Jeg ville ikke anbefalt noen av de standalone BD spillerne som er på markedet i dag. De er ikke bra nok til å forsvare den høye prisen. Hvis han primært ønsker BD standalone ville jeg heller anbefalt å vente på Samsung BD-P1200 (synes den høres lovende ut).
    Eventuelt vente på en kombi spiller.

Hvis han skal vente til "krigen" er over tror jeg han må vente lenge. Jeg tror begge formater vil overleve og at standarden etter hvert blir kombi spillere som spiller begge.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Det er et kjangsespill hvor det sikreste er å vente å se. Men hvor morro er det?

La oss se på fakta.

Vi har en formatkrig som kan bli avgjort på 3 forskjellig måter:
    1: blu ray vinner
    2: hd dvd vinner.
    3: de ekstisterer side om side og det blir vanlig med multiformatspillere.
    Ikke glem det fjerde alternativet:

4: de to konkurrentene kanibaliserere hverandre i markedet og begge forsvinner fra hvermansens vokabular (omtrent som SACD og DVD-A i dag). Etter en stund lanseres det noe helt nytt.

Alternativ 3 og 4 er for så vidt knyttet sammen. Hvis ikke et format får overtaket ganske kjapt så vil det bare skape ytterligere forrvirring i massemarkedet - som igjen bidrar til redusert vekst. At Universal fortsetter med bare å utgi HD DVD og Sony studioer bare utgir BD samtidig som all tilgjengelig hardware støtter både HD DVD og BD er nok en ganske overoptimistisk holdning.

Personlig tror jeg softwaren vil avgjøre dette slaget og det ser ikke bra ut for HD DVD sin del. Trenden er klar på akkurat det punktet.

Newcomer aibo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å ta en titt på denne igjen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aibo
    På tide å ta en titt på denne igjen.
    Nisjekrigen vil ta lang tid. Om HD DVD ikke gjør et virkelig elendig julesalg så vil det fortsette i flere år fremover.

BTW Toshiba er vel den eneste som tjener på salget av PS3 så de har jo en slags helgardering der. ;-)

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ingen tro på - slik enkelte IT-journalister har uttalt - at det ikke er behov for noe nytt diskformat for HD-innhold. "Fremtiden er nedlasting" er et vanlig benyttet postulat.

Jeg tror absolutt at diskformatet har noe for seg. Folk elsker å kjøpe ting. Folk elsker å eie gjenstander. Å kjøpe en fysisk disk dekker et basalt menneskelig behov som ikke blir tilfredsstilt gjennom nedlastning av 0-er og 1-ere.

Brorparten av folket er fornøyd med DVD. I stua vår har vi en 37" Panasonic-plasma. Avspiller for DVD er PS3. Bildekvaliteten er fantastisk. Jeg er fornøyd. Nede i kinoen der projektoren "ruler" er situasjonen en annen. Det spreke HTPC gir en DVD-kvalitet som overgås med enkelhet av "ekte" 720p materiale. Det er klart at HD-video er nødvendig for meg. Brorparten av folket har skjermer som er < 43 tommer. DVD er kanskje bra nok?

Studioene - hvis de vet sitt eget beste - ønsker seg en snarlig overgang til HD. Det er mange argumenter som tilser dette (som jeg hopper elegant over nå). DVD er i ferd med å gå av moten. Folk trenger snart et nytt diskformat slik at de kan kjøpe filmsamlingen sin en gang til.

Problemet nå er at bransjen mangler brekkjernet som fikk DVD til å rulle. "Early adopters" var svært viktig for den raske utbredelsen av DVD. Personlig skal jeg "løpe" til butikken å kjøpe "Blade Runner" 18. desember på HD-DVD. På samme måte som jeg løp ned Kongensgate i 1997 og kjøpte den Japanske NTSC utgaven på DVD. Eller skal jeg kjøpe den på Bluray? Brekkjernet er ikke like langt denne gangen...

Grunnen vet dere alle. Formatkrigen. Den gjør at den store gruppen av potensielle "early adopters" sitter på gjerdet. Selv om jeg har mulighet for avspilling av begge formater kjøper jeg svært få HD-titler. Jeg tør ikke gamble på å bygge opp filmsamlingen på nytt med et format som kanskje blir like "ut" som slengbukser.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    DVD er i ferd med å gå av moten. Folk trenger snart et nytt diskformat slik at de kan kjøpe filmsamlingen sin en gang til.
    Er ikke CD også i ferd med å gå av moten etter 25 år? Betyr det at massene ser etter et nytt diskformat slik at de kan kjøpe samlingen sin på nytt? Nope!
    Problemet nå er at bransjen mangler brekkjernet som fikk DVD til å rulle. "Early adopters" var svært viktig for den raske utbredelsen av DVD.
    Her er "brekkjernene" som fikk CD og DVD til å rulle. Kun forbedret lyd eller billedkvalitet har aldri vært nok for å få et nytt format til å ta over. Både HD-platene og SA-CD/DVD-Audio mangler disse andre forbedringene og ligger derfor ann til å bli nisjeformater.

Det jeg sier til de som spør meg er at de gjerne må kjøpe en ny spiller, men at de nye formatene ikke vil klarer å ta over for DVD. De vil forbli nisjeformater på samme måte som SA-CD og DVD-Audio. På IFA viste de færre HD-spillere i 2006 enn i 2005 og i år regner jeg med å se enda færre HD-spillere.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ingen tro på - slik enkelte IT-journalister har uttalt - at det ikke er behov for noe nytt diskformat for HD-innhold. "Fremtiden er nedlasting" er et vanlig benyttet postulat.

Jeg tror absolutt at diskformatet har noe for seg. Folk elsker å kjøpe ting. Folk elsker å eie gjenstander. Å kjøpe en fysisk disk dekker et basalt menneskelig behov som ikke blir tilfredsstilt gjennom nedlastning av 0-er og 1-ere.
    Jeg, personlig har ikke særlig lyst på flere hyllemeter med covere. Da ønsker jeg mye heller å ha filmer/musikk/serier etc lett tilgjengelig på et internt nettverk i huset mitt. At det ikke blir lettere tilgjengeliggjort å gjøre det på denne måten irriterer meg, og jeg tror det er lite fremtidsrettet å fortsatt distribuere utelukkende i relativt "store" bokser (alt etter hvor mange filmer man kjøper selvsagt). Greit nok at det eksisterer en umiddelbar eierglede ved å få en ny film med flott cover, men for min del går denne eiergleden raskt over til frustrasjon over plassmangel...

Dermed er steget (for min del) i alle fall raskt å starte opp dvd decrypter og legge coverne en annen plass... Heia harddiskplass sier nå jeg!

Tror ikke det er så "kult" lengre med x-antall cd-hyller og dvd-hyller. Har mye mere tro på en stilfull front i hjemmekinoen/stereoen og et "htpc-aktig" brukergrensesnitt via skjerm/projektor der man finner den filmen man er lysten på å se.

my two cents.
    DrE

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Er ikke CD også i ferd med å gå av moten etter 25 år? Betyr det at massene ser etter et nytt diskformat slik at de kan kjøpe samlingen sin på nytt? Nope!.
    Det er filmbransjen som vil at vi skal kjøpe filmsamlingen på nytt. Et HD-diskformat er eneste medium som i nær fremtid vil kunne oppfylle bransjens våte drøm. Hardwarebransjen har tilsvarende drømmer...

Her er "brekkjernene" som fikk CD og DVD til å rulle. Kun forbedret lyd eller billedkvalitet har aldri vært nok for å få et nytt format til å ta over. Både HD-platene og SA-CD/DVD-Audio mangler disse andre forbedringene og ligger derfor ann til å bli nisjeformater.

.....................
    tabell fjernet....
    .....................
    Mitt poeng - som ikke var formulert tydelig nok - er at det er bransjen (hardware og software) som ønsker et nytt diskformat. Samtidig er det en mindre gruppe forbrukere som er villig til å betale mer for samme produkt - et videogram - hvis kvaliteten er bedre (HD). Jeg er enig i at situasjonen er sammenfallende med SA-CD/DVD-Audio vs. CD. Men jeg tror gruppen av forbrukere som er interessert i HD-video er mange ganger større en gruppen av superlydentusiaster (har ikke annet en magefølelsen og stole på her...)
    Likevel synes jeg robertaas har et veldig godt poeng med tabellen. Jeg er faktisk blitt større tviler nå...

Det jeg sier til de som spør meg er at de gjerne må kjøpe en ny spiller, men at de nye formatene ikke vil klarer å ta over for DVD. De vil forbli nisjeformater på samme måte som SA-CD og DVD-Audio. På IFA viste de færre HD-spillere i 2006 enn i 2005 og i år regner jeg med å se enda færre HD-spillere.
    Jeg vet ikke hvor mange HD-spillere som ble vist på IFA 2006. Fra HD-DVD leieren er det bare Toshiba som kommer med spillere (ingen andre produsenter har noe glede av å subsidiere spillere).

Når det gjelder antall HD-spillere vist på IFA, så henger dette kanskje sammen med "hype-curve"?

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg, personlig har ikke særlig lyst på flere hyllemeter med covere....

Tror ikke det er så "kult" lengre med x-antall cd-hyller og dvd-hyller. Har mye mere tro på en stilfull front i hjemmekinoen/stereoen og et "htpc-aktig" brukergrensesnitt via skjerm/projektor der man finner den filmen man er lysten på å se.

my two cents.
    DrE
    OK, så kan det vel være at cover+fysisk disk i teorien kan erstattes med kun nuller og enere....og likevel gi en andel av homosapiensianere tilfredsstillelsen av det "å eie". Hyllemeter med DVD er nok heller ikke drømmen for funkisfans. Seriøst: jeg ser at plassproblemet er reelt – uansett om man går aldri så kubisk med IKEA.

Men i denne virkeligheten inngår i hvert fall ikke DRM. DRM gjør at man mister all følelse av å eie videofilen. Har du lyst til å bygge opp et bibliotek med DRM-beskyttet HD-video? For meg er dette komplett uaktuelt med dagens teknologi. Det samme gjelder for streaming.

Jeg kan ikke tro at det noen gang i vår levetid kommer til et punkt der studioene gir fra seg arvesølvet uten at DRM er involvert.

Harddisker må koste under 500 NOK for Terrabyten at hjemmelagring av HD-video skal være interessant (tar min 4 år før vi er der). I tillegg krever HD-video helst 1 Gb/s internettlinjer (nedlastingen av filmene må ikke ta for lang tid - streaming er ikke nirvana). Når får mitt nabolag tilbud om slike linjer til 500 NOK i mnd?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mesteparten du sier altså. Men:

Harddisker må koste under 500 NOK for Terrabyten at hjemmelagring av HD-video skal være interessant (tar min 4 år før vi er der)
    Vi snakkes i 2011 om prisen for 1TB :-D

Når får mitt nabolag tilbud om slike linjer til 500 NOK i mnd?
    Antageligvis når kraftselskapet ditt (eller noen andre) bestemmer seg for å legge fiber. Men jeg ser problemet. Det er selvfølgelig de tettest befolkede områdene som blir "fiber-prioritert" først. Vi har jo fått fiber i Sandnes som jeg tipper er mindre tettbefolket enn Bærum i snitt?

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    on topic:

Nå kjører Paramount og Dreamworks HD-DVD for alle penga. Slutt på support av begge formatene.

Det kommer jo en del blockbustere fra disse to så det blir spennende å se hva som skjer nå!

Projectorcentral-artikkel

DrE

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •