Rimlig hd-dvd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Rimlig hd-dvd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Rimlig hd-dvd

Etter å ha plundret neste en hel kveld har jeg endelig funnet en måte for å få mitt hd-dvd oppsett til å virke, til en rimelig penge. For at andre skal slippe det samme slitet som jeg har hatt, gjengir jeg oppskriften:

Har fra før en middels PC: X2 4200+, XP sp2, GeForce 7800 GTX (ikke HDCP)

Kjøpte Xbox HD-dvd driv på amazon i tyskland, kostet meg kr. 1.555 lever på døren, avgifter inkludert. Den er bare å plugge inn - SP2 har driver.

Kjøpte HD-dvd film på Lefdal (255 kroner).

Lastet ned AnyDVD HD fra slysoft forumet - nå offisiell versjon.

Installerte PowerDVD 7 fra CyberLink, HD-DVD-versjonen (7.1). Denne velger BlueRay (7.2) som standard, så før du installerer er det enkleste bare å bytte om på navnene på HD-dvd directory og blueray-directory - begge versjoner ligger der. (Forsøkte først 6.5 HD, det fungerte ikke).

Oppgraderte driverne til skjermkortet

Det virker fint via DVI til min gamle EIZO-skjerm (ikke HDCP den heller).

Så nå kan jeg spille min lovlig innkjøpte film på mitt lovlig innkjøpte utstyr, uten å behøve å bytte ut verken skjermkort eller andre deler.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du kan med andre ord bare plugge denne i datamaskinen og nyte en HD-DVD spiller? Det vil jeg nå si var rimelig For oss med HTPC så er dette gode nyheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    For oss med HTPC så er dette gode nyheter.
    Det var det som var tanken :-)

Utfordringene ligger i:

1. Du må ha en akseptabel HTPC. Min prosessor kjører på rundt 50%, men min er ikke dedisert til film, så den har mye rart lastet. Min Pentium M stue-PC funker ikke.

2. XBOX HD-DVD selges ikke i Norge ennå. Du kan få den på ebay for 200$, men transporten er ganske dyr. De var utsolgt i Europa i romjulen, men nå får du dem som sagt blant annet via Amazon.de. Det gikk 14 dager fra jeg bestilte til den kom, men da var transportkostnaden fornuftig. Og de trekker fra tysk moms - men du må betale norsk. (Oppdatert: Selges nå i Norge, men til en høyere pris).

3. Det er bare å plugge den inn i PC'en via USB 2.0 og - om nødvendig oppgradere Windows XP - og den installeres på vanlig måte som toshiba hd-dvd. Den dukker opp som egen enhet påde i explorer og enhetsbehandler. Du ser ikke filinnholdet, men det gjør filmprogrammene. Det finnes programsnutter der ute som lar deg se filene via explorer, men de fungerer ikke sammen med AnyDVD, så kast ikke bort tiden på det (det gjorde jeg).

4. Det er ikke så mange programmer som kjører disse filmene. PowerDVD 6.5 anbefales på de fleste fora, og er bra så lenge du har en 'rippet' film. Men det har vi jo ikke :-) Skal du kjøre en lovlig innkjøpt film på lovlig innkjøpt utstyr, må alt i utgangspunktet være HDCP kompatielt. Og det er det ikke mye utsyr fra i forfjor som er. Så 6.5 gir feilmelding og sier at ustyret ikke er egnet. Nå skal standarden tillate deg å bytte ut digital skjermkable med analog, og dermed kunne kjøre filmen uten DHCP kompatibelt utstyr, men PowerDVD 6.5 ga meg feilmelding på det også. Så da var det å skaffe en ny versjon - og passe på at PowerDVD 7 installeres med HD-DVD versjon (7.1), ikke sin defaulte Blue-Ray (7.2). Du får ikke spørsmål, og den sjekker ikke hva slags utstyr du har, så du må trikse litt - se oppskriften. Når du har gjort det, kan du spille filmen med analoge signaler via konverter og analog skjermkabel.

5. Men hvis du synes det er dumt å gå omveien om analoge signaler, må du som sagt enten kjøpe deg nytt utstyr som er HDCP kompatiblet, eller finne på noe annet. Det finnes flere programmer der ute som lar deg rippe og dekode filmen din over på en harddisk. Men det fremstår som tullet for meg. Og da viste det seg at AnyDVD nå har en HD beta (Oppdatert: nå frigitt) du fritt kan laste ned. Den virker ikke sammen med PowerDVD 6.5 (kjent problem, filmen hakker). Men bra med 7.1 (noen problemer rapportert, men jeg har ikke merket dem ennå). Skal visstnok også virke med japansk utgave (ikke de andre) av WinDVD 8, men det har jeg ikke forsøkt.

6. Det er ikke så mange som selger disse filmene ennå. De kan bestilles fra mange nettbuikker, men havner da gjerne litt over 200, slik at du både får avgift og forsinkelser gjennom tollen. Bestilte fra tre forskjellige nettshoper for over en uke siden, og har ikke fått noen ennå. Men vår "venn" Lefdal selger jo HD-DVD spillere, så da har de også tatt inn noen filmer til omtrent samme pris som du får via nettet med avgifter betalt.

Det virker undelig at industrien bruker årevis og millioner av dollar på å utvikle nye filmformater med "avansert" kopibeskyttelse som i praksis bare lager problemer for vanlige folk, men som de som driver industriell piratkopiering har knekt nesten før teknologien er introdusert, og som en vanlig dødelig (meg) med brevkurs i PC-bruk kan finne måter å omgå på i løpet av en kvelds litt aktive surfing.

Og det virker undelig at HP selger en HD-dvd spiller med usb-tilkopling for ca. 4.500 når du kan få en Toshiba med XBOX logo for 1.500. Vil gjette på at prisen blir omtrentpå det nivået når de en gang begynner å selge den i Norge. Og da faller vel prisene på alt annet.

I kveld blir det film :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PowerDVD 7 Ultra installerer riktig versjon dersom du har tilkoblet HD DVD spilleren mens du installerer programmet. 7.1 er HD DVD versjonen og 7.2 er Blu Ray versjonen. Hvis du ikke har noen HD DVD spiller tilkoblet så installerer den automatisk Blu Ray versjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    PowerDVD 7 Ultra installerer riktig versjon dersom du har tilkoblet HD DVD spilleren mens du installerer programmet. 7.1 er HD DVD versjonen og 7.2 er Blu Ray versjonen. Hvis du ikke har noen HD DVD spiller tilkoblet så installerer den automatisk Blu Ray versjonen.
    Ja, jeg har også lest at det skal virke. Men det virket ikke hos meg, til tross for at spilleren både var installert og synlig fra explorer. Så da har man valget mellom å håpe at det virker, og evt. avinstallere og installere på nytt om det ikke går - eller bare sørge for å tvinge instalasjonen til HD-dvd første gang. Installasjonsprogrammet burde selvsagt spurt hvilken versjon jeg vil ha. Men av en eller annen grunn gjør det ikke det.

Oppdaterte 'oppskriften' med riktig versjonsnavn - takk skal du ha.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Skjønner ikke hvorfor de har gjort det sånn.

Forhåpentligvis vil det komme en patch som gjør det mulig å spille begge formater i samme installasjon men det er vel kanskje en del motstand fra "you know who".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhåpentligvis vil det komme en patch som gjør det mulig å spille begge formater i samme installasjon men det er vel kanskje en del motstand fra "you know who".
    Har sett en oppskrift på doom9. Omstendelig, men angivelig mulig. Noterte meg det ikke, etter som det ikke er aktuelt for meg, og fant det ikke igjen i farten nå. Men den som leter.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en sånn oppskrift på AVSforum selv men gadd ikke prøve da jeg ikke har BD spiller enda.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Skjønner ikke hvorfor de har gjort det sånn.

Se min tråd her for guiden til både Blu Ray og HD DVD på samme OS

http://avforum.no/forum/htpc-softwar...-samme-os.html

Cyberdog

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man er så sugen på HD er det jo bare å kjøpe en av de brukte HD-DVD spillerene på markedet.

De går jo for 2K nå og da er det ikke mye grunn til å styre med en HTPC synes jeg.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis man er så sugen på HD er det jo bare å kjøpe en av de brukte HD-DVD spillerene på markedet.

De går jo for 2K nå og da er det ikke mye grunn til å styre med en HTPC synes jeg.
    En grunn kan være hvis man har en skjerm eller projektor som ikke støtter HDCP da vil du kunne vise HD DVD ved hjelp av AnyDVD HD.

Men det er klart man må ha litt tid til overs for å sette opp en HTPC :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HTPC gir en fleksibilitet og forbedringspotensiale (høres nesten ut som en Blu Ray reklame) som man ikke får med andre spillere.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er som med dobbeltjusterbare dempere til bil....man har alle muligheter til å skru seg totalt vekk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •