DTS HD audio/Dolby True HD etc. via HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 97
    Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DTS HD audio/Dolby True HD etc. via HDMI?

Styrer litt for å få best mulig lyd ut av Samsung Blu-Ray BD-P1000 og Toshiba HD1 HD-DVDspiller.

Om jeg ikke tar knasende feil kan man ta ut DTS HD master audio/Dolby True HD/Uncompressed PCM osv ut av de analoge utgangene på HD-A1 og BD-P1000 (bruker siste software i begge to).
    Da bruker man de interne DAC'ene i disse.

Jeg har en 6-kanals inngang i min pre-amp (Lexicon MC12b EQ HD) som ikke gjør om lyden til digitalt.

Først hadde jeg bare HD1, og tok ut lyden via 6 stk. kabler inn i MC12.

Så kom BD-P1000.

Det jeg tenkte på da;
    Kjøpe en splitter fra feks Audioquest for å få 2x 6 analoge kabler inn i MC12.

Snakket med Per Jonny om dette.
    Vi kom så inn på dette med å ta lyden ut fra BD-P1000/HD1 via HDMI.

Min MC12 har mulighet for lyd via HDMI.

Kabelmessig ville det jo bli mye ryddigere/rimeligere å ta lyden ut av BD-P1000/HD1 via 2 HDMI kabler inn i MC12.

Det store spørsmålet er da;
    Kan BD-P1000/HD1 sende ut True HD og de andre HDlydformatene via HDMI?
    Vil det bli nedsamplet eller noe annet som gjør at det heller er bedre å bruke 6 analoge kabler ut av BD-P1000/HD1 ?

Lexicon's MC12 (Lexicon MC-12 HD Music and Cinema Processor) har bare HDMI 1.1, men jeg tror ikke det skulle ha noe å si for lyden om jeg skulle bruke HDMI på lyd.

Håper noen kan hjelpe en stakkar som er redd for å ikke utnytte det han har

Tom

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De spillerene skal vel gjøre om signalet internt og sende de i PCM format over HDMI. Så hvis forsterkeren kan ta i mot PCM i surround via HDMI så skal det fungere. Det er vel inne i HDMI 1.1 standarden tror jeg

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    De spillerene skal vel gjøre om signalet internt og sende de i PCM format over HDMI. Så hvis forsterkeren kan ta i mot PCM i surround via HDMI så skal det fungere. Det er vel inne i HDMI 1.1 standarden tror jeg
    Hallo mister, og takk for innspill.
    Det var samme som PJ sa, at det kan sende det over HDMI som PCM.
    Det store spørsmålet er om det signalet da degraderes, slik som feks signalet gjøres om man tar det ut via coax/optisk digital...

TomS

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skla bruke de nye lydformatene, dvs dolby+/true HD og dts HD så må du bruke de analoge utgangene. Dette fordi prossesoren din ikke støtter de nye lydformatene og ikke vill kunne dekode dem selv. HDMI 1,1 vill heller aldir kunne overføre HD-lyd, for det må du ha HDMI 1,3. Så jeg vill brukt en splitter og brukt spillerenes interne prossesorer så du få fullt utnytte av HD lyden.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    Hvis du skla bruke de nye lydformatene, dvs dolby+/true HD og dts HD så må du bruke de analoge utgangene. Dette fordi prossesoren din ikke støtter de nye lydformatene og ikke vill kunne dekode dem selv. HDMI 1,1 vill heller aldir kunne overføre HD-lyd, for det må du ha HDMI 1,3. Så jeg vill brukt en splitter og brukt spillerenes interne prossesorer så du få fullt utnytte av HD lyden.
    Bare tull,har du en receiver med hdmi 1.1 som klarer av dvdaudio slik min marantz sr9600 gjør så kan du spille av truehd gjennom 1.1

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av big T
    Neinei! PCM HD kan overføres via HDMI 1.1. Så hvis spilleren kan dekode DTS Master og Dolby True HD til PCM og har HDMI 1.1 (reciver må også ha 1.1) får man utnyttet HD formatene. For å overføre formatene til en eventuell reciver med dekoding av HD formatene trenger man 1.3

BD spilleren til Samsung har ikke dekoding av HD formatene, så med den kan man ikke få HD lyd i det hele tatt fordi den kun har HDMI 1.1 og ikke 1.3 som trengs for å overføre HD formatene (utenom PCM HD). Med Toshiba vet ikke jeg.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Hallo mister, og takk for innspill.
    Det var samme som PJ sa, at det kan sende det over HDMI som PCM.
    Det store spørsmålet er om det signalet da degraderes, slik som feks signalet gjøres om man tar det ut via coax/optisk digital...

TomS
    Dette fungerer utmerket!
    Om signalet degraderes? nei, det gjør det ikke, det spilleren gjør er å pakke ut HD-Lyden til PCM, som feks en zip fil i windows.

Men om DAC (digital til analog konverterer) i spiller er bedre enn dacene i receiver så kan du nok oppleve å få bedre lyd fra spiller.

Jeg gjør dette selv med XA1 og jeg må si jeg ble overasket over hvor god lyd TrueHD gir i forhold til DD! Dette var på "V for Vendetta".

Som nadmaster nevner så har ikke P1000 støtte for HD lyd, men alle HD DVD spillere kan kjøre HD lyd som PCM fra HDMI, det er en del av HD DVD standarden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Dette fungerer utmerket!
    Om signalet degraderes? nei, det gjør det ikke, det spilleren gjør er å pakke ut HD-Lyden til PCM, som feks en zip fil i windows.

Men om DAC (digital til analog konverterer) i spiller er bedre enn dacene i receiver så kan du nok oppleve å få bedre lyd fra spiller.

Jeg gjør dette selv med XA1 og jeg må si jeg ble overasket over hvor god lyd TrueHD gir i forhold til DD! Dette var på "V for Vendetta".

Som nadmaster nevner så har ikke P1000 støtte for HD lyd, men alle HD DVD spillere kan kjøre HD lyd som PCM fra HDMI, det er en del av HD DVD standarden.
    Vurderer XE1 selv, og det er vel hovedsaklig muligheten for god lyd som er motivet for å gå opp fra E1. Ser for meg at spilleren må gjøre nytten som CD spiller en periode også. Har du noen erfaring med hvorvidt den gjør en bra jobb her sammenlignet med mere dedikerte CD-spillere?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jazzbone
    Vurderer XE1 selv, og det er vel hovedsaklig muligheten for god lyd som er motivet for å gå opp fra E1.
    God lyd? Mener du det e rbedre lyd på XE1 en E1? ?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Dette fungerer utmerket!

Takker for alle innspill her, meget bra

Blu-Ray plater som har "uncompressed PCM" kan man da ta ut som PCM via HDMI, og da bruke DA konverteren i en reciever/surround pre-amp.

Det jeg fremdeles er usikker på er de Blu-Ray platene med DTS Master Audio.
    Om den lyden gjøres om til PCM og taes via HDMI, vil det da ikke bli en teknisk degradering?

Du sier at Dolby True HD ikke degraderes om det gjøres om til PCM og tas ut av HDMI utgangen, er du sikker på det?
    Har veeeeldig lyst til å bruke DAC'ene i pre-ampen min, men er så redd for at det skjer "noe ekkelt" når signalet gjøres om til PCM....

Du sier det var bedre lyd på True HD en DD. Har hørt mange si det. Bruker du DAC'ene i Toshibaen, eller de i din surroundprosessor eller pre-amp?

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg limer inn et innlegg jeg laget på avforums.com om dette:

I think everyone is getting their heads a bit worked up over the audio formats and HDMI versions. The decoded LPCM stream offers all the glory of Dolby True HD and the other advanced formats, there is no downconversion to LPCM wether otput via HDMI or Analogue outs

You have to think a bit more like how it's done on DVD. You can decode DD and DTS in the DVD player if the DVD player has built in decoders or in your amp if it has the necessary decoders for DTS or DD. If it gets decdoded in the DVD player you can output via 5.1 analogue to an amp with the appropriate inputs or if the amp has built in decoding you can output via spdif (coax or optical) and let the amp do the decoding.

On HD DVD all players have built in decoding of DD+ and Dolby True HD and some have built in decoders for DTS HD Master Audio and the other advanced DTS formats. There are no currently available amps that offer internal decoding of Dolby True HD and the other advanced formats. AFAIK this is not even necessary

You have 3 choices of output from most current HD DVD players

Spdif: Audio format decoded and player sounds added. Audio output as either regular DD 5.1 or DTS 5.1

Analogue: Audio format decoded, player sounds added. Audio output in it's decoded LPCM stream trough 5.1 or 7.1 analogue outs to amp.

HDMI 1.1, 1.2 and AFAIK 1.3 with current players: Audio format decoded, player sounds added and audio output in it's decoded LPCM stream to amp.

There is no difference in the audio quality when the player decodes the signal compared to an amp doing the same job. The difference would have to be in the quality of the onboard decoder chip.

With menu sounds and advanced content currently on HD Discs the player will have to decode the signal to add these sounds before outputting the audio.

HDMI v1.3 won't change that. Your current model HD DVD player won't (AFAIK) be able to output an undecoded audio stream so that an amp can decode the HD audio formats for you anyway due to the necessity to add what they call player sounds.

What they call player sounds is menu select sounds, PIP audio and other parts of the Interactivity layer of the new HD formats.

Conclusion: Buy an amp that will allow the PCM signal to be sent via HDMI along with the PQ, but don't worry yet about the decoding abilities as this job will be done in the player with no loss of quality. HDMI 1.3 has other advantages, but nothing that limits your enjoyment of advanced HD audio today with HDMI 1.2 or 1.1

This is written from my memory of an insiders response to a HDMI 1.3 question on AVSForum, and if I'm wrong or misundestood the answer I will most humbly stand corrected.

Beklager at jeg ikke oversetter til norsk, men det er litt seint..

Cyberdog

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Jeg limer inn et innlegg jeg laget på avforums.com om dette:

Cyberdog
    Det der var bra
    Spennede dette her!

Leste du skrev dette

"There is no difference in the audio quality when the player decodes the signal compared to an amp doing the same job. The difference would have to be in the quality of the onboard decoder chip."

Er litt usikker, er det dette du mener?;
    Man kan ta ut lyd over HDMI på 2 måter; Bitstream eller PCM.
    Er det her du mener det ikke vil bli noen forskjell?
    Kan godt være om dette foregår digitalt...

Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget mellom PCM og Bitstream er ikke likegyldig.

Velger man bitstream vil ikke spilleren dekode lydkodeken (eks. DDHD) før den sender signalet til recieveren. Siden ingen recievere idag kan dekode DDHD vil signalet bli degradert til ordinær dolby digital ved bitstream.

Velger man PCM vil spilleren dekode kodeken før lyden sendes til reciever. Som sagt over vil kvaliteten av dekodingen være avhengig av chipen i spilleren. Dolby skriver at de for HD-formatene legger opp til dekoding i SPILLEREN og ikke i recieveren.

Kort sagt; velg PCM.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der var bra
    Spennede dette her!

Tom

Med HDMI 1.3 så kan man ta ut de nye formatene i 2 versjoner. Enten slik de er på disken, og la forsterkeren gjøre jobben. Eller la DVD spilleren gjør jobben, og sende dem som PCM, noe som er eneste mulighet hvis man har HDMI 1.1 eller 1.2, eller at forsterkeren ikke har HDMI 1.3 og dekoding for de nye formatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God lyd? Mener du det e rbedre lyd på XE1 en E1? ?
    Mulig jeg er litt off-topic i denne tråden, men det er vel det jeg strengt tatt lurer på. Har ikke HDMI på min primare spa20 og er avhengig av analog overføring for å få True HD osv.Er usikker på om den har generelt prioritert DA-konvertere også med tanke på 2-kanalslyd. Mener å ha lest et sted at HD-DVD spillere er dårlige CD-spillere?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amstrand
    Valget mellom PCM og Bitstream er ikke likegyldig.

Velger man bitstream vil ikke spilleren dekode lydkodeken (eks. DDHD) før den sender signalet til recieveren. Siden ingen recievere idag kan dekode DDHD vil signalet bli degradert til ordinær dolby digital ved bitstream.

Velger man PCM vil spilleren dekode kodeken før lyden sendes til reciever. Som sagt over vil kvaliteten av dekodingen være avhengig av chipen i spilleren. Dolby skriver at de for HD-formatene legger opp til dekoding i SPILLEREN og ikke i recieveren.

Kort sagt; velg PCM.
    Min feil, glemte bort litt. Prøver ydmykt på nytt

Det er vel pr. i dag ingen surround recievere/pre-amper som kan dekode et bitstreamsignal som er True HD etcc. som kommer inn via HDMI.

Tenker da på å ta signalet inn i min pre-amp som PCM via HDMI.

Senere vil det komme ting som kan ta i mot signalet som bitstream over HDMI.
    Men, siden signalet blir gjort om til PCM i det digitale domenet, skulle kanskje ikke tro at det var noe forskjell på om pre-amp eller avspiller gjorde om signalet til PCM.

Er usikker, men nysgjerrig.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Med HDMI 1.3 så kan man ta ut de nye formatene i 2 versjoner. Enten slik de er på disken, og la forsterkeren gjøre jobben. Eller la DVD spilleren gjør jobben, og sende dem som PCM, noe som er eneste mulighet hvis man har HDMI 1.1 eller 1.2, eller at forsterkeren ikke har HDMI 1.3 og dekoding for de nye formatene.
    Så da må man ha avspiller OG reciever/pre-amp med HDMI 1.3 om man vil at reciever/pre-amp skal dekode bitstream HDlyd signalet.
    Gad vite om det ble noen lydforskjell, se min forrige post

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker, er det dette du mener?;
    Er det her du mener det ikke vil bli noen forskjell?
    Kan godt være om dette foregår digitalt...
    Så lenge vi snakker om HDMI 1.1 så kan denne kun overføre LPCM i opp til åtte kanaler. Snakker vi om HDMI v.1.2(a eller b), så kan denne overføre normal Dolby Digital og DTS som bitstream. Den kan også overføre LPCM i opp til åtte kanaler.

HDMI v.1.3 tillater at en kan overføre DD+, DD True HD, DTS-HD og DTS Master Audio som bitstream, altså at reciever eller pre/pro kan dekode denne. HDMI v.1.3 har også støtte for automatisk lipsync.

Dersom du har en reciever eller pre/pro (som din Lexicon) som støtter LPCM (8 kanaler) over HDMI (altså HDMI v.1.1), så trenger du ikke HDMI v1.3 dersom du har en HD-DVD eller Blu-ray spiller med innebygget dekoder for DD+, Dolby TrueHD DTS-HD og DTS Master Audio. Denne dekoderen vil dekode signalet og sende dette på HDMI v.1.1 til reciever eler pre/pro. Dermed får du full utnyttelse av HD-lyden. Dette forutsetter med andre ord en spiller med dekoder for formatene, noe som Samsung sin spiller i hvert fall ikke her. På denne vil du med andre ord aldri får utnyttet HD-lyden på en fullverdig måte.

Det skal forøvrig være svært liten forskjell på om dekoding av HD-lyden skjer i spiller eller i reciever/pre-pro. Det må eventuelt være hvis det er forskjell på chipene som brukes i de forskjellige enhetene. Uansett er det digitalt hele veien, så signalet degenereres ikke på samme måte som analoge signaler...

Det er ende for tidlig å trekke endelige konklusjoner, da det er svær få produkter som kan sammenlignes. Til nå finnes det ikke recievere eller pre/pros med HDMI v.1.3, så du er helt nødt til å bruke LPCM. Dette vil forandre seg i løpet av året, så da er det mulig å gjøre sammenligninger. Personlig tror jeg det er usannsynlig at det ene skal være bedre enn det andre (men det kommer selvfølgelig an på om kvaliteten på avspiller er tilsvarende kvaliteten på reciever eller pre-pro).

Edit: Når jeg ser over innlegget mitt over så vil jeg bare presisere at det jeg skrev gjelder dekoding av HD-lyd og overføring via HDMI som LPCM. Det gjelder ikke ved dekoding av HD-lyd og analog overføring (5.1 eller mer). Da får de fort en hel del problemer, slik som kvaliteten på DA konvertenene og at signalet gjerne må digitaliseres igjen i reciever eller pre\pro.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Av en eller annen grunn ble innlegget mitt postet to ganger! Aner ikke hvordan det skjedde. Sry...

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da må man ha avspiller OG reciever/pre-amp med HDMI 1.3 om man vil at reciever/pre-amp skal dekode bitstream HDlyd signalet.
    Gad vite om det ble noen lydforskjell, se min forrige post
    Det vil helt sikker kunne være en lydforskjell. Man kan jo ikke si at en billig DVD spiller med DD dekoder gjør samme jobben som en forsterker til 10000+. Alt avhenger av kvaliteten på komponentene som alle andre steder.

De som hevder at det er det samme, de har vel ingen muligheter til å vite det siden det ikke er noen receivere med dekoding for disse formatene ute enda.

Men jo bedre signalene er i fra starten, jo bedre blir jo sluttresultatet, nesten samme hvordan komponter man har.

Men det korrekte svar på ditt spørsmål kan vi ikke svare på før til høsten.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •