DTS HD audio/Dolby True HD etc. via HDMI? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 97
    Newcomer Ninjaspliff sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Så vidt jeg vet har ikke PS3 analog multikanals lydutgang så eneste mulighet til HD lyd er gjennom HDMI. Konklusjon, ikke kjøp receiver som ikke takler multikanals PCM gjennm HDMI tilkoblingen hvis du vil ha HD lyd ut av din PS3.

Cyberdog
    Ok. Hm.

En ting: hvordan ser jeg på specs'n til en reciever at den takler multikanals PCM gjennom HDMI-tilkoblingen, da?

:neutral:

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ninjaspliff
    Ok. Hm.

En ting: hvordan ser jeg på specs'n til en reciever at den takler multikanals PCM gjennom HDMI-tilkoblingen, da?

:neutral:
    Man må nok sjekke manualen, og lese nøye. Det står ikke alltid. Det letteste er å spørre på forumet her når du vet modellnavn. Men jo nyere og dyrere jo sikrere er det.

Men hvis du tenker nytt, og ikke brukt, så er det best å vente litt, så du kan få en som dekoder de nye formatene selv, slik at man ikke er avhengig av spiller. De forsterkerene kommer nå i sommer.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Man må nok sjekke manualen, og lese nøye. Det står ikke alltid. Det letteste er å spørre på forumet her når du vet modellnavn. Men jo nyere og dyrere jo sikrere er det.

Men hvis du tenker nytt, og ikke brukt, så er det best å vente litt, så du kan få en som dekoder de nye formatene selv, slik at man ikke er avhengig av spiller. De forsterkerene kommer nå i sommer.
    Rent spesifikt så står det mellom to brukte recievere:
    Harman Kardon 335 og Yamaha RX-V659.

Kan du hjelpe meg?
    Ok, jeg skal innrømme at jeg tåler at lydkvaliteten blir forringet litt, med tanke på at den omformes osv, men hovedsaken er at jeg vil ha HD-lyd ut av høytalerne. Om selve lydkvaliteten blir noen prosent forringet, det er i så fall ok. Inntil videre.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av de vil kunne få annet en omgjort lyd fra en den optiske utgangen. For PS3 har ikke multi kanal analog utgang, eller noen av dem de du listet opp har HDMI inngang.

Du må litt opp i pris, noe ala dette DENON AVR-2307 Hjemmekinoreceiver

eller Hardware.no - Prisguide - Forsterker/Receiver (HiFi) - Pioneer VSX-1016V-S

Jeg kan teste i morra å se om jeg hører noe forskjell mellom PCM via HDMI eller den optiske utgangen fra PS3. Kan da teste med Fantastic Four og DTS HD sporet der.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av de vil kunne få annet en omgjort lyd fra en den optiske utgangen. For PS3 har ikke multi kanal analog utgang, eller noen av dem de du listet opp har HDMI inngang.

Du må litt opp i pris, noe ala dette DENON AVR-2307 Hjemmekinoreceiver

eller Hardware.no - Prisguide - Forsterker/Receiver (HiFi) - Pioneer VSX-1016V-S

Jeg kan teste i morra å se om jeg hører noe forskjell mellom PCM via HDMI eller den optiske utgangen fra PS3. Kan da teste med Fantastic Four og DTS HD sporet der.

Flott, takk skal du ha.
    Men hva mener du med omgjort lyd, da?

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk skal du ha.
    Når du velger spdif ut nedskalerer/koder spilleren HD lyden om til vanlig Dolby Digital eller DTS lyd, om enn med litt høyere bitrate enn vanlig. Du får altså ikke HD lyd ut. Med HD lyd menes DD+, Dolby True HD eller DTS HD Master Audio.

Med de fleste standalone spillere har man analog ut og HDMI ut og kan da få ut HD lyden på to måter, enten via HDMI til HDMI receiver som klarer multikanal PCM eller via multikanals analog ut til multikanals analog inn på receiver.

Med PS3 må du bruke HDMI og må altså ha en receiver med HDMI og muligheten for å overføre Multikanals PCM via HDMI kontakten.

Ingen av de receiverne du nevnte har HDMI inn og dermed null HD lyd fra PS3

Cyberdog

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk skal du ha.
    At spilleren må omgjøre det originale lydsportet slik at det tilpasses utgangen.

Jeg har akkurat testet litt med Fantastic Four og scenen på brua hvor The Thing knuser lastebilen, og kollisjonen som følger.

Jeg brukte da en dårlig HDMI kabel, den som fulgte med min Toshiba XE1, og en litt dyr optisk kabel, kostet 800,- ny for noen år siden.

Jeg switchet da mellom PCM via HDMI og DTS for Optisk. Begge blir omgjort fra DTS HD som ligger på platen.

En direkte sammenligning var litt vanskelig, da jeg måtte se scenen, hoppe til menyen i PS3 og velge ny lydutgiver. Fikk ikke brukt Optisk og HDMI samtidig.

Den optiske utgangen har også litt høyere lyd, slik at lyd volumet ikke ble helt likt, selv om jeg skrudde litt opp når jeg brukte HDMI.

For resten av utstyret se linken under til minhjemmekino

Så hva jeg synes

Jeg la ikke merke til den helt store forskjellen. Men jeg syntes at den optiske utgangen, da med litt nedskalert DTS ga mer fylde i bassen. Dette la jeg lett merke til når The Thing landet i asfalten, og når lastebilen traff.

Mens HDMI/PCM virket som det ga litt større bilde i bak kanalene. Rett før Reed Richards går ut av taxien etter kollisjonen, så er det lyden av en bil på høyre siden. med PCM så var denne litt lenger unna , og føltes litt mer korrekt, mens med Optisk/DTS, så var den nærmere.

Jeg skal se om jeg får tid til å teste med min HD DVD spiller, og forskjellen på der på ett True HD spor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår ikke dette helt.

Når jeg ser på hva ps3 kan gi ut via hdmi av lyd ser jeg valig DD vanlig DTS og en haug med PCM valg.
    Jeg ser ikke noe om DDHD DTS HD ol.

Hva skjer da når man setter inn en BD ffilm med eks DTSHD?
    Koder ps3 om DTSHD til PCM?

Vis dette stemmer, da må det sitte en DTSHD og DDHD decoder i ps3?

Ut av det jeg skjønner så finnes det ikke noen forsterkere i dag som kan decode HD lyd formatene, når dette kommer, kan man da sette ps3 til å sende ut lyden i bitstream så vil forsterkeren ta seg av HD lyden? Bitstream betyr vell noe slik som at lyden blir sendt i sin opprinelige stand (u-decodet) til forsterkeren?

Er jeg helt på jordet nå, eller er jeg inne på noe?
    ops:

Edit: når jeg ser etter står det DDHD på ps3 esken, emn ikke noe om DTSHD, hva betyr dette i praksis?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svar
    Jeg forstår ikke dette helt.

Når jeg ser på hva ps3 kan gi ut via hdmi av lyd ser jeg valig DD vanlig DTS og en haug med PCM valg.
    Jeg ser ikke noe om DDHD DTS HD ol.

Hva skjer da når man setter inn en BD ffilm med eks DTSHD?
    Koder ps3 om DTSHD til PCM?

Vis dette stemmer, da må det sitte en DTSHD og DDHD decoder i ps3?

Ut av det jeg skjønner så finnes det ikke noen forsterkere i dag som kan decode HD lyd formatene, når dette kommer, kan man da sette ps3 til å sende ut lyden i bitstream så vil forsterkeren ta seg av HD lyden? Bitstream betyr vell noe slik som at lyden blir sendt i sin opprinelige stand (u-decodet) til forsterkeren?

Er jeg helt på jordet nå, eller er jeg inne på noe?
    ops:

Edit: når jeg ser etter står det DDHD på ps3 esken, emn ikke noe om DTSHD, hva betyr dette i praksis?
    Du har helt rett i det meste.

Jeg så også igjennom hele den reglen med hva som kan sendes over HDMI, og la også merke til at det ikke stod bitstream der, som trengs for å dekode HD lyd eksternt. Det kan hende at det er ett annet sted. Jeg kan lete litt etterpå.

Det er DTS HD dekoder innebygd. Jeg tror dette er ett krav som alle spillere må ha for å kunne avspille BD disker. På DVD så er det kun krav til DD. Mens de i dagens nye formater fikk inn at det var krav til DD+ og DTS dekodere. Nordiske utgivelser har kun DTS sport. De tre jeg fikk nå, Fantstic Four, X-Men 3, og Eragon har DTS HD som Engelsk spåk, og DTS for dubba språk.

Og ingen forsterkere i dag kan ta i mot HD fra Bitstream. De kommer til høsten, og Denon blir en av de første. I dag er det kun multikanal analoge eller PCM via HDMI som kan ta disse med nok båndbredde. Mens vanlig Coax eller Optisk tar de degradert.

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så hva jeg synes

Jeg la ikke merke til den helt store forskjellen. Men jeg syntes at den optiske utgangen, da med litt nedskalert DTS ga mer fylde i bassen. Dette la jeg lett merke til når The Thing landet i asfalten, og når lastebilen traff.

Mens HDMI/PCM virket som det ga litt større bilde i bak kanalene. Rett før Reed Richards går ut av taxien etter kollisjonen, så er det lyden av en bil på høyre siden. med PCM så var denne litt lenger unna , og føltes litt mer korrekt, mens med Optisk/DTS, så var den nærmere.

Jeg skal se om jeg får tid til å teste med min HD DVD spiller, og forskjellen på der på ett True HD spor.
    Hei!

Artig å lese når folk gjør sammenligninger...
    Bra du tar deg tid

Så du sammenlignet en med DTS lyd, og det du da blir sittende igjen med er vel DTS med noe høyere bitrate.
    Det som hadde vært extra artig er om du gjorde det samme med en av alle de Blu-Ray'ene som har uncompressed 5.1 PCM ut.
    Her bør det være en del...

Tom

Selger

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For Bitstream så må man gå på settings og "BD/DVD settings". Langt ned på listen der så står det HDMI lydvalg. Bitstream eller PCM. Det samme på den Optiske.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For Bitstream så må man gå på settings og "BD/DVD settings". Langt ned på listen der så står det HDMI lydvalg. Bitstream eller PCM. Det samme på den Optiske.
    Ehm, hva er forskjellen på Bitstream og PCM?

ops:

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ops:
    Det er mange Blu-Ray filmer som har ukomprimert PCM. Da kan du ta signalet ut i HDlyd og inn i en reciever/pre-amp med HMDI lydinngang uten å degradere signalet til "ikke HDlyd".
    PCM er det som er på feks CD'er.

Tar du signalet ut i bitstream så må dekoderen din (reciever/pre-amp ) kunne dekode signalet. Som tidligere nevnt kan mange dekodere dekode DTS/DD, men ingen så langt de HDlydformatene som ikke er i PCM.

Vet ikke om det ble noe klarere nå?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ops:
    Bitstream sender signalet udekodet fra platen til forsterkeren. Så hvis forsterkeren støtter dekoding av DD+, Dolby True HD, DTS HD, DTS Master HD osv så burte man bruke det.

Men siden ingen gjør det i dag, så er eneste valg PCM.

På den optiske utgangen så er det motsatt. PCM der er kun stereo, mens Bitstream vil sende DD eller DTS, noe alle surround forsterkere i dag støtter. Hvis du ikke sitter på en elgammel Pro Logic forsterker, eller stereo.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Hei!

Artig å lese når folk gjør sammenligninger...
    Bra du tar deg tid

Så du sammenlignet en med DTS lyd, og det du da blir sittende igjen med er vel DTS med noe høyere bitrate.
    Det som hadde vært extra artig er om du gjorde det samme med en av alle de Blu-Ray'ene som har uncompressed 5.1 PCM ut.
    Her bør det være en del...

Tom

Selger

Det kan jeg godt gjøre når jeg får en film med det. Venter en pakke fra USA, og tror en av dem hadde det.

EDIT: Jeg så at det var PCM 5.1 på Talladega Night, så jeg kan teste med en av krasje scenene senere i dag.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Går nå til innkjøp av Playstation 3
    Vil koble denne med hdmi ut til reciver og hdmi videre fra reciveren til min plasma..

VSX-AX4AVi-S Forsterkere & receiver - - Pioneer Produktarkiv

PDP-506XDE Plasma TV - - Pioneer Produktarkiv

Ang lyden ved Blu-Ray avspilling,vil dette i mitt tilfelle bli best ved Pcm?
    Uansett om filmen har et Pcm lydspor eller om reciveren må kode om til Pcm spor??

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Hei..

Går nå til innkjøp av Playstation 3
    Vil koble denne med hdmi ut til reciver og hdmi videre fra reciveren til min plasma..

PDP-506XDE Plasma TV - - Pioneer Produktarkiv

Ang lyden ved Blu-Ray avspilling,vil dette i mitt tilfelle bli best ved Pcm?
    Uansett om filmen har et Pcm lydspor eller om reciveren må kode om til Pcm spor??
    Er ikke helt sikker på at receiveren takler multikanals PCM over HDMI. Tror John Berge i Release som skriver anmeldelser i Hjemmekino har samme receiveren og han klarer aldri å høre på de nye lydsporene på sine anmeldelser.

Den nye utgaven Pioneer VSX-AX4ASi-S klarer det i alle fall. Kanskje noen av forumets meldemmer har en og kan gi en tilbakemelding

Cyberdog

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cyberdog
    Er ikke helt sikker på at receiveren takler multikanals PCM over HDMI. Tror John Berge i Release som skriver anmeldelser i Hjemmekino har samme receiveren og han klarer aldri å høre på de nye lydsporene på sine anmeldelser.

Den nye utgaven Pioneer VSX-AX4ASi-S klarer det i alle fall. Kanskje noen av forumets meldemmer har en og kan gi en tilbakemelding

Cyberdog
    Jeg kjører dette både fra PS3 og Toshiba XE-1. ikke noe problem. Det var bare å plugge i HDMI, og tildele den til en kanal.

Det er rart at han i Hjemmekino ikke får det til, ville jo ikke tro han er dum nok til å ikke sette det til PCM

Men anmeldelsen i Hjemmekino så nevnte de jo at den kjørte med det.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører dette både fra PS3 og Toshiba XE-1. ikke noe problem. Det var bare å plugge i HDMI, og tildele den til en kanal.

Det er rart at han i Hjemmekino ikke får det til, ville jo ikke tro han er dum nok til å ikke sette det til PCM

Men anmeldelsen i Hjemmekino så nevnte de jo at den kjørte med det.
    Joda, men du har AX4ASi mens han som spurte her og anmelder i hjemmkino kjører AX4AVi. to ulike modeller det. På din virker det da du har nyeste utgave.

Det er på den eldre utgaven jeg er usikker på om det virker.

Cyberdog

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takler denne receiveren multikanals PCM over HDMI ??
    Hvis ikke er det en mulighet for at dette kan oppdateres via software på denne reciveren..??
    Er veldig avhengig av dette med tanke på tilkobling av playstation 3
    Noen der ute som har testet dette??

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •