DTS HD audio/Dolby True HD etc. via HDMI? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 97
    Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Aftensvermer
    Takk

Har sett litt på Xbox HD-DVD Addon, som visstnok skal la seg gjøre å koble til PC via USB. Kan jeg da bruke denne til å spille av HD lydformater som sendes analogt fra lydkort til reciever?

Det funker som bare det

PowerDVD Ultra dekoder alle de nye formatene og pøser det ut over analogutgangen på PCen. Så har du 5.1/7.1 inngang på receiveren så er du i mål.

Cyberdog

Newcomer Aftensvermer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for hjelpen

har analog 5.1 inngang på reciever ja (phono), så denne xbox addon blir mest trolig en realitet ganske snart! har dog bare 480p projector, men har lest flere plasser at HD kilde på SD skjerm vil se bedre ut en SD på SD skjerm. Og blir vel uansett oppgraderinger senere, og da er det jo greit å ha filmene i HD ihvertfall

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aftensvermer
    men har lest flere plasser at HD kilde på SD skjerm vil se bedre ut en SD på SD skjerm. Og blir vel uansett oppgraderinger senere, og da er det jo greit å ha filmene i HD ihvertfall
    Den er nok ganske riktig, selv om forskjellen kanskje ikke blir så enorm. Ordtaket "Crap in, crap out" gjelder også andre veien.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon og pcm over HDMI

Stilte spørsmål til HIFI Klubben om denne problemstillingen og min 2807. Fikk først svar at det skulle gå flott over 5.1 analog. Når jeg kom på jobben i dag hadde det dukket opp et nytt svar i innboksen min på jobben:

Hei igjen

Må faktisk rette på meg selv littegrann.
    Her er siste nytt fra Denon:

DENONs HDMI equipped AV receivers can ALL receive lossless digital 7.1 HD PCM audio via the current HDMI connections. In other words – today’s HDMI models are all pretty much fully compatible with HD audio formats available on HD DVD and BR.

HUH?

Read this carefully:

- Whether Dolby Digital Plus or DTS HD from a HDDVD or Blu-ray player THESE NEW HD FORMATS can be converted to 7.1 PCM without loosing anything.

- This is already happening in the HD players from Toshiba or Samsung that we sell today. Just check the display of one of the HDMI equipped AV receivers from DENON and you will see a small PCM sign lightening up in the display.

- The conversion from DD+ or DTS HD can be made with no loss at all. And PCM (being the original CD format platform) is in its nature lossless. The PCM format used with this type of HDMI transfer has 24bit/96kHz resolution – the same as the original content format of DD+ and DTS HD.

And DENON is quite special in this respect:

- DENON offers this feature on ALL models that DENON have ever made with HDMI input (ever since the first AVCA1XV or AVR3806). Almost all other competitors are at the best implementing this in models that they are launching now (f.x. the new Yamaha RXV 2700 but not the former RXV2600). Other brands have NO CONNECTION between their HDMI switching and the audio/DSP processing – on these models it is not possible at all.

- DENON offers full 7.1 PCM transfer via HDMI. The HDMI standard only standardizes 5.1 – but DENON made their HDMI reception better and offers full 7.1.

The only technical limitation that is limiting current customers buying AV receivers today is the lack of full compatibility to even higher formats like DTS Master Audio.

Also – the BR or HDDVD player needs to have build in DD+ and DTS HD decoders. And pt – they all have.

Gir dette noe mer mening?

Med vennlig hilsen

Hi-Fi Klubben Kundeservice

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men da er det jo ikke noe problem for Denon eiere tydeligvis

Alle receivere som er HDMI 1.1 kompatible har denne muligheten, men som Denon sier så er det ikke alle som støtter 7.1 siden dette ikke er ett krav i HDMI 1.1 standarden.

Min 2700 har ikke noe problem med dette, og de fleste som har 7.1 receivere og HDMI 1.1 bruker vel DD DPLIIx til de siste 2 kanalene likevel.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tenker hardt nå

Jeg har en nøtt til dere.

Ok, jeg får analog lyd ut fra HD-DVD mediapc til høyttalere.

Men bakhøyttalerne er trådløse.

Hvordan skal jeg forstå bitrate og hz i den sammenheng?

Er den bølgelengden som brukes til bakhøyttalere "nok" til å fore dem med bred DD+?

Jeg har ikke så peiling på hz og ting, beklager idiotspørsmål...men hjelp?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam

Er den bølgelengden som brukes til bakhøyttalere "nok" til å fore dem med bred DD+?

Du må vurdere om linken til bakhøyttalerne har god nok kvalitet (dvs primært frekvensområde, støy og stabilitet) til ditt behov. Denne linken kan være både analog og digital, så du trenger egentlig ikke å gå i dybden mhp bitrate og hz med mindre dette er noe du har stor personlig interesse av :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Gir dette noe mer mening?

Med vennlig hilsen

Hi-Fi Klubben Kundeservice
    Kort fortalt så åpner alle HDMI-versjoner for "vanlig" PCM, av samme type som man finner på CD.

De nye HD-DVD/BR formatene kan lagre lyden som enten ukomprimert PCM, eller som tapsfritt komprimert audio (lossless), eller som audio komprimert med tap (lossy).

I tilfellet lossless komprimert audio så kan du enten overføre denne lyden "rått" over en HDMI 1.3 kompatibel link for dekoding i receiveren, eller du kan dekode audioen i avspillerenheten og overføre den som vanlig PCM. Lydmessig har dette antagelig ingen betydning.

Men bransjen vil sikkert benytte FUD for å lure forbrukerne til å kjøpe nye og/eller dyrere bokser.

-k

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Syn-Sam

DD+ osv har jo ingenting med hva som blir foret i mellom forsterker og høytaller. Så lenge linken mellom disse tåler 0-20KHz+ så skal det ikke det ikke være noe problem.

Ville selv aldri brukt såkalte "trådløse" høytallere, for trådløse er de jo ikke. De må da ha strøm, og da er det like greit med høytaller kabel, enn strømkabel siden man kanskje ikke har stikk ved bakhøytallerene. Hva er best skjøtekabel eller en tynn høytaller kabel?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, ser poenget. Jeg har en Samsung le32m61 i stua som jeg kjører HTPC på, og koblet HD-DVD fra 360'n til den, og kjørte lyden analogt ut til min Logitech z-5450, som har hver sin ledning til veggkontakt bak, høyere WAF enn ledning over eller langs stuegulvet, da alt av ledninger har fått satan-stempel.

Lyden hakket jevnt - - - - som om disken var satt til start-stopp-start-stopp.

Dette var via analogt. PowerDVD 7.2. Via optisk ut, fungerte det fint, men bildet forsvant. Geforce 8800GTX.

Veldig offtopic, kanskje, men ville bare forklare bakgrunnen.

I kjellerstue har jeg Pioneer 915 receiver, og JBL 7.1 høyttalere. skal ha htpc mest der. (sammen med Pana pt-ae900)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper du har nyeste Nvidia driver til skjermkortet?

Hakket kun lyden til bakhøytallerene?

Da kan den enkle grunn være at frekvensen den bruker, 2.4 GHz, er den samme som trådløse tastatur, mus, bluetooth, trådløst nettverk osv bruker. Leste ett sted at de opplevde mye trøbbel fordi alle disse kranglet om plassen, og det var lettest "synlig" på høytallere.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har nyeste driver. Skjønt, jeg har ikke forsøkt Vista med nyere drivere.
    Sitter litt på gjerdet der.

Høyttalerne hakker aldri ellers. Jeg har trådløst nettverk, ja, men ikke mus/tastatur. Og når lyden aldri hakker ellers?

Det var ikke bare bakhøyttalerne som hakket. Alle hakket.

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at ingen av HD formatene kan kjøre uten hakking på en PC med mindre du har Dual Core prosessor?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Er det ikke slik at ingen av HD formatene kan kjøre uten hakking på en PC med mindre du har Dual Core prosessor?
    Min HTPC med AMD Athlon 3800+ (2.4 GHz) som er en enkelt kjerne ligger akuratt på grensen (har 1 GB minne) når jeg spilte av en HD DVD film fra harddisk. Og det samme er med HD trailere i 1080p (også til skjerm) i Quicktime format.

Alt flyter grei, men med mye som skjer så digitaliseres bildet mye lettere. Quicktimen sliter enda mer en PowerDVD.

På min andre PC, med AMD X2 4800+ (som er egentlig 2 stykk 3800+) og 2 GB minne, så kjører Quicktime trailerene (da i oppløsning 1600x1050) knirkefritt, ikke ett tegn til problem, selv med minne sultne Azureus i fullt driv i bakgrunnen.

HTPCen er veldig rein installasjon, mens den andre har kjørt å godt i snart 2 år uten formatering, altså en del ekstra ytelse som kunne hentes ved formatering.

Så ja, man trenger nesten en Dual Core CPU for å kjøre HD skikkelig, og nok minne for sikkerhets skyld. Ville aldri ha hatt en PC til HD med mindre enn en Intel Core 2 Duo E6400, 2 GB minne og 7600 GT skjermkort (eller lignende fra ATI)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Det store spørsmålet er om det signalet da degraderes, slik som feks signalet gjøres om man tar det ut via coax/optisk digital...
    Siden ekspertene synes å være i denne tråden: Noen som vet hva slags degradering som skjer om man sender signalene ut via coax/opgisk? Dvs. bruke Dolby eller DTS HD dekoder i spiller, og så sende signalene digitalt til receiver? Sendes det 5.1 PCM signaler, eller nedskaleres det, og i tilfelle til hva?

doc

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doc
    Siden ekspertene synes å være i denne tråden: Noen som vet hva slags degradering som skjer om man sender signalene ut via coax/opgisk? Dvs. bruke Dolby eller DTS HD dekoder i spiller, og så sende signalene digitalt til receiver? Sendes det 5.1 PCM signaler, eller nedskaleres det, og i tilfelle til hva?

doc
    Jeg har ikke testet selv, men de sier at det blir gjort om til DTS, siden den har mulighet for høyest bitrate, rundt 1500 kbps

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doc

doc
    Det varier litt for de forskjellige HD DVD spillerne hvordan dette håndteres. De første spillerne omgjør Dolby True HD eller DD+ signalet til DTS hvis signalet overføres via coax eller optisk. HD-XE1 omgjør signalet til Dolby Digital ved coax/optisk overføring.

Grunnen er nok at de den første løsningen skapte problemer for dem som hadde eldre forsterkere som ikke taklet DTS.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal for ordens skyld nevne at min konfigurasjon er E6600 Conroe,
    2 gb OCZ-800MHz DDR2 ram, Geforce 8800GTX, Raptor 74 GB@10000 rpm.
    Det hakker bare til stue-høyttalere, Z-5450, ikke til Pioneer 915 receiver, der får jeg derimot hvinelyd i bakre høyttalere.

Newcomer Ninjaspliff sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Analogt går fint, men det avhenger av at spilleren kan dekode det aktuelle lydformatet (True-HD, DD+ etc.)
    Hei. Ser at du har en PS3.

Har tenkt å kjøpe en PS3 nå, og en brukt Harman Kardon AVR 335 (har ikke HDMI inngang).

Selvfølgelig vil jeg gjerne ha HD-lyd, og da betyr det at jeg kan få dette, så fremt PS3'en kan dekode lydsignalet? Har jeg forstått dette riktig? Du vet kanskje om PS3'en kan dette?

Får jeg denne HD-lyden? Hvis ikke så er det jo uaktuelt å kjøpe en relativt dyr reciever nå..

Takker for alle svar, jeg trenger virkelig hjelp..

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet har ikke PS3 analog multikanals lydutgang så eneste mulighet til HD lyd er gjennom HDMI. Konklusjon, ikke kjøp receiver som ikke takler multikanals PCM gjennm HDMI tilkoblingen hvis du vil ha HD lyd ut av din PS3.

Cyberdog

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •