DTS HD audio/Dolby True HD etc. via HDMI? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 97
    Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Så lenge vi snakker om HDMI 1.1 så kan denne kun overføre LPCM i opp til åtte kanaler. Snakker vi om HDMI v.1.2(a eller b), så kan denne overføre normal Dolby Digital og DTS som bitstream. Den kan også overføre LPCM i opp til åtte kanaler.

HDMI v.1.3 tillater at en kan overføre DD+, DD True HD, DTS-HD og DTS Master Audio som bitstream, altså at reciever eller pre/pro kan dekode denne. HDMI v.1.3 har også støtte for automatisk lipsync.

Dersom du har en reciever eller pre/pro (som din Lexicon) som støtter LPCM (8 kanaler) over HDMI (altså HDMI v.1.1), så trenger du ikke HDMI v1.3 dersom du har en HD-DVD eller Blu-ray spiller med innebygget dekoder for DD+, Dolby TrueHD DTS-HD og DTS Master Audio. Denne dekoderen vil dekode signalet og sende dette på HDMI v.1.1 til reciever eler pre/pro. Dermed får du full utnyttelse av HD-lyden. Dette forutsetter med andre ord en spiller med dekoder for formatene, noe som Samsung sin spiller i hvert fall ikke her. På denne vil du med andre ord aldri får utnyttet HD-lyden på en fullverdig måte. .
    Det du sier med Samsung og ikke fullverdig måte; om det er Uncompressed PCM 5.1 som det er på mange av titlene, da vil jeg vel få utnyttet HD-lyden ved å kjøre HDMI som PCM? Eller?

[/QUOTE]
    Det skal forøvrig være svært liten forskjell på om dekoding av HD-lyden skjer i spiller eller i reciever/pre-pro. Det må eventuelt være hvis det er forskjell på chipene som brukes i de forskjellige enhetene. Uansett er det digitalt hele veien, så signalet degenereres ikke på samme måte som analoge signaler...
    [/QUOTE]

Tenkte meg det ja, bra det - mulig man slipper å oppgradere så altfor fort...

[/QUOTE]

Edit: Når jeg ser over innlegget mitt over så vil jeg bare presisere at det jeg skrev gjelder dekoding av HD-lyd og overføring via HDMI som LPCM. Det gjelder ikke ved dekoding av HD-lyd og analog overføring (5.1 eller mer). Da får de fort en hel del problemer, slik som kvaliteten på DA konvertenene og at signalet gjerne må digitaliseres igjen i reciever eller pre\pro.[/QUOTE]

Sant det der. Heldigvis - Lexicon har valget mellom å digitalisere eller å ikke digitalisere et analogt 5.1 signal som kommer inn i den.

En annen fin ting for min del er at det er "litt" enklere med en HDMI ut av Blyu-Ray spiller og en ut av HD DVD spiller en det samme + 12 analoge kabler og 6 y splittere

(Quotingen min funket ikke helt som planlagt, men det er vel forståelig)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Det du sier med Samsung og ikke fullverdig måte; om det er Uncompressed PCM 5.1 som det er på mange av titlene, da vil jeg vel få utnyttet HD-lyden ved å kjøre HDMI som PCM? Eller?
    Plater med PCM 5.1 vil kunne utnytte med Samsung sin spiller. Denne kan, så vidt jeg vet, gi ut PCM på HDMI. Det du ikke kan benytte deg av er plater som ikke inneholder PCM 5.1, men DD TrueHD eller DTS Master Audio. Grunnen til det er a Samsung sin spiller ikke dekoder dette internt. Disse platene får du med andre ord ikke utnyttet 100%. I steden er du prisgitt den såkalte "core stream" av DD eller DTS. Det betyr DD med 640kb eller DTS med 1,5mb. Altså ikke lossless, men bedre enn på DVD. Dette overføres via coax/optisk spdif.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plater med PCM 5.1 vil kunne utnytte med Samsung sin spiller. Denne kan, så vidt jeg vet, gi ut PCM på HDMI. Det du ikke kan benytte deg av er plater som ikke inneholder PCM 5.1, men DD TrueHD eller DTS Master Audio. Grunnen til det er a Samsung sin spiller ikke dekoder dette internt. Disse platene får du med andre ord ikke utnyttet 100%. I steden er du prisgitt den såkalte "core stream" av DD eller DTS. Det betyr DD med 640kb eller DTS med 1,5mb. Altså ikke lossless, men bedre enn på DVD. Dette overføres via coax/optisk spdif.
    Med andre ord så er det å kjøpe Samsung sin spiller det samme som å kaste bort penger. De få filmene jeg har sett på cover på av HD-DVD og Blu-ray så har disse DD+, True HD og DTS men ikke PCM

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Med andre ord så er det å kjøpe Samsung sin spiller det samme som å kaste bort penger. De få filmene jeg har sett på cover på av HD-DVD og Blu-ray så har disse DD+, True HD og DTS men ikke PCM
    Lenge har Samsung vært eneste valget for Blu-Ray. Mao de som ikke orket å vente så lenge...

Kjøper man i dag er det nok ikke lurt å kjøpe en førstegen. Samsungspiller.

Jeg har selv 19 Blu-Ray filmer så langt, 11 av dem er PCM...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da heldigvis mange som har PCM. DD True HD er det bare på HD DVD, ikke på Blu-Ray.
    Blir uansett bedre bilde og lyd en DVD, så overlever nok.

Ikke bare bare å holde tungen rett i munnen her. De fleste der ute vet jo knapt nok forskjell på DD/DTS. Skaper nok mye forvirring alt dette, også dette med at det er 2 formater.
    Det værste som kan skje (GRØSS) er at både Blu-Ray og HD DVD forsvinner - litt likt SACD og DVDaudio

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ulyd i bakre høyttalere ved DDplus.

Jeg har koblet min 360 HD-DVD til min pc, kjører 5.1 analog lyd ut til min Pioneer 915 receiver, og bruker PowerDVD 7 Deluxe, samt dvi-hdmi til projektor.

Ved å velge Dolby Digital Plus 5.1 i filmen, (eneste jeg har) Mission Impossible 3, får jeg en "hvining" i bakre høyttalere. Ikke under trailerne, eller musikk forøvrig. Andre som opplever dette, vet hva det skyldes, og eller har løsninger?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at PCM ikke er dårlig, det er faktisk det beste man får.
    Problemet er at det er ukomprimert og dermed tar enormt med plass på plata akkurat som på mange musikk DVD'er.

Ikke uvanlig at ett 2 kanals PCM spor er 3 ggr så stort som DD 5.1 sporet.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Husk på at PCM ikke er dårlig, det er faktisk det beste man får.
    Problemet er at det er ukomprimert og dermed tar enormt med plass på plata akkurat som på mange musikk DVD'er.

Ikke uvanlig at ett 2 kanals PCM spor er 3 ggr så stort som DD 5.1 sporet.
    Fra min side har det aldri vært noen tvil om at PCM er bra.
    DD lyden som er på de aller fleste DVD'er er ganske dårlig sammenlignet med PCM.
    De tre siste Blu-Ray platene jeg fikk hadde PCM, liker det.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, PCM er bra! Ingen tvil om det. Vi skal være glade for at det kommer mange plater med PCM.

Som dere sier så tar dette stor plass, noe som kan bli et problem for oss i Europa. Det kommer an på utgiverne. Dersom plater skal gis ut med flere lydspor i PCM (tysk, engelsk, spansk, etc) vil dette gå ut over bildekvaliteten. Da er ikke 50GB nok! Dette er også et generelt problem for HD-DVD som kun har 30GB til rådighet.

Uansett, for øyeblikket er dette ikke noen problemstilling, men det kan bli det. Da er selvfølgelig DTS Master Audio svært aktuelt... Samme kvalitet med lossless komprimering.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er etter hva jeg forstår snakk om kun orginal språket i PCM og de andre i DD+

Når True HD kommer på banen blir ikke det noe problem lenger.

Hva er forresten forskjellen på Dolby og DTS sin "HD lyd"?
    Begge er jo lossles og baserer seg på MLP
    Burde bli rimelig lik lyd selv om "innpakningen" er litt forskjellig i format som antall kanaler osv.

Newcomer Aftensvermer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lurer jeg på også... begge er jo lossless, og går uforandret igjennom... hva er forskjellen da?

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det pcm går ut på egentlig? kan man teoretisk sett ha uendlig stor bit hastig het på den?
    Og er PCM bedre enn dts master? Med master audio kan man jo få opp til 24,5 mbs på brd. gir PCM høyere bit hasitghet enn det

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, PCM er bra! Ingen tvil om det. Vi skal være glade for at det kommer mange plater med PCM.

Som dere sier så tar dette stor plass, noe som kan bli et problem for oss i Europa. Det kommer an på utgiverne. Dersom plater skal gis ut med flere lydspor i PCM (tysk, engelsk, spansk, etc) vil dette gå ut over bildekvaliteten. Da er ikke 50GB nok! Dette er også et generelt problem for HD-DVD som kun har 30GB til rådighet.

Uansett, for øyeblikket er dette ikke noen problemstilling, men det kan bli det. Da er selvfølgelig DTS Master Audio svært aktuelt... Samme kvalitet med lossless komprimering.
    Studio Canal har utgitt noen HD DVD'er med Engelsk DTS-HD Master Audio og Fransk og Tysk "DTS-HD Hi-Resolution Audio" (Hva nå det er?).

Jeg synes egentlig ikke de som velger å se en dubbet versjon av filmen "fortjener" noen lossless lyd! Å se en film som er dubbet tar uansett vekk så mye av realismen at de burde klare seg med DD+ :-) Det blir ihvertfall tåpelig hvis kvaliteten på originallydsporet skal reduseres til fordel for de dubbede lydsporene.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aftensvermer
    Det lurer jeg på også... begge er jo lossless, og går uforandret igjennom... hva er forskjellen da?
    Ved PCM er bitrate konstant. Der er det full pøs selv om det er helt stille eller bare en av 8 kanaler er i bruk.

DTS HD Master Audio og Dolby TrueHD har lossless lyd, men komprimerer slik at ett sted der lav bitrate er påkrevd så er det lav bitrate og der man trenger full båndbredde så får man det. Sparer en del plass på den måten.

Cyberdog

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du missforsto spørsmålet.

Det var flydforskjellen mellom DTS HD Master Audio og Dolby TrueHD jeg lurte på.

Active Cyberdog sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    456
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sorry

Misforsto deg litt ja Arendal

Cyberdog

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe håp for oss som sitter med litt eldre recievere å motta HD lyd? Analogt vil jeg tro da. Har ikke støtte for HDMI

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe håp for oss som sitter med litt eldre recievere å motta HD lyd? Analogt vil jeg tro da. Har ikke støtte for HDMI
    Jepp, men du trenger 5.1 INNGANG i receiveren. Det har jeg i min Primare SPA21, og har koblet 5.1 analogt fra Toshiba HD-XE1. Det fungerer bra :-)

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analogt går fint, men det avhenger av at spilleren kan dekode det aktuelle lydformatet (True-HD, DD+ etc.)

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Har sett litt på Xbox HD-DVD Addon, som visstnok skal la seg gjøre å koble til PC via USB. Kan jeg da bruke denne til å spille av HD lydformater som sendes analogt fra lydkort til reciever?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •