Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    (0% positive tilbakemeldinger)

Toshiba HD E1 HD DVD førsteintrykk.

Jeg har gjort meg noen tanker om min Toshiba HD E1 HD DVD etter noen dager med denne spilleren. Dessverre gjorde jeg disse tankene på engelsk og postet de over på et annet engelsk forum. Orker ikke skrive om alt på norsk, så jeg quoter heller min egene engelske post her. Håper det er greit.

Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen på avsforum
    This is a A2 thread, but given the fact that The European HD E1 is supposed to be equal to HD A2, I thought I'd write down some of my first impressions of this player. There's a lot of European readers on this forum too. And probably - there's a enough sticky's here now

First of all, I had an order in for the HD XE1 which is the same as XA2. But since the release date had been pushed back so many times here in Europe (from december - early january, mid january, end of january and now February) I gave in and picked up the HD E1 in an Elkjop store (Elkjop is THE big thing in electronic equipment here in Norway and also in Sweden, lowest prices, but for the most part, with totally uneducated employers giving sometimes rather puzzled buying advice...). The Norwegian price for it was something just over US $700 = NOK 4990,-

No movies comes with the player over here. But they did put in an HDMI cable in the box - which is more than I got when I bought my Panasonic DMP-BD10 some weeks ago. That one came with absolutely nothing besides the player and the remote. And I had to pay three times the price for it compared to HD E1

The remote is kinda cheap looking, but it works and I think the players response time is good. Also, I think this remote is better than the Panasonic blu-ray's because it's much easier to press the wrong button on the Panasonic one when navigating throught the menus. Even though that one looks more impressive. Also - it's possible to turn on beep sounds on the player when a pressed button is registered on the HD E1 - miss back light on the remote though...

The HD E1 menus doesn't actually look that sharp on my setup - the Mitsubishi HC 5000 1080p projector. Until I slipped in a disc I was afraid that something was wrong with my players output. Anyway, the players menu are easy to navigate through. I didn't find any way to do any picture adjustments execept for aspect ratio (4:3, 4:3 letterbox, 16:9), HDMI and Component resolution (480i/576i - 720 - 1080i), Picture mode (Film, Video, Auto), and PAL/Auto (PAL forces Pal system, Auto automaticly identifies wether it's a PAL disc or a NTSC disc). Unlike the Panasonic Blu-ray player there's no noise reduction, color, contrast and similar adjustments possible inside the player - which is actually fine by me because :

- I like the fact that you can output 480i and 576i through HDMI - which I like to do for SD DVD's. My Panasonic Blu-ray can't do that and my Denon DVD 1930 doesn't allow that either. Because another reason for buying the cheaper HD E1 and not wait for the HD XE1 is that my projector already has the Silicon Optix Reon VX chip for scaling and de-interlacing. So I found no reason for having two of those in my setup. Now I let the Reon VX inside the projector do all de-interlacing both for HD DVD and SD DVD and also scaling when playing SD DVD's. Nice. Something I couldn't do before!

It does play NTSC discs, but's it's restricted to region 2 for SD DVD's for now. Hopefully there will be a hack for this later. All HD DVD titles play just fine of course.

Picture quality on SD DVD's:
    SD DVD's - since there's no noise reduction adjustments on this player I output SD DVD's as 576i. This let the Mitsubishi w/ the Reon VX do scaling, de-interlacing and noice reduction. If I ouput SD DVD's as 1080i the Reon VX inside my Mitsubishi only do de-interlacing, and no noise reduction is possible from 1080i input. But the Reon does an excellent scaling and de-interlacing job anyway.

It's hard to say if it's better than my Denon DVD 1930 on SD DVD's with 576p through HDMI. I've only checked a few disc, and it's certainly not worse than the 1930, but so far I can't say it's any better either. Also with both 576i or 576p my Mitsu/Reon VX does most of the job anyway.

With 1080i output from both Denon DVD 1930 and HD E1 - it is more interesting for those without external quality scaling chips. Not sure really... I think the HD E1 is a bit more on the noisy side (picture that is) when scaling to 1080i compared to the Denon 1930. But I guess I have to see more SD DVD's with 1080i output before I do any final judgement on this.

Picture Quality on HD DVD's
    What can I say - incredible. But you all know that by now I guess. I've had the Panasonic blu-ray a few weeks before I got my HD E1 so the biggest WOW factor had decreased a bit from watching HD material. (No HD TV signal around here so Blu-ray was the first HD material I could spend some time with..). Still, the HD E1 impressed me a lot!

The first HD DVD disc I tried was Aeon Flux. Incredible. I have Kung Fu Hustle, Underworld Evolution and Tears of the Sun on Blu-ray - all titles are supposedly very good BD titles. Still - I think the HD DVD Aeon Flux had the edge here. Not so much sharper than say.. Tears of the sun, but more 3D effect I think.

The second movie I watched was... King Kong of course. And holy moly sweet Halleluja!! I've seen a clip from this HD movie on a good HDTV once. Found it very impressing I remember. But on my Mitsu HC 5000 projector it got a lot better... so sharp, so incredibly vivid, powerfull - still natural colors, no artifacts ever in the whole entire movie. But most impressing - The incredible depth in the picture. Best I've seen. None of my Blu-ray movies have impressed me this much - though I have to admit I haven't gotten that many yet, and I miss titles like Kingdom of Heaven and Black Hawk Down (Tier 0 movies in this forum).

The third movie I saw was Batman Begins. Still very nice, but from my memory I can't say it looked any better than Tears of the sun and Underworld Evoltion on BD.

Panasonic Blu-ray 1080p vs Toshiba HD E1 1080i
    There's simply no advantage in having a 1080p output on my system. But of course, with the Reon VX inside my projector any interlaced signal gets the best job possible. Maybe it's an issue for those with crappy picture handling in their TV's, but for me the Toshiba has displayed the best picture quality for now. I look forward to getting titles like Black Hawk Down and Kingdom of Heaven of course on BD.

Build quality, response time and erros..
    Except for the somewhat slower startup when compared to an ordinary DVD player, I'm very satisfied with this player. The response from button pushing seems equaly fast as my DVD player. On thing that is frustratring is the lack of resume play when pressing stop button. Now this is an disc issue on HD DVD's I understand. Still, a bit lame. On some movies I can store bookmarks which is a good thing. So I just press B on the remote and a bookmark is stored. Even when switching discs, turning of the player, the bookmark is there. So that function can work as resume for now, just press B and then stop afterwards. This is also nice when you have some specific scenes you want to impress your friends with that hasn't got the time to watch the whole movie with you. How many bookmarks you can have, I don't know. Unfortuneatly not all discs support this it seems.

Start up time is no slower than my Blu-ray player. I haven't timed them though - and honestly I don't care. Some years ago we all had to rewind our VHS tapes... And how may times do you turn your player off and on again during a movie? I spend the entire movie on my sofa, only pressing pause for getting more snacks and going to the toilet when all the beer has done it's job. And then when I'm done, I turn it off. How big a deal is that?

As for erros... some SD DVD's wouldn't play. (Region 2 Troja, Anna and the King) What I did was that I put in Star Wars III Revenge of the Sith and that seems to have fixed the problem. Hopefully the problem is gone for good now.

No lock ups or power downs so far.

Sound
    I'm no sound geek I'm afraid. I use the optical out and connect it to my Denon AVR 1906 and I'm happy with that. Sounds good - that's all I can say for now. No errors anyway that I can hear. I might buy a new receiver later with HDMI, but I'm way beyond my budget already so that have to wait.

Conclusion
    All you europeans out there - unless you have to have the analog outs of the XE1 and/or have a really shitty de-interlacer in your TV/projector - I can honestly say that the Toshiba HD E1 is a very, very nice HD DVD Player and a truely recommended buy. I got this for the third of the price of my Panasonic Blu-ray, and until I get more high quality Blu-ray titles I have to say that this player is a bit better in picture quality. There's no night and day differences between the two. Blu-ray looks very good too. Though King Kong on HD DVD was amazing - but it was amazing when compared to my other HD DVD titles too. I wish all - both HD DVD and Blu-ray- titles would get the same care and love under the disc production.

My movies so that you know what my impressions come from - with tier classification from this forum:

My Blu-ray titles (all of which I have wathced entirely):
    Kung-Fu Hustle (Tier 1)
    Tears of the Sund (Tier 1)
    Swat (Tier 2)
    Underworld Evolution (Tier 1)
    Stealth (Tier 2)
    xXx (Tier 3)

My HD DVD titles:
    King Kong (Tier 0)
    The Chronicles of Riddick (Tier 1) (I've not watched this one yet.)
    Aeon Flux (Tier 1)
    Apollo 13 (Tier 2) (Not watched the enitire movie yet, only a some scenes. Looks good, but with some picture noise. Doesn't seem distracting though.)
    Casablanca (Tier 2) (I could hardly believe a movie from 1942 could look this good! Recommended not only for its picture quality but it's truly a great movie!)
    Batman Begins (Tier 1)

All titles, BD and HD DVD, are a huge leap quality wise from their SD DVD counterparts when projected on a 92" screen.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Hva er Tier tingen du nevner?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    Ok, Tier tingen er en klassifisering av bildekvaliteten som de bruker på avsforum.com der Tier 0 er best og så nedover:

TIER 0- These are simply stunning transfers from beginning to end, nearly flawless

TIER 1-No visible compression, sharp image with many examples of 3D.

Tier 2 - Very good
    Not as many 3D effects, but a sharp image that feels real

Tier 3- Good
    Few 3D effects, some digital noise/artifacting

Tier 4- A bit underwhelmed
    Visible artifacting, softness, few if any 3D effects

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Det ser ut som du kan en del her på dette området så da spør jeg, hvordan tror du HD-E1 vil funke på Panasonic PT-AE700E? Den har 720p native oppløsning så da burde det jo funke ganske bra å sende 720p signal til projektoren. Veit ikke åssen det er med deinterlacinga på denne, men jeg tror den er bra... for et 576i/1080i signal (selv om sistnevnte er lite vits)

eller er HD-XE1 et lurere valg?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    " And holy moly sweet Halleluja!!"

Godt å høre du er fornøyd med denne. Jeg gleder meg virkelig til å se en HD DVD-spiller i bruk her hjemme!

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Hmmm? Interessante saker...

Spesielt med 480i/576i på HDMI (noe jeg savner fra min DVD ifm med VP30 scaler).
    Og prisen begynner jo å ligne på noe greier. 5 lapper er jo ikke halv gale det.

Et kort egentlig.
    Kan man velge output oppløsning (480/576i) for DVD og så få ut 720p eller 1080i fra HD-DVD uten å måtte rote i menyer m.m.
    Altså default 480/576i for DVD og default 720/1080 for HD-DVD.
    Det ville vært kjekt.
    Eller upscalerer den til valgt oppløsning ved DVD-avspilling, og nedscalerer til 480/576i om det er valgt?

Hadde bare de blitt enige med seg selv... 5 lapper er ikke så mye, men mye om det er "feil" format... hehe...

M.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Jeg har gjort meg noen tanker om min Toshiba HD E1 HD DVD etter noen dager med denne spilleren. Dessverre gjorde jeg disse tankene på engelsk og postet de over på et annet engelsk forum. Orker ikke skrive om alt på norsk, så jeg quoter heller min egene engelske post her. Håper det er greit.
    Har du link til tråden hvor du la innlegget?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Leste review av Toshiba HD-E1 i what hifi idag. De ga den fire, men det var pågrunn av at det var en klar 1 generasjonsspiller og hadde sine bugs/feil men som hd-dvd spiller var den knallgod. Og målte seg med Denons DVD-2930 i sd-dvd avspilling, det er ikke dårlig asså! :-D

så hvis den hadde hatt mindre feil/bugs så hadde de gitt den en soleklar 5/5'er.

har du opplevd feil og bugs? Håper isåfall dette blir fikset ved framtidige firmware oppgraderinger...

den frister veldig for tiden og hvis den måler seg med 2930 i bildekvalitet på sd-dvd da er den bombesikker, for 2930 er latterlig god på dvd. :-D

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback

SD på HD-XE1

Jeg har hatt en Denon 3930 i bestilling siden begynnelsen av november, i dag avbestilte jeg og la i stedet inn en bestilling på en Toshiba HD-XE1. Etter den rosende omtalen disse spillerne har fått ved avspilling av SD-materiale og prisnivå, er HD-delen, sammenlignet med f eks Denon 2930, nesten ren bonus.

Jeg hadde ikke forventet at disse HD-spillerne skulle være så kapable på SD-materiale allerede så tidlig i produktfasen. Derfor bortfaller også behovet for mitt vedkommende å¨ha en dedikert SD-spiller mens HD-krigen fortsatt pågår. Sannsynligvis vil jeg også kjøpe meg en PS3, som vil dekke et evt BD-behov.

Det skal bli spennede å foreta en AB-test mot f eks 2930 for å se hvordan den står seg på SD-materiale med egne øyne, rapportene på nettet er i hvertfall positive.

Nå håper jeg bare at den europeiske versjonen HD-XE1 har den samme HQV-brikken som HD-XA2. Jeg har enda ikke sett det selv, derfor hadde det vært fint om noen kunne bekreftet dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Hmmm? Interessante saker...

Spesielt med 480i/576i på HDMI (noe jeg savner fra min DVD ifm med VP30 scaler).
    Og prisen begynner jo å ligne på noe greier. 5 lapper er jo ikke halv gale det.

Et kort egentlig.
    Kan man velge output oppløsning (480/576i) for DVD og så få ut 720p eller 1080i fra HD-DVD uten å måtte rote i menyer m.m.
    Altså default 480/576i for DVD og default 720/1080 for HD-DVD.
    Det ville vært kjekt.
    Eller upscalerer den til valgt oppløsning ved DVD-avspilling, og nedscalerer til 480/576i om det er valgt?

Hadde bare de blitt enige med seg selv... 5 lapper er ikke så mye, men mye om det er "feil" format... hehe...

M.
    Så langt jeg har erfart kan du ikke operere med to forskjellige oppløsninger - altså en innstilling for sd dvd og en for hd dvd. Du må inn i menyen og velge manuelt hvis du vil endre det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av magnuswb
    Leste review av Toshiba HD-E1 i what hifi idag. De ga den fire, men det var pågrunn av at det var en klar 1 generasjonsspiller og hadde sine bugs/feil men som hd-dvd spiller var den knallgod. Og målte seg med Denons DVD-2930 i sd-dvd avspilling, det er ikke dårlig asså! :-D

så hvis den hadde hatt mindre feil/bugs så hadde de gitt den en soleklar 5/5'er.

har du opplevd feil og bugs? Håper isåfall dette blir fikset ved framtidige firmware oppgraderinger...

den frister veldig for tiden og hvis den måler seg med 2930 i bildekvalitet på sd-dvd da er den bombesikker, for 2930 er latterlig god på dvd. :-D
    Jeg har så langt ikke opplevd bugs annet enn det jeg nevnte i mitt første innlegg i tråden - at noen sd dvd ikke kunne spilles. Men som sagt det løste seg etter at jeg hadde puttet inn star wars III disk'n. Har ikke spilt noe mere sd dvd siste dagene, så kan ikke si om det kan dukke opp igjen. Men en ny firmware kom akkurat nå en av de siste dagene som skal rette opp sd dvd problemer. Fra toshiba web site:

The latest firmware can be installed by connecting the player to the Internet via the LAN port on the rear of the machine. The following pages from the owners manual explain in detail how to connect your player to the Internet, download and install the latest firmware version 1.2 to improve the following:

1. Playability of DVD titles is improved.

2. HDMI Connection is improved

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Har du link til tråden hvor du la innlegget?
    AVS Forum - Home , under HD DVD seksjonen og i den lange tråden om A2 first impressions.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Så denne spilleren i aksjon for første gang igår på en Toshiba 32 tommer 720p med King Kong i spilleren og da kom det bare opp et ord: WOW! Dette var jo vanvittig! Her er det stor forskjell fra nedlastede HD-filmer, der det ofte finnes feil i bildet. Og dette tilogmed "bare" på en 720p tv, må jo se helt latterlig bra ut på 1080p. trenger ikke si så mye mer... :-D

Så jeg har vel finni ut at jeg egentlig må ha denne spilleren, så får HD-krigen gå sin gang. Men er fortsatt litt interessert i hvordan den gjør jobben som sd-dvd spiller? Og om skaleringen funker bra. Skal bare skalere til 720p, så den sleit litt i skalering til 1080i...

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg var innom Elkjøp Åsane utenfor Bergen i går og der sto det en HD E1 oppkoblet på en Hitatchi LCD tv. De viste The Bourne Identity eller The Bourne Supremacy. Ble ikke imponert av bildet. Det kan jo hende at denne filmen har et kornete bilde, men det var også mye etterslep, samt at bildet ble uklart ved raske bevegelser i bildet.
    Bildet var mye bedre på de standard HD demoene de kjørte på andre TV'er.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    La ikke merke til etterslep eller noe slikt, men bittelitt hakking var til stede ved raske panoreringer. Noen fler som har lagt merke til dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Payen
    Jeg var innom Elkjøp Åsane utenfor Bergen i går og der sto det en HD E1 oppkoblet på en Hitatchi LCD tv. De viste The Bourne Identity eller The Bourne Supremacy. Ble ikke imponert av bildet. Det kan jo hende at denne filmen har et kornete bilde, men det var også mye etterslep, samt at bildet ble uklart ved raske bevegelser i bildet.
    Bildet var mye bedre på de standard HD demoene de kjørte på andre TV'er.
    Ut fra din egen oppsummering, der du nevner hd demoer og andre tv'er, så virker det ganske klart for meg at det var Hitatchi TV'n (eller innstillingene på spiller og/eller TV) som ikke var god nok for oppgaven, og var grunnen til at du kanskje ikke ble imponert. Understreker "du kanskje" fordi vi alle har forskjellige forhåpninger og ... det berømte øyet som ser.

The Bourne Spupremacy er ikke spesielt kornete her hjemme selv på 2 meter bredt bilde og snaue 3 meter titteavstand. Dog - det er nok ikke den filmen jeg vil plukke fram når jeg skal vise billedskarpheten, dybden og fargene som HD DVD kan levere. Men det er heller ingen spesielt dårlig film billedkvalitetsmessig - hos meg synes jeg den har type naturlig "cinema look" - altså ikke sånn digitalt/kunstig ala enkelte filmer med mye cgi effekter har. Har denne filmen selv. Mye etterslep?? Hmmm.

Jeg tror skjermene og oppsettet fra butikk til butikk har mye å si for hva slags førsteinntrykk man får. Jeg så en Blu-ray demo i en butikk i går da jeg var ute for å shoppe filmer til spillerne mine - og ut fra den demoen (Swat) ville jeg nok ikke gått for Blu-ray for å si det sånn. Har den filmen selv på blu-ray og veit at den ser bra ut - ikke dårlig eller blant det spesielt imponernede blu-ray titlene, men laaangt over sd dvd kvalitet. Ble overrasket hvor "flatt" og kjedelig det så ut i demoen + noe støy. Måtte fyre opp filmen hjemme senere bare for å sjekke om jeg "husket" feil fordi Swat var en av de første blu-ray titlene jeg så i heimen. Men neida, jeg husket riktig. Den så bedre ut enn det butikken presterte.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Ble heller ikke noe imponert over Swat på BR, men King Kong på HD-DVD derimot? :shock:

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Swat fikk jeg en demonstrasjon av på Hifiklubben på en billig sharp LCD og Samsung Blueray spiller, var første gang jeg har sett Bluray i aksjon og ble ikke imponert, synes jeg har bedre bilde hjemme på min 1930, men jeg regner på at det kom av dårlig setup på tv og spiller, pluss at det var en litt betaversjon preget spiller de hadde inne.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Ut fra din egen oppsummering, der du nevner hd demoer og andre tv'er, så virker det ganske klart for meg at det var Hitatchi TV'n (eller innstillingene på spiller og/eller TV) som ikke var god nok for oppgaven, og var grunnen til at du kanskje ikke ble imponert. Understreker "du kanskje" fordi vi alle har forskjellige forhåpninger og ... det berømte øyet som ser.
    Det kan nok godt stemme. Det er ikke ofte jeg blir imponert over bilde som vises hos Elkjøp eller lignende butikker, men da jeg så oppsettet med HD-DVD spilleren sammen med Elkjøps standard HD-demo på de andre TV'ene (som heller ikke er optimalt satt opp), så falt HD-DVD demoen litt gjennom.

Jeg antar også at problemet ligger i TV, oppsett eller noe slikt, men jeg blir skuffet når dette er det som skal møte evt kjøpere av HD-DVD.

Jeg kommer ihvertfall til å vente litt. Venter nå på HD-XE1 da jeg håper den har samme bildebrikke som Denon 2930.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    Ja, kan nok være vanskelig å riktig inntrykk hos kjedebutikkene med utallige setups.

HD XE1 ventet jeg på også egentlig. Men har samme billedbrikka i projektoren som den så da gikk jeg for den billigste hd dvd løsningen da HD E1 støtter 576i ut for vanlig DVD og lar projektoren prosessere bildet. Men den virker som en svært spennende spiller ut fra spesifikasjonene.

Men har sett flere poster over på avsforum.com som hevder at bildet på XA2 (som skal være lik XE1) er skarpest når de gir 1080i ut istedet for 1080p.. Så.. får følge med litt å se hva som skjer. Lurer på hvorfor de holder tilbake XE1 i Europa såpass lenge. Kanskje den kommer med 1080p/24 "out of the box" i Februrar. Var jo snakk om at XA2 skulle få sin 1080p/24 firmware uti februar en gang.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •