Hvorfor Blu-Ray og HD-DVD allerede er utkonkurrert. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 107
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror selv det er to ting som kommer til avgjøre om HD-DVD og Blueray kommer til å ta av:

1. Pris
    2. Tilgjenglighet

Hvis disse forutsetningene er tilstede så kjøper massene formatene.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hva som kommer til å skje, men hvis prisen blir lav nok så vil HD spillerene presse ut standard DVD-spillere. Hvis prisen på media følger DVD så vil det ikke være noen grunn til ikke å velge HD i forhold til DVD.

Men dette avhenger av at spillerene blir billige nok og at det blir tilgjengelig nok media.

Det kan også tenkes det scenarioet hvor filmselskapene presser igjennom HD for å sikre sine media (høyere beskyttelse på HD). Hvis det er slik at spillerene er billige nok så kan de starte å gi ut filmer tidligere på HD eller gi ut ekslusive utgivelser på HD. Men dette er uansett ikke tenkelig før/hvis HD spillere blir vanlige. Hvis de ikke klarer det så, tja da blir det vel nedlastningsversjoner. Jeg tror derimot at vi vil få HD i et eller annet format.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsin
    Om kort tid blir det mulig å streame/laste ned filmer i HD kvalitet ved hjelp av en digital kabel-tv dekoder. Kvalitetsmessig vil den gjevne mann garantert oppfatte dette som like bra som Blu-Ray / HD-DVD. Dersom vi går tilbake til at forbrukerens ønske ikke egentlig er å eie elektronikkutstyr, men å se film, ser vi at kabelselskapene vil bli en seriøs utfordrer.

Digitalt bakkenett er bare begynnelsen. Tenk at om 5 år vil alle Canal Digital og Viasat (og andre) sine abonnenter ha tilgang på en internasjonal filmdatabase. Filmen du måtte ønske vil kunne streames rett hjem i topp kvalitet. 1080P og DTS-HD vil være tilgjengelig i det dyreste abonnementet. 720P og DD 5.1 i standardutgaven.
    Interessant perspektiv du trekker opp, og du har mye rett i det du skriver.

Faktum er at det digitale bakkenettet ikke er på lufta med HDTV før tidligst inn i neste ti-år, og det nettet har ikke kapasitet til å sende i 1080P. Det finnes da heller ingen sendestandard for TV i 1080P.

Tilgangen på båndbredde er heller ikke så god som du mener. Det vil være forbeholdt de få som kan/vil betale for båndbredde over 20Mb for å se i 1080P, i lang tid framover.

Per dato er det i praksis bare satellitt-TV og faste formater som kan gi HD til folket, og det er der HD DVD og Blue-Ray kommer til å lykkes, fordi prisen på formatet er så billig. Det koster ikke stort mer å produsere de nye platene enn en standard DVD. Når investeringen i utviklingen av formatene er nedbetalt vil også de nye formatene kunne bli bli solgt i dagligvaren.

Satellitt-HDTV og HD DVD/ Blue-Ray er per dato de eneste "reelle" alternativene for folk som vil se film/TV i HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tantra
    Faktum er at det digitale bakkenettet ikke er på lufta med HDTV før tidligst inn i neste ti-år, og det nettet har ikke kapasitet til å sende i 1080P.
    Dette utsagnet strider jo mot ca alt som kommer fra offentlige kilder (som sier at digitalt bakkenett vil være operativt i inneværende år). Hvor har du dette fra?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette utsagnet strider jo mot ca alt som kommer fra offentlige kilder (som sier at digitalt bakkenett vil være operativt i inneværende år). Hvor har du dette fra?
    Det at bakkenettet er digitalt betyr ikke det samme som at det må bli overført HDTV kvalitet på sendingene. I første omgang er det SDTV som vil bli overført.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor snakker folk bare om streaming via Internett? Vi har jo hatt digital satelitt- og kabel-tv i mange år, dette er da streaming, er det ikke? I USA har man i minst 5 år kunnet abonnere på tv-kanaler hvor man kan bla i filmer med fjernkontrollen og velge en film som man kan starte, stoppe, spole i etc. som man vil! Det eneste som gjør at vi ikke har det her i landet er hvor ufattelig trege kabelselskapene er, og selvsagt et mye mindre marked. Når de endelig en gang får ræva i gir, vil Ola Nordmann kunne leie seg en digital boks som han gjør i dag, og i tillegg kunne bla med fjernkontrollen i filmer som han kan starte og stoppe akkurat som om det var en videospiller. Det er jo der trusselen mot videoplateformatene ligger.

Og ikke kom her å si at Ola Nordmann bryr seg om å ha fysiske filmer i hylla. Så lenge han kan slå på tv'en og boksen som befinner seg under tv'n, velge filmen han vil se og trykke play og lene seg tilbake og nyte filmen tror jeg han driter i hva slags medium filmen befinner seg på. Sparer han en tur i butikken for å leie/kjøpe filmen er det bare positivt.

Når det er sagt så tror jeg HD-formatene vil klare seg langt langt bedre enn Laserdisc. Og begge formatene får jo en enorm kickstart via Xbox 360 og PS3. Den Xbox 360 HD-DVD spiller'n er jo stort sett utsolgt over alt, de har vel snart solgt mer av den enn det ble solgt Laserdiscspillere totalt

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Og ikke kom her å si at Ola Nordmann bryr seg om å ha fysiske filmer i hylla. Så lenge han kan slå på tv'en og boksen som befinner seg under tv'n, velge filmen han vil se og trykke play og lene seg tilbake og nyte filmen tror jeg han driter i hva slags medium filmen befinner seg på. Sparer han en tur i butikken for å leie/kjøpe filmen er det bare positivt.
    Der tror jeg du tar feil.
    Den jevne mann, eller folk flest som FrP ynder å kalle dem/oss,
    foretrekker å ha noe fysisk å ta i og dermed føle at h'n har kontroll over blblioteket sitt.

Ut fra ditt resonement burde CDen vært død og det var i Norge
    og det er ikke denne fjellknausen som styrer tempoet.
    Resten av verden er tregere.
    Du kan f.eks prøve å finne en bærbar radio/CD eller et minianlegg uten kasettspiller.

Sam

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenligne CD og film blir litt feil, da man gjerne spiller en CD mange flere ganger enn man ser en og samme film, og gjerne på mange forskjellige steder, både i stua, på soverommet, på kjøkkenet, i hagen, i garasjen, i bilen, hos venner, på jobben etc.

Poenget var at streaming via Internett til PC er uinteressant i denne sammenhengen siden det aldri kommer til å konkurrere med plater uansett. Men hvis kabelselskapene begynner å tilby HD video gjennom kabelnettet til kabeltvboksen, on demand, kan de gjøre det uavhengig av Internettlinja di og da vil man ha en seriøs konkurrent. Men pris, filmutvalg, releasedatoer, kvalitet, etc. vil avgjøre hvor stor denne konkurransen vil bli. Akkurat som pris og tilgjengelighet vil avgjøre hvorvidt og hvor fort HD-formatene vil erstatte DVD. Hvem vil kjøpe seg ny DVD-spiller hvis en HD-spiller, som kan spille alle DVD'ene, koster like mye? Og hvem vil kjøpe en DVD-film hvis den fins på HD til samme pris og man har HD-spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her

Det blir ikke startet opp en eneste fast sending i HDTV før infrastrukturen hos kringkasterne (NRK/TV2) er klargjort for det, og det er lenge til ennå. Du må huske på at vi her snakker om vanlig TV (reportasjer, nyheter, studiosendinger med innslag etc), ikke filmkanaler der råmaterialet er film eller HD-video. Det er mengder med utstyr som skal fornyes før du kan rigge opp en antenne og se HDTV. Derfor blir det digitale sendinger i 576i når det digitale bakkenettet skrus på til høsten. Beklager, men slik er det.

Det er film i HD-kvalitet som kommer til å være HD DVD og Blue-Ray sin nisje i starten. Folk flest kjøper med seg en film til lørdagskvelden hvis de får den i HD til en hyggelig pris. Eller de begynner å abonnere på en satellittfilmkanal som sender i HD-kvalitet, hvis de er spesielt interessert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film i HD kvalitet til hyggelig pris finnes allerede. Flere titler koster jo allerede bare 150-160 kroner. Så bare volumet av produksjon/salg kommer seg opp så vil prisene falle jevnt over.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Potetgullmannen
    Film i HD kvalitet til hyggelig pris finnes allerede. Flere titler koster jo allerede bare 150-160 kroner. Så bare volumet av produksjon/salg kommer seg opp så vil prisene falle jevnt over.
    Krigen kan nå gå inn i en ny fase.Jeg har idag sett at LG har lansert eller skal lansere Kombispiller på CES.Jeg trodde det først var en spøk,men da jeg gikk inn på hjemmesidene til LG så bekreftes det at det er sant.Dette sammen med at Time-Warner idag har lansert Total HD som nytt discformat,kommer vi til å se en helt annen fart i sakene.Total HD er BR på den ene siden og HDDVD på den andre.Warner er lei av krigen og utsettelsene mellom formatene.Dette blir spennende!!
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter trådstater delvis her...
    Har mistet troen på at dette vil ta over for dvd
    Men vil bli et produkt for spesielt inntreserte..

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende?
    Tvert imot.
    Dette tyder på at vi får en lang "våpenhvile" og at vi må leve med begge formatene de neste ti årene.
    Noe ingen egentlig er tjent med.

Sam

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Tenk over dette...

(...)

Under en tale kunne selveste Bill Gates bekrefte ryktene; Microsoft skal levere IPTV via Xbox 360.

Kort forklart betyr det at telefonkabelen erstatter TV-kabelen og programmene leveres via Xbox-en til TV-en din. Liknende løsninger finnes i dag, men da krever de enda en boks under TV-en og er ikke på langt nær så tett integert i spill- og hjemmenettverket som Xbox er.

- Antallet forbindelser via IPTV fordoblet seg i 2006 og vil fortsette å fordoble seg i årene som kommer, sa Microsoft-sjef Bill Gates under talen på CES.

(...)

IPTV fungerer på liknende måte som vanlig TV via Internett, men anvender reservert kapasitet i nettforbindelsen.

Det blir noe ganske annerledes enn den formen for IPTV man kjenner til i dag. Microsofts mediesender-PC har en liknende funksjon, men det er ikke på lang nær det samme som man vil få med dedikerte linjer.

(...)

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det stemmer det, NRK regner med at kanskje innen 2015 blir det vanlig med sendinger i HD, og da antagelig ikke i 1080p men 720p

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yidaki
    Det stemmer det, NRK regner med at kanskje innen 2015 blir det vanlig med sendinger i HD, og da antagelig ikke i 1080p men 720p
    det blir 720p , bakkenettet har ikke kapasitet til å levere tilstrekkelig antall kanaler viss det skal sendes i 1080p .

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Krigen kan nå gå inn i en ny fase.Jeg har idag sett at LG har lansert eller skal lansere Kombispiller på CES.Jeg trodde det først var en spøk,men da jeg gikk inn på hjemmesidene til LG så bekreftes det at det er sant.Dette sammen med at Time-Warner idag har lansert Total HD som nytt discformat,kommer vi til å se en helt annen fart i sakene.Total HD er BR på den ene siden og HDDVD på den andre.Warner er lei av krigen og utsettelsene mellom formatene.Dette blir spennende!!
    Stølen
    Slik jeg ser det er grunnen til av vi nå får både multi format spillere og Total HD at både BR og HD DVD leiren håpet på å utkonkurrere hverandre tidlig allerde i utviklingsfasen. Når det nå ser ut til at begge formatene kommer til å leve lenge side om side tror jeg at aktører på begge sidene ser seg nødt til å inngå en kompromis. Jeg tror ikke de store Holywood studioene bryr seg så utrolig masse om hvilken format som er teknisk overlegen den andre. De er interessert i salgstall. Om de gir ut på det eller det formatet er underordnet.
    Det samme gjelder oss forbrukere. Ser du bort fra oss spesiell interesserte så bryr ikke Hvermansen seg om det står HD DVD eller Blu Ray på filmen han kjøper, så lenge han får HD !
    Jeg tror at aktørene har skjønt at det er de som i det lange løp taper på format krigen. Og resulatet av det begynner vi å se nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    det blir 720p , bakkenettet har ikke kapasitet til å levere tilstrekkelig antall kanaler viss det skal sendes i 1080p .
    Jeg tviler ikke på at det dere bemerker er korrekt, men jeg føler likevel ikke at det har så mye med mine hovedargumenter å gjøre.

Mitt hovedargument er at de tunge kabel/satelittaktørene om kort tid vil kunne forsyne sine abonnenter med filmer on demand i HD kvalitet.

Etter min personlige mening, er hindringene for dette pr i dag først og fremst markedsmessige og ikke tekniske.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under en tale kunne selveste Bill Gates bekrefte ryktene; Microsoft skal levere IPTV via Xbox 360.
    Det er ingen hemmelighet at "selveste" Bill Gates brenner for at hvert hjem skal samle seg om en boks som inneholder alt du bruker av media/TV/internett/etc, og at den boksen har Microsoft programvare (og kanskje også hardware fra samme). Om han lykkes med å plassere en "filserver" under TV'en er litt tidlig å si ennå. Det som er sikkert er at vi i overskuelig framtid må ha lagring av data på faste formater, også i Bill Gates verden. Det er der HD på DVD kommer inn i bildet, fordi formatet er så billig.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av MF24
    Slik jeg ser det er grunnen til av vi nå får både multi format spillere og Total HD at både BR og HD DVD leiren håpet på å utkonkurrere hverandre tidlig allerde i utviklingsfasen. Når det nå ser ut til at begge formatene kommer til å leve lenge side om side tror jeg at aktører på begge sidene ser seg nødt til å inngå en kompromis. Jeg tror ikke de store Holywood studioene bryr seg så utrolig masse om hvilken format som er teknisk overlegen den andre. De er interessert i salgstall. Om de gir ut på det eller det formatet er underordnet.
    Det samme gjelder oss forbrukere. Ser du bort fra oss spesiell interesserte så bryr ikke Hvermansen seg om det står HD DVD eller Blu Ray på filmen han kjøper, så lenge han får HD !
    Jeg tror at aktørene har skjønt at det er de som i det lange løp taper på format krigen. Og resulatet av det begynner vi å se nå.
    Jeg følger deg langt på vei.Det kan også skje at filmselskapene velger å lage det formatet som er enklest å lage/produsere og da er BR ute å sykler.Nå har det kommet kombispillere,plater med begge systemer og bransjen er nødt til å snakke sammen.Dersom filmprodusentene/filmselskapene skal kunne konkurrere
    så vil produksjonskost være utslagsgivende.Hvorfor da holde på et billig produksjonformat og et dyrere produksjonsformat?? Jeg regner også med at de ønsker å "kvitte" seg med DVD for å få opp salget på HD og få tilbake pengene som er lagt i utviklingen og i promo for HD-formatene.Da må det være billig og enkelt for Hvermansen.Da vil vi tilslutt sitte igjen med et format,men hvilket???? Det blir det som et billig å lage og lettest å selge!
    Stølen
    NB! Billig å lage og lettest å selge gjelder for både Spillere og plater.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •